Postavení, úkoly a činnost POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY v rámci krizového řízení 22.10.2017 22.10.2017 Policejní prezidium České republiky Kancelář policejního prezidenta oddělení krizového řízení Novelizace STČ 06/IZS pplk. Ing. Milan Dubský
Osnova vystoupení Historie vzniku typové činnosti zabývající se zásahy složek IZS v podmínkách policejních opatření při porušování veřejného pořádku při technopárty - STČ 06/IZS - rok 2006 Důvody rozšíření „záběru“ STČ 06/IZS Osvědčené a zachované principy řešení „Novinky“ v novelizované STČ 06/IZS Využitelnost novelizované STČ 06/IZS pro obce Případná diskuse Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Historie vzniku STČ 06/IZS Počátkem nového století se do Čech postupně rozšířil dosud málo známý jev několikadenní desetitisícová setkání příznivců technohudby organizovaná netransparentními osobami – bez komunikace s orgány veřejné správy a mimo instrumenty právního pořádku tzv. TECHNOPÁRTY Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Historie vzniku STČ 06/IZS Překvapení orgánů veřejné správy – spory o způsob řešení Policie České republiky a její opatření Součinnost složek IZS s policií bez opory v předpisech Tlak médií na státní orgány s politickými motivy Reakce Ministerstva vnitra a první použitelné výstupy Zpracování STČ 06/IZS Praktické odzkoušení STČ 06/IZS v roce 2006 v Maštově Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Etapy MÍSTO KDO ODPOVÍDAL CHARAKTER ŘEŠENÍ LOGISTIKA AKTIVNÍ SPOLUPRÁCE BONĚNOV 2004 OŘ PČR UTAJENÁ ZÁKROK PO TŘECH DNECH ČÁSTEČNĚ ZAJIŠTĚNA HZS, ZZS, MLÝNEC 2005 OKAMŽITÝ ZÁKROK ZAJIŠTĚNA HZS, ZZS, OBEC DOUPOV 2006 SPRÁVA KRAJE OZNÁMENÁ BEZ ZÁKROKU HZS, AČR, ZZS, OBEC
VÚ AČR HRADIŠTĚ
Důvody rozšíření „záběru“ STČ 06/IZS Zklidnění situace s techno po roce 2006 Naopak růst problémů s extrémismem při shromážděních ve městech „Janov apod.“ Nové jevy – např. hardbass Tragédie při LoveParty v Duisburgu 2010 Rostoucí prestiž typových činností IZS Nová právní úprava v několika oblastech Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Důvody rozšíření „záběru“ STČ 06/IZS Principy „staré STČ 06/IZS“, které se osvědčily Policie ČR se může soustředit na narušitele VP Při „bagatelních“ mimořádných událostech je lepší, jestliže záchranáři zasahují bez policistů V současných úsporných opatřeních ještě vzrostl význam technické pomoci HZS ČR při opatřeních I ve městech je využitelný i princip nástupního prostoru Ve městech je možné zapojit do bezpečnostního opatření i ostatní složky IZS, např. obecní policii Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Osvědčené a zachované principy řešení Příprava na vznik MU Při přípravě na MU, očekávané při shromáždění nebo technoparty, je řídící a koordinační složkou Policie ČR a velitelem přípravných opatření je příslušník Policie ČR Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Osvědčené a zachované principy řešení Na taktické úrovni je oblast konání shromáždění nebo technoparty rozčleněna na místo soustředění SaP PČR, které zahrnuje přípravu policejních opatření a na místo předpokládaného nasazení, kde budou připravená policejní opatření na ochranu veřejného pořádku využita a kde je velitelem policejních opatření příslušník PČR Nástupní prostor - základnu záchranářů, která zahrnuje přípravu a soustředění SaP na provádění záchranných a likvidačních prací složkami IZS a jejímž velitelem je příslušník HZS kraje s právem přednostního velení jednotkám PO (dále jen „velitel jednotek PO“). Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Osvědčené a zachované principy řešení MU a součinnost složek IZS Provedení zásahu jedné se složek IZS - jednotky PO nebo osádky ZZS, výjimečně i jiné složky IZS provedou zásah samostatně (malý požár, zranění osoby apod.) Provedení společného zásahu dvou složek IZS - povinností velitele zásahu je oznámit svou činnost veliteli policejních opatření Provedení společného zásahu všech složek IZS – řízení zásahu jde za složkou, u které je převaha zajišťovaných činností (hlášení činností veliteli policejních opatření) Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
