Financování dopravní obslužnosti kraji v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informace o zkušenostech se zákonem č. 194/2010 Sb
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
NedRailways Nabídková řízení ve veřejné dopravě České republiky Pohled zahraničního uchazeče.
Sjednocení objednávky dopravní obslužnosti Olomouckého kraje.
Návrh řešení integrovaného dopravního systému kraje Vysočina (IDS KV)
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Elektronické učebnice Ing. Zdeněk Pavlík. Hlavním cílem tvorby elektronických učebnic je zlepšení podmínek pro výuku technických oborů, včetně zvyšování.
Filip Chvátal ANALÝZA DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI V OBCÍCH ČR.
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
 Vznik sdružení obcí v polovině 90. let  Iniciativa starosty města Benešov a přednosty Okresního úřadu Benešov  Zapojeno více než 100 obcí Dopravní.
Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Dvacet let působení v regionu Tak trochu jiná dráha.
Rozpočty územních samosprávných celků
Konference INMED a 11. listopad Pardubice CEJIZA, s.r.o. – CEntrální JIhomoravský ZAdavatel.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
2 OBSAH 2 1HISTORIE SPOLEČNOSTI 2HLAVNÍ ČINNOSTI SPOLEČNOSTI 3CENTRÁLNÍ PNEUSERVIS ( CP )  Minulost  Správa pneumatik  Nákup pneumatik  Činnosti středisek.
Koncepce internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS 2004.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ekonomika dopravy. Charakteristika dopravy doprava je součástí technické infrastruktury (vedle energetiky, telekomunikací, vodního hospodářství, odpadového.
Úvod k účetnictví ÚSC.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 25. a
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Ing. Ludvík Urban, ROLE NÁRODNÍHO DOPRAVCE VE VEŘEJNÉ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Dopravní obslužnost 2008 aneb po celém Ústeckém kraji bez auta Pondělí
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
NÁKLADY VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK a MOŽNOSTI JEJICH KONTROLY IODA, z.s. ČVUT Fakulta dopravní.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok  RJMK dne projednala návrh rozpočtu JMK na rok 2016 a doporučila ZJMK ke schválení.  Rozpočet.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2016  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
XII. Konference samospráv Olomouckého kraje
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Legislativa výlukové činnosti
UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

Financování dopravní obslužnosti kraji v ČR Alžběta Slavíková (137111) Čtvrtek 16:20

Základní pojmy ZDO – základní dopravní obslužnost základní právo občanů na dostupnou a finančně únosnou službu dopravy zajištění přiměřené dopravy po všechny dny v týdnu z důvodů veřejného zájmu zejména do škol, úřadů, k soudu, do zdravotnických zařízení, do zaměstnaní, včetně dopravy zpět (zákon č.111/1994 Sb., §19a)

Důvody financování ZDO Sociální Prostorový Ekologický Bezpečnostní

Základní pojmy Závazek veřejné služby v silniční nebo drážní dopravě závazky, které dopravce přijal ve veřejném zájmu, a které by ve svém obchodním zájmu nepřijal pro jejich ekonomickou nevýhodnost vzniká na základě písemné smlouvy mezi dopravcem a krajem o závazku veřejné služby pro zajištění ZDO prokazatelnou ztrátu vzniklou jejich plněním hradí dopravci kraj

Základní pojmy Prokazatelná ztráta rozdíl mezi náklady vynaloženými dopravcem na splnění závazku veřejné služby (včetně přiměřeného zisku) a tržbami a výnosy z tohoto závazku dosaženými dopravcem

Financování Do 31.12.2002 - v kompetenci okresních úřadů Od 1.1.2003 - v kompetenci nově vzniklých krajů (stále v rozpisu státního rozpočtu jako účelově vázaná dotace) Od 3.1.2005 - plně v kompetenci krajů zákon o rozpočtovém určení výnosu daní (zákon č.1/2005 Sb.) schválený podíl krajů na sdílených daních: 8,92% rozsah dopravní obsluhy území stanovuje zastupitelstvo kraje

Financování Poskytování dotací probíhá z rozpočtu kraje (příspěvek na dopravní obslužnost) Kraj si u dopravce objednává linky a spoje, které má ve veřejném zájmu provozovat Dopravce určí svou prokazatelnou ztrátu na základě odborného odhadu z minulého období Kontrolní pravomoci mají příslušné dopravní úřady kraje Dopravní obslužnost nad rámec základní obslužnosti (tzv. ostatní dopravní obslužnost) hradí obce ze svých rozpočtů

Autobusová a drážní doprava Autobusová doprava Zákon č.111/1994 Sb., o silniční dopravě ve znění pozdějších předpisů Příspěvek není určen na úhradu provozní ztráty městské hromadné dopravy Drážní doprava Zákon č. 266/1994 Sb., o drahách ve znění pozdějších předpisů Kraje si objednávají pouze vlaky kategorie osobní a spěšný vlak, objednatelem vlaků vyšší kategorie je Ministerstvo dopravy (expres a rychlík), případně nejsou do smluv zahrnuty, takže je České dráhy, a.s. provozují na vlastní podnikatelské riziko (SC, IC, EC).

