TYPIZACE EKOSYSTÉMŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lesnictví studijní podklad pro předmět Ekologie a ŽP
Advertisements

Fytocenologická plocha a zápis
Hospodářská úprava lesa
Povrch krajiny VY_III/2_inovace_10_ Povrch krajiny Autor: Mgr. Karin Cahlíková.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Krajinné sféry Země. Vnější vlivy nazýváme jako: EXOGENNÍ ENDOGENNÍ.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_11_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Zemědělská výroba Základní škola Libina, příspěvková.
Východní Evropa. Rusko Bělorusko Ukrajina Moldavsko Estonsko Lotyšsko Litva Moskva Minsk Kyjev Kišiněv Tallinn Riga Vilnius.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor:Mgr. Pavla Jeníková Reg.číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.8 Rostliny a živočichové Evropy Téma: Česká republika jako součást.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_PRVOUKA.
Vegetační stupně, trofické a hydrické řady na příkladu střední Evropy Sestavil RNDr. Martin Culek, Ph.D. s využitím podkladů RNDr. Ing. M. Kynčla (str.
Blanka Hofmanová.  zeměpisná šířka  množství vody (srážky, podz. voda, řeky,...)  nadmořská výška  geologické podloží  fytocenóza, zoocenóza Stručně.
Zeměpis – 6.ročník Krajina VY_32_INOVACE_ Název školy
Savci biomů světa 8. ročník.
VY_32_INOVACE_5/12_ČLOVĚK A PŘÍRODA
1. Popiš co vidíš a odhadni teplotu na obrázku?
Téma č. 7. SVĚT KOLEM NÁS.
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
VY_32_INOVACE_12_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - LES LISTNATÝ A SMÍŠENÝ
ŠTOKY - LES.
Fytocenologická plocha a zápis
Úvod do sadovnického květinářství
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
VÝŠKOVÁ STUPŇOVITOST V ČR
Základní společenstva - lesy
Organizace a požadavky
Povrch ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola, Hradec Králové
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Biomy.
CVIČENÍ Z KRAJINNÉ EKOLOGIE TYPOLOGIE KRAJIN NA EVROPSKÉ ÚROVNI
Autor: Mgr. Karolina Pátková
Přírodní krajiny - test
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
Služby Minks s.r.o. Haškova 153/17, Brno
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Základy fytocenologického jmenosloví
Katedra biologie, PdF MU, Poříčí 7, , Brno
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
MNOŽINY.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lesní hospodářský plán Náležitosti LHP
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
Kůrovcová situace v NPŠ v roce 2009
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_18.
Smíšené a listnaté lesy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Ocenění lesních porostů hlavních druhů dřevin
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vývoj a současné trendy ve fytocenologii a geobiocenologii
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
12 VÝVOJ EKOSYSTÉMU Sukcese.
Stepi název step vznikl v ruštině pro travnaté
Opakování pojmů z ekologie
Lesnický typologický klasifikační systém (LTKS)
Ekoelement (ekologický prvek)
Pedologie = půdoznalství
Vztahy organismů a prostředí
Transkript prezentace:

TYPIZACE EKOSYSTÉMŮ

Jedinečnost x Opakovatelnost ekosystémů (dané úhlem zkoumání) Lze zkoumat u každého druhu ekosystému, každé hierarchické úrovně => individuální x typologické členění ekosystémů Příklady:

Typizace ekosystémů_1 Formační: fyziogn. + oj. ekol. znaky. (- Raunkiär) Savana, Trop. dešt. lesy, Tundra… (aktuál. biota !) Geobiocenologická V.s., t.ř., h.ř. => STG (hl. potenc. biota, ale i akt.) - TG ? Lesnická L.v.s., Ekologické řady (př: živná) - dělí se na Kategorie (B) => SLT (hl. potenciální biota, ale i akt.) Fytocenologická (geobotanická) Skladba rostlin (+ mimoděk ekologie) – hl. aktuál. v. Zoologická neexistuje

Systém Zlatníkův (a ÚHÚL) v.s. / ...........t.ř. A AB B BD BC C CD D 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. (9).

