Počet obětí dopravních nehod na světě činí za rok: 1 250 000 Počet zraněných při dopravních nehodách dosahuje až: 50 000 000 Celosvětové náklady silničních dopravních nehod přesahují 500 000 000 000 USD Celospolečenské ekonomické ztráty dosahují až: až 5 % HDP
Nepřiměřená rychlost – celosvětový zabiják V rozvojových státech má na svědomí až všech obětí nehod 1/2 V ekonomicky rozvinutých státech jde až o usmrcených na silnicích 1/3
Celosvětově mají řidiči problém s dodržováním předepsaných rychlostních limitů Podíl řidičů překračujících max. povolenou rychlost Dálnice: 10-50 % 10-60 % Silnice v extravilánu: Komunikace ve městech: 30-60 %
Rychlost zabíjí i v České republice Rok Obětí Z důvodu Podíl celkem rychlosti v % 2010 753 285 37,8 2011 707 285 40,3 2012 681 261 38,3 2013 583 211 36,2 2014 629 250 39,7 2015 660 236 35,8 2016 545 192 35,2 Celkem 4 558 1 720 37,8 37,7 % Zdroj: ŘSDP PČR
Organizace spojených národů zasvětila letošní – v pořadí již čtvrtý - Celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu boji proti překračování stanovených rychlostních limitů a nepřiměřené rychlosti jízdy
Základní fakta o vlivu rychlosti na riziko vzniku smrtelné dopravní nehody: 5% snížení průměrné rychlosti sníží výskyt smrtelných nehod o 30 % Při jízdě v obci vzrůstá při překročení maximálně povoleného rychlostního limitu o pouhý 1 km/h riziko vzniku nehody - s lehkým zraněním o 4 % - s těžkým zraněním o 6,1 % - s usmrcením o 8,2 % Většina chodců a cyklistů přežije, pokud budou sraženi automobilem jedoucím maximálně 30 km/hod Naopak většina z nich zahyne, pojede-li vozidlo v okamžiku střetu rychlostí 50 km/h
Zvýšení průměrné rychlosti o 1 % s sebou nese riziko vzniku nehody s lehkým zraněním o 2 % s těžkým zraněním o 3 % s usmrcením o 4 %
Organizace spojených národů doporučuje zaměřit se na následující oblasti Stavba či úprava silnic zahrnující prvky ke zklidnění dopravy Nastavení rychlostních limitů v závislosti na funkci silnice Vymáhání dodržování rychlostních limitů Bezpečnostní systémy moderních vozidel Dopravně bezpečnostní kampaně zaměřené na nebezpečnou rychlost
Stavba či úprava silnic zahrnující prvky ke zklidnění dopravy Kruhové objezdy, příčné prahy, zvukové pásy či šikany ke zpomalení projíždějících vozidel… Kde se společně s motorovými vozidly pohybují chodci a cyklisté, neměla by povolená rychlost jízdy překročit 30 km/h Pravděpodobnost fatálního zranění chodce při střetu s motorovým vozidlem Nárazová rychlost (km/h) Zdroj: WHO
30 km/h 50 km/h 70 km/h 100 km/h i více WHO doporučuje nastavit maximálně povolené rychlosti jízdy následovně: Kde hrozí riziko srážky mezi automobily a chodci či cyklisty Na křižovatkách, kde při kolizích mezi automobily hrozí náraz do boku některého z nich Na silnicích, kde hrozí čelní střety automobilů Na ostatních silnicích - 100 km/h i více 30 km/h 50 km/h 70 km/h 100 km/h i více
Nejsou moderní automobily zbytečně rychlé? Bezpečnostní systémy moderních vozidel Podpora plošného zavádění moderních prvků aktivní a pasivní bezpečnosti vozidel s sebou nese potenciál snížit počty usmrcených i těžce zraněných o 40-50 % Francie - Podíl prodaných nových vozidel schopných dosahovat cestovní rychlosti 150 km/h a více Nejsou moderní automobily zbytečně rychlé? % vozidel Rok Zdroj: WHO
Vymáhání dodržování rychlostních limitů Automatické sledování dodržování maximálně povolené rychlosti je nejefektivnější. To ale za předpokladu, že je správně nastaven systém příslušných sankcí a ty jsou pak efektivně vymoženy. Některé státy jsou v tomto směru důsledné. Měří kdykoliv a kdekoliv. Překračování rychlostních limitů je protizákonné a nebezpečné jednání, ohrožuje zájmy celé společnosti
Systémový boj s nedodržováním rychlosti ve Francii zachránil tisíce životů Oběti DN na 1 mil/obyv: 134 V EU to bylo 112, V ČR pak 130 2001 Komplexní vládní program – radary, zpřísnění sankcí, podpora veřejnosti 2002 2003 Listopadu 2003 – rok 2010 Celkem 2 756 radarů – 1 823 stacionárních – 933 mobilních 2010
∑ Zachráněno 15 000 životů 62 000 lidí nebylo zraněno Systémový boj s nedodržováním rychlosti ve Francii zachránil tisíce životů ∑ Zachráněno 15 000 životů 62 000 lidí nebylo zraněno Počet obětí DN na mil/obyv klesl na 62 (stejné jako průměr za EU) V ČR to bylo 76…
Dopravně bezpečnostní kampaně tradičně zaměřeny na informování o tom, jaká nebezpečí přináší nepřiměřená rychlost jízdy preventivní kampaně však musí usilovat i o získání podpory široké veřejnosti - pro provádění častějších kontrol dodržování rychlostních limitů v nebezpečných místech - pro důslednější a přísnější postihy těch, kdo svým nezodpovědným jednáním ohrožují ostatní
Ve vzájemné spolupráci – maximum užitku s minimálními náklady Zapojit se mohou (a vlastně musí) skutečně všichni: Politici na vrcholné, krajské a místní úrovni Příslušná ministerstva Krajské a městské úřady Policisté Dopravní specialisté Výrobci motorových vozidel Majitelé a management autodoprav Vedení organizací s flotilami motorových vozidel Zaměstnanci ve veřejno- i soukromoprávním sektoru Pojišťovny Učitelé a žáci škol Autoškoly a školicí střediska… Ve vzájemné spolupráci – maximum užitku s minimálními náklady
Tým silniční bezpečnosti Dlouhodobé aktivity: Učme se přežít Na kole jen s přilbou Chraňme naše děti
Děkuji za pozornost Roman Budský tel.: 776 195 576 e-mail: budsky.roman@volny.cz