Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa JUDr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
Advertisements

4. železniční balíček 1.
Informace o zkušenostech se zákonem č. 194/2010 Sb
Strategie dopravy MD ČR
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Dopravní fakulta Jana Pernera Katedra technologie a řízení dopravy
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Sjednocení objednávky dopravní obslužnosti Olomouckého kraje.
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Projekty EOC v ČR v období
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č
Integrovaný dopravní systém
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Nezávislý regulátor je nutnost, nikoli zbytečný nadstandard! Milan Chovanec, stínový ministr dopravy za ČSSD , Praha.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
1 Aktuální otázky v oblasti veřejných služeb v přepravě cestujících seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 12. května 2013.
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa Bílá kniha Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou,
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
1 Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 16. května 2016.
Integrované dopravní systémy v době výběrových řízení Zodpovědnost – rozhoduje se o podobě veřejné dopravy na cca 15 let dopředu Výběrová řízení – šance.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Ing. Ludvík Urban, ROLE NÁRODNÍHO DOPRAVCE VE VEŘEJNÉ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, Úřad Regionální rady Dopravní infrastruktura v ROP Datum: Místo: Prezentuje: Praha Jiří.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Vodohospodářské aktuality
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Kalamitní situace - opatření
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Ministerstvo financí ČR
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
Legislativa výlukové činnosti
Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 14. května
UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa JUDr Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa JUDr. Ondřej Michalčík Ing. František Vichta konference Integrované dopravní systémy 15. května 2017 Žďár nad Sázavou

Bílá kniha – Koncepce veřejné dopravy schválena usnesením vlády České republiky ze dne 15. června 2015 č. 467 o Bílé knize - Koncepci veřejné dopravy 2015 – 2020 s výhledem do roku 2030 Prioritní oblasti Bílé knihy (2015) a jejich naplňování konkrétními akcemi (2017): STRUKTURA OBJEDNÁVKY VEŘEJNÉ DOPRAVY A JEJÍ FINANCOVÁNÍ Smlouva mezi MD a kraji o financování regionální dopravy po roce 2019. 2. KVALITA DOPRAVNÍHO PLÁNOVÁNÍ MD: nový plán dopravní obsluhy území po roce 2019. 3. UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH, VOZIDLOVÝ PARK Čtvrtý železniční balíček EU, novelizace nařízení č. 1370/2007, zpráva o otevírání trhu. TARIFNÍ INTEGRACE A TECHNICKÁ INTEROPERABILITA SYSTÉMU Prohlubování IDS, příprava systému národního tarifu. VZTAH VEŘEJNÝCH SLUŽEB A KOMERČNÍCH SLUŽEB Ekonomická vyváženost veřejných služeb, koncesní model. VAZBA SYSTÉMU VEŘEJNÉ DOPRAVY NA INFRASTRUKTURU Dokončování žel. reformy (železniční stanice, regulátor), modernizační projekty.

Ad 1) Struktura objednávky VD a její financování V návaznosti na Bílou knihu z roku 2015 byl proveden výběr tzv. švýcarského modelu objendávky a financování veřejné dopravy (třístupňová obejdndnávka, regionální dorpava financována sdruženými prostředky státu a krajů). MD a kraje se na smluvním základě dohodly, že Stát v souladu s usnesením vlády České republiky č. 191 ze dne 9. března 2016 o způsobu řešení organizace a financování regionální železniční dopravy po roce 2019 1) zapracuje do přípravy návrhů státního rozpočtu České republiky a střednědobých rozpočtových výhledů na léta 2020 až 2034 v kapitole 327 Ministerstvo dopravy v rámci specifického ukazatele Drážní a kombinovaná doprava finanční prostředky na kompenzaci regionální železniční osobní dopravy a poskytne prostřednictvím Ministerstva dopravy krajům v letech 2020-2034 finanční prostředky na kompenzaci veřejných služeb ve veřejné drážní dopravě. Celková výše spolufinancování ze státního rozpočtu bude vycházet z částky, která by v roce 2019 měla být k dispozici podle původního „memoranda“ z roku 2009, včetně neposkytovaného inflačního navyšování v letech 2011-2013. Výchozí základnou je tedy hodnota 2 859 260 405,- Kč, nastavená pro rok 2014, + inflační navýšení, + příplatek pro Královéhradecký kraj v prvních letech Smlouvy.

Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 1 Zásadní právní předpisy v oblasti uzavírání smluv o veřejných službách: Nařízení EP a Rady (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a o zrušení nařízení (EHS) č. 1191/69 a 1107/70 - bylo novelizováno: nařízení EP a Rady (EU) č. 2016/2338 ze dne 14.12.2016 - novela ve vztahu k otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici Nový zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek – účinnost od 1. října 2016 („ZZVZ“), procesně se plně vztahuje na uzavírání smluv o veřejných službách v případě tzv. „brutto“ smluv Zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů („ZVS“) - byl novelizován: na nový zákon o zadávání veřejných zakázek navazuje i novela zákona veřejných službách v přepravě cestujících (zákon č. 135/2016 Sb.) Právní prostředí na unijní i vnitrostátní úrovni v oblasti veřejné dopravy v posledním období (2015-2017) zaznamenává značných změn. Ukončení přímých zadání v oblasti silniční dopravy nejpozději do roku 2019, v oblasti železniční dopravy do roku 2023(33).

Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 2 Je potřebné zajistit, aby v prosinci 2033 i výkony v železniční dopravě obecně podléhaly nabídkovým řízením: Použitelnost přímého zadání na železnici podle čl. 5 odst. 6 novelizovaného nařízení EU č. 1370/2007 skončí 25. prosince 2023. Doba trvání smluv uzavřených přímým zadáním podle čl. 5 odst. 6 mezi 3. prosincem 2019 a 24. prosincem 2023 nesmí překročit deset let → nelze prodloužit ani v případě významné investice. Smlouvy na železnici uzavřené přímo v době od 24. prosince 2017 do 2. prosince 2019 lze prodloužit v případě významné investice. Přechod ke stavu roku 2033 musí probíhat postupně: Do 2. prosince 2019 přijmou členské státy opatření, aby postupně dosáhly souladu s článkem 5 a tím se vyhnuly vážným strukturálním problémům, zejména v souvislosti s přepravní kapacitou. Do šesti měsíců od 25. prosince 2020 předloží členské státy Komisi zprávu o pokroku zdůrazňující uzavírání smluv o veřejných službách, které jsou v souladu s článkem 5. Na základě zpráv o pokroku od členských států Komise provede přezkum a případně předloží legislativní návrhy.

Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 3

Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 4 Vedle režimu přímého zadávání smluv je důležité, aby stát přijal jasný plán otevírání trhu, který bude stanovovat, v jakém roce bude pro jaké dopravní služby vypsáno nabídkové řízení, a konkrétními kroky deklarovat, že podle tohoto plánu se postupné otevírání trhu bude skutečně realizovat. Pokud takový směr nebude zřejmý, lze očekávat, že jakékoliv přímé zadání bude komplikováno zasláním „alternativních“ nabídek, které mohou vést k efektivnějšímu zajištění předmětných veřejných služeb. V takovém případě má Ministerstvo dopravy dvě základní varianty postupu: sjednat smlouvu přímým zadáním pouze po omezenou dobu a vypsat standardní nabídkové řízení, nebo po vymezenou dobu uzavřít smlouvu přímým zadáním na základě neformálního výběru mezi jednotlivými nabídkami.

Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 5 Plán postupného otevírání trhu (schválený usnesením vlády ČR č. 220 ze dne 22. března 2017): soubor linek R14 Pardubice – Liberec a R15 Liberec – Ústí nad Labem (předpoklad zahájení provozu v prosinci 2020). linka R27 Ostrava – Opava – Olomouc (předpoklad zahájení provozu v prosinci 2020). soubor linek R10 Praha – Hradec Králové, R23 Kolín – Ústí nad Labem a R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno (předpoklad zahájení provozu v prosinci 2021). Plán postupu pří přímém zadání veřejných služeb: předpoklad sjednání dopravní obslužnosti formou závazku veřejné služby s ČD na jednotlivých linkách dálkové dopravy, a to formou jedné nebo více smluv o veřejných službách s trváním notifikace v Úředním věstníku EU do prosince 2029

Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 6 zohlednění investic ČD do vozidel – nastavit přípustnost užitých vozidel tak, aby nedocházelo ke ztraceným investicím řešení problematiky poskytování jízdních výhod podle zákona č. 77/2002 Sb. – nastavení nediskriminačních pravidel Stávající síťové funkce ČD: zajištění přímého tarifního odbavení, včetně souvisejících rezervačních systémů (státní projekt k tarifní integrací) existující prodejní síť (konkrétní požadavky na obchodní místa budou stanoveny ve smlouvách o veřejných službách) vlastnictví technické základny pro údržbu vozidel (pravidla pro provozování vyplývají z právních předpisů k zařízením služeb). působnost v mezinárodních organizacích (zda jde o zastoupení ČR, provozovatele infrastruktury či dopravců) doprava v krizových stavech (požadavky v Krizovém zákoně).

