Pěstování pokusných rostlin (PRAP) zimní semestr 2009/2010

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

OPAKOVÁNÍ 1 Prvouka 3.ročník. OPAKOVÁNÍ 1 Prvouka 3.ročník.
ZELENINA.
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Vytvořili nej borci z devítky…
Lilkovité.
Bukovité a Břízovité.
Rod Cucurbita.
Dědičnost kvantitativních znaků
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
BYLINY A KEŘE LESA 14..
Jetel Luční (Trifolium pratense )
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Rostliny v okolí lidských obydlí
Rostliny.
Banánovník Klára Ursíniová KMD FreeDeK.
Morfologické znaky rodu Cucurbita Cvičení z předmětu pěstování pokusných rostlin BOT/PPR1 ZS 2009/2010 Jaroslav Helmer, Samuel Hofman, Jana Juráková.
Charakteristika rodu Cucurbita
M ELOUN Martin Zapletal, KMD FreeDeK. Odborný název Lidový název Obrázek rostliny Obrázek plodu Země původu Chuť Barva Velikost Využití Zajímavosti Použité.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Čeleď: Bukovité (Fagaceae)
M1: LESNICKÁ BOTANIKA KRYTOSEMENNÉ DŘEVINY ČELEĎ: BUKOVITÉ I.
Proč krása vládne světu
KAKI Aneta Spratková, KMD FreeDeK
Dřišťálovité-Berberidaceae
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Aneb jedovaté houby se nejedí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
TLUSTICOVITÉ (Crassulaceae)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ananas Jiří Honěk, KMD FreeDeK.
Lilkovité (Solanaceae)
Systém a evoluce rostlin
List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní.
Téma: Vybrané zahradnické plodiny plodová zelenina, rajče
Pitrunová Martina- úprava , text Honziková Viktorie- obrázky , text
Morfologické znaky rodu Cucurbita Cvičení z předmětu pěstování pokusných rostlin BOT/PPR1 ZS 2009/2010.
CHARAKTERISTIKA Původ tykev, lidově: Dýně
Vypracoval: Antonín Jiříček - text Martin Kelar - obrázky, text
Krytosemenné rostliny.
 Je čeleď jednoděložných rostlin z řádu chřestotvaré (Asparagales). Podle systému APG III jsou sem přidány (jako podčeledi) dříve samostatné čeledi kalokvětovité.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Připravil JAN KOMÍNEK© 2016
Lilkovité (Solanaceae) Jakub Lefner Michael Šnajdr Jakub Pilař.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
ČAJ Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: čaj, charakteristika, složení, dělení, zpracování, druhy, skladování.
Význam zeleniny ve výživě  Zelenina je soubor různých rostlin a jejich částí, které se zasyrova nebo vhodně upravené významně uplatňují ve výživě lidského.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Milí studenti, do vaší prezentace jsem uvedla některé náměty, které by mohly zlepšit kvalitu vašeho vystoupení, inspirujte se jimi při přípravě vašich.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Magnoliovité, leknínovité, mákovité.
Len přadný (Linum usitatissimum L.) Juta (Corchorus olitorius L.) Bavlník (Gossypium L.) Kopřiva dvoudomá (Urtica dioica L.) Konopí (Cannabis sativa L.)
STONEK ROSTLINY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Leknínovité (Nymphaeaceae)
Čeleď Arekovité Štěpánková Tereza Votrubová Karolína Maršál Jakub.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Přirozené a umělé ekosystémy.
PLODOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: plodová, zelenina, fazolové lusky, lilek, patizon, tykev,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Leknínovité (Nymphaeaceae)
KVETOUCÍ BYLINY PODZIMNÍHO ASPEKTU
VY_32_INOVACE_04-47 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
Pěstování pokusných rostlin (PRAP) zimní semestr 2009/2010
Bobovité (fabaceae).
Transkript prezentace:

Pěstování pokusných rostlin (PRAP) zimní semestr 2009/2010 milí studenti, do vaší prezentace jsem uvedla některé náměty, které by mohly zlepšit kvalitu vašeho vystoupení, inspirujte se jimi při přípravě vašich dalších prezentací; svůj text jsem graficky neupravovala Univerzita Palackého v Olomouci Přírodovědecká fakulta Katedra botaniky Pěstování pokusných rostlin (PRAP) zimní semestr 2009/2010 téma cvičení: Hodnocení morfologických parametrů plodů a semen tykví rodu Cucurbita Lenka Hradilová, Kristýna Pešková, Veronika Slavíková Olomouc, 12. listopadu 2009

