Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
Advertisements

SOUSTAVY ROVNIC Metoda sčítací VY_42_INOVACE_26_01.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_03_Fyzikální,
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_06_skloňování podstatných jmen rodu ženského Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Pyramida zdravé výživy VY_32_INOVACE_02_36. Pyramida zdravé výživy Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VLASTNOSTI LÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
13 úvod do chemie - opakování
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
Základní škola, Hradec Králové
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
WORD Číslování stránek
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a mateřská škola Damníkov
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Různé podmínky života na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o.p.s AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_FYZIKA_LÁTKY TÉMA: LÁTKY ČÍSLO PROJEKTU:
Autor: Stejskalová Hana
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Řezání vnějších závitů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
ČESKÝ JAZYK ŽIVOTNÁ A NEŽIVOTNÁ PODSTATNÁ JMÉNA RODU MUŽSKÉHO
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník: CZ . 1 . 07 / 1. 4. 00 / 21 . 07 06 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_19_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: I. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Základy přírodních věd Tematický okruh: Základy chemie Téma: Výchozí látky Název autora: Mgr. Lucie Červenková Vytvořeno dne: Září 2012 Anotace DUM určený žákům Praktické školy k seznámení se s vývojem, významem a nebezpečím chemie Klíčová slova: Chemie, alchymie, tabulky, látky, zkoumání

Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice. Prezentace určena žákům praktické školy k učivu o chemii, jejím vývoji, užitku a nebezpečí Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.

Co víme o chemii proč se učíme chemii užitek a nebezpečí chemie

CO TO JE -CHEMIE? Chemie (lučba) věda patřící do přírodních věd věda zabývající se vlastnostmi, přípravou a složením různých látek předchůdce – alchymie – (výroba zlata, elixíru mládí)

je věda o látkách a jejich přeměnách CHEMIE je přírodní věda, která se zabývá složením a vnitřní stavbou látek, zkoumá jejich vlastnosti a změny. je věda o látkách a jejich přeměnách zkoumá složení a vlastnosti látek, podmínky a způsob jejich přeměn a možnosti jejich využití

VZNIK A VÝVOJ CHEMIE Látkové přeměny jsou základem velké řady technologických postupů spojených s osvojením ohně (výroba keramiky a vápna či úprava potravy) nebo se zpracováním kůží a tkanin.

Dá se říct, že chemie je jako obor sledující zákonitosti látkových přeměn a má původ snad už v době kamenné.

Na to navazovaly technologie zpracování kovů (stříbro, zlato, měď, bronz, železo), výroba skla a také výroba kvasu či piva ve starověkých říších (Sumerové, Egypt, Čína).

Výroba piva Barvení látek Výroba skla Porcelán z Číny

Počátky využívání ohně Historie využívání chemických změn ve prospěch člověka sahá až do pravěku Jde především o oheň, který člověk využívá po tisíciletí jako zdroj tepla, k úpravě potravy atp.

Všechno, co dnes víme o složení, vlastnostech a přeměnách látek, shromažďovalo mnoho pokolení chemiků a jejich předchůdců řemeslníků a alchymistů. Za první poznatky vděčíme kovářům, hrnčířům, barvířům, koželuhům a dalším řemeslníkům z dávné MEZOPOTÁMIE, INDIE, ČÍNY, EGYPTA či ŘECKA

Alchymie Ve 4. – 17. století se začala rozvíjet předchůdkyně chemie ,,alchymie“. Alchymisté se snažili proměnit olovo ve zlato, vyrobit elixír mládí nebo kámen mudrců.

Alchymie přinesla lidstvu řadu užitečných postupů pro čištění látek, výrobu kovů, získávání barviv, léčiv a také mnoho dodnes používaných laboratorních pomůcek. Na jejím základě vznikla i současná chemie.

CO TO JE -CHEMIE? věda patřící do …................................. věda zabývající se …...................., …,.......................... a …..........................................různých látek přírodních věd vlastnostmi přípravou složením

Předchůdcem chemie byla a _ _ _ _ _ _ e . Alchymisté se snažili vyrobit z_ _ _ o , elixír m _ _ _ _ í nebo kámen m _ _ _ _ ů . Základem dnešní chemie byly nejrůznější postupy používané již od pradávna- b _r _ e _ í l _ t _ k, Vý _ o _ a k _ v ů, k_ r _ m _ i _ a , úprava p_ t _ a _ in

Předchůdcem chemie byla alchymie . Alchymisté se snažili vyrobit zlato , elixír mládí nebo kámen mudrců. Základem dnešní chemie byly nejrůznější postupy používané již od pradávna- barvení látek, výroba kovů, keramikya , úprava potravin.

Nejdříve si připomeneme , co je to chemie: Proč se mám učit chemii? Nejdříve si připomeneme , co je to chemie: *Chemie je přírodní věda,která se zkoumá -studuje vlastnosti a přeměny látek .

Chemie patří mezi přírodní vědy: o neživé přírodě Přírodní vědy o živé přírodě ekologie matematika astronomie genetika fyzika biologie chemie geologie botanika zoologie

Co je to látka? Látka je jednou z forem hmoty. DRUHY LÁTEK: *pevné látky *kapalné látky *plynné látky

Proč látky zkoumáme? Člověk je složen z látek: Voda Minerální látky Bílkoviny Tuky Cukry (sacharidy)

Látky nás obklopují:

Proč látky zkoumáme? Látky nám mohou sloužit:

Proč látky zkoumáme? Látky nás mohou ohrožovat !

Co je pro nás důležité? Znát vlastnosti látek. Poznat látky, které jsou užitečné. Umět rozlišit označení škodlivých a nebezpečných látek. Poznat látky , které nám mohou uškodit. Kdy je pro nás látka užitečná a kdy škodí.

POUŽITÉ ZDROJE Obr.1: Rudolf II. Habsburský. Cs.wikipedia.org: Rudolf_II [online]. 17. 2. 2012 [cit. 2012-02- 23]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rudolf_II Obr.3 a 4 Alchymistická laboratoř. Http://www.zamekmoravskatrebova.cz [online]. [cit. 2012-02-22]. Dostupné z: http://www.zamekmoravskatrebova.cz/index.php?id=16 Ostatní obrázky : Office.com: Obrazky [online]. 2012 [cit. 2012-02-23]. Dostupné z: http://office.microsoft.com/cs-cz/images Literatura : BENEŠ, CSC., Prof. RNDr. Pavel, PhDr. Václav PUMPR,CSC a Doc. RNDr. Jiří BANÝR CSC. . Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. 2., aktualizované vydání. Praha: Fortuna, 1999,2003. ISBN 80-7168-879-7.