Ad 2) Kvalita dopravního plánování 1 MD – nový plán dopravní obslužnosti území na pětileté období do roku 2021 s výhledem na další období (materiál v současné době projednán, kraje již měly možnost se s jeho návrhem seznámit a předpokládá se, že bude v krátké době ministrem dopravy schválen. Kraje – rovněž mají připraveny dopravní plány, v řadě případů však jejich postup přípravy s MD nijak nekonzultovaly, což již bylo v roce 2015 při přípravě Bílé knihy vnímáno jako určitý problém, vztah mezi objednatele by neměly být zatížen formálními procedurami, ale měl by se snažit maximalizovat přínosy jednotlivých vrstev objednávky. Hlavní pozitivní změny u dopravních služeb v objednávce MD: nové expresní vlaky Praha – České Budějovice – Linz (Ex7/R17) od prosince 2016, nové expresní vlaky Praha – Plzeň – München/Cheb (Ex6/R16) od prosince 2017, změna provozního konceptu na linkách Ex2 Praha – Žilina a R18 Praha – Luhačovice od prosince 2016, nová kvalita na linkách R13 Brno – Břeclav – Olomouc a R19 Praha – Brno postupně od prosince 2015, nová smlouva a kvalita na lince R25 Plzeň – Most od prosince 2016 (od prosince 2017 ucelená objednávka ve spolupráci s Ústeckým a Plzeňským krajem).

Ad 2) Kvalita dopravního plánování 2 schváleno usnesením vlády ze dne 22. března 2017 č. 220 ke Zprávě o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy

Ad 4) Tarifní integrace a technická interoperabilita 1 Vláda České republiky na základě usnesení č. 220 ze dne 22.3.2017 ke Zprávě o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy v bodě II. schvaluje další postup uvedený v bodě 44 d) Zprávy tj. aby: „Ministerstvo dopravy aktivně řešilo tarifní integraci v oblasti železniční veřejné dopravy a přistoupilo k řešení problematiky tzv. „režijního jízdného“, aby uvedené problematiky byly dořešeny do konce platnosti jízdního řádu 2018/2019, kdy končí stávající dlouhodobá smlouva o veřejných službách s ČD.“ Dosud je možné zakoupit jízdní doklad na dlouhé cesty prostřednictvím více jízdních dokladů nebo na krátké úseky prostřednictvím volby konkrétního dopravce -> Bez dalšího zásahu bude v prostoru liberalizovaného trhu každý z dopravců prodávat jízdní doklady pouze na své vlaky. Vzhledem k velikosti přepravních jednotek je však železniční systém mnohem více přestupní a funguje jako jeden „propojený“ a tedy komplexní systém. Hlavním obecným cílem systému národního tarifu (dále jen „SNT“) je, aby možnost přímých jízdních dokladů byla i do budoucna zachována -> využitelnost i pro pravidelné dojíždění různými dopravními službami.

Ad 4) Tarifní integrace a technická interoperabilita 2 Přínosy projektu SNT [CESTUJÍCÍ] > Vytvoření takového integrovaného systému, ve kterém je možné mezi zvolenými tarifními body cestovat s libovolným dopravcem na základě jednoho jízdního dokladu. [STÁT] > Zajištění jednoho z důležitých bodů pro úspěšnou liberalizaci dopravního trhu. [KRAJE] > Možnost integrace regionálních integrovaných systémů v rámci národního systému; potenciální možnost krajského clearingu prostřednictvím SNT v rámci IDS. [DOPRAVCI] > Transparentní vyúčtování tržeb a přiřazení vyinkasovaných finančních prostředků za jízdné jednotlivým dopravcům, kteří se na přepravě cestujícího podíleli; zajištění řádného a včasného vyrovnání závazků a pohledávek mezi smluvními dopravci a systémem národního tarifu.

