ŠIKANA základní fakta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠIKANA základní fakta.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
„MEZIMO“ Podpora znevýhodněné mládeže k posílení pracovní integrace, dalšího vzdělávání či odborné přípravy prostřednictvím mezinárodní mobility Projekt.
P REVENCE A INTERVENCE V OBLASTI ŠKOLNÍ ŠIKANY M ÝTY A REALITA David Čáp
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Šikana.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komplexní systém hodnocení
Úřad práce České republiky
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpůrná opatření prvního stupně
Pracovní porada Pracovní list.
Název vzdělávacího materiálu
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Problémy a specifika pedagogiky
Techniky práce s mentálně postiženými
Pracovní porada Pracovní list.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Teorie a metodika výchovy
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Diagnostika chování Vrstevnické sítě vztahy, interakce kontrolní list
Pedagogika školního sportu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
ŠIKANA základní fakta.
Ing. Alice Hříbalová - VP
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Strategické řízení a plánování
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
První pomoc.
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Terénní krizová služba
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŠIKANA základní fakta

Definice Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě, nebo ve skupině. Iniciátory šikanování bývají žáci vyšších ročníků, žáci starší, fyzicky vyspělejší, žáci osobnostně či sociálně narušení. Šikanování přitom není jen školním problémem, ale často se přenáší i do mimoškolních a zájmových činností dítěte. (Průcha, Walterová a Mareš, 1998, s. 247)

Pojetí šikany šikanování jako nemocné chování - fyzická agrese a používání zbraní - slovní agrese a zastrašování zbraní - krádeže a ničení věcí a cizího majetku - násilné a manipulativní příkazy šikanování jako určitá závislost šikanování jako porucha vztahu ve skupině.

Příčiny šikany tlak kolektivu touha po moci motiv krutosti zvědavost, nuda, touha po senzaci

Dělení šikany dle projevů šikany přímé a nepřímé fyzické a verbální aktivní a pasivní trojdimensionální mapa dle délky trvání krátkodobé dlouhodobé

Agresor Typologie hrubý, primitivní a impulsivní slušný a kultivovaný optimistický a dobrodružný

Oběť Typologie obecná „silné“ a nahodilé „slabé“ s tělesným a psychickým handicapem „deviantní“ a nekonformní Typologie dle stupňů šikany oběti pokročilých stupňů šikanování oběti počátečních stupňů šikanování

Známky šikany - přímé Posměch Kritika dítěte Příkazy Neoplácení ran Rvačky silnějších se slabšími

Známky šikany - nepřímé O přestávkách často samo Při jakékoliv akci zvoleno mezi posledními Vyhledává přítomnost učitele Při přednesu před třídou dítě nejisté Chováním působí depresivně a nešťastně Zhoršuje se ve škole Věci dítěte jsou poškozeny Má zašpiněný nebo poškozený oděv Při TV učitel objeví odřeniny, modřiny

Další známky šikany Za dítětem nechodí žádní spolužáci Dítě se s nikým nekamarádí Nebývá zváno na oslavy narozenin Ráno nechce jít do školy Do školy chodí oklikou Ze školy přichází hladové Má neklidný spánek Ztrácí zájem o učení Bývá smutné, apatické Žádá o peníze bez udání důvodu Často hlásí ztrátu osobních věcí Bývá agresivní vůči sourozencům Stěžuje si na bolesti hlavy, břicha Doma zůstává více než dříve

Vývojové stupně šikany první stadium - zrod ostrakismu druhé stadium - fyzická agrese a přitvrzování manipulace třetí stadium - vytvoření jádra čtvrté stádium - většina přijímá normy páté stadium - totalita neboli dokonalá šikana

Prevence šikany I. z hlediska aplikace primární prevence sekundární prevence terciární prevence

Prevence šikany II. předpoklady řešení šikany připuštění si možnosti vzniku šikany připuštění si možnosti existence šikany odvaha obětí ochota okolí oznamovat na příslušná místa jednotlivé incidenty vedení si pečlivých záznamů všech případů šikanování odborná erudovanost pedagogů

Prevence šikany III. solidarita se slabými jako základ řízení třídy podpora autority učitele posílení demokracie ve třídě a ve škole ideová výchova princip kooperace ve výchově ochrana dětí před vlivem mediálního násilí a pornografie dozor ve škole práce s agresory preventivní kampaň k potírání šikany na škole výchova k násilí

Prevence šikany IV. pedagogická komunita specifický program proti šikanování odborné služby resortu školství spolupráce škol s odborníky pomoc a podpora ministerstva a krajských úřadů kontroly ČŠI, MŠMT monitorování situace a zabezpečování ochrany práv dětí nevládními organizacemi

Řešení šikany I. nutná diagnostika - překážky diagnostiky od oběti lze těžko získat podrobnější a objektivní informace agresoři často úporně a vynalézavě lžou strach ostatních vypovídat rodiče agresorů chrání své děti za každou cenu rodiče oběti se obávají spolupracovat při vyšetřování pedagog chrání agresora a nevědomě brání vyšetřování

Řešení šikany II. postup vyšetřování rozhovor s informátory a oběťmi nalezení vhodných svědků individuální nebo konfrontační rozhovor se svědky zajištění ochrany obětem rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi

Řešení šikany III. metody sloužící k nápravě metoda vnějšího nátlaku agresor je přinucen trestem a strachem k zastavení agresivního chování a k dodržování oficiálních norem metoda usmíření akcentováno řešení problému, odstranění agresivního postoje, domluva a usmíření mezi aktéry

