Informovanost veřejnosti o afázii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Péče o pacienty s chronickým onemocněním. Dispenzarizace.
Seminář o všech aspektech choroby Charcot-Marie-Tooth Senát ČR 7. 11
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Vyškovský cerebrovaskulární den Stávající stav budovy neurologického oddělení I a II p.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Neurorehabilitace – jak se zorientovat? Neurorehabilitace – jak se zorientovat? Příručka pro osoby se získaným poškozením mozku a jejich rodiny.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Koncepce péče o staré občany
Edukace pacienta před a po totální endoprotéze kyčelního kloubu
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
PROBLEMATIKA PÁDŮ NA LŮŽKOVÉM ODDĚLENÍ Z POHLEDU VŠEOBECNÉ SESTRY
Provoz lůžkové části Kliniky pracovního lékařství
Role sestry v prevenci cévní mozkové příhody
Komunikace mezi generacemi
Základy pedagogické metodologie
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Klinická propedeutika
S TŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA A V YŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ,P ŘÍBRAM I, J IRÁSKOVY SADY 113 Role sestry v prevenci cévní mozkové příhody Příbram 2013Monika.
- význam nádorových onemocnění
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Profesní rozvoj řídících pedagogických pracovníků k zajištění rozvoje služeb ICT ve škole Radek MacaKSM2 – Obhajoba závěrečné práce Mgr. Radek Maca.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Didaktická část diplomové práce
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Kvalita očima pacientů Praha , MUDr.Markéta Hellerová.
Demence. Slovo demence pochází z latinského „demens“: „de“- mimo „mens“ – duch Ten kdo ztratil ducha, duši.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
DMO dětská mozková obrna
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
CMP je porucha v prokrvení mozkové tkáně
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Obor zdravotních služeb MZ
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Informovanost veřejnosti o afázii Habalová G.1, Košťálová, M.2, Kopečný P. 1 1 Katedra speciální pedagogiky PdF MU Brno 2 Neurologická klinika LF MU a FN Brno

Úvod Současný stav a zkušenosti z klinické praxe Rostoucí výskyt cévní mozkové příhody v populaci a souvislost s afázií Nedostatečná informovanost pacientů, rodinných příslušníků a široké veřejnosti Význam včasné intervence a zabezpečení odpovídající lékařské péče

Cíl průzkumu Zjistit stav informovanosti veřejnosti o afázii

Soubor Kritérium: občan ČR starší 18 let, nevzdělán v oboru logopedie a surdopedie Celkem: 112 respondentů (24 mužů, 88 žen) Stupeň vzdělání: 53 vysokoškolské 47 středoškolské 12 základní Typ vzdělání: 28 zdravotnický směr (zdravotní sestry soukromých lékařů) 13 pedagogický směr

Oblasti šetření základní povědomí o termínu afázie; zkušenost s afázií; povědomí o souvislostech afázie s dalšími onemocněními; celkový postoj k afázii z hlediska vážnosti a možných následků; základní znalosti o možných projevech afázie; využívání informačních zdrojů s cílem získání informací o afázii; povědomí o terapii afázie; přístupy a postoje dotazovaných ke komunikaci s jedinci s afázií;

Metodika Dotazník vlastní konstrukce Otázky uzavřené, otevřené, polouzavřené Kvalitativní analýza kvantitativního výzkumu

Otázky uzavřené s jednou správnou odpovědí Věděl/la byste, co znamená pojem afázie? porucha řeči narušení pohybové koordinace druh mentálního postižení onemocnění srdce nevím Otázky uzavřené s jednou správnou odpovědí Dokázala byste říci, u jaké věkové skupiny se může afázie nejčastěji vyskytovat? u dětské populace u dospívající populace u starší populace nevím Afázie se stává velmi často varovným příznakem jednoho vážného onemocnění. Věděl/la byste kterého onemocnění? cévní mozková příhoda AIDS ateroskleróza žloutenka zánět mozkových blan nevím jiné

Otázky uzavřené s možností více správných odpovědí Jaké schopnosti si myslíte, že mohou být přímo afázií postiženy? (lze označit více možností) schopnost mluvené řeči schopnost logického myšlení schopnost porozumění mluvené řeči schopnost chůze schopnost samostatně se najíst a napít nevím jiné, další Jaké další projevy afázie se mohou u osoby s tímto narušením objevit? (lze označit více možností) narušení opakování slov a vět po druhé osobě neschopnost přečíst souvislý text nespavost neschopnost psát nahrazování běžně známých slov slovy nesmyslnými nevím Pokuste se vybrat z následujících možností další možné příčiny vzniku afázie? (lze označit více možností): úraz hlavy mozková obrna hluchoslepota nádor mozku mozková encefalitida mentální postižení nevím Otázky uzavřené s možností více správných odpovědí

