DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Alkalické kovy.
Halogeny.
Alkalické kovy Struktura vyučovací hodiny:
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Alkalické kovy Mgr. Helena Roubalová
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Soutěž pana ZKUMAVKY FINÁLE.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bengálský oheň Richard Horký. Bengálský oheň Jedná se o reakci, která se používá v zábavné pyrotechnice Jedná se o směs škrobu, chlorečnanu draselného.
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
Nejdůležitější produkty organické chemie
Bezpečnost práce v chemii
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Metody analytické chemie
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Environmentální chemie I
Zástupci prvků skupin RZ
Kovy I.a II.A skupiny – řešení písemky Skupina A VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Halogenidy a jejich chemické vlastnosti
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Které prvky ji tvoří? Jaký mají vzhled? Lithium Sodík Draslík Cesium.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_23_TERMIT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_31_CHEMILUMINISCENCE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Zástupci prvků skupin RZ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Areny.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Alkalické kovy.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Slo_II_13 Halogenidy 2 ppt.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_06_BENGALSKYOHENCERVENY Autor Mgr. Ivan Bartoš, Ph.D. Tematický okruh Chemické reakce Ročník 6. Datum tvorby 8.9.2013 Anotace Barevné reakce v ohňostrojích. Principy dojmu barevnosti předmětů kolem nás. Metodický pokyn Pracovní list je určen jako výuková pomůcka se zaměřením na mezipředmětové vztahy předmětů chemie, fyzika, biologie i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu pro laboratorní cvičení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Pomůcky: dvě třecí misky s tloučkem, chemická lžička, kartonové trubičky, zápalné šňůry Chemikálie: viz tabulka směsí podle toho, jaký bengálský oheň požadujeme Bezpečnost: dusičnan barnatý: oxidující, zdraví škodlivý, R 8,20/22, S 17,28 dusičnan draselný: oxidující, R 8, S 17,24/25 chlorečnan barnatý: oxidující, zdraví škodlivý, toxický R 9,25, S 13,17,46 dusičnan strontnatý: oxidující, toxický, R 8,20/22, S 17,28 síra: hořlavá, R11, S 16,26,36 fluorid barnatý: toxický, R 25,32,36/38, S 22,36,45 hořčík: hořlavý, R 11,15, S 7/8,43 hliník práškový: hořlavý, R 15,17, S 7/8,43

Postup: Na pečlivé přípravě požadované směsi nejvíce závisí výsledný efekt, složky musí být velmi dobře promísené. Rychlost hoření lze moderovat nejlépe těmito dvěma způsoby: a) volbou zrnitosti jednotlivých komponent: Mohou se použít hrubé částice bez dodatečného roztírání, čímž se výrazně zpomalí rychlost hoření složek, ovšem pak je možné, že směs při špatné homogenitě může uhasnout nebo ze stejného důvodu vydává velmi slabý efekt a málo výrazný barevný plamen. b) použitím retardérů hoření (nejefektivnější a zpravidla i nejpohodlnější způsob): Přídavky těchto látek zpomalují rychlost hoření kompozice a její „světelnost“ se příliš nesnižuje, takovými látkami jsou nízkotavitelné organické sloučeniny „olejovité“ konzistence, např. vaselina, oleje, vosky. Použití anorganických retardérů (např. typu uličitanů) je nevhodné, protože zhášejí plamen.

Vlastní příprava bengálského ohně spočívá v rozetření jednotlivých složek (odděleně a až do závěrečné fáze nemísit okysličovadla s palivy), jejich následném smíchání a fyzikální úpravě (granulace, zhutňování...) a konečném plnění do „patron“. Pro bengálské ohně (ale i jiné pyrotechnické směsi) je velmi vhodný způsob přípravy kompozice tzv. "mokrou cestou", spočívající ve zvlhčení celé směsi (po předchozím rozetření) kapalným rozpouštědlem. Volba rozpouštědla je důležitá, nejvíce se uplatní ethanol nebo benzín a samozřejmě voda. Pokud směs obsahuje organické pojivo rozpustné v ethanolu (což je např. šelak), připravuje se směs tak, že se nejprve v malém množství horkého ethanolu rozpustí šelak a do roztoku se vmíchávají ostatní složky již předem zvlhčené v cca 5% ethanolu. Směs se dobře promíchá, rozdělí na fragmenty, nechá částečně vyschnout a ještě se zbytky rozpouštědla se plní lisováním do patron, kde se nechá zcela vyschnout – odpařit rozpouštědlo.

Směsi na přípravu červených bengálských ohňů

Směs chemikálií umístíme do kartonového válečku o průměru dva centimetry a délce 15 centimetrů. Ten lze vyrobit svépomocí s použitím silného lepidla a několika vrstev tužšího papíru slepených k sobě a následně srolovaných do tvaru válce. „Koncovky“ zasádrujeme a jedním navrtaným koncem po zaschnutí provlečeme zápalnou šňůru o délce minimálně 20 centimetrů. Vysvětlení: K "barvení" plamene v pyrotechnice se používají soli alkalických kovů a kovů alkalických zemin, jsou to zejména: lithium (červená), sodík (žlutá), draslík (fialová), vápník (cihlová), stroncium (krvavá) a barium (zelená), v menším množství i soli mědi, bóru a rubidia. Kationty těchto kovů jsou vázány nejčastěji ve formě dusičnanů a chlorečnanů. Mnohem méně pak jsou používány s aniontem mající ve směsi povahu redukční (jsou tedy „palivem“, např. šťavelan sodný) nebo dokonce z pohledu oxidačních a redukčních schopností téměř neutrální (chloridy, uhličitany, sírany). Plameny červené barvy se v pyrotechnice dosahují použitím směsi dusičnanu strontnatého s organickými a anorganickými „palivy“. Z organických „paliv“ se dává přednost polychlorovaným derivátům, např. polyvinylchlorid (PVC), hexachlorethan, hexachlorbenzen. Mohou to být i běžné nechlorované alifatické a aromatické sloučeniny, sacharidy (sacharosa, laktosa, dextriny), pryskyřice (šelak, kalafuna, resináty, epoxidy, lamináty) aj., ale chlorované uhlovodíky obsahující určitý podíl těkavého halogenu – chlóru.

Obr. 2 Obr. 1

Obr. 2

Obr. 3

Zdroje: Obr. 1, Obr. 2, Obr. 3: archiv autora BARTOŠ I.: Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie. Disertační práce. Praha: Př UK, 2010. CONKLING, J. A.: Chemistry of pyrotechnics. New York: Marcel Dekker, 1985.