Typizace ekosystémů 2 - Lesnická typologie (ekosystémů) Zlatník 1956, MMS – ÚHÚL 1970/1, úpravy Lesní vegetační stupně: 9 + 1 Kategorie - př.: B, H, C, W, S, O, G, R. ∑ =23 Typizace: lvs, + „kategorie“ => SLT (4F), lesní typ (4F2) Slouží pro stanovení HS – celk. 24 (př.: 45: bukové/smrkové živných stan. stř. poloh). Problémy –v.s., hydrické v.s., někt. podm. les. typem, každá PLO – jiné l.t. Užívá les. praxe – převodní tab.

Typizace ekosystémů_3 Botanické vegetační stupně: Planární (= nížina) Kolinní (pahorkatina) Suprakolinní (kopcovina) Submontánní (vrchovina) Montánní (hornatina) Supramontánní (vyšší středohory) V ČR: Alpínský (nižší vysokohory) – souhrnná kat. V Alpách: Subalpínský Alpínský Subnivální Nivální

Typizace ekosystémů_4 Fytocenologická škola curyšsko-montpellierská ve světě: uppsalská, sovětská (biogeocenologie), USA+GB. Od konce 19. stol. - Alpy Josias Braun-Blanquet: Curych, Montpellier. Rostlinná sociologie 1928 Uspořádaná hierarchicky – vyšší jednotka – několik nižších - V ČR: Jaroslav Moravec: Fytocenologie (1994) - nomenklatura Základ: asociace: -etum: kyčelnicové bučiny (Dentario enneaphylli-Fagetum) Oberdorfer ex W. et A. Matuszkiewicz 1960 Horské květnaté jedlobučiny a bučiny silikátových půd, klimaxová veget. montánního stupně Někdy: subasociace: -etosum: (Dentario enneaphylli-Fagetum salvietosum glutinosae). svaz: -ion: bučiny (Fagion) Luquet 1926 Květnaté bučiny, jedlobučiny a jedliny, které představují většinou primární klimaxové lesy submontánního a montánního stupně. Ve stromovém patře převládá buk nebo jedle.

Typizace ekosystémů_5 Někdy podsvaz: -enion: př: květnaté bučiny (Eu-Fagenion) Obendorfer 1957 Květnaté bučiny, lipové bučiny a jedlobučiny na mezo- až eutrofních silikátových půdách, popř. odvápněných karbonátových p. řád: -etalia př.: Fagetalia sylvaticae Pawlowski in Pawlowski, Sokolowski et Wallisch 1928 Mezofilní až hygrofilní opadavé lesy mírné zóny Evropy na minerálně bohatších půdách, jak klimaxových, tak ovlivněných podzemní nebo záplavovou vodou třída: -etea př.: Querco-Fagetea Braun-Blanquet et Vlieger in Vlieger 1937 Hygrofilní, mezofilní až xerofilní opadavé lesy eurosibiřské oblasti, sukcesně nejpokročilejší vegetace mírné teplotní zóny na vesměs vyvinutých půdách. Další lesy: Betulo carpaticae-Alnetea viridis, Salicetea purpurae, Alnetea glutinosae, Quercetea robori-petraeae, Erico-Pinetea, Vaccinio-Piceetea, Robinietea, tj. celkem 8 tříd ze 42 v ČR

Charakter třídění vegetace curyšsko-montpelliérské školy třída třída třída …. řád řád řád …. svaz svaz svaz …. asociace asociace asociace subasociace subasociace subasociace … => v ČR 42-4 tříd, 69 řádů, 141 svazů, +/-850 as.

Geobo-tanická mapa

Mapa potenciální přirozené vegetace

Přírodní lesní oblasti: 41 obl.

Přírodní lesní oblasti: 41 obl. Přírodní lesní oblasti – podstatné rozdíly v půdotvorných substrátech, georeliéfu, makroklimatu a rozšíření dřevin. Projev: v zastoupení dřevin, potenciální produkci, vyhraněných ekotypech dřevin, odolností, růstem a stavem porostů.