doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. MANAGEMENT doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-207 bacuvcik@fmk.utb.cz www.bacuvcik.com
Tematické okruhy 1. Management. Úvod do problematiky 2. Vývoj manažerského myšlení 3. Teritoriální školy managementu 4. Osobnost manažera 5. Manažerské funkce, role a kritické faktory úspěchu 6. Plánování 7. Organizování 8. Rozhodování 9. Řízení spolupracovníků 10. Kontrola 11. Sociální zodpovědnost podniku 12. Aktuální trendy v managementu
Podmínky k ukončení kurzu - Je potřeba nasbírat 12 bodů - Všechny níže uvedené možnosti jsou volitelné=nepovinné Odborné: Test: max. 12 bodů (24 otázek, 60 % správně) Odborná esej (cca 10 stran): max. 12 bodů Seminární prezentace: 4 body Umělecké dílo na manažerské téma: 3 body Docházka: 2 povolené absence, za každou další: - 3 body Neodborné (max. 12 bodů): Účast v průzkumu Analýza reklam Možná ještě něco dalšího... (aktivity po 3 bodech)
Hodnotící stupnice: A: 24 bodů B: 21 – 23 bodů C: 18 – 20 bodů D: 15 – 17 bodů E: 12 – 14 bodů FX: 0 – 11 bodů
Test - 12 bodů (24 otázek) – je třeba 14 správných odpovědí ZÁKLADNÍ LITERATURA - Vodáček, Leo, Vodáčková, Oľga: Moderní management v teorii a praxi. Praha: Management Press, 2013, ISBN: 978-80-7261-232-1 DOPORUČENÁ LITERATURA - Porvazník, Ján. Celostní management. Bratislava: Iris, 2010 - Donnelly, James H.jr., Gibson, James L., Ivancevich, John M. Management (Fundamentals of management - překl. Václav Dolanský, Josef Koubek) - Vyd. 2. Praha: Grada, 2004. - Drucker, P. F. Drucker na každý den: 366 zamyšlení, jak dělat správné věci. Praha : Management Press, 2006
Témata odborných esejí Co může znamenat trend zkracování funkčního období generálních ředitelů pro stabilitu podniků? Corporate governance - dochází v současných podnicích ke střetu zájmu vlastníků a manažerů? Dokáží soutěže typu „Podnikatel/Manažer roku“ najít kvalitu? (aneb Kde jsou nyní „Podnikatelé/Manažeři roku“ minulých let?) Existuje česká škola managementu? Hrozí české ekonomice odchod výrobců „na východ“? Interim manager - manažer budoucnosti? (svět a ČR) Jak byly české firmy úspěšné při zavádění prvků amerického (USA) managementu? Jak byly české firmy úspěšné při zavádění prvků japonského managementu? Jaké proměny řízení firem přinesla (nebo ještě přinese) hospodářská recese? Jaký je rozdíl mezi krizovým a strategickým manažerem? Uplatňují se tyto dva koncepty v českých firmách? Japonský personální management - konec mýtu? Je namístě srovnávat Tomáše Baťu a Františka Čubu jakožto velké podnikatele zlínského regionu? Je outsourcing trendem budoucnosti, nebo jsou současné trendy již opačné? Je pro podnik výhodnější vychovat si manažera z absolventa, nebo jej koupit už hotového? Je současný systém odměňování ve veřejné sféře ("tabulkové" platy vs. platy manažerů) optimální? Kam kráčí svět - k informační, znalostní nebo emoční společnosti? Liší se řízení podniku od řízení neziskové organizace? Liší se řízení podniku od řízení státu, ministerstva, kraje či obce? Má osobní temperament vliv na práci manažera? Jak se s ním dá při řízení lidí pracovat? Mají čeští manažeři charisma jako lídři světových firem?
