Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Služby péče o dítě – diferenciace péče
Vlastní hodnocení školy
Zákon o sociálních službách zákon o sociálním bydlení??? databáze MPSV a MV… metodická nejednotnost plán na úrovni kraje (obecné), v ORP pouze komunitní.
Dominance veřejných vzd. inst. 23 mateřských škol, 16 základních, 3 speciální (praktické), 3 umělecké 5 ZŠ neúplných nedostatek jeslí nárůst počtu dětí.
MÉĎA – MINI ŠKOLKA NEMOCNICE TGM HODONÍN,p.o.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
KONCEPCE ŠKOLSTVÍ ÚJEZD NAD LESY MATEŘSKÉ A ZÁKLADNÍ ŠKOLY V Újezdě nad Lesy.
Mgr. Terezie Pemová NIDAR
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financování předškolní péče z pohledu MČ Praha 10 Jan Baudis vedoucí odboru školství Praha 10.
DĚTSKÉ SKUPINY A KUDY DÁL?! Jak mohou profesní organizace pomoci v rozvoji předškolní péče Jan Schneider.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Reforma financování regionálního školství
Základní škola Nerudova Říčany okres Praha - východ Škola je plně organizovaná, tj ročník, spolu se speciálními třídami
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Projekt dětská skupina MOTÝL
Čerpání rozpočtu přímých nákladů za rok 2012 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Financování regionálního školství
Místní akční skupina Rakovnicko
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
1 Tisková konference MPSV „Čtyři opatření rodinné politiky“ 10. září 2015 ve 12:30 hod.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Evaluační dotazník. Evaluace projektů Vyhodnocení dopadů podpořených projektů na cílovou skupinu (zaměstnaných rodičů s malými dětmi) Smysluplnost podpory.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Místní akční plán vzdělávání na území ORP Černošice č. CZ /0.0/0.0/15_005/ Potřeba investic do základních a mateřských škol ,
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Prezentace pro pracovní skupinu (území Přemyslovské střední Čechy o.p.s.) Slaný,
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Výzva č. 126 investiční priority 1.2 OPZ.  Pilotní ověření péče o nejmenší děti v mikrojeslích v ČR (mimo hl. m. Prahu)  Číslo výzvy: 03_16_126  Investiční.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Místní akční skupina SVATOVÁCLAVSKO, z.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno Dům Kultury Stochov.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Porada škol a školských zařízení Středočeského kraje
Analytická část MAP pro SO ORP Český Brod
Prahy a Středočeského kraje
MAP – Místní akční plán ORP RK
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Realizace vašich potřeb prostřednictvím OP VVV
Organizace předškolního vzdělávání
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Bc. Magdalena Zábranská
Vazba na Operační programy
Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v území ORP Rychnov nad Kněžnou
Podpora implementace dětských skupin CZ /0.0/0.0/15_009/
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Aktuální informace o projektu
Význam a přínos šablon pro málotřídní školy
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci Místní akční plán vzdělávání na území ORP Černošice č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000112 Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci „Ve dvou letech do školky. Cui bono?“ 11. 4. 2017, Praha Hana Barboříková

Celkové věkové složení dětí v MŠ v pražském prstenci (k 30.9.2016) SO ORP: Černošice, Říčany, Brandýs nad Labem –Stará Boleslav, Český Brod

Věkové složení dětí v MŠ v pražském prstenci dle ORP (k 30.9.2016) Počet dětí v MŠ

Přehled aktuálně existujících zařízení Mateřské školy – 192 ORP Černošice 75 ORP Říčany 50 ORP Český Brod 15 ORP Brandýs n/L 52 Žádné zařízení typu klasických jeslí Dětské skupiny - 24 Pro „překrývající se “ věkovou skupinu (děti od 1rok – 6let) Celkem 24 DS Celková kapacita 372 dětí Mikrojesle - 5 pro děti od 6 měsíců – 4 roky celková kapacita 20 dětí 30 měsíců pilotní projekt Počet dalších zařízení pečující o děti - 106 MC, LŠ, … pedagogové chůvy PŘEKRÝVÁNÍ ! Jaká je koncepce státu? chůvy kdokoliv