Výdaje krajů na dopravní územní obslužnost

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje Dopravní podnik Ústeckého kraje, a.s. vznikl 26.listopadu 2004 rozdělením společnosti ČSAD BUS Ústí nad Labem a.s. nástupnické firmy: DP ÚK,a.s., ČSAD Česká Lípa,a.s., BUS.COM důvod: vyčlenění okresu Česká Lípa do Libereckého kraje dominantní význam v kraji; denně cca 60 000 cestujících, vlastní 400 autobusů

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje Spor o dotace Ústecký kraj určil na dotace pro rok 2006 DP ÚK 180 mil. Kč stejně jako v roce 2005, ale DP ÚK požadoval 315 mil. Kč a tvrdí, že rozpočet není v souladu se zákonnými povinnosti kraje navíc požadována úhrada ztráty DP ÚK z let 2003-2005 – 254 mil. Kč.

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje Spor o trvání závazku veřejné služby Ústecký kraj vypověděl k 31.1.2006 DP ÚK bez oficiálního důvodu smlouvu (o závazku veřejné služby pro zajištění základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje veřejnou linkovou dopravou) zároveň vyžadoval provozování ztrátových linek do konce platnosti licencí do roku 2010 nebo 2011 po uplynutí výpovědní lhůty přestal kraj dopravu hradit úplně

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje Ústecký kraj tvrdil, že cena DP ÚK je příliš vysoká – 39 Kč/km DP ÚK účtuje náklady 29 Kč/km + dalších 10 Kč/km na obnovu vozového parku v rámci přiměřeného zisku (ze zákona) DP ÚK prohlásil, že ukončením smlouvy nezaniká závazek veřejné služby – povinnost kraje kompenzovat prokazatelnou ztrátu dokud dopravce službu na základě platných licencí zajišťuje DP ÚK se obrátil na Ústavní soud – ten jeho žaloby na zaplacení a zrušení výpovědi zamítl

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje Výběrové řízení 3.4.2006 – vypsání výběrového řízení na zajišťování ZDO jediným kritériem je cena za ujetý kilometr DP ÚK protestuje, že nelze soutěžit o nejnižší nabídkovou cenu, ale o ekonomicky nejvýhodnější nabídku

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje 30.5.2006 – vyhlášen vítěz – ČSAD Česká Lípa, a.s. cena 27,57 Kč/km celkem cca o 171 mil. Kč méně než DP ÚK předseda představenstva byl i předsedou představenstva DP ÚK – Michal Jergl prozatím ale neměla licenci smluvený začátek provozu – 9.9.2006

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje Přerušení provozu DP ÚK 26.7.2006 – DP ÚK upozornil, že začátkem srpna přeruší provoz na linkách a spojích zajišťujících ZDO z důvodu neplacení závazků Ústeckým krajem 1.8.2006 k tomu skutečně došlo (do 4.8.06) 2 685 spojů, 199 linek Podle Ústeckého kraje měl DP ÚK upozornit alespoň 3 měsíce předem

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodl, že DP ÚK nezneužil bez objektivně ospravedlnitelného důvodu svého dominantního postavení, ale měl na to upozornit v dostatečném časovém předstihu Takto zneužil cestující, kteří neměli šanci vybrat si jiného dodavatele služby – skutečně se jednalo o zneužití dominantního postavení na trhu Sankce – 700 000 Kč DP ÚK se odvolal

Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje DP ÚK potvrdil, že 8.9.2006 ukončí provoz v regionu Ústecký kraj převedl na účet DP ÚK 16,4 mil. Kč jako zálohu na zajištění základní dopravní obslužnosti do doby, než ji převezme ČSAD Česká Lípa

ČSAD Česká Lípa, a.s. 2.6.2006 – uzavření rámcových smluv s Ústeckým krajem Srpen 2006 – smlouva o provozování autobusové dopravy od 9.9.2006 6.9.2006 – vypovězení smlouvy Ústeckým krajem s ČSAD Česká Lípa pro neplnění rámcových smluv, uvádění nepravdivých a zkreslených informací a nepředložení návrhu jízdních řádů

Smlouvy s náhradními dopravci Smlouvy byly uzavírány s uchazeči, kteří se umístili na dalších místech v květnovém výběrovém řízení Smlouvy uzavřeny od 9.9.2006 do 2.6.2007 s dopravci pro 9 oblastí kraje z 15 ČSAD Karlovy Vary, Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, Autobusy KAVKA, ČSAD Semily, ČSAD Slaný, Dopravní podnik města Děčína, ZDAR

Schůze zastupitelstva 20.9.2006 Zastupitelstvo schválilo rozsah ZDO kraje pro roky 2007-2014 Kraj bude financovat i ostatní dopravní obslužnost doposud financovanou obcemi

Nové výběrové řízení 13.10.2006 Ústecký kraj oznámil, že vypsal nová výběrová řízení pro zajištění dopravní obslužnosti kraje pro roky 2007-2014

Možnosti řešení financování Volná konkurence Menší stabilita, větší flexibilita, optimální cena z pohledu dopravce, regulace možná udělením či neudělením licence Regulovaná konkurence Stabilita, omezená funkce trhu, požadavkem je více subjektů, regulace smluvní formou Uzavřený trh Neexistuje více subjektů na trhu, nulová cenotvorba, nabídka podle přání veřejné správy

Diskuze Měla by být doprava financována z veřejných prostředků? Je podle vás současný způsob financování dopravní obslužnosti v ČR vhodný? Jaký je váš názor na postup DP ÚK, respektive Ústeckého kraje?

Zdroje Vlasáková, Miluše dis. Dopravní obslužnost:  její specifika v ČR a JMK  2004 Zákony ČR www.mdcr.cz www.wikipedia.org www.dpuk.cz www.kr-ustecky.cz www.csad-cl.cz