Témata odborných esejí Mají expertní metody své místo při sestavování týmů, nebo je jejich úspěch zcela závislý na intuici manažera? Mají moderní metody a formy vzdělávání manažerů moc zvýšit kvalitu řízení podniků? Mají neformální organizační struktury větší vliv na fungování podniku než formální? Může fungovat firma jako "velká rodina"? Ovlivní zvyšování věku odchodu do penze a fenomén „mladých seniorů“ řízení českých a světových firem? Pohyb pracovních sil po Evropské unii - příležitost nebo ohrožení pro českou ekonomiku? Pozitivní diskriminace - zajištění rovných příležitostí nebo diskriminace naruby? Přiblížil se způsob řízení českých firem za čtvrt století od sametové revoluce způsobu řízení světových firem? Přinesla certifikace dle norem ISO českým podnikům samá pozitiva, nebo též negativa? Proč bychom si měli brát Billa Gatese za vzor úspěšného manažera? Proč bychom si měli brát Steve Jobse za vzor úspěšného manažera? Tomáš a Jan Antonín Baťovi - zdroj poučení pro současné české manažery? Trvale udržitelný rozvoj - téma managementu českých firem? Vlastník podniku manažerem - trend, který patří minulosti nebo budoucnosti? Vůdcovství, koučování, vedení, řízení, přikazování, manipulování, ovlivňování, směrování - jaká je podoba ideálního manažera? Vzdělávání manažerů v programech MBA a na českých univerzitách - co je lepší pro praxi? Zřízení podnikové nadace - ideální způsob, jak se stát „dobrým podnikovým občanem“?
Odborná esej Zapisování přes Google Docs (www.bacuvcik.com) Forma seminární práce: Argumentativní esej. Rozsah cca 10 stran (včetně úvodu a závěru při standardní úpravě). Základní fakta, názory a pohledy na danou otázku, významné místo by měl mít vlastní pohled, ovšem podepřený zdroji Formální náležitosti - viz šablony na školní práce Termín odevzdání: 27. 3. 2017 (pouze v elektronické formě). Název souboru: Příjmení_Jméno_Název(zkrácený).pdf Hodnocení seminární práce: max. 12 bodů (pokud práce nebude splňovat minimální náležitosti, bude vrácena) Hodnotí se: práce musí splňovat formální náležitosti, musí být obsahově správná, vycházet z relevantních zdrojů a z vlastního pohledu odpovídat na otázku ze zadání
Prezentace ve výuce Dokáží zaměstnanci českých firem bezezbytku akceptovat zahraniční manažery? Dress code - jak se mění v českých a světových firmách? Efektivní řízení porad – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Hodnocení a sebehodnocení pracovníků – jaké jsou trendy v českých a světových firmách? Jak se daří do českých podniků implantovat zahraniční firemní kulturu? Máme se v manažerském myšlení co naučit od manažerů čínských, korejských, japonských firem? Mobbing - ohrožení českých a světových firem? Motivace pracovníků – jaké jsou trendy a přístupy v českých a světových firmách? Odbory – mění se v současnosti jejich tradiční role a postavení? Podnikatelské clustery a sítě – jaké jsou trendy jejich vývoje v Česku a ve světě? Podnikové vzdělávání pracovníků – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Práce doma a práce na částečný úvazek – trend budoucnosti ve světě a v Česku? Přejí české (evropské, světové) firmy ženám - manažerkám? Sledování využívání pracovní doby zaměstnanců – jaké jsou trendy a přístupy? Společenská zodpovědnost podniku – jaké jsou trendy a proměny v českých a světových firmách? Teambuilding – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Uspořádání výrobních, skladovacích, logistických ap. pracovišť – jaké jsou trendy? Uspořádávání kancelářských prostor - jaké jsou trendy (open space atd.)? Vize, poslání, filozofie, manažerská kultura, etika – jaké jsou trendy a způsoby jejich formulace? Výběrová řízení na pracovníky – jak se proměňuje jejich podoba v českých a světových firmách? Vytváření organizačních struktur - jaké jsou trendy v českých a světových firmách? Zaslouží si topmanažeři vysoké platy (a jaká výše je společensky únosná)? Zlepšovací návrhy - jak v českých (asijských, amerických) firmách funguje podpora jejich podávání?
