Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Dihybridní křížení, řešení příkladů.(VY_32_INOVACE_05.02.04) Autor RNDr. Helena Trkalová Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Červenec 2013 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Řeší konkrétní příklady pomocí Mendelových zákonů. Metodický pokyn Příklady jsou buď úplně řešené, s tím, že žáci mohou odvozovat řešení postupně, u některých příkladů je způsob řešení pouze naznačen. Žáci by měli tyto příklady řešit samostatně. Časová dotace 25 – 30 minut.

Dihybridní křížení, řešení příkladů Dihybrid, princip nezávislé kombinovatelnosti alel, štěpné poměry pro potomstvo dihybridů s úplnou a neúplnou dominancí

Dihybridní křížení Sledujeme dědičnost dvou párových znaků Jestliže je jeden i druhý pár alel řídících jednu i druhou dvojici znaků uložen ve dvou různých párech chromozomů, bude heterozygotní dihybrid, vzniklý křížením homozygotních rodičů, tvořit čtyři typy genotypově různých gamet

Obecné schéma vzniku dihybrida a potomstva dihybrida Rodičovské generace (P) AABB, aabb První filiální generace (F1) AaBb Gamety, které produkuje dihybrid AB, Ab, aB, ab ! Alely A/a jsou neseny jiným párem chromozomů než B/b (jinak jsou geny ve vazbě a to je pak úplně jiný případ) Zopakuj si, jak probíhá meióza, při které vznikají pohlavní buňky Uvědom si, že při meióze dochází k nezávislému rozchodu chromozomů (kdy se rozcházejí chromozomy?) Nakresli si příslušné obrázky Proč nemohou vznikat gamety se sestavou Aa, Bb? Liší se potomstvo rodičů se sestavami alel AABB x aabb od potomstva rodičů AAbb x aaBB ?

Příklad 1 Červená barva plodů u rajčat je dominantní nad žlutou, zakrslost je recesivní vůči normálnímu vzrůstu rostlin. Dva alelické páry se nacházejí v různých párech homologických chromozomů. Jaký fenotyp budou vykazovat hybridní rajčata, vzniklá křížením červenoplodých rostlin normálního vzrůstu se žlutoplodými zakrslými rostlinami? Jaký výsledek dá křížení těchto hybridů mezi sebou Předpokládejme, že obě výchozí formy jsou homozygotní

Řešení příkladu 1: Genotypy rodičů: Červenoplodá normálně vysoká rajčata RRDD Žlutoplodá zakrslá rajčata rrdd Genotyp hybrida RrDd, rajčata budou červená a normálně vysoká Genotypy gamet hybrida RD, Rd, rD, rd Kolik polí bude mít Mendelův čtverec pro potomstvo dihybrida? Uvědom si, jak sestavujeme Mendelův čtverec

Řešení příkladu 1: gamety RD Rd rD rd RRDD RRDd RrDD RrDd RRdd Rrdd Fenotypický štěpný poměr je 9 : 3 : 3 : 1,teoreticky 9/16 rajčat bude červenoplodých normálně vysokých, 3/16 červených zakrslých, 3/16 žlutoplodých normálně vysokých a 1/16 žlutá zakrslá rajčata

Příklad 2 U ředkviček je kulovitý tvar (G) neúplně dominantní nad mrkvovitým (g), u hybrida se vytváří tvar řepovitý (Gg). Karmínová barva (R) je dominantní nad bílou (r). Jak bude vypadat fenotyp F1, jestliže zkřížíme homozygotní červenou ředkvičku s kulovitou hlízou s homozygotní bílou ředkvičkou s mrkvovitým tvarem? Jaké fenotypy a v jakém zastoupení se vyštěpí po křížení RrGg x RrGg? Jaký bude podíl jedinců F2, kteří se podobají vnějším vzhledem křížencům F1?

Řešení příkladu 2: Uvědom si, jak jsou oba znaky založené – barva - úplná dominance, tvar kořene – neúplná dominance RRGG x rrgg RrGg červená ředkvička s řepovitým kořenem RrGg x RrGg Gamety RG, Rg, rG, rg

Řešení příkladu 2: gamety RG Rg rG rg RRGG RRGg RrGG RrGg RRgg Rrgg Fenotypický štěpný poměr je 3RGG : 6RGg : 3Rgg : 1rrGG : 2rrGg : 1rrgg, Největší podíl tvoří červené ředkvičky s řepovitým kořenem

Příklad 3 U morčat je hrubá srst (R) dominantní nad hladkou srstí (r) a černá barva srsti (B) dominantní nad bílou (b). a) Zkřížíme-li hrubosrsté černé morče homozygota s hladkosrstým bílým, jaký bude fenotyp jedinců F1 a F2, jaký bude fenotyp potomstva, které vznikne křížením F1 s hrubosrstým černým rodičem a potomstva, které vznikne křížením F1 s hladkosrstým bílým rodičem? b) Jaký podíl jedinců hrubosrstých černých bude v F2 předchozího příkladu homozygotní pro oba znaky? c) Při křížení hrubosrstého černého morčete s hrubosrstým bílým bylo v potomstvu 28 hrubosrstých černých, 31 hrubosrstých bílých, 11 hladkosrstých černých a 9 hladkosrstých bílých morčat. Jaké byly genotypy rodičů? d) Dvě hrubosrstá černá morčata křížena navzájem měla dva potomky, jednoho hrubosrstého bílého, druhého hladkosrstého černého. Jestliže tito rodiče budou spolu pářeni dále, jaké potomstvo od nich můžeme očekávat?

Návod k řešení: Vždy si zapište příslušné genotypy Někdy se vyplatí řešit každý znak zvlášť Uvědomte si, že skutečné štěpné poměry se mohou lišit od teoretických Někdy potřebujete vytvořit Mendelův čtverec Zopakuj si, které křížení označujeme jako back – zpětné křížení

Použitá literatura: Nečásek,J.: Genetika, Scientia, Praha 1997 Sokolovskaja, B.Ch., Pikálek,P.: Genetika v příkladech, SPN Praha 1974