Řešení šikany IV. vyloučení agresorů ze školy zajímavá výuka a atraktivní školní program prostředky vedoucí k odhalení a diagnostikování šikany dozor a jemu blízké prostředky práce s oběťmi šikanování práce s agresory práce se všemi žáky participace žáků na prevenci a řešení šikany spolupráce školy s rodiči spolupráce školy s institucemi (Linka důvěry, Bílým kruhem bezpečí)

Rady obětem a přihlížejícím uvolni se a zvažuj možnosti postupu řekni „stop“ a běž pryč zůstávej s dospělým nuď agresora použij humor jednej jako by sis nevšiml šikany vyjádři souhlas se vším co řekne agresor a běž pryč oznam vše učiteli přihlížející nepřidávej se nedívej se řekni agresorovi ať přestane buď milý na oběť vyzvi oběť, aby s tebou odešla sežeň dospělého

Rady učitelům začni okamžitě jednat jestliže objevíš nebo uslyšíš o šikaně vem agresora stranou a soukromě si s ním promluv začni okamžitě řešit pokud dojde k další šikaně věnuj pozornost oběti informuj svou třídu anonymně o šikaně zorganizuj diskuzi dětí o šikaně všímej si a dávej pozor na studenty, kteří jsou izolovaní od svých vrstevníků podněcuj děti aby k sobě byly milé zasaď se o vytvoření „protišikanové policie“

Rady rodičům dodejte dětem odvahu říct o šikaně dospělým nevyřazujte dítě z kolektivu spolužáků – děti se sledují navzájem (buddy system) přihlaste dítě do kurzu posilujícího sebevědomí, sebeúctu, sebekontrolu mluvte s dítětem zda neubližuje // neprovokuje někoho kdo reaguje šikanou pokud je dítě šikanované věnujte mu pozornost, ujistěte ho o nesprávnosti a vůli pomoci veďte dítě k užití některé z metod – odmítnutí boje, odejít, snaha spřátelit se s agresorem, křik, vcítění se do agresora

Zajímavé projekty boje proti šikaně I. „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“ po čtyřech měsících od zavedení programu poklesla šikana na druhém stupni školy průměrně o 42,5 % poskytnout pedagogickým pracovníkům systematické vzdělání v dané oblasti pedagogové sami vytvářejí a zavádějí s podporou supervizora program proti šikanování hodnocení efektivity programu

Zajímavé projekty boje proti šikaně II. „MIŠ – Minimalizace šikany“ aplikace a realizace výzkumem ověřeného programu „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“ realizace leden 2005 – prosinec 2007 v roce 2005 vytvořen tým lektorů, do projektu vstoupilo 9 pilotních škol (105 pedagogů), dotazníkový výzkum (výsledky viz. výše) v roce 2006 do projektu zařazeno 18 pilotních škol (200 učitelů), pozitivní zpětná vazba učitelů

Zajímavé projekty boje proti šikaně III. Základní intervenční program (ZIP) klíčové prostředky ke změně třídní setkávání a práce se skupinovou dynamikou demokratický duch vedení třídy a pravidla komunity vytvoření třídní charty proti šikanování spoluspráva program členěn do čtyř bloků diagnostika navození podpůrné atmosféry a motivování dětí ke spolupráci pomoc a intervence zhodnocení situace

Výsledky výzkumů I. Kolář – v rámci projektu MIŠ dotazníkové šetření v rámci projektu MIŠ realizace v roce 2005 u 1358 žáků 40 % žáků na školách bylo šikanováno 44 % dětí se stalo svědkem šikany

Výsledky výzkumů II. Havlínová, Kolář „Sociální klima v prostředí základních škol (2001-02)“ u základních škol pracujících podle vzdělávacího programu Škola podporující zdraví (ŠPZ) 33 ŠPZ a stejný počtu škol bez tohoto programu (4 200 dětí) 41 % dětí bylo šikanováno ve třídě nebo škole

Výsledky výzkumů III. Kraus, Vacek a Juráčková realizace v roce 2001 u 1 935 žáků a žákyň 5. až 9.ročníků základních škol 19,1 % žáků již bylo alespoň jednou šikanováno

Literatura I. BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV nakladatelství, 2004. BENDL, S. Neukázněný žák – Cesta institucionální pomoci. Praha : ISV nakladatelství, 2004. BENDL, S. Školní kázeň : metody a strategie. Praha : ISV nakladatelství, 2001. BENDL, S. Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005. BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve šikany ve škole. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 1995. ERB, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha : Amulet, 2000. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z.; DYTRICH, Z. Jak a proč nás děti trápí. Praha : Grada, 1997. PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha : Portál, 1996. PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha : G plus G, 1996. ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum – nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997.

Literatura II. BOYNTON, M.; BOYNTON, CH. The Educator´s Guide to Preventing and Solving Discipline Problems. Alexandria : ASCD, 2005. COLOROSO, B. The Bully, the Bullied and the Bystander. New York : HarperResource, 2004. OLWEUS, D. Bullying in School: What we know and what we can do. Blackwell : Oxford, 1993. SHORE, K. Elementary Teacher´s Discipline Problem Solver. San Francisco : Jossey-Bass, 2003. www.sikana.cz www.sikana.org www.minimalizacesikany.cz www.poradenskecentrum.cz www.bullying.co.uk