Organizační struktury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Organizační a řídící struktury
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Řídící struktury.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Řídící struktury : malé a velké organizace
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Personální management
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Členění a organizace veřejné správy
9. Organizační struktury
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Organizační struktury, příklady
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Principy projektování organizačních systémů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Základy managementu Rozpětí řízení
Předmět: Management 1 Téma 5: O R G A N I Z O V Á N Í
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Řídící struktury, malé a velké organizace
Poradenství v obecném řízení
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Boukalová Kate ř ina Pavelková Petra O RGANIZAČNÍ STRUKTURY.
Organizace a organizování podniku
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Dobré odpoledne.
Management - Organizování
Management - Organizování
Přednáška 2, 3, 4: Organizování
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Organizační struktury
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Management - Organizování1 Ladislav Blažek Organizování PS 2015/16 Osnova: 1. Organizace a trh 2. Organizační struktura 3. Parametry organizační struktury.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Zdravotnický management
Rozhodování jako manažerská funkce
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Zdravotnický management
Zdravotnický management
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Organizování a kontrola
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Teorie fiskálního federalismu
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Organizační struktura
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Zdravotnický management
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Organizační struktury Mgr. Markéta Bočková

vymezení pojmu organizace uspořádaný systém koordinace lidí činností zdrojů dosažení společného cíle efektivita

Popis organizační struktury ANDERSEN, J. A. Organizational design: Two lessons to learn before reorganizing. International Journal of Organization Tudory and Behavior. Vol 5,2002. (de) centralizace specializace formalizace

Specializace horizontální vertikální prostorová kolik různých pracovních úkolů, profesí a specializací ve společnosti existuje vertikální počet úrovní řízení ve společnosti čím méně úrovní, tím větší rozsah kontroly manažera prostorová fyzické rozmístění společnosti, oddělení a zaměstnanců

Formalizace míra standardizace úkolů kontrola nad jednotlivými úkoly jak jsou činnosti zaměstnanců regulovány pravidly postupy

(de) Centralizace maximální centralizace maximální decentralizace rozhodnutí na nejvyšší úrovní maximální decentralizace rozhodují pracovníci na nejnižší úrovni Kde jsou činěna rozhodnutí? Kdo má pravomoc k rozhodování?

Reakce organizace na změny potřeba změny vnější / vnitřní faktor PROČ změna organizační struktury - JAK dopad změny do společnosti

Důvody organizační změny - PROČ? vnější faktory legislativa technologie přání zákazníka inovace globalizace ekologie vnitřní faktory velikost organizace strategie finanční situace

DŮVODY ORGANIZAČNÍ ZMĚNY - JAK! zeštíhlování obvykle se míní zužování struktury původního poslání společnosti, důsledkem je zánik některých částí zmenšování snižování rozsahu výkonu původního poslání, důsledkem je snížení počtu organizačních úrovní vyčleňování outsourcing - důsledkem je zánik nebo sloučení některých částí diverzifikace rozšiřuje strukturu poslání, důsledkem je vznik nových částí společnost a nových pracovních funkcí reorganizace inovuje stávající organizační strukturu - vznik i zánik částí společnosti, relokace povinností, pravomoci a odpovědnosti vytváření týmů zaručuje zapojení všech členů společnosti, především z nižších stupňů struktury decentralizace snižování počtu středního managementu

Outsourcing Integrace vyčlenění zdrojů z organizace snížení počtu realizovaných činností organizace se stává specializovanější přičlenění zdrojů k organizaci navýšení počtu činností organizace komplexnější

Dopad změny organizační struktury do strategie společnosti v produkční oblasti změnou sortimentu nebo nutností inovace používaných technologií legislativního rámce struktury lidského faktoru organizační struktury

Podstata architektury struktur organizační struktura – struktura řízení organizace řídíme procesy – soubor činností – primární – náročnější analyzovat útvary – soubor pracovních míst, slouží pro naplňování cílů organizace parametry dělby práce – jak přidělíme činnosti jednotlivým útvarům rozpětí řízení – kolik podřízených bude mít manažer dělby pravomocí – jak je distribuována pravomoc

Tvorba organizační struktury vybudujeme strukturu procesní a podle ní poté vytváříme útvarovou př. knihovní systém statické prvky – knihovní fondy, zaměstnanci, zařízení, čtenáři dynamické prvky – akvizice, katalogizace, organizace knihovního fondu, služby akvizice katalogizace organizace fondu služby

útvar organizace fondu Funkční specializace akvizice katalogizace organizace fondu služby historický fond beletrie hudebniny mapy ředitel útvar akvizice útvar katalogizace útvar organizace fondu útvar služeb sekretariát

