Zjišťování návštěvnosti Profil návštěvníka
Proč měřit cestovní ruch Data korigují zažité názory a zabraňují omylům v rozhodování. Jsou potřebná pro: Cílený marketing Zhodnocení návštěvnosti a z ní vyplývajícího ekonomického přínosu Zpětnou vazbu úspěšnosti destinace Strategii rozvoje destinace
Jak s daty pracovat Získání dat Data o vlastní destinaci, ale i o „konkurenci“ Data vlastní i z dalších zdrojů (ČSÚ), průzkumy a data CzechTourismu Analýza a interpretace Součinnost zadavatele - znalost souvislostí Využití dat Zásadní pro řízení destinace i pro marketing Komunikace a medializace dat - nutno vysvětlovat základní pojmy Co je cestovní ruch? Kdo je turista a kdo je jednodenní návštěvník?
Systém měření cestovního ruchu v Plzni Data z ČSÚ Monitoring signálních dat mobilních operátorů Data o návštěvnosti turistických cílů v Plzni Data z výběru poplatků z ubytovacích kapacit Kvalitativní dotazníkový průzkum v centru města Dílčí vlastní průzkumy (rodinná vstupenka, parkovací hodiny pro busy)
Komplexní měření – projekt Plzeň 2015 Návštěvnost akcí EHMK, ekonomické dopady a přínosy Spol. Plzeň 2015 CzechTourism + externí odborníci Západočeská univerzita Návštěvnost města v roce 2015, profil návštěvníka Plzeň – TURISMUS: Kvalitativní průzkum ve 4 vlnách Celoroční data z mobilů ČSÚ –Analýza návštěvnosti Plzně
Návštěvnost turistických cílů Neexistují jednotná celostátní pravidla pro stanovení návštěvnosti turistických cílů PPAS 1990 1995 2003 2009 2013 2014 2015 2016 Plzeňský Prazdroj 15 000 55 000 83 300 216 600 275 000 608 000 716 000 685 000 Piv. muzeum 32 400 37 200 Podzemí 16 400 Akce
Data ČSÚ Jediná celostátní metoda umožňující porovnávání dat v rámci ČR. Od roku 2012 jsou přístupná i data obcí. Časové řady.
Veřejná databáze ČSÚ 2015 Brno 535 554 255 357 280 197 947 708 440 725 2015 Hosté celkem Z toho rezidenti Z toho nerezidenti Přenocování celkem Z toho nerezidenti Průměrná doba přenocování Brno 535 554 255 357 280 197 947 708 440 725 506 983 1,8 Ostrava 199 611 115 206 84 405 370 589 182 652 187 937 1,9 Karlovy Vary 267 278 73 267 194 011 1 539 776 292 946 1 246 830 5,8 Český Krumlov 205 865 52 332 153 533 300 151 95793 204 358 1,5 Plzeň 260 183 101 185 158 995 492 982 188 175 304 807
Monitoring signálních dat mobilních operátorů Unikátní návštěvníci ČR – s přesností na okresy; zahraniční s přesností na státy K eliminování obyvatel, studentů, dojíždějících, tranzitu atd. je nutno nastavit filtry.
Mobily jednodenní návšt. Zahraniční turisté 2016 podle ČSÚ a mobilů Plzeň TOP 15 ČSÚ turisté Mobily turisté Mobily jednodenní návšt. Německo 64 623 70 343 289 073 Čína 11 320 xxx Slovensko 9 006 10 928 18 039 Jižní Korea 8 217 Rakousko 6 289 7 158 19 552 Polsko 6 148 13 028 17 375 Tchaj-wan 4 562 Francie 4 305 4 095 28 234 Itálie 4 249 2 887 14 389 Spojené království 4 222 5 561 22 024 Rusko 3 385 4 332 15 978 USA 3 359 5 105 20 161 Nizozemsko 3 088 3 827 20 035 Švýcarsko 2 491 2 208 7 316 Maďarsko 1 911 5 492 8 794
Mobily – osobodny Výskyt návštěvníků v konkrétní dny v roce – nejde o měření akcí
Mobily – osobodny Při interpretaci nutná součinnost zadavatele.
Profil návštěvníka Každoroční kvalitativní průzkum na přelomu srpna/září Vzorek 500 účastníků, kvóta 50% zahraničních Cca 25 otázek Původ a strukturu návštěvníků Způsob návštěvy Výdaje Důvod k návštěvě Asociace, hodnocení spokojenosti
Plzeň - nejčastější asociace Ipsos 2012 Ppm factum 2014 - 2016 Ipsos 2013
Uvádějte věci na pravou míru! Proč měřit? Uvádějte věci na pravou míru! Plzeň nikdy nebude turistickým městem (kam se hrabete na Český Krumlov). Založení organizace Plzeň-TURISMUS. Pro zahraniční návštěvníky stačí jen anglické popisky. Grantový program pro podporu expozic s anglickými a německými titulky Neformální sdružení TC Bavorská platforma Nové pracovní místo pro specialistu na Bavorsko Evropské hlavní město kultury – chceme nahradit pivo kulturou. Tak to opravdu ne! Ale spojení pivo a kultura je docela sexy! Projekt EHMK pozvedl Plzeň mezi turisticky atraktivní města. Plzeň je už od roku 2009 čtvrtým nejnavštěvovanějším městem v ČR za Prahou, Brnem a Karlovými Vary.
- www.visitplzen.eu v sekci B:B Informace o statistikách a průzkumech - www.visitplzen.eu v sekci B:B Děkuji za pozornost Kristina Štěpánová Plzeň-TURISMUS stepanova@plzen.eu