Předškolák v dětské skupině registrovaná MŠ s RED-IZO (státní či soukromá) Dětská skupina (DS) MŠMT MPSV (ESF – OP Zaměstnanost) zákon č. 178/2016 Sb., který novelizuje školský zákon 561/2004 Sb. zákon č. 247/2014 Sb. http://www.mpsv.cz/cs/19908 v rámci „výjimek“ – v suburbánních oblastech – je nyní místy povoleno i 24 až 28 dětí ve třídě MŠ! max. 12 dětí v kolektivu a dvě pečující osoby po celou dobu výuky Dle Vyhlášky č. 14/2005 o předškolním vzdělávání - § 2 - třída pro děti pouze od 2 do 3 let může mít nejméně 12 dětí a nejvíce 16 dětí. Ne vždy však bude v praxi možno zřídit tuto samostatnou třídu, ve smíšených a početnějších třídách bude umístění 2-3letých velkou komplikací. Přeplněné MŠ v prstenci vidí v IVP (předškoláci z DS) velkou komplikaci. Předškolák z DS se musí jít nyní povinně zapsat do obecní/městské MŠ, aniž by chtěl, je tak nucen. Zvyšuje se tím počet předškolních dětí k zápisu do MŠ, které v prstenci odfiltrovaly DS. Pokud nechce do MŠ nastoupit, musí si rodič zvolit IVP, dané dítě bude v městě/obci v dané MŠ, kde je zapsané, blokovat kapacitu (tam kde se jede na maximální počet i na výjimku od zřizovatele a není možná změna max. povolené kapacitu v rejstříku). Anebo se to bude muset obcházet. Další komplikací pro všechny strany je přezkušování.

Plánované investice (kapacity MŠ, nové MŠ) ORP Říčany: 27 projektů ORP Černošice: 52 projektů ORP Brandýs n/L-Stará Boleslav: 25 projektů Český Brod: 4 projekty Celkem 108 projektů za cca 1,5 mld Kč Nové kapacity = noví pedagogové/ředitelé! 114 projektů na zahrady, hřiště a sportoviště při MŠ a ZŠ za cca 280mil Kč

Personální zajištění Celkem 1063 pedagogů v MŠ v pražském prstenci ze 106 odpovědí na anketu jen MŠ hledají momentálně 50 pedagogů – kolik pedagogů MŠ se hledá celkem, pokud bychom znali situaci ve všech školkách?) (anketa 4/2017, 106 respondentů) 106 respondentů hledá 108 asistentů, kolik se jich hledá celkem? (anketa 4/2017, 106 respondentů) Není kde brát lidi - nízká nezaměstnanost x požadavky na kvalifikaci a ohodnocení Kolik bude dvouletých v roce 2020 nevíme! Zájem ze strany rodičů - neznámá! Děti se ještě nenarodily! Těžko predikovat i počet potřebných chův

SWOT analýza 2017 – dvouleté děti v MŠ Silné stránky Slabé stránky Využití volných kapacit zařízení (pouze lokálně) Potřeba dalších úprav v MŠ (vybavení, vnitřní uspořádání tříd, hračky a další vybavení, zahrady – hrací prvky, 2letí jen v přízemí…atd.)  další finanční prostředky Snižování počtu dětí ve třídách (změna financování regionálního školství) Nárok na místo v MŠ – odhadování potřebných kapacit (děti s ještě nenarodily) Dvouletí mohou být v samostatné třídě (max. 15 dětí, 3 x personál) Neznáme zájem ze strany rodičů Příležitosti Hrozby Zvýšení zaměstnanosti žen (avšak existuje adekvátní nabídka zkrácených úvazků? Nízká míra nezaměstnanosti v regionu – na úrovni přirozené nezaměstnanosti) Zvyšování doprovodné zaměstnanosti (chůvy, další personál MŠ) Spolupráce s ostatními zařízeními pečujícími o malé děti (např. DS, mikrojesle, MC) Chybějící personál (nyní chybí asistenti, není kde brát. Budou chůvy? Jak kvalitní?) Nutnost úprav MŠ bude narážet na udržitelnost (MŠ zrealizované z EU prostředků, minimálně zvýšená administrativní zátěž) Finanční prostředky na potřebné úpravy (neexistující dotační titul) Kapacita MŠ vzhledem ke snížení počtu dětí ve třídách Růst provozních nákladů MŠ v souvislosti s 2letými dětmi (speciální zařízení, vybavení, zdravotní pomůcky aj.) – kdo to ponese?  

Otázky ? Znamenají tyto kroky snahu v budoucnu plošně snížit délku MD? Je to správný krok? Znají a uvědomují si rodiče / společnost důsledky brzkého nástupu dětí do předškolních zařízení (izolace od matky, nemocnost dětí, zvýšené náklady na zdravotní péči)? Možnost není povinnost! Máme se bát masového umísťování dvouletých dětí do MŠ? Co to má přinést dětem? Nezapomínáme na jejich zájem?