Charakteristika rodu Cucurbita

zde by měla být uvedena sruktura přrezentace, to je např.: Původ, rozšíření... Zástupci, jejich mofologické parametry.... Systémy hodnocení morfologických znaků Cíl práce Materiál Metody Výsledky, disdkuse shodné číslování a názvy kapitol pak použijte ve vlastní prezentaci u každého obrázku nebo informace v literárním přehledu, materiálu a metodice je potřeba uvádět zdroj – tedy autora; pokud jste fotili sami, tak to také uveďte

Čeleď Cucurbitaceae česky tykvovité nebo též dýňovité zahrnuje asi 825 převážně tropických druhů rostlin. Jsou v ní zastoupeny byliny, polokeře, trnité keře a zřídka i malé stromky. Z hospodářsky významných zástupců této čeledi jsou v naší klimatické oblasti nejčastěji pěstovány okurka setá (Cucumis sativus L.), meloun cukrový (Cucumis melo L.), tykev velkoplodá (Cucurbita maxima Duchesne), tykev obecná (Cucurbita pepo L.) a meloun vodní (Citrullus lanatus ) vím, že jste text převzaly ze starších zdrojů, nyní jsou zkratky jmen autorů za vědeckými názvy trochu jiné – je potřeba kontorlovat podle aktuiálních závazných zdrojů (např. W3Tropicos, nebo IPNI)

Další zástupci: Například Benincasa hispida (Thunb.) Cogn – wax gourd (vosková tykev) white –flowered gourd – toto je zřejmě lagenárie (bíle kvetoucí tykev) Coccinia indica Wight & Arn. – všude – zkratky autorů se píší normálním písmem, nikoliv kurzivou – little gourd (malá tykev)

Lagenaria siceraria Mol. – bottle gourd (lahvová tykev) Luffa spp. - sponge gourd (houbová tykev) Momordica charantia L. – bitter gourd (hořká tykev)

Teflairia occidentalis Hook. F. – fluted gourd (flétnová tykev) Trichosanthes cucumerina L. - snake gourd (hadovitá tykev) Cucurbita argyrosperma Huber (syn. C. mixta Pangalo) Cucurbita moschata Duch. ex Poir. - tykev pižmová (muškátová)

Rod Cucurbita Do rodu Cucurbita vědecké názvy důsledně kurzivou!! náleží asi 15 planě rostoucích i pěstovaných druhů, které mají svůj původ na relativně malém území Střední a Jižní Ameriky. Na základě archeologických nálezů je zřejmé, že člověk tuto skupinu využívá asi 10 000 let. Právě tykve spolu s kukuřicí a fazolem umožnily prehistorickému člověku v oblasti Mesoameriky přechod k zemědělskému způsobu života a zajišťovaly výživu mnoha předkolumbovských generací. Asi za padesát let po objevení Ameriky Kolumbem se tykve objevily v evropských herbářích.

Variabilita Cucurbita nejsou z pohledu genetiky stálé Jedinci vytvářející určitý druh navíc nejsou v žádném případě identičtí, jsou si pouze velmi podobní V přírodě je proměnlivost, variabilita, udržována mnohdy na malém prostoru, díky vzájemnému opylování a přenosu genů Pokud nedojde ke změně působení vlivu vnějšího prostředí, je složení takovéto populace více méně stálé Situace se změní, když je část jedinců vlivem změny podmínek nebo účinněji lidským výběrem preferována pro založení dalších pokolení. Znaky odlišující druhy rodu Cucurbita: 1. Samčí květ C. maxima C. Moschata C. ficifolia prosím o vysvětlení bodu 1, uveďte literární pramen, vypněte si automatický opravovač (velké M v Maxima)

Květy – přítomnost patyčinek a disku 2. Samičí květ C. ficifolia C. maxima C. moschata Květy – přítomnost patyčinek a disku C. maxima C. ficifolia

3. List 4. Plod – stopka plodu C. argyrosperma C. ficifolia C. maxima C. moschata C. pepo VM 4. Plod – stopka plodu C.moshata C. ficifolia C. argyrosperma C. pepo C. maxima

