Zneškodňování odpadních vod v malých obcích, právní předpisy, doporučené postupy Praha 3.5.2017 Ing. Jan Goldbach jan.goldbach@pvl.cz Povodí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Celková přestavba a rozšíření ÚČOV Praha na Císařském ostrově
Advertisements

Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
KANALIZACE A VODOVOD V OBCI SIBŘINA KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY
KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY Moravská Třebová - projekt odkanalizování Udánek, Sušic, Boršova a modernizace ČOV.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Prof. Ing. Pavel Jeníček, CSc.
V souvislosti s množícími se snahami o stanovení dešťových kanalizací kanalizacemi pro veřejnou potřebu dle ust. § 1 odst. 4 zákona o vodovodech a kanalizacích.
Metodika stanovování emisních limitů kombinovaným způsobem
Návrh změny nařízení vlády č. 61/2003
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
VODO HOSPODÁŘSKÉ A VODNÍ STAVBY  Tento obor zahrnuje veškeré stavby, které nějakým způsobem souvisejí s vodou. Voda je pro nás v běžném životě naprostou.
Komunální odpadní vody a kaly
Dotace obcím v oblasti vodního hospodářství z rozpočtu kraje Vysočina : 1.Fond Vysočiny - grantový program „Čistá voda 2008“ 2.Dotace na drobné vodohospodářské.
Vodohospodářská zařízení Šumperk, a.s.
Seminář V rámci projektu „Čisté povodí Svratky“ - Problematika zatížení vodních nádrží fosforem, zkušenosti s odstraňováním fosforu, možnosti.
Podpora vodohospodářské infrastruktury v obcích Zlínského kraje Zlín Lenka Gregorová.
Dešťové kanalizace a využití § 1 odst. 4 Za jakých podmínek může vodoprávní úřad stanovit, že se zákon o vodovodech a kanalizacích vztahuje i na kanalizace.
DÚ I.1 Analýza podílu plošných a difúzních zdrojů na celkovém znečištění vod VÚV T.G.M, v.v.i, pobočka Ostrava, Ing. Martin Durčák.
Audit nízkopoložených zdrojů zápachu - dodatek Podklad pro jednání Pracovní skupiny pro snižování zápachu.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Modelování čištění komunálních odpadních vod
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Program Podpora výstavby a technického zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizaci Odbor vodovodů a kanalizací Vypracoval: Ing. Jan Žák Místo.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Novelizace zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů 1.Novelizace poplatků za vypouštění.
Mgr. Emílie Nedvědová odbor ochrany vod Právní předpisy v oblasti ochrany podzemních vod před znečištěním.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
JAK DÁL V ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD V MALÝCH OBCÍCH PROČ? Listina základních práv a svobod: Čl. 35 (1,2,3)-právo na příznivé životní prostředí a právo na včasné.
zelená linka: Operační program Životní prostředí Prioritní osa 1, Specifický cíl 1.1 Nejčastější nedostatky.
Národní plány povodí Aktuální stav přípravy a souhrn programu opatření.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
VN PLUMLOV a POVODÍ prezentace výsledků studie RNDr. Jindřich Duras, Ph.D.
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Olomouckého kraje (PRVKOK)
8/9/12 Ing. Martin Keprta Povodí Vltavy, státní podnik PŘÍPRAVA REALIZACE MALÝCH VODNÍCH NÁDRŽÍ NA RAKOVNICKU.
Poskytování technické pomoci městům a obcím při provozování vodohospodářských zařízení – ČOV Ing. Zbyněk Skyba, Ing. Gabriela Pallová Severomoravské vodovody.
Prioritní osa 1, Specifický cíl 1.1; 1.2
Zneškodňování odpadních vod v malých obcích
Vodohospodářské aktuality
prezentace výsledků studie RNDr. Jindřich Duras, Ph.D.
Stav odkanalizování v obcích Zlínského kraje Odbor životního prostředí a zemědělství Ing. Dana Zápecová vedoucí oddělení vodního hospodářství Duben.
Provozování vodohospodářské infrastruktury
TLAKOVÁ KANALIZACE KLY – TUHAŇ HOŘENÍ VINICE
Plánování v oblasti vod Roční seminář pro vodoprávní úřady Hotel Skalský Dvůr, Lísek, 19. a 20. října 2016 Mgr. Ladislav Faigl.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
„Mosty u Jablunkova – odstředivka kalů“
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Možnosti dotací na řešení zásobování pitnou vodou
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Dotace Kraje Vysočina v oblasti vodního hospodářství
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Plánování v oblasti vod Roční seminář pro vodoprávní úřady Hotel Skalský Dvůr, Lísek, 2. a 3. října 2017.
17 LET RÁMCOVÉ SMĚRNICE O VODĚ PŘÍNOS ANO NEBO NE?
Kanalizační Přípojky F-M
Revize nebo klasické povolení na vypouštění odpadních vod
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
VLIV KANALIZACE NA ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Připojení nemovitostí Dolina a Svaté
Informace o závazných částech „Národního plánu povodí Dunaje“– problematika DČOV v ÚPD Informace o závazných částech „Plánu pro zvládání povodňových rizik“
Právní aspekty domovních a malých ČOV
INFORMACE OBČANŮM O GRAVITAČNÍ A TLAKOVÉ KANALIZACI
Informace stavebníkům před proJEKTOVÁNÍM kanalizačních přípojek
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Pozitivní ekologické dopady projektu
VODA PRO KAŽDÉHO, PRO ŽIVOU PŮDU A ZDRAVOU KRAJINU!
Transkript prezentace:

Zneškodňování odpadních vod v malých obcích, právní předpisy, doporučené postupy Praha 3.5.2017 Ing. Jan Goldbach jan.goldbach@pvl.cz Povodí Vltavy, státní podnik

V rámci naší činnosti vydáváme odborná vyjádření a stanoviska i k problematice odvádění a čištění odpadních vod a to od DČOV až po velké ČOV. Samozřejmě se zabýváme i hodnocením jakosti povrchových vod a sledování dopadů vypouštěných odpadních vod. U drobných, relativně málovodných tocích vzhledem k množství vypouštěného znečištění je dosahována nepříznivá IV. a V. třída jakosti i v ukazatelích organického a anorganického znečištění. To je přetrvávající problém vypouštění vyčištěných nebo nedostatečně vyčištěných vod do málovodných recipientů. Většina hodnocených potoků má nevyhovující jakost vody. U těchto toku dochází často k překročení imisních limitů (NEK) v ukazatelích organického znečištění a zejména v ukazatelích dusíku a fosforu. Ukazatele dusíku, fosforu a chlorofyl (eth.) jsou ve většině profilů příčinou jejich zařazení do celkové IV. nebo V. třídy jakosti.

Zlepšení situace spočívá ve výstavbě kanalizací a čistíren odpadních vod s účinnou technologií a to zejména v obcích do 500 EO. U těchto zdrojů není však legislativně požadována eliminace dusíku a zejména fosforu (NV č.401/2015 Sb.), přestože v bilančním součtu tvoří významný zdroj znečištění. I tyto zdroje mají v povodí nádrží (např. VD Orlík) vzhledem k jejich počtu významný podíl na eutrofních projevech.

Obce do 500 EO. V souhrnu představují významný zdroj znečištění, který je nutný řešit. Základní problém jsou stávající kanalizace - v naprosté většině stavebně nevyhovující pro odvádění odpadních vod, a to i pro případný návrh „čištění odpadních vod v alternativních způsobech“. Jedná se většinou o původní nesoustavné kanalizace (původně dešťové, nebo nevyhovující jednotné, tzv. akce „Z“), které jsou propustné. Přesto tyto obce získavají povolení k vypouštění odpadních vod na tzv. výjimku. Kanalizace jsou prohlášeny jako jednotné, mají zpracovaný kanalizační řád.

Obec bez ČOV Příkladem: Obec Krasíkovice má trvale 120 obyvatel. Provozovaná „jednotná kanalizace“ vznikla zatrubněním původních odvodňovacích struh a příkopů v letech 1950 – 1992, je mělce uložena a jsou do ní zaústěny i veškeré balastní vody. Kanalizace má 4 vyústění. Obec neměla dosud žádné povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových. V územním plánu se předpokládá vybudování nové oddílné kanalizace a centrální ČOV. Obec leží v OPVZ vodárenské nádrže Švihov na Želivce.

Povolení k vypouštění odpadních vod podle § 38 odst Povolení k vypouštění odpadních vod podle § 38 odst. 12 VZ se vydává na omezenou dobu 4 – 5 let s podmínkou, že obec zpracuje alespoň projektovou dokumentaci a rámci možnosti dostupnosti finančních prostředků realizuje kanalizaci a ČOV.

Emisní limity a množství vypouštěných odpadních vod Qprům. [l/s] Qmax.[l/s] Qmax.[m3/měsíc] Q [m3/rok] 2683 Množství 0,09 0,18 235   Ukazatelé „p“[mg/l] „m“[mg/l] [t/rok] BSK5 250 280 0,67 CHSKCr 500 560 1,24 NL 200 233 0,54

Kanalizace: Podmínkou pro výstavbu centrální čistírny je podmiňující výstavba nového kanalizačního systému veřejné kanalizace. Prosazujeme vždy kanalizaci oddílnou. Stavba kanalizace je nejdražší položkou v rozpočtu, záleží na uspořádání obce, spádu apod. Finanční náročnost je pak příčinou , proč obce dle stávajících pravidel nedostanou dotaci. (překročení stanovené částky na 1 EO). Dle ČSN 75 6402 ČOV do 500 EO čl. 4.3 4.4 4.5 se má budovat oddílná splašková kanalizace. Článek 5.6 připouští zcela výjimečně jednotnou síť za předpokladu dimenzování ČOV a musí se jednat o stavebně vyhovující kanalizaci, nepropustnou bez balastních vod. Kanalizace se budují gravitační, kombinované s ČS a výtlakem, nebo čistě tlakové.

