Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12_A_04 Tematická oblast: Konstrukce podvozku Téma: Autobusy Autor: Mgr. Jaroslav Hrůza Datum vytvoření: září 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
AUTOBUSY Význam: motorová vozidla určená pro dopravu osob Pro přepravu zavazadel přepravovaných osob mají více než 9 míst pro sezení včetně místa řidiče mohou být ve variantách jako jsou jednopodlažné, dvoupodlažné případně kloubové.
AUTOBUSY Historie: Autobus SCANIA r. 1928
AUTOBUSY Vše začalo v roce 1891 založením továrny na výrobu železničních vagonů v Södertälje. Název společnosti byl Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (švédsky „Továrna na vagony v Södertälje“), zkráceně Vabis. Společnost brzy začala vyvíjet a vyrábět i osobní automobily a nákladní vozidla.
AUTOBUSY V roce 1900 byla založena společnost Maskinfabriksaktiebolaget Scania (kombinace švédského a latinského výrazu ve významu „Továrna na stroje ve Skåne“) v Malmö, největším městě jižní švédské oblasti Skåne. Zaměřovala se na výrobu jízdních kol. Společnost Scania rovněž brzy zahájila výrobu osobních i nákladních vozidel.
AUTOBUSY V roce 1902 bylo vyrobeno první nákladní vozidlo. V roce 1911 se společnosti Scania a Vabis sloučily, aby lépe odolávaly zvyšující se konkurenci v Evropě. Byl vyroben první autobus a výroba osobních automobilů, nákladních vozidel a autobusů nadále pokračovala v Malmö i Södertälje.
AUTOBUSY AUTOBUSY Z VYSOKÉHO MÝTA Továrna ve Vysokém Mýtě byla založena v roce 1895 Josefem Sodomkou, první autobus na podvozku Škoda vyjel na vozovku v roce 1928. Během více než 84 let se prostory továrny rozrostly z původních 320 m2 na současnou plochu 225 000 m2, přičemž zastřešené plochy činí 61 000 m2.
AUTOBUSY V roce 1948 byla společnost znárodněna, protože vadilo jméno majitele v názvu, tak se název změnil podle pražské společnosti Oldřicha Uhlíka, také začleněné do národního podniku - Karosa.
AUTOBUSY Koncem 50. let se začaly v Karose vyrábět první z velmi známých, a také populárních modelů městských autobusů, jako např. 706 RTO (u tohoto modelu však jen karoserie), které byly oceněny na mnohých mezinárodních výstavách (např. EXPO v Bruselu v roce 1958). Následovaly pak jeho modifikace pro meziměstskou dopravu a dokonce i kloubová verze, která však zůstala jen u prototypu. Erťák vystřídala ŠM 11 v roce 1966, u které se uvažovalo i o modifikaci na trolejbus, a B 731 v roce 1981. Od roku 1972 firma používá dnešní továrnu, ta byla ale před nedávnem zmodernizována.
AUTOBUSY V roce 1989, po pádu totality, se společensko-ekonomickým změnám musela přizpůsobit i koncepčně zaostalá Karosa. Její produkce, která dosahovala 3 400 vozů ročně, se snížila na pouhou tisícovku. Přesto se jí však podařilo získat zpět své jméno, hlavně díky zahraničnímu investorovi – francouzskému Renaultu. Musela být provedena modernizace výrobního podniku a zcela překonstruovány a zmodernizovány její vozy. Od roku 1999 je podnik součástí celoevropského holdingu Irisbus, který založil Renault s italskou firmou Iveco (Iveco převzalo celý Irisbus v roce 2003);[1] Irisbus vlastnil 94 % akcií Karosy.[2] 1. ledna 2007 byla firma Karosa přejmenována na Iveco Czech Republic.
AUTOBUSY Roční výroba autobusů v továrně ve Vysokém Mýtě přesáhla hranici tisíce kusů v roce 1998, dvoutisícová meta byla díky masivnímu nárůstu zájmu o řadu 900 a také díky náběhu výroby modelů Crossway a Recreo překonána v roce 2006.