5. Semena C. maxima C. moschata C. ficifolia C. pepo C. argyrosperma

Klasifikátory Klasifikátory pro genetické zdroje rodu Cucumis pěstovaných druhů rodu Cucurbita bylY vytvořeny v rámci Českého národního programu konzervace a využití rostlinných genetických zdrojů. Oba jsou dvojjazyčné, české a anglické. První části klasifikátorů dávají přehled o taxonomii, biologii, morfologii, karyologie biochemie pro oba rody a standardy pro regeneraci a hodnocení genetických zdrojů rostlin. Tabulky obsahují 65 popisných znaků pro Cucumis a 75 popisných znakůpro Cucurbita, pokud je nezbytné, jsou doplněny ilustracemi. Klasifikátory nabízí nástroje pro rozlišení charakterizaci druhů Cucumis a Cucurbita a pro rozlišení jejich infraspecifických variací. Klasifikátory jsou používáy pro genetické zdroje v rámci českého národního systému EVIGEZ a může být rovněž používán mezinárodní genobankéřskou komuitou v rámci pracovní skupiny Cucurbitaceae ECP/GR.

Cíle práce - formulujte

Materiál přehled plodů, s označením druhu, pokud je známo, tak také s uvedením původu (genová banky, komerční osivo, apod.)

Způsob hodnocení našich plodů gramatika – I x Y !!! bylo by potřeba uvést lit. zdroj, podle kterého jste postupovaly U všech plodů jsme zaznamenali jejich základní morfologické parametry a zapsaly je do tabulky Plody jsme opatrně rozkrojili příčným řezem v nejširším místě Popsali jsme vlastnosti plodu na příčném řezu a zaznamenali do tabulky Z plodu jsme vyjmuli semena a po zběžném přebrání jsme je položily na papír a nechali uschnout Od každého plodu jsme vybrali 10 plně vyvinutých semen a změřili jsme jejich délku, šířku a zhodnotili jejich barvu

Plod A – tykve velkoplodá (Cucurbita maxima Duchesne) Morfologické parametry plodů tykví a morfologický popis semen tykve Plod A – tykve velkoplodá (Cucurbita maxima Duchesne) Barva stopky: tmavě zelená + krémová Konzistence stopky: dužnatá Tvar stopky na příčném řezu: kruhovitý Tvar stopky v místě přisedání k plodu: kruhový Průměr jizvy na květním konci: 6 cm Délka plodu: 14,5 cm Šířka plodu: 31 cm Základní tvar: bikonkávní Lesk: ve střední části Barva oplodí: světle oranžová, zelená Způsob rozmístění barvy: v pruzích a ve skvrnách Povrch: drsný Tloušťka dužniny: 5 cm Barva dužniny: oranžová Konzistence dužniny: vláknitá Hořkost dužniny: málo sladká

Semeno plodu A Semeno délka (mm) šířka (mm) Tvar semene Jizva po funikulu Barva osemení v centrální části Barva osemení na okraji poznámka a 21 15 Vejčitý Ostrý Bílá krémová jedlé b 20 13 c 12 Krémová Jedlé d 19 14 e f g h Pravý i j průměr 19,2 13,2

Plod B .... Barva stopky: tmavě zelená Konzistence stopky: dužnatá Tvar stopky na příčném řezu: pětiúhelnikovitý Tvar stopky v místě přisedání k plodu: postupně se rozšiřující Průměr jizvy na květním konci: 1 cm Délka plodu: 11 cm Šířka plodu: 10,5 cm Základní tvar: vakovitý Barva oplodí: krémově světle zelená Způsob rozmístění barvy: v pruzích Povrch: hladký Podelné rýhy, žebra: ano Tloušťka dužniny: 2 cm Barva dužniny: světle zelená Konzistence dužniny: vláknitá Hořkost dužniny: trpká

Semeno plodu B Semeno délka (mm) šířka (mm) Tvar semene Jizva po funikulu Barva osemení v centrální části Barva osemení na okraji a 14 6 Eliptický Ostrý Žlutá Tmavší žlutá b 13 8 c 11 7 d Pravý e f g 12 Vejčitý h i eliptický j průměr 12,7 7,2

