ALŽBĚTINSKÁ RENESANCE II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky kapitalismu v Anglii
Advertisements

Poznávací zájezd A n g l i e s cestovní kanceláří.
První dějství – opona se zvedá
Hlavní město Praha Beznosková Šárka INFORMACE UBYTOVÁNÍ ZAJÍMAVOSTI
(Literární výchova - 7. ročník)
KOPŘIVA ročník přehlídky netradičních divadel 24. a 25. duben 2009, Kopřivnice.
Hrad Chenonceau, mistrovské dílo francouzské renesance, je známý pro nádhernou polohu na ř ece Cher. Tento nádherný hrad z šestnáctého století je.
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
William Shakespeare.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Kdo to byl William Shakespeare
Antické umění Starověké Řecko.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Praha.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_412_NAŠE VLAST Téma: POLOHA ČR, SOUSEDNÍ.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
ŽIŽKOVSKÉ DIVADLO JÁRY CIMRMANA
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
NIPOS – Lenka Lázňovská.  Velký okruh subjektů poskytujících veřejné služby v kultuře, a to zejména v oblasti veřejné osvěty a edukace. Jsou naplněním.
Naše město Vizovice Nela Svačinová.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
William Shakespeare (1564 – 1616).
Doba husitská – Jan Hus Označení materiálu:
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Stehlíková Název materiálu: VY_12_INOVACE_EVH.3.Ste.10_Balet Datum:
Městská knihovna Čelákovice a její historie. Městská knihovna v Čelákovicích byla založena jako obecní zařízení v prosinci 1920 na podkladě zákona o knihovnictví,
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
NORBERT LICHÝ MATĚJ GREGOR TOMÁŠ KONVIČNÝ MICHAL ODSTČILÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLA HRABOVÁ.
Habsburkové 2 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Rudolf II.  byl císařem  vnuk Ferdinanda I. Habsburského  velmi vzdělaný  celý život podporoval vědu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
WILLIAM SHAKESPEARE (1564 – 1616) Pavel Trtílek ( )
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
VY_12_INOVACE_Rů_I_18 Divadlo Járy Cimrmana Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
WILLIAM SHAKESPEARE (1564 – 1616)
Snímky pořízeny v letech 2014 a 2015
Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava
Divadlo By : Vanessa Thorne.
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
dějiny výtvarného umění
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Michelanagelo Merisi zv. Caravaggio
Národní divadlo, jeviště, hlediště.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Název materiálu: Národní obrození
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
William Shakespeare.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
LITOMYŠL velkolepé renesanční zámecké sídlo ve stylu italské renesance
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Podnikatelský plán Iva Jeřábková
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

ALŽBĚTINSKÁ RENESANCE II. © Pavel Trtílek, 2008

JAK ALŽBĚTINSKÉ DIVADLO VYPADALO, JAK SE HRÁLO (do roku 1642) Herecké soubory: do 1572 nevyžadována „urozená patronace“ 1575 – 1642 více než 100 společností

4 možnosti působení souborů: hrály v Londýně (kočovaly výjimečně) kočovaly legálně kočovaly ilegálně kočovaly na kontinentální části Evropy

2) chlapecké soubory (vedené „manažerem“) Nejznámější soubory: 1) společnosti dospělých (podílnický systém) Služebníci královny Služebníci lorda Admirála Služebníci lorda Komořího 2) chlapecké soubory (vedené „manažerem“) Chlapci od sv. Pavla Chlapci od Černých bratří

Služebníci královny založeni 1583 soubor z nejlepších herců 2 podsoubory (1 kočoval mimo Londýn) 12 podílníků (maximum v podílnickém systému) hry s velkým obsazením 1588 úpadek 1594 rozpad a vytvoření 2 nejslavnějších anglických souborů (Služebníci lorda Admirála, Služebníci lorda Komořího – soupeřily spolu 20 let o nadvládu)

Služebníci lorda Admirála vedeni hercem Edwardem Alleynem, finančně jištěných divadelním podnikatelem Philipem Henslowem 1604 přejmenováni: Služebníci prince Jindřicha (do 1613), pak Služebníci kurfiřta 1625 rozpad