ČOV: Základem je návrh dle PRVK a územního plánu. Prosazujeme centrální ČOV – mechanicko biologickou a dle místních podmínek např. v OPVZ vodárenských nádrže s odstraňováním dusíku i fosforu. Jsme si vědomi toho, že legislativa (NV č.401/2015 Sb.) tento požadavek nemá. Avšak dle novelizace tohoto nařízení bude i v této kategorii ČOV limitován dusík a fosfor. Odstraňování fosforu se může v dohledné době stát striktním požadavkem podmiňujícím vypouštění odpadních vod z ČOV, zejména v případě, že opatření u rozhodujících zdrojů fosforu ve vodním útvaru nebudou dostatečná pro dosažení dobrého stavu vod v tomto útvaru. Povolení k vypouštění odpadních vod je návrhové řízení. Přesto je nutné ze strany všech účastníků řízení prosazovat emisní limity dle BAT. Vycházíme ze zkušeností, že dobře projektově navržená a dobře provozovaná ČOV tyto limity bez problému plní. Často je navrhovaná nízkozatěžovaná aktivace s aerobní stabilizací kalu a denitrifikací.

Alternativní ČOV Často je diskutováno v této kategorii využití stávající kanalizace zakončenou alternativním čištěním např. biologickým rybníkem nebo kořenovou ČOV, případně zemním filtrem. Tento typ čištění lze připustit v obcích s malým počtem obyvatel (cca 80 EO) za předpokladu vyhovující kanalizace a mechanického předčištění. Většinou je i pro tento způsob čištění nutné budovat novou veřejnou kanalizaci. Tyto ČOV nedosahují potřebné účinnosti a odtoky nevyhovují požadavkům na jakost povrchových vod.

Kořenová ČOV Onšov

Kořenová ČOV Moraveč

DČOV Od loňského roku je možnost dle výzvy MŽP řešit likvidaci odpadních ČOV pomocí individuálních DČOV pro každý objekt s tím, že každá DČOV bude dotována a provozovatelem bude obec. Problémem tohoto řešení je skutečná reálná účinnost domovních čistíren. Vzhledem k tomu, že není zaručen kontinuální nátok odpadních vod a naopak dochází k nárazovému hydraulickému zatížení a s faktem používání „domácí chemie“ je účinnost nízká.

Dalším významným problémem je kam odpadní vody vypouštět Dalším významným problémem je kam odpadní vody vypouštět. Pokud v obci není vybudována jednotná kanalizace odpovídajících parametrů nebo splašková kanalizace nelze tyto vody vypouštět do stavebně nevyhovujících starých kanalizací.

Shrnutí: Požadavek návrhu a prosazení hospodárného a účinného čištění odpadních vod pro malé obce „jednou univerzální metodou „ tj. ekonomicky i funkčně ideální variantou zneškodňování odpadních vod, nelze. Každá lokalita má své specifické podmínky, ať již demografické, přírodní, rizikové, a proto musí být návrh na řešení zneškodňování odpadních vod vždy individuální ale musí respektovat požadavky dle hodnocení stavu vodních útvarů.

Nejvýznamnějším limitujícím faktorem pro výstavbu nových kanalizací a ČOV je nedostatek finančních prostředků obcí. Na projektovou dokumentaci je možné získat dotaci od KÚ. Pro realizaci je hodnocení a podmínky pro získání dotace považováno za naprosto nevyhovující (zejména přepočet na 1 EO, nízké procento dotace) a problematiku je nutné řešit systémovou změnou.

V tomto kontextu bude Povodí Vltavy, státní podnik vydávat na základě platné legislativy stanoviska jak z hlediska zájmů daných národním Plánem povodí Labe, Nařízením vlády č.262/2007 Sb., Plánem dílčí povodí Dolní Vltavy, Horní Vltavy, Berounky a dílčím plánem ostatních přítoků Dunaje a nařízením krajů, tak i z hlediska zájmů daných zákonem č.254/2001Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon).

Neodborně provozovaná ČOV

Příklad úspěšně rekonstruované ČOV Košetice

Povodí Vltavy, státní podnik v rámci dosavadní dobré spolupráce se starosty obcí může odborně pomoci při přípravě projektů řešení odvádění a čištění odpadních vod. Děkuji za pozornost