Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Pevné látky VY_32_INOVACE_2A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
V ÝŠKA TÓNU, REZONANCE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_01 Název materiáluTeplota.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_02 Název materiáluDeformace.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
H YDROSTATIKA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
MECHANICKÁ PRÁCE A MECHANICKÁ ENERGIE Mgr. Kamil Kučera.
S TRUKTURA LÁTKY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_29.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Fyzikální vlastnosti vlasu
zapojování kondenzátorů
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Francouzská kuchyně la cuisine franÇaise
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VLASTNOSTI LÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Základní pojmy z optiky
Vlastnosti stavebních materiálů
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
VY_32_INOVACE_
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Francouzské památky les monuments franÇais
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Děje s ideálním plynem Mgr. Kamil Kučera.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Zobrazení zrcadlem a čočkou
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Struktura a vlastnosti
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Pascalův zákon.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-08 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vztlaková síla.
KŘIVKA DEFORMACE.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera

ANOTACE Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/01.0050 Vytvořeno: leden 2013 Ročník: 2. ročník – čtyřleté gymnázium, 6. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Fyzika Tematický okruh Struktura a vlastnosti pevných těles Materiál slouží ke seznámení žáků s deformacemi tělesa. . Obrazový materiál je vhodný pro popis a srovnání jednotlivých dějů. Učivo je kontrolováno pomocí přiložených otázek. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Deformace tělesa změna rozměrů, tvaru nebo objemu tělesa způsobená vnějšími silami pružná (elastická) pokud přestane působit vnější síla, těleso se vrátí do původního tvaru a objemu např. zmačknutí houby na tabuli tvárná (plastická) těleso má změněný tvar nebo objem i pokud přestane působit vnější síla např. zlomení křídy, ohnutí drátu [1]

Jednoduché deformace V praxi rozlišujeme tzv. jednoduché deformace podle způsobu, jakým působí deformační síla na těleso: deformace tahem deformace tlakem deformace ohybem deformace smykem deformace kroucením Obvykle dochází ke kombinaci více jednoduchých deformací (např. utahování šroubu - smykem a kroucením).

Deformace tahem na těleso působí dvojice stejně velkých opačných sil směrem ven z tělesa objem tělesa se zvětšuje např. lana výtahu, lana jeřábu [ 1]

Deformace tlakem na těleso působí dvojice stejně velkých opačných sil směrem dovnitř tělesa objem tělesa se zmenšuje, roste hustota např. sloupy, podpěry, nohy židle, lis [ 2 ]

Deformace ohybem při deformaci ohybem je horní část tělesa namáhána tlakem (dochází ke zkrácení) a dolní část tahem (dochází k prodloužení) např. most, polička, deska stolu, lávka, kolejnice [ 3 ]

Deformace smykem na těleso působí dvojice stejně velkých opačných sil v tečném směru k podstavám např. brzdění auta, nýtování, sklouznutí na ledě, gumování [ 4 ]

Deformace kroucením na těleso působí 2 dvojice sil opačného směru v podstavách tělesa např. šroub při šroubování, vrták při vrtání, ždímání prádla [ 5 ]

Trocha opakování Jak se od sebe liší pružná a tvárná deformace? Uveďte příklady z praxe, kdy je těleso namáháno deformací ohybem. Uveďte příklady z praxe, kdy je těleso namáháno deformací tlakem. Uveďte příklady z praxe, kdy je těleso namáháno deformací kroucením. Uveďte příklady z praxe, kdy je těleso namáháno deformací tahem. Uveďte příklady z praxe, kdy je těleso namáháno deformací smykem.

Zdroje a použitá literatura [1] CROVAX200. wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crane_Pulley.jpg [2] CARR, Adam. wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: Soubor:Hephaistos.temple.AC.02.jpg [3] SAM. wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: ttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Akashi-kaikyo_bridge3.jpg [4] SPEKKING, Raimond. wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mercedes_AMG_CLS_55_-_Demonstration_of_drifting_1b.jpg/Soubor:Akashi-kaikyo_bridge3.jpg [5] CAL.ON. wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Otrep-1.jpg SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, 1990, ISBN 80-04-22435-0