Služebníci lorda Komořího podnik rodiny Burbageů a skupiny herců (včetně Williama Shakespeara) 1603 přejmenováni na Služebníky královy 1642 zanikají

složení běžného profesionálního souboru: Služebníci královi nejbohatší soubor (roční zisk herců-podílníků byl 180 liber; podle herců „jen“ 50 liber) složení běžného profesionálního souboru: stálí herci (mezi nimi i podílníci) námezdní herci (týdenní mzda 5 – 10 šilinků) 4 – 6 chlapců (učedníci) orchestr + trubači a bubeníci další členové (?)

Finanční výdaje společností: pronájem budovy (sálu) odměna autorovi odměna námezdným hercům fond (na fundus kostýmů, rekvizit) zbytek si dělili podílníci Finanční příjmy společností: honorář od krále či královny honorář od města (kočovné soubory) divácké vstupné

systém pokut za porušení pracovního řádu Služebníků královny: pozdní příchod na zkoušku 1 šilink (= 12 pencí) pozdní příchod na představení 3 šilinky opilost během představení 10 šilinků promeškání představení 1 libra (= 20 šilinků) nošení kostýmu mimo divadlo či za zcizení majetku souboru 40 liber

Počet profesionálních společností v Londýně: 1 (roku 1583) 2 (roku 1594) 3 (roku 1602) vrchol: 6 (roku 1611) pak poklesl jejich počet na 4

Chlapecké soubory: při kůrových školách vrchol popularity v 60. a 70. letech 16. stol. počátek 17. stol. profesionalizace

2) Chlapci od Černých bratří 1) Chlapci od sv. Pavla vlastní Svatopavelské divadlo (1575 – 1590 a 1599 – 1606) prosluli občanskými komediemi (Middleton, Chapman, Beaumont aj.) 2) Chlapci od Černých bratří 1. divadlo U černých bratří (od 1576), 2. divadlo U černých bratří (1600 – 1608) hry nejvýznamnějších autorů doby (např. Ben Jonson), nactiutrhačské komedie 1608 popuzený král nechal soubor rozpustit (1609 reorganizace, pak divadlo U bílých bratří, 1613 ukončili činnost)

Financování autorů: průměrný honorář za hru 6 liber (1603) 10 – 12 liber (kolem 1613) někdy dostával autor i celou tržbu (po odečtení nákladů souboru) z 1. reprízy, jde o tzv. benefiční systém (1. repríza pak byla označ. jako „benefiční představení“) jindy týdenní plat text hry se stal majetkem společnosti…

Texty her: schvalovány Mistrem radovánek jím povolený text = oficiální exemplář hry herci dostávali jen své „role“ 3 týdny od zakoupení textu k uvedení (z toho čas na zkoušení minimální)

Herci a herectví: Služebníci královny: - RICHARD TARLETON (1530-1588) známe jména více než 1000 herců Služebníci královny: - RICHARD TARLETON (1530-1588) - ROBERT WILSON (1572-1600) Služebníci lorda Komořího (později Služebníci královi) - RICHARD BURBAGE (asi 1567-1619) byl protagonistou souboru (Romeo, Richard III., Hamlet, Lear či Othello)

RICHARD BURBAGE

Herecký styl (domněnky): A) „nerealistický“ obsazování herců do několika rolí v jedné inscenaci ženské role hráli muži nerealistický ráz textů konvenční scénické pozadí rozsáhlý repertoár (který museli herci pojmout) omezený čas zkoušek

B) „realistický“ Shakespearovy rady hercům" v Hamletovi dobové odkazy na přesvědčivou charakterizaci u herců jako Burbage důraz na současný život a mravy v mnoha komediích barvitostí lidské psychologie u vážných postav v tragédiích

Divadelní prostory (dvojí divadelní tradice): exteriérové (náboženské cykly, turnaje, pouliční podívané, kočovné zájezdy) náměstí, ulice interiérové (interludia, mumraje apod.) radniční síně, panská sídla, hospody Veřejná divadla: otevřená stavba určená širokému publiku – tzv. veřejné divadelní budovy, nezastřešené zastřešená stavba pro aristokratičtější publikum – tzv. soukromé divadelní sály oba typy byly v provozu už v pol. 70. let 16. stol.

