Právní základy státu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková
Advertisements

Státní správa a samospráva Principy demokracie
Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Veřejná moc a veřejná správa
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
Česká republika-demokratický stát
Právní základy státu.
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁT A PRÁVO.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Česká republika – demokratický stát
politické formy států a příklady
Politická geografie III
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
TEST 17. POLITOLOGIE
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Moc výkonná Pavel Šuranský.
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVA.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Prezident ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
PREZIDENT. Prezident České republiky  je hlava České republiky  od roku 2013 volen přímo občany ČR  skládá slib do rukou předsedy Senátu
Základy práva T5 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Politický systém České republiky
Výchova k občanství Moc výkonná
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Výchova k občanství Moc soudní
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Výchova k občanství Moc zákonodárná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Česká republika Srdce Evropy.
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Právní základy státu

Stát a jeho znaky Znaky státu: Stát = organizované společenství lidí, žijících trvale na určitém ohraničeném území Znaky státu: obyvatelstvo obývající státní území (občané) státní aparát (moc) – soustava orgánů vykonávajících státní moc a správu právní subjektivita – způsobilost samostatně vystupovat v právních vztazích navenek i uvnitř státu svrchovanost (stání suverenita) – stát není podřízen žádnému vyššímu orgánu ozbrojená moc – policie, armáda ohraničené území

Formy států Rozlišení podle výkonu státní moci: Demokracie – státní moc je vykonávána účastí občanů na správě a řízení státu Diktatura – státní moc neomezeně vykonává jednotlivec(diktátor) nebo skupina osob (politická strana), občané nemají možnost podílet se na správě a řízení státu

Formy států Rozlišení podle toho, kdo stojí v čele: teokracie – v čele stojí vládce, který je považován za vykonavatele boží vůle (např. Vatikán) monarchie – doživotní vláda panovníka (monarcha) – knížectví, království, císařství konstituční monarchie – moc panovníka omezena ústavou republika – v čele stojí na určité volební období prezident

Druhy států Rozlišení podle struktury: Unitární stát – jednotný stát, jediné řídící centrum Federace – pevný svazek států, celek vystupuje jednotně (jednotlivé státy nemají suverenitu) Konfederace – volný svazek států, členské státy mají svoji suverenitu

Práva a povinnosti občanů ČR práva občanů ČR – vymezena v Ústavě (Listina základních práv a svobod) povinnosti občanů ČR: – dodržovat zákony - výdělečně činní a majetní občané povinnost platit daně a různé poplatky

Státní symboly – vyjmenuj je:

Státní moc

Zákonodárná moc legislativní oprávnění usnášet se na zákonech a zákonných opatření zákonodárnou moc má Parlament Parlament tvoří Poslanecká sněmovna a Senát

Parlament Senát 81 senátorů voleni na období šesti let Poslanecká sněmovna tvoří ji 200 poslanců voleni na dobu čtyř let starší 21 let voleni poměrným volebním systémem http://www.parliament.cz/docs/status.html Senát 81 senátorů voleni na období šesti let každé dva roky se 1/3 senátorů obměňuje většinový dvoukolový systém http://www.senat.cz/

Výkonná moc exekutivní zastupování státu, jednání jménem státu a řízení státního administrativního aparátu výkonnou moc má prezident republiky a vláda

Prezident republiky volen Parlamentem na pětileté období starší 40 let může být zvolen jen dvakrát za sebou pravomoci prezidenta: zastupuje stát navenek jmenuje a odvolává premiéra a ostatní členy vlády vrchní velitel ozbrojených sil jmenuje - soudce, generály, členy bankovní rady ČNB … propůjčuje a uděluje státní vyznamenání odpouští a zmírňuje tresty, uděluje amnestii …

Vláda kolektivní orgán státní moci a správy tvoří ji -premiér, místopředsedové vlády a ministři úkolem je řídit administrativní aparát http://www.vlada.cz/

Soudní moc justiční soustava soudů – okresní, krajské, Vrchní soudy (Praha, Olomouc), Nejvyšší soud v Brně zvláštní postavení – Ústavní soud v Brně

Úkol – zpracujte do další hodiny: Uveďte 3 příklady evropských království a knížectví Jmenujte současné císařství. Uveďte, které evropské státy jsou unitární. Uveďte příklady federace.

Test: Formy států 1. část Co je to demokracie? účast občanů na řízení státu možnost dělat si volně co chceme rovnost zákonů svoboda myšlení 2. Co je to federace? volný svazek států, každý stát zůstává samostatný jeden stát s jedním čídícím centrem značná část státní moci je přenechána samosprávným územním celkům pevný svazek států, celek vystupuje jednotně 3. Co je monarchie? státní moc vykonává duchovní vůdce státní moc se odvíjí od občanů, je zde vláda, prezident a parlament volný svazek států doživotní vláda jednoho panovníka

Test: Formy států 2. část 4. Co je to konfederace? volný svazek států, každý stát zůstává svrchovaný stát s jedním řídím centrem účast občanů na řízení státu je omezena pevný svazek států, celek vystupuje jednotně 5. Který z těchto států není monarchií? Belgie Irsko Lucembursko Norsko 6. Který z těchto států není unitárním státem? Francie Polsko Japonsko Švýcarsko

Test: Dělba státní moci 1. část Kdo má v ČR zákonodárnou moc? a) Parlament b) Vláda c) Prezident d) Nejvyšší soud 2. Na kolik let se volí senátoři? Na 2 roky Na 4 roky Na 5 let Na 6 let 3. Od kolika let se můžeš stát poslancem? Od 18 let Od 21 let Od 30 let Od 40 let 4. Čím je tvořen Parlament Poslaneckou sněmovnou a vládou Senátem a vládou Vládou a prezidentem Poslaneckou sněmovnou a Senátem

Test: Dělba státní moci 2. část 5. Kdo má v ČR výkonnou moc? Parlament vláda a prezident vláda prezident 6. Kolik senátorů má Senát? 81 100 150 200 7. Jak dlouhé je funkční období prezidenta? 10 let 6 let 5 let 4 roky 8. Kolik poslanců má Poslanecká sněmovna?