MÉDIA A KOMUNIKACE
MASOVÁ KOMUNIKACE Popis komunikace: KDO říká CO, JAKÝM kanálem, KOMU a s jakým ÚČINKEM (Lasswell) masová komunikace založena na centralizovaných médiích Masová komunikace: Komplexnější Profesionální komunikátoři, jen určitá témata Specialisté, nákladné technické vybavení Rychlost, dosah Masové přesvědčování, „odlidštění“ Čí významy dekódujeme? Vliv na makrocelek
1. masmédium – noviny masově koncem 19. stol. Vzrůst gramotnosti Prostorová koncentrace Vzrůst volného času Demokratizace společnosti Politická síla (aféra Murdoch, Silvio Berlusconi) Prodej novin od 60. let 20. století klesá
Televize „oltář moderní doby“ problematika násilí nikdy nejde o objektivní popis – konstrukce obsahu, selekce podle různých kritérií
Analýza publika 1. Představa, že média ovlivňují každého přímo, magický účinek 2. Koncept názorových vůdců – dvoustupňová komunikace 3. „Dohodnutý“ vliv médií – média konstruují význam sociální reality
Hyperrealita – televize definuje svět, vytváří jej (Jean Baudrillard) Mediální vjemy se prolínají se skutečností „válka v přímém přenosu“ Přímo z médií se šíří zprávy velkého nebo mizivého významu, prostředek je ponechán názorovým vůdcům McLuhan – každé médium je zprávou samo o sobě (The medium is the message) John Thompson – média nástrojem symbolické moci, vždy slouží vládnoucím skupinám
Zpravodajská hodnota 1. Walter Lippman (1922) Wilke – nejdůležitější: jednoznačnost, překvapení, prostorová blízkost, osobní zaujetí, konflikt Wilke – nejdůležitější: Personalizace Vztah k elitním národům Negativita – if it bleeds, it leads „hluboký lidský příběh“ Gatekeepers
Globalizace médií Mediální imperialismus – ve sdělovaných informacích převažuje perspektiva Prvního světa Regulace masmédií? Internet – má spojovat, stimuluje decentralizaci a individualismus Sociální sítě http://technet.idnes.cz/ucinky-masovych-medii-0uv- /veda.aspx?c=A130114_162701_veda_pka