Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu DUM 10 – Marketingový mix – distribuce název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Ing. Gabriela Bendová Karpytová Tematický celek Marketing Ročník III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus Datum tvorby Listopad 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
Anotace: Tento materiál slouží k pochopení čtvrtého nástroje marketingového mixu – distribuce. V prezentaci je definována distribuce, distribuční cesty a distribuční systém. Prezentace je pojata jako výukový materiál, ke kterému je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
MARKETINGOVÝ MIX 4P - DISTRIBUCE
Distribuce = pohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli Distribuční cesty Přímé = výrobce prodává výrobek přímo uživateli Nepřímé = výrobce prodává výrobek přes tzv. mezičlánky
DRUHY/TYPY MEZIČLÁNKŮ Prostředníci = nakupují zboží (stávají se jeho vlastníky) a znovu ho prodávají (obchodníci) Zprostředkovatelé = vyhledávají kontakty mezi výrobcem a zákazníkem, ale nestávají se vlastníky zboží (agenti) Podpůrné distribuční mezičlánky = pouze usnadňují směnu zboží (reklamní agentury, dopravní organizace apod.)
Typy distribučních cest - příklady Výrobce → spotřebitel Výrobce → maloobchod → spotřebitel Výrobce → velkoobchod → spotřebitel Výrobce → velkoobchod → maloobchod → spotřebitel Výrobce → zprostředkovatel → velkoobchod → maloobchod → spotřebitel Výrobce → velkoobchod → zprostředkovatel → maloobchod → spotřebitel
výrobek je dodán každému distributorovi, který o něj projeví zájem Distribuční systém Intenzivní výrobek je dodán každému distributorovi, který o něj projeví zájem vhodné pro výrobky s vysokou frekvencí nákupu (základní potraviny) žádné zvláštní požadavky na způsob prodeje
Selektivní= zboží náročnější na prodej, který vyžaduje zkušené prodavače, vhodné umístění a zaměření prodejny (bioprodejna) Exkluzivní = u náročnějších výrobků, výlučná distribuce s výhradním právem prodeje (značkové a exkluzivní výrobky)
LITERATURA JENA, Švarcová a kol. Ekonomie - stručný přehled. Zlín: CEED, 2009, ISBN 978-80-903433-8-2. FRANTIŠEK SMETANA, Eva Marešová. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-716-8921-1.