Informovanost veřejnosti o afázii Habalová G.1, Košťálová, M.2, Kopečný P. 1 1 Katedra speciální pedagogiky PdF MU Brno 2 Neurologická klinika LF MU a FN Brno
Úvod Současný stav a zkušenosti z klinické praxe Rostoucí výskyt cévní mozkové příhody v populaci a souvislost s afázií Nedostatečná informovanost pacientů, rodinných příslušníků a široké veřejnosti Význam včasné intervence a zabezpečení odpovídající lékařské péče
Cíl průzkumu Zjistit stav informovanosti veřejnosti o afázii
Soubor Kritérium: občan ČR starší 18 let, nevzdělán v oboru logopedie a surdopedie Celkem: 112 respondentů (24 mužů, 88 žen) Stupeň vzdělání: 53 vysokoškolské 47 středoškolské 12 základní Typ vzdělání: 28 zdravotnický směr (zdravotní sestry soukromých lékařů) 13 pedagogický směr
Oblasti šetření základní povědomí o termínu afázie; zkušenost s afázií; povědomí o souvislostech afázie s dalšími onemocněními; celkový postoj k afázii z hlediska vážnosti a možných následků; základní znalosti o možných projevech afázie; využívání informačních zdrojů s cílem získání informací o afázii; povědomí o terapii afázie; přístupy a postoje dotazovaných ke komunikaci s jedinci s afázií;
Metodika Dotazník vlastní konstrukce Otázky uzavřené, otevřené, polouzavřené Kvalitativní analýza kvantitativního výzkumu
Otázky uzavřené s jednou správnou odpovědí Věděl/la byste, co znamená pojem afázie? porucha řeči narušení pohybové koordinace druh mentálního postižení onemocnění srdce nevím Otázky uzavřené s jednou správnou odpovědí Dokázala byste říci, u jaké věkové skupiny se může afázie nejčastěji vyskytovat? u dětské populace u dospívající populace u starší populace nevím Afázie se stává velmi často varovným příznakem jednoho vážného onemocnění. Věděl/la byste kterého onemocnění? cévní mozková příhoda AIDS ateroskleróza žloutenka zánět mozkových blan nevím jiné
Otázky uzavřené s možností více správných odpovědí Jaké schopnosti si myslíte, že mohou být přímo afázií postiženy? (lze označit více možností) schopnost mluvené řeči schopnost logického myšlení schopnost porozumění mluvené řeči schopnost chůze schopnost samostatně se najíst a napít nevím jiné, další Jaké další projevy afázie se mohou u osoby s tímto narušením objevit? (lze označit více možností) narušení opakování slov a vět po druhé osobě neschopnost přečíst souvislý text nespavost neschopnost psát nahrazování běžně známých slov slovy nesmyslnými nevím Pokuste se vybrat z následujících možností další možné příčiny vzniku afázie? (lze označit více možností): úraz hlavy mozková obrna hluchoslepota nádor mozku mozková encefalitida mentální postižení nevím Otázky uzavřené s možností více správných odpovědí
Kde byste hledali informace o afázii? Které tvrzení o afázii považujete za správné (ano) a které za nesprávné (ne)? Afázie vždy zasahuje intelekt pacienta ano/ne/nevím Jedinec s afázií není schopen sebeobsluhy a je odkázán na pomoc druhých ano/ne/nevím Afázie je narušení již vyvinuté schopnosti porozumění a produkce řeči. ano/ne/nevím Afázie je trvalé onemocnění bez možnosti zlepšení stavu pacienta ano/ne/nevím Jedinec s afázií může mít obtíže s vybavením si známých slov ano/ne/nevím Afázie znamená sluchové postižení ano/ne/nevím Jedinec s afázií přestává zcela mluvit ano/ne/nevím Určení správnosti tvrzení Otázky polouzavřené Kde byste hledali informace o afázii? na internetu v knihovně u přátel u praktického lékaře nevím jiné