Kde byste hledali informace o afázii? Které tvrzení o afázii považujete za správné (ano) a které za nesprávné (ne)? Afázie vždy zasahuje intelekt pacienta ano/ne/nevím Jedinec s afázií není schopen sebeobsluhy a je odkázán na pomoc druhých ano/ne/nevím Afázie je narušení již vyvinuté schopnosti porozumění a produkce řeči. ano/ne/nevím Afázie je trvalé onemocnění bez možnosti zlepšení stavu pacienta ano/ne/nevím Jedinec s afázií může mít obtíže s vybavením si známých slov ano/ne/nevím Afázie znamená sluchové postižení ano/ne/nevím Jedinec s afázií přestává zcela mluvit ano/ne/nevím Určení správnosti tvrzení Otázky polouzavřené Kde byste hledali informace o afázii? na internetu v knihovně u přátel u praktického lékaře nevím jiné

Kritéria hodnocení Konkrétní zkušenost s afázií Stupeň vzdělání Setkal/la jste se s touto poruchou u někoho ve Vaší rodině nebo mezi blízkými? ano ne nevím Konkrétní zkušenost s afázií Stupeň vzdělání Typ vzdělání Typ vzdělání: zdravotnické pedagogické jiné (prosím, uveďte jaké) Stupeň vzdělání: základní střední bez maturity / vyučen střední s maturitou vysokoškolské

Výsledky I.: úspěšnost v % Konkrétní zkušenost s afázií Informovanost skupiny s konkrétní zkušeností s afázií – 80 % Informovanost skupiny bez konkrétní zkušenosti s afázií – 60 %

Výsledky II.: úspěšnost v % 2. Stupeň vzdělání Informovanost VŠ – 55 % Informovanost SŠ – 54 % Informovanost ZŠ – 33 %

Výsledky III.: úspěšnost v % 3. Typ vzdělání Zdravotnický směr - 84 % Pedagogický směr - 77 % Jiný typ vzdělání - 42 %

Informovanost o afázii jako symptomu CMP: Konkrétní výsledky I.: Informovanost o afázii jako symptomu CMP:

Konkrétní výsledky II.: Znalost varovných akutních symptomů CMP:

Narušení koordinace pohybů (4) Vzpomněl/la byste si na alespoň jeden další varovný akutní příznak CMP kromě afázie? Poruchy hybnosti (20) Pokleslý koutek (7) porucha řeči, neschopnost vyjádřit se, neplynulá řeč, řečové automatismy, pacient nedokáže vytvořit smysluplnou větu (5) Narušení koordinace pohybů (4) Bolest hlavy (5) Plazení jazyka šikmo (3) Ztráta rovnováhy (4) Porucha hybnosti tváře (4) Narušení pohyblivosti končetin (2) Desorientace (4) Porucha vědomí (2)

Konkrétní výsledky III.: Oblasti zasažené afázií Konkrétní výsledky III.:

Konkrétní výsledky IV.: Odborník zabývající se terapií afázie

Shrnutí I. Nedostatečná informovanost laické veřejnosti o afázii Význam pro včasné poskytnutí ambulantní i následné lékařské péče Význam pro včasné zajištění logopedické intervence a její úspěšnost

Shrnutí II. Možné zkreslení dat online výzkumu Nereprezentativní vzorek Otázky vlastní tvorby (neobjektivnost) Upozornění na současný stav informovanosti Nástroj prevence a osvěty Impuls pro podobné výzkumy

Význam průzkumu Zjištění současného stavu informovanosti Konstatování neuspokojivého stavu Návrhy na zlepšení současné situace Konkrétní opatření věnující se prevenci a osvětě afázie cílené na širokou veřejnost

Přínos pro praxi: Rozeslání zjištěných výsledků a správného řešení dotazníku respondentům Vytvoření informačního letáku Informace o výsledcích výzkumu Základní informace o afázii Souvislost s cévní mozkovou příhodou Tipy pro komunikaci s jedincem s afázií Možnosti logopedické intervence Papírová i online podoba K dispozici pro klinické logopedy i širokou veřejnost (volně ke stažení na webu) Význam osvěty a prevence

Leták INFORMOVANOST O AFÁZII

Odkaz na leták v online podobě: http://www.fnbrno.cz/nemocnice-bohunice/neurologicka- klinika/pracoviste-klinicke-logopedie/t4555

Zdroje: JURA, R., BEDNAŘÍK, J., FILIPIČOVÁ, D., KŘIVÁNKOVÁ, Z. Povědomí veřejnosti o varovných příznacích a rizikových faktorech iktu a jeho vývoj po 10 letech, 2012 [online] Neurologická klinika LF MU a FN BRNO [cit. 2017-01-15] FILIPIČOVÁ, D., BEDNAŘÍK, J. Zná naše populace varovné příznaky a rizikové faktory iktu?, nedatováno [online] Neurologická klinika lékařské fakulty a Fakultní nemocnice Brno [cit. 2017-01-15]

Děkuji za pozornost!