Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROVNICE a NEROVNICE 16 Exponenciální rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Advertisements

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Výukový materiál pro 6.ročník
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_04 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Úvod do programování 7. hodina
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
zpracovaný v rámci projektu
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základní pojmy v automatizační technice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Názvosloví binárních sloučenin
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Teoretické pojmy z výpočetní techniky
Pajlíková, Renáta Pavlík, Matěj Tvarůková, Barbora
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číselné soustavy a kódy
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Dělení se zbytkem VY_32_INOVACE_54_Deleni_se_zbytkem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Uložení dat v PC -Binární (dvojkový) systém-
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_Roz_II_01 Čtení a zápis čísel v oboru do
Logické funkce a obvody
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Rovnice s absolutní hodnotou I.
Stavební fakulta ČVUT, B407
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Předmět: Informatika Ročník: VII. Tématický celek: Základy práce s PC
Logické funkce a obvody
Aritmetické operace s binárními čísly
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Matematika – přirozená čísla
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0734 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CT-2-03-Bc2 Předmět: Číslicová technika Ročník: 2. Tematický celek: Kombinační obvody Převody s dekadickou soustavou Autor: Ing. Pavel Bachura Datum tvorby: 19.06.2013

Obsah tematického celku Převody čísel z dekadické soustavy Převody do dvojkové soustavy Převody do čtyřkové soustavy Převody do osmičkové soustavy Převody do šestnáctkové soustavy Převody čísel do dekadické soustavy Použitá literatura

Klíčová slova Číselná soustava Binární soustava Čtyřková soustava Osmičková soustava Hexadecimální soustava Binární ekvivalent čísla Dekadický ekvivalent čísla

Převody čísel z dekadické soustavy Převody čísel z dekadické soustavy do libovolné jiné provádíme následovně: Dekadické číslo dělíme celočíselně základem nové číselné soustavy. Zbytek po dělení zapíšeme vedle celočíselného výsledku podílu. Celočíselný výsledek opět dělíme celočíselně základem nové číselné soustavy. Zbytek po dělení opět zapíšeme vedle celočíselného výsledku podílu. Dělení opakujeme tak dlouho, dokud nedělíme nulu. Zbytky po dělení seřazené zdola nahoru dávají číslo v nové číselné soustavě.

Převody do dvojkové soustavy Převod čísla 19710 z desítkové soustavy do dvojkové celočíselné dělení zbytek po dělení směr čtení převedeného čísla výsledek převodu 197 : 2 = 98 1 19710 = 110001012 98 : 2 = 49 49 : 2 = 24 24 : 2 = 12 12 : 2 = 6 6 : 2 = 3 3 : 2 = 1 1 : 2 = 0 0 : 2 = 0

Převody do čtyřkové soustavy Převod čísla 19710 z desítkové soustavy do čtyřkové celočíselné dělení zbytek po dělení směr čtení převedeného čísla výsledek převodu 197 : 4 = 49 1 19710 = 30114 49 : 4 = 12 12 : 4 = 3 3 : 4 = 0 3 0 : 4 = 0

Převody do osmičkové soustavy Převod čísla 22310 z desítkové soustavy do osmičkové celočíselné dělení zbytek po dělení směr čtení převedeného čísla výsledek převodu 223 : 8 = 27 7 22310 = 3378 27 : 8 = 3 3 3 : 8 = 0 0 : 8 = 0

Převody do šestnáctkové soustavy Převod čísla 22310 z desítkové soustavy do osmičkové celočíselné dělení zbytek po dělení směr čtení převedeného čísla výsledek převodu 223 : 8 = 13 15 (F) 22310 = FD16 13 : 8 = 0 13 (D) 0 : 8 = 0

Převody čísel do dekadické soustavy Číslo zapsané v libovolné číselné soustavě rozepíšeme podle Hornerova schématu a provedeme všechny výpočty podle pravidel platných v dekadické soustavě. Příklady: Převod čísla 110001012 z binární soustavy (r = 2) do desítkové 110001012 = 1 ∙ 27 + 1 ∙ 26 + 0 ∙ 25 + 0 ∙ 24 + 0 ∙ 23 + 1 ∙ 22 + 0 ∙ 21 + 1 ∙ 20 = = 128 + 64 + 0 + 0 + 0 + 4 + 0 + 1 = 19710 Převod čísla 32014 ze čtyřkové soustavy (r = 4) do desítkové 32014 = 3 ∙ 43 + 2 ∙ 42 + 0 ∙ 41 + 1 ∙ 40 = 3 ∙ 64 + 2 ∙ 16 + 0 ∙ 4 + 1 ∙ 1 = = 192 + 32 + 0 + 1 = 22510 Převod čísla 3078 z osmičkové soustavy (r = 8) do desítkové 3078 = 3 ∙ 82 + 0 ∙ 81 + 7 ∙ 80 = 3 ∙ 64 + 0 ∙ 8 + 7 ∙ 1 = 192 + 0 + 7 = 19910 Převod čísla D716 z šestnáctkové soustavy (r = 16) do desítkové D716 = D ∙ 161 + 7 ∙ 160 = 13 ∙ 16 + 7 ∙ 1 = 208 + 7 = 21510

Použitá literatura 1. Antošová, M., Davídek V.: Číslicová technika. Nakl. KOPP, 2009.