Předmětná specializace / funkční akvizice katalogizace organizace fondu služby historický fond beletrie hudebniny mapy ředitel útvar historického fondu útvar beletrie útvar hudebnin útvar map sekretariát

Kombinace funkční a předmětné specializace akvizice katalogizace organizace fondu služby historický fond beletrie hudebniny EIZ ředitel útvar akvizice útvar historického fondu útvar beletrie útvar katalogizace odd. hudebnin odd. map útvar organizace fondu útvar služeb sekretariát

Útvarová struktura celkový objem práce / dělba práce kooperace koordinační místa koordinace koordinačních míst

Stupeň / míra organizovanosti míra organizovanosti – jak moc svobody má jednotlivec pro zvolení postupu práce a rozhodování čím méně samostatnosti tím více centralizace a tím více organizovanost mnoho pravidel podrobná pravidla maximální standardizace riziko kličkování mezi předpisy těžkopádný systém nemožnost pružně reagovat na změny náročný na vybudování bez pravidel opakované řešení stejných problémů zatížení operativou přetížení neříditelné nepřiměřeně vysoký nepřiměřeně nízký 18

Útvarová struktura vysoká nízká http://www.univerzita-online.cz/mng/zm/organizacni-struktura-podniku/siroke-organizacni-rozpeti-podniku/

Maximální rozpětí řízení rozpětí řízení / Kolik max. pracovníků může být podřízeno jednomu vedoucímu? podle jeho schopností různorodost činností podle toho co je to za lidi (samostatnost, znalosti) podle toho kolik času na to má komu manažer podléhá prostorové umístění L. Blažek, Management str. 66

Základní principy tvorby jasné rozdělení úkolů a následné přidělení jednotlivým pracovníkům; správné delegování pravomoci na podřízené – manažer tak získává čas pro plnění svých vlastních úkolů; stanovení zástupců vedoucích každé linie – zástupce má být natolik zapracován, aby mohl kdykoliv převzít funkci; efektivní kontrola; dobrá organizace – základ pro spolupráci všech pracovníků v rámci dobrých mezilidských vztahů; dodržování principu pružnosti – rychlé reakce na případné změny. Nepružné společnosti mající odpor ke změnám, případně společnosti mající příliš mnoho řídících úrovní nemohou reagovat na ekonomické a sociální změny, technologický pokrok atd. Semorádová (2009)

Před více než sto lety vznikla premisa, že existuje pouze jediná správná a neměnná organizační struktura. Zkušenosti i nové přístupy teorie managementu však prokázaly, že toto tvrzení není pravdivé, protože každá organizační struktura má své přednosti, nedostatky a je vhodná pro určité konkrétní použití. DRUCKER, P.,F. Výzvy managementu pro 21. století. Přel. P. Medek. 1. vyd. Praha: Management Press, 2000, Přel. z: Management Challenges for the 21st Century. 187 s. ISBN 80-7261-021-X.

Typy organizačních struktur tradičně útvarové struktury liniové funkcionální liniově - štábní cílově – programové útvarové struktury projektové maticové

Liniová struktura hierarchie bez jakýchkoliv vertikálních vztahů vhodné pro velmi malé organizace považováno za překonané

Funkcionální struktura také víceliniová struktura dělba práce v řízení problém s vyjasněním kompetencí

Liniově – štábní kultura / funkční kombinace předchozích štábní útvary: osobní (sekretariát) všeobecné (poradci) specializované (personální, ekonomické)

Liniově – štábní kultura / funkční hierarchie přehlednost jasný vztah nadřízený / podřízený kontinuita ověřené a logické vazby jasné kontrolní mechanismy vztahy štábu a linie bariéry pro horizontální tok informací pomalé reakce na změny nevhodná pro řízení projektu těžká koordinace pracovníků z různých útvarů nepřátelské vztahy mezi útvary

Projektová struktura ve struktuře liniově / štábní zasazeny projekty ředitel knihovny akvizice služby vedoucí projektu NAKI skenování tvorba metadat

Projektová struktura / programová heterogenní tým podřízený jednomu vedoucímu vhodné pro organizace s projekty zaměření pouze na projekt rozpuštění skupiny po ukončení projektu nutná znalost řízení projektů omezený profesní růst riziko plýtvání lidskými zdroji

Maticová struktura

Maticová struktura efektivnější sdílení zdrojů kombinace liniově-štábní a projektové struktury efektivnější sdílení zdrojů vhodné pro opakující se projekty vhodné pro výzkum, inovace dvojí podřízenost konflikty ve zdrojích vysoké nároky na komunikaci dlouhé řešení konfliktů vysoké nároky na znalost projektového managementu