AUTOBUSY Na překročení bájné hranice tří tisíc vyrobených kusů si závod IVECO IRISBUSU ve Vysokém Mýtě musel v novodobé historii počkat do roku 2008. Roky recese globální ekonomiky přinesly snížení výrobních objemů. V loňském roce však produkce ve Vysokém Mýtě – a to nejen díky meziročnímu navýšení výroby Citelisů, významně vzrostla a zůstala jen těsně pod třítisícovou hranicí (2972 kusů). Tato úctyhodná hodnota představuje 84 % ze všech autobusů vyrobených v Česku, tedy neohrožené prvenství vysokomýtské továrny ve výrobě.
AUTOBUSY DRUHY AUTOBUSŮ: 1. Podle velikosti: 2. Podle využití: a) velké (obsaditelnost 23 a více cestujících) b) malé (obsaditelnost 9 až 22 cestujících) c) midibus (17 až 22 cestujících) 2. Podle využití: a) městské b) příměstské c) dálkové
AUTOBUSY 3. Podle provedení: a) Městské b) Meziměstské (linkové)
AUTOBUSY c) Malý autobus (mini, midi) d) Kloubový
AUTOBUSY e) Dálkové (autokar) f) Dvoupodlažní
AUTOBUSY 4. Podle konstrukce dveří a) Čtyřdílné – dnes nepoužívané b) Půlené dveře zajíždějících dovnitř c) Půlené dveře vyjíždějící ven
AUTOBUSY 5. Podle spojení nápravy s karosérií a) Tuhá náprava spojená prostřednictvím 4 vzduchových měchů b) Tuhá náprava spojená prostřednictvím 2 vzduchových měchů
AUTOBUSY Minibusy Vlastnosti: Prostorná karosérie s použitelností plastů Stavěno na podvozku lehkého užitkového vozidla V zavěšení je použito pneumatického pérování
AUTOBUSY MĚSTSKÉ A LINKOVÉ AUTOBUSY Vlastnosti: Tento typ autobusů je upraven pro přepravu stojících i sedících cestujících, Městský autobus má upravené dveře pro rychlý nástup a výstup cestujících, Meziměstský autobus má přídavný zavazadlový prostor
AUTOBUSY Konstrukce: Ocelové profily bočnic jsou čtyřhranné s rozměry 40x40 mm. Pro rám se volí větší výška průřez 40x60 mm. Boční stěna je provedena pomocí oplechování. Městský autobus Neoplan Metroliner má samonosnou plastovou karosérií bez jakýchkoliv kovových výztuh.
AUTOBUSY Podvozek: 1)Pro docílení nízké podlahy bylo použito nové zavěšení podle principu McPherson. 2)U linkových autobusů využíváme lichoběžníkovou nápravu
AUTOBUSY Princip pohonu zadní nápravy je odvozen od motoru umístěného napříč v zádi vozu
AUTOBUSY CESTOVNÍ AUTOBUSY Požadavky: Pohodlí, hospodárnost a životnost Bezpečnosti provozu Vzhled Přepravovat nadrozměrná zavazadla
AUTOBUSY BEZPEČNOST NA PRVNÍM MÍSTĚ: Optické vlastnosti při výhledu z vozidla (zasklení) Čelní okna a boční okna jsou u řidiče vyhřívána Prostor za vozidlem monitorován Použití polyelipsoidních světlometů Použití ABS, ASR
Otázky Jakým způsobem je uložen motor v autobusech: a)podélně nebo šikmo za zadní nápravou b)napříč za přední nápravou Jaké je použití zadních náprav u autobusů a)výkyvné nápravy kyvadlové b)tuhé nápravy Správné odpovědi: 1. a), 2. b)
Zdroje http://web.iveco.com/czech/produkty/pages/irisbus-m%C4%9Bstsk%C3%A9_autobusy.aspx K.Horejš, V.Motejl a kol; PŘÍRUČKA PRO ŘIDIČE A OPRAVÁŘE AUTOMOBILŮ; vyd.4; Litera Brno 2011, s.370 Obrázky vlastní ze dne otevřených dveří IRISBUS