Ad 4) Tarifní integrace a technická interoperabilita 3 Jakou dopravu bude zahrnovat tento systém? ETAPA č. 1 (do 12/2019) Integrace vlakové nadregionální dopravy v objednávce státu + Integrace regionální dopravy + Integrace komerčních dopravců na dobrovolné bázi ETAPA č. 2 Integrace ostatních integrovaných systémů IDS ETAPA č. 3 Integrace ostatní autobusové dopravy Jakým způsobem se účastníci připojí k systému? Na základě smlouvy o veřejných službách (vlaky zajišťované MD). Na základě dohody mezi objednateli a návazné smlouvy o veřejných službách (krajská, popř. obecní doprava a IDS). Dobrovolně – dopravce má sám zájem se zaintegrovat (komerční produkty) a uzavře smlouvu o připojení k systému.

Ad 4) Tarifní integrace a technická interoperabilita 4 Předpokládá se, že „národní integrovaná jízdenka“ bude jízdním dokladem, daňovým dokladem a potvrzením o zaplacení – nastoupením do vozidla prvního dopravce dochází k uzavření smluvního vztahu s tímto dopravcem na jehož základě má cestující garantovanou přepravu po předem stanovené cestě (alokace na síť) blíže určenou skupinou přepravců na definovanou jízdu (typ jízdného, počet osob, vozová třída). Přitom se předpokládá, že: zachová cestujícím práva ve smyslu nařízení č. 1371/2007, plný soulad řešení s unijním právem a se zákony ČR, kompatibilní řešení i pro případ provozování tzv. volitelného národního e-shopu, kdy provozovatel není dopravcem, lze implementovat bez výrazného prodlení (nutná „harmonizace“ CZ vyhlášky s EU právem bez vlivu na fungování SNT a tedy i počátek provozu systému), ovlivněno problematikou tzv. „režijního jízdného“, která není doposud vyřešena (zákon č. 77/2002 Sb.).

Ad 5) Vztah veřejných služeb a komerčních služeb Liberalizace přístupu k veřejným službám - pravidla sjednávání smluv o veřejných službách stanoví Nařízení (ES) č. 1370/2007 a vnitrostátní úprava, obsahující obecnou výjimku pro přímé zadání v železniční dopravě (viz konkrétněji bod 3) Liberalizace přístupu na infrastrukturu - v ČR je přístup plně otevřen, dopravci mohou poskytovat své služby volně, bez sjednání smluv o veřejných službách. Přístup na trh je nárokový a je garantován zákonem. Jedinou omezující podmínkou bude od jízdního řádu 2018/2019 posouzení dopadu na závazkovou dopravu. Přetížení infrastruktury na hlavních relacích kde je provozována komerční doprava (příklad Praha – Kolín, Přerov – Ostrava). Řešením této situace je posílení prvků koncesního modelu. Od 1. dubna 2017 – účinná novelizace zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, test ekonomické vyváženosti veřejných služeb (uplatnitelný od jízdního řádu 2018/2019).

Ad 6) Vazba systému VD na infrastrukturu Další postup v oblasti reformy železničního sektoru: Nový předpis upravující podrobně oblast tzv. zařízení služeb (osobní železniční stanice a rozsah služeb v nich poskytovaný), vyhláška č. 76/2017 Sb. o obsahu a rozsahu služeb poskytovaných dopravci provozovatelem dráhy a provozovatelem zařízení služeb Převod výpravních budov železničních stanic do vlastnictví státu Zřízení regulačního orgánu (řešení sporů při přidělování kapacity železniční dopravní cesty, testy ekonomické vyváženosti uvedené v předchozím bodě), zákon č. 320/2016 Sb. o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře V projekční přípravě akcí rozvoje infrastruktury je důležitý názor objednatele veřejné dopravy pro dimenzování železničních stanic, v této oblasti je třeba konstatovat zlepšení komunikace. Zásadní výzva pro další zkvalitnění dopravního plánování. Ucelené studie proveditelnosti pro soubory modernizačních prací se síťovým efektem.

Děkujeme za pozornost Ondřej Michalčík František Vichta Ministerstvo dopravy České republiky 18