„Novinky“ v novelizované STČ 06/IZS Nový název celé STČ 06/IZS „Soubor typové činnosti složek IZS při společném zásahu - Opatření k zajištění veřejného pořádku při shromážděních a technopárty“ je skromný, a ne úplně výstižný Skutečné rozšíření STČ 06/IZS je i na velké sportovní a kulturní akce, které nemají charakter shromáždění nebo technopárty Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
„Novinky“ v novelizované STČ 06/IZS STČ 06/IZS zdůrazňuje fakt, že Policie ČR nekoná sama, ale v úzké součinnosti s obcí a složkami IZS – jedná se o bezpečnostní opatření Poprvé byl mezi listy STČ vložen list „definic a pojmů“ z následujících důvodů Za 6 let od vzniku STČ 06/IZS byla zásadně změněna řada právních předpisů a tím i terminologie (zejména Policie ČR, ZZS atd.) STČ 06/IZS se pohybuje hned v několika právních oblastech (právo shromažďovací, „krizový balíček“ zákonů, úprava přenesené působnosti atd.), přesné chápání pojmů je pro čtenáře nezbytné a často překvapující Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
„Novinky“ v novelizované STČ 06/IZS HZS ČR souhlasí s využitím „strategické úrovně řízení záchranných a likvidačních prací“ pro koordinaci činností IZS velitelem bezpečnostního (policejního) opatření, tedy policistou to koresponduje s úpravou v zákoně č. 84/1990 Sb. – policista může rozpustit (ukončit) shromáždění, pokud není přítomen zástupce obce je velmi praktické, protože nikdo nemůže po starostovi ORP oprávněně chtít, aby byl stále v „pohotovosti“ Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Využitelnost novelizované STČ 06/IZS pro obce a města Nezvykle mnoho prostoru v STČ 06/IZS je věnováno obcím Příloha společného listu s názvem „právní aspekty“, obsahuje i návodné pasáže, jak zpracovat obecní vyhlášky k veřejnému pořádku List obce a obecní policie obsahuje, mimo jiné, zejména postupy k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku obcí, obecní policií a Policií ČR při velkých akcích v obcích Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Využitelnost novelizované STČ 06/IZS pro obce a města Oblasti veřejného pořádku ve vztahu k možnostem jejich regulace; http://www.mvcr.cz/odk Metodická pomůcka pro starosty obcí k postupu při konání akcí typu technopárty a ke vzorové obecně závazné vyhlášce k úpravě pořádání těchto akcí, http://www.mvcr.cz/odk + přehled právní úpravy vztahující se k pořádání akcí typu technoparty [32] Manuál pro obce k zákonu o právu shromažďovacím, odbor bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra, Praha 2009; http://www.mvcr.cz/obp STČ 06/IZS Opatření k zajištění veřejného pořádku při shromážděních a technopárty, http://www.hzscr.cz/soubor/stc-06-izs-techno1-pdf.aspx pozor při otevření je požadováno heslo - CZTEC2006 Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy 22.10.2017
Děkuji za pozornost pplk. Ing. Milan Dubský tel. 974 884 457 milan.dubsky@mvcr.cz Policejní prezidium České republiky Kancelář policejního prezidenta oddělení krizového řízení Strojnická 27 Praha 7 22.10.2017 Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV– čtvrtletní porada s orgány veřejné správy