Kritéria hodnocení Konkrétní zkušenost s afázií Stupeň vzdělání Setkal/la jste se s touto poruchou u někoho ve Vaší rodině nebo mezi blízkými? ano ne nevím Konkrétní zkušenost s afázií Stupeň vzdělání Typ vzdělání Typ vzdělání: zdravotnické pedagogické jiné (prosím, uveďte jaké) Stupeň vzdělání: základní střední bez maturity / vyučen střední s maturitou vysokoškolské
Výsledky I.: úspěšnost v % Konkrétní zkušenost s afázií Informovanost skupiny s konkrétní zkušeností s afázií – 80 % Informovanost skupiny bez konkrétní zkušenosti s afázií – 60 %
Výsledky II.: úspěšnost v % 2. Stupeň vzdělání Informovanost VŠ – 55 % Informovanost SŠ – 54 % Informovanost ZŠ – 33 %
Výsledky III.: úspěšnost v % 3. Typ vzdělání Zdravotnický směr - 84 % Pedagogický směr - 77 % Jiný typ vzdělání - 42 %
Informovanost o afázii jako symptomu CMP: Konkrétní výsledky I.: Informovanost o afázii jako symptomu CMP:
Konkrétní výsledky II.: Znalost varovných akutních symptomů CMP:
Narušení koordinace pohybů (4) Vzpomněl/la byste si na alespoň jeden další varovný akutní příznak CMP kromě afázie? Poruchy hybnosti (20) Pokleslý koutek (7) porucha řeči, neschopnost vyjádřit se, neplynulá řeč, řečové automatismy, pacient nedokáže vytvořit smysluplnou větu (5) Narušení koordinace pohybů (4) Bolest hlavy (5) Plazení jazyka šikmo (3) Ztráta rovnováhy (4) Porucha hybnosti tváře (4) Narušení pohyblivosti končetin (2) Desorientace (4) Porucha vědomí (2)
Konkrétní výsledky III.: Oblasti zasažené afázií Konkrétní výsledky III.:
Konkrétní výsledky IV.: Odborník zabývající se terapií afázie
Shrnutí I. Nedostatečná informovanost laické veřejnosti o afázii Význam pro včasné poskytnutí ambulantní i následné lékařské péče Význam pro včasné zajištění logopedické intervence a její úspěšnost
Shrnutí II. Možné zkreslení dat online výzkumu Nereprezentativní vzorek Otázky vlastní tvorby (neobjektivnost) Upozornění na současný stav informovanosti Nástroj prevence a osvěty Impuls pro podobné výzkumy
Význam průzkumu Zjištění současného stavu informovanosti Konstatování neuspokojivého stavu Návrhy na zlepšení současné situace Konkrétní opatření věnující se prevenci a osvětě afázie cílené na širokou veřejnost
Přínos pro praxi: Rozeslání zjištěných výsledků a správného řešení dotazníku respondentům Vytvoření informačního letáku Informace o výsledcích výzkumu Základní informace o afázii Souvislost s cévní mozkovou příhodou Tipy pro komunikaci s jedincem s afázií Možnosti logopedické intervence Papírová i online podoba K dispozici pro klinické logopedy i širokou veřejnost (volně ke stažení na webu) Význam osvěty a prevence
Leták INFORMOVANOST O AFÁZII
Odkaz na leták v online podobě: http://www.fnbrno.cz/nemocnice-bohunice/neurologicka- klinika/pracoviste-klinicke-logopedie/t4555
Zdroje: JURA, R., BEDNAŘÍK, J., FILIPIČOVÁ, D., KŘIVÁNKOVÁ, Z. Povědomí veřejnosti o varovných příznacích a rizikových faktorech iktu a jeho vývoj po 10 letech, 2012 [online] Neurologická klinika LF MU a FN BRNO [cit. 2017-01-15] FILIPIČOVÁ, D., BEDNAŘÍK, J. Zná naše populace varovné příznaky a rizikové faktory iktu?, nedatováno [online] Neurologická klinika lékařské fakulty a Fakultní nemocnice Brno [cit. 2017-01-15]
Děkuji za pozornost!