Prezentace ve výuce Zapisování na GoogleDocs (www.bacuvcik.com) Forma: Prezentace na cca 5 minut (6 snímků) Představíte trendy, včetně praktických příkladů, a připravíte téma k diskusi (otázky do pléna a podobně) Požadavky: Je potřeba den před prezentací poslat prezentaci v PowerPointu na bacuvcik@fmk.utb.cz Hodnocení: 4 body
Umělecká reflexe manažerského tématu Forma seminární práce: Báseň, povídka, kresba, obraz, píseň nebo cokoliv dalšího, co lze považovat za umělecké dílo Způsob reflexe: Dílo by mělo reagovat na nějaký manažerský problém (např. personální řízení), teorii (např. teorie motivace), názory konkrétního manažera (R. Jančura) nebo teoretika (P. Drucker), knihu, studii či cokoliv jiného Prezentace: K dílu je potřeba vytvořit výklad v rozsahu cca 1 A4, kde vysvětlíte, na co a jakým způsobem reagujete. Termín odevzdání: Dílo je potřeba prezentovat na některé z přednášek a poté odevzdat (nejlépe elektronicky) Název souboru: Příjmení_Jméno_Název(zkrácený).pdf Hodnocení seminární práce: 3 body Hodnotí se: zejména způsob vysvětlení (výklad), ale i způsob provedení (aby to nebyla čmáranice vytvořená za půl minuty:-)
Účast v průzkumu Postoj obyvatel České a Slovenské republiky ve věku 12 - 80 let k zatím neznámo čemu - v dotazníku je 9 věkových kategorií; pro získání 3 bodů je třeba přinést tyto počty dotazníků z jednotlivých kategorií: - 15 let - 3 dotazníky 15 - 19 let - 3 dotazníky 20 - 24 let - 3 dotazníky 25 - 29 let - 3 dotazníky 30 - 39 let - 4 dotazníky 40 - 49 let - 4 dotazníky 50 - 59 let - 4 dotazníky 60 - 69 let - 3 dotazníky + 70 let - 3 dotazníky Celkem: - 30 dotazníků
Účast v průzkumu - elektronický dotazník https://xxx.vyplnto.cz/ - v poslední otázce je třeba uvést Příjmení a Jméno studenta FMK (tedy Vaše), na jehož konto dotazník jde - je možné využít také dotazníků tištěných (ke stažení na www.bacuvcik.com); dotazníky se odevzdávají pouze elektronicky, tzn. jako tazatelé musíte případné papírové dotazníky přepsat (přímo do systému vyplnto.cz) - je potřeba odevzdat vytištěné a podepsané „Čestné prohlášení“ tazatele Termín odevzdání: xxx (pouze v elektronické formě!) - na www.bacuvcik.com bude pravidelně zveřejňován přehled odevzdaných dotazníků
Další potenciální „neodborné“ aktivity druhý průzkum – kvalitativní (otevřené otázky, 6 věkových kategorií, z každé 3 respondenti, za 3 body) analýza reklamních spotů (100 spotů, cca 15 parametrů, může se týkat hudby, struktury spotů, přítomnosti určitých prvků, vlastního vnímání spotů atd., za 3 body) hudba v obchodním prostředí (navštívit nějaké komerční prostory – obchody, čekárny... – kde hraje hudba, ohodnotit několik parametrů – 5 obchodů za 1 bod)
Bodový systém: Odborné aktivity: 1. Test - max. 12 bodů 2. Odborná esej (12), umělecké dílo (3): - seminární úkoly je možné libovolně kombinovat - umělecké dílo pouze jedno - odevzdání OE po termínu = 1 bod 3. Seminární prezentace (4) – je možno si vzít i víc témat 4. Docházka – tady lze pouze ztratit:-) neúčast je možno kompenzovat čímkoliv jiným Neodborné aktivity: Dotazníky - omezeny na 2 „sady“ (max. 60/36 ks) Další analýzy, pokud budou - z neodborných aktivit je možno získat max. 12 bodů
Hodnotící stupnice: Ústní zkouška: A: 24 bodů B: 21 – 23 bodů C: 18 – 20 bodů D: 15 – 17 bodů E: 12 – 14 bodů FX: 0 – 11 bodů Ústní zkouška: je samozřejmě opět dobrovolná k ústní zkoušce můžete jít, pokud získáte alespoň 12 bodů pokud u ústní zkoušky neuspějete, zůstává výsledek „na body“