Plod C Barva stopky: tmavě zelená Konzistence stopky: zdřevnatělá Tvar stopky na příčném řezu: pětiúhelnikovitý Tvar stopky v místě přisedání k plodu: zával Průměr jizvy na květním konci: 1 cm Délka plodu: 22 cm Šířka plodu: 15 cm Základní tvar: vejčitý Barva oplodí: tmavě a světle zelená Způsob rozmístění barvy: v pruzích Povrch: hladký Tloušťka dužniny: 2,5 cm Barva dužniny: krémová Konzistence dužniny: vláknitá Hořkost dužniny: nesladká, nehořká

Semeno plodu C Semeno délka (mm) šířka (mm) Tvar semene Jizva po funikulu Barva osemení v centrální části Barva osemení na okraji a 17 9 Eliptický Pravý Krémová Žlutá b 10 c 16 d e f g h i j průměr 16,9 9,2

Plod D Barva stopky: krémová Konzistence stopky: zdřevnatělá Tvar stopky na příčném řezu: pětiúhelnikovitý Tvar stopky v místě přisedání k plodu: zával Průměr jizvy na květním konci: 2,3 cm Délka plodu: 23 cm Šířka plodu: 14 cm Základní tvar: hruškovitý Barva oplodí: krémová Povrch: hladký Tloušťka dužniny: 2,5 cm Barva dužniny: oranžová Konzistence dužniny: kompaktní Hořkost dužniny: trpká Poznámka: vůně po melounu

Semeno plodu D Semeno délka (mm) šířka (mm) Tvar semene Jizva po funikulu Barva osemení v centrální části Barva osemení na okraji a 14 8 Eliptický Pravý Béžová Světle hnědá b c d 13 6 e f 7 g h i j 12 průměr 13,5 7,4

Plod E Barva stopky: tmavě zelená Konzistence stopky: dužnatá Tvar stopky na příčném řezu: pětiúhelnikovitý Tvar stopky v místě přisedání k plodu: zával Průměr jizvy na květním konci: 0,8 cm Délka plodu: 41 cm Šířka plodu: 10 cm Základní tvar: válcovitý Doplňující tvar: mírně zakřivený Lesk: mírný Barva oplodí: tmavě zelená Povrch: hladký Podélné rýhy, žebra: v bazální části Tloušťka dužniny: 2,1 cm Barva dužniny: nažloutlá Konzistence dužniny: jemná Hořkost dužniny: nesladká, nehořká

Semeno plodu E Semeno délka (mm) šířka (mm) Tvar semene Jizva po funikulu Barva osemení v centrální části Barva osemení na okraji a 18 9 eliptický ostrý zelenožlutá Sytější žlutá b 17 8 pravý c 7 d 16 e f g 6 h i j průměr 17,1 7,6

Souhrnná tabulka – shrnutí výsledků (u více měření lze uvést průměrnou hodnotu) – dále uvádím hypotetický model tabulky Plod Cucurbita délka plodu (D) (cm) šířka plodu (Š) (cm) index D/Š hořkost dužniny jizva po funikulu barva osemení A maxima 1 O B pepo 4 T C moschata 2 D ficifolia Č E 6

Náměty na využití tykve ve výuce biologie žáků základních a středních škol Pozorování: cévních svazků (cévní svazky bikolaterální - do kruhu = dvouděložné rostliny, ve stonku dvojbočné cévní svazky) Přeměny listu (listové úponky) – úponky jsou v bazální části původu stonkového Plíseň (při značné vlhkosti) – u tykví se v našich podmínkách nevyskytuje; zato často bývají tykve napadeny padlím Plodem je bobule Rozdílů mezi samčími a samičími květy

Celkově hodnotím tuto prezentaci jako nejlepší ze všech, které zazněly v podvečerním cvičení (vystoupení 1. skupiny zatím nemohu ohodnotit). Prezentace je na výborné úrovni, a pokud byste ještě zpracovaly tabulku s nejzajímavějšími znaky, jak je naznačeno na 28. snímku, tak je to téměř dokonalé. Posluchače byste přesvědčily o kvantitě a kvalitě práce. V tomto případě jsou další úpravy a opravy prezentace radostnou prací i pro vyučujícího či školitele. Milá děvčata, ode mně máte tedy „plný počet bodů“. Olomouc, 23. listopadu 2009 – E.K.