V letech 1567 – 1623 bylo poblíž Londýna postaveno 13 veřejných divadel, nejznámější: Červený lev (The Red Lion, 1567-?) Divadlo (The Theatre, 1576-1597) Růže (The Rose, 1587-asi 1606) Labuť (The Swan, asi 1595-asi 1637) Zeměkoule (The Globe, 1599-1613) Štěstěna (The Fortune,1600-1621) Červený býk (The Red Bull, 1605-1663) Naděje (The Hope, 1614-1656)

nahoře: panorama Londýna (z roku 1616) detaily: uprostřed: vlevo aréna Medvědí zahrada, vpravo Zeměkoule; dole: Labuť

Divadlo Labuť (de Wittův nákres)

Divadlo Globe (rekonstrukce)

rekonstrukce divadla Globe (interiér)

průřez divadlem Globe

boční průřez jevištěm a zákulisím

Inspirační zdroje alžbětinského jeviště: jeviště univerzitních aul pevné jeviště náboženských her pódiové jeviště kočovných herců výpravný vůz Tvar a rozměry divadel: Příklad – divadlo Růže: 12-úhleník, 1592 rozšířeno na 14-úhleník průměr budovy: 22,5 m; průměr dvora: 15 m galerie: hloubka 4 m kapacita cca 3.000 diváků

Hospody a arény: 6 hospodských dvorů v Londýně hrálo se venku (nebo snad uvnitř?) arény pro býčí či medvědí zápasy a pro šermířské či zápasnické hry kapacita neznámá

Soukromá divadla: Nejznámější: v letech 1558 – 1642 se odehrálo více představení v interiéru než pod širým nebem (hrálo se v panských sídlech, radničních síních, hospodách či u dvora) zajímavá jsou však soukromá divadla: hrály v nich chlapecké společnosti byla zastřešená kapacita 100 – 1.000 diváků Nejznámější: Svatopavelské (asi 1575-1590, 1599-asi 1688) U černých bratří (1576-1584) U bílých bratří (asi 1606-1629)

Výprava, rekvizity, efekty, hudba: Zdroje informací: 1) texty her (tzv. slovní dekorace) 2) záznamy úřadu Mistra radovánek (seznamy rekvizit) 3) Henslowův deník (Philip Henslowe, majitel Služebníků lorda Admirála) žádné záznamy o platbách malířům, tesařům apod. efekty: létání, pyrotechnika, čarodějné kousky, šerm hudba: orchestry složené z 6 hudebníků, navíc trumpetisti a bubeníci taneční čísla

Kostýmy: nákladné, elegantní soudobé (středověká konvence) – s výjimkami: 1) starodávné oblečení, vyšlé z módy 2) antický oděv 3) fantastický oděv 4) tradiční kostýmy 5) národní či rasové kostýmy

Obecenstvo: v období 1567 – 1642 vzrostla populace Londýna ze 100.000 obyvatel na 400.000 10 – 20 % obyvatel navštěvovalo divadlo (díky tomu stálá divadla) představení se oznamovala: plakáty průvod s bubny a trubkami vlajky troubení na věžičce před představením oznámeny blízké akce

LITERATURA: Bejblík, Alois – Shakespearův svět (Praha, 1979) Bejblík, Hornát, Lukeš – Alžbětinské divadlo I. – III. (Praha, 1980) Bžochová-Wild, Jana – Úvod do shakespearovského divadla (Bratislava, 1999) Hornát, Jaroslav – Alžbětinské drama (Praha, 1986) Maurois, André – Dějiny Anglie (Praha, 1993) Pokorný, Jaroslav – Shakespearova doba a divadlo (Praha, 1955) Stříbrný, Zdeněk – Dějiny anglické literatury (Praha, 1987) Stříbrný, Zdeněk – Shakespearovi předchůdci (Praha, 1965)