Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa JUDr Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa JUDr. Ondřej Michalčík Ing. František Vichta konference Integrované dopravní systémy 15. května 2017 Žďár nad Sázavou
Bílá kniha – Koncepce veřejné dopravy schválena usnesením vlády České republiky ze dne 15. června 2015 č. 467 o Bílé knize - Koncepci veřejné dopravy 2015 – 2020 s výhledem do roku 2030 Prioritní oblasti Bílé knihy (2015) a jejich naplňování konkrétními akcemi (2017): STRUKTURA OBJEDNÁVKY VEŘEJNÉ DOPRAVY A JEJÍ FINANCOVÁNÍ Smlouva mezi MD a kraji o financování regionální dopravy po roce 2019. 2. KVALITA DOPRAVNÍHO PLÁNOVÁNÍ MD: nový plán dopravní obsluhy území po roce 2019. 3. UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH, VOZIDLOVÝ PARK Čtvrtý železniční balíček EU, novelizace nařízení č. 1370/2007, zpráva o otevírání trhu. TARIFNÍ INTEGRACE A TECHNICKÁ INTEROPERABILITA SYSTÉMU Prohlubování IDS, příprava systému národního tarifu. VZTAH VEŘEJNÝCH SLUŽEB A KOMERČNÍCH SLUŽEB Ekonomická vyváženost veřejných služeb, koncesní model. VAZBA SYSTÉMU VEŘEJNÉ DOPRAVY NA INFRASTRUKTURU Dokončování žel. reformy (železniční stanice, regulátor), modernizační projekty.
Ad 1) Struktura objednávky VD a její financování V návaznosti na Bílou knihu z roku 2015 byl proveden výběr tzv. švýcarského modelu objendávky a financování veřejné dopravy (třístupňová obejdndnávka, regionální dorpava financována sdruženými prostředky státu a krajů). MD a kraje se na smluvním základě dohodly, že Stát v souladu s usnesením vlády České republiky č. 191 ze dne 9. března 2016 o způsobu řešení organizace a financování regionální železniční dopravy po roce 2019 1) zapracuje do přípravy návrhů státního rozpočtu České republiky a střednědobých rozpočtových výhledů na léta 2020 až 2034 v kapitole 327 Ministerstvo dopravy v rámci specifického ukazatele Drážní a kombinovaná doprava finanční prostředky na kompenzaci regionální železniční osobní dopravy a poskytne prostřednictvím Ministerstva dopravy krajům v letech 2020-2034 finanční prostředky na kompenzaci veřejných služeb ve veřejné drážní dopravě. Celková výše spolufinancování ze státního rozpočtu bude vycházet z částky, která by v roce 2019 měla být k dispozici podle původního „memoranda“ z roku 2009, včetně neposkytovaného inflačního navyšování v letech 2011-2013. Výchozí základnou je tedy hodnota 2 859 260 405,- Kč, nastavená pro rok 2014, + inflační navýšení, + příplatek pro Královéhradecký kraj v prvních letech Smlouvy.
Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 1 Zásadní právní předpisy v oblasti uzavírání smluv o veřejných službách: Nařízení EP a Rady (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a o zrušení nařízení (EHS) č. 1191/69 a 1107/70 - bylo novelizováno: nařízení EP a Rady (EU) č. 2016/2338 ze dne 14.12.2016 - novela ve vztahu k otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici Nový zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek – účinnost od 1. října 2016 („ZZVZ“), procesně se plně vztahuje na uzavírání smluv o veřejných službách v případě tzv. „brutto“ smluv Zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů („ZVS“) - byl novelizován: na nový zákon o zadávání veřejných zakázek navazuje i novela zákona veřejných službách v přepravě cestujících (zákon č. 135/2016 Sb.) Právní prostředí na unijní i vnitrostátní úrovni v oblasti veřejné dopravy v posledním období (2015-2017) zaznamenává značných změn. Ukončení přímých zadání v oblasti silniční dopravy nejpozději do roku 2019, v oblasti železniční dopravy do roku 2023(33).
Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 2 Je potřebné zajistit, aby v prosinci 2033 i výkony v železniční dopravě obecně podléhaly nabídkovým řízením: Použitelnost přímého zadání na železnici podle čl. 5 odst. 6 novelizovaného nařízení EU č. 1370/2007 skončí 25. prosince 2023. Doba trvání smluv uzavřených přímým zadáním podle čl. 5 odst. 6 mezi 3. prosincem 2019 a 24. prosincem 2023 nesmí překročit deset let → nelze prodloužit ani v případě významné investice. Smlouvy na železnici uzavřené přímo v době od 24. prosince 2017 do 2. prosince 2019 lze prodloužit v případě významné investice. Přechod ke stavu roku 2033 musí probíhat postupně: Do 2. prosince 2019 přijmou členské státy opatření, aby postupně dosáhly souladu s článkem 5 a tím se vyhnuly vážným strukturálním problémům, zejména v souvislosti s přepravní kapacitou. Do šesti měsíců od 25. prosince 2020 předloží členské státy Komisi zprávu o pokroku zdůrazňující uzavírání smluv o veřejných službách, které jsou v souladu s článkem 5. Na základě zpráv o pokroku od členských států Komise provede přezkum a případně předloží legislativní návrhy.
Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 3
Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 4 Vedle režimu přímého zadávání smluv je důležité, aby stát přijal jasný plán otevírání trhu, který bude stanovovat, v jakém roce bude pro jaké dopravní služby vypsáno nabídkové řízení, a konkrétními kroky deklarovat, že podle tohoto plánu se postupné otevírání trhu bude skutečně realizovat. Pokud takový směr nebude zřejmý, lze očekávat, že jakékoliv přímé zadání bude komplikováno zasláním „alternativních“ nabídek, které mohou vést k efektivnějšímu zajištění předmětných veřejných služeb. V takovém případě má Ministerstvo dopravy dvě základní varianty postupu: sjednat smlouvu přímým zadáním pouze po omezenou dobu a vypsat standardní nabídkové řízení, nebo po vymezenou dobu uzavřít smlouvu přímým zadáním na základě neformálního výběru mezi jednotlivými nabídkami.
Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 5 Plán postupného otevírání trhu (schválený usnesením vlády ČR č. 220 ze dne 22. března 2017): soubor linek R14 Pardubice – Liberec a R15 Liberec – Ústí nad Labem (předpoklad zahájení provozu v prosinci 2020). linka R27 Ostrava – Opava – Olomouc (předpoklad zahájení provozu v prosinci 2020). soubor linek R10 Praha – Hradec Králové, R23 Kolín – Ústí nad Labem a R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno (předpoklad zahájení provozu v prosinci 2021). Plán postupu pří přímém zadání veřejných služeb: předpoklad sjednání dopravní obslužnosti formou závazku veřejné služby s ČD na jednotlivých linkách dálkové dopravy, a to formou jedné nebo více smluv o veřejných službách s trváním notifikace v Úředním věstníku EU do prosince 2029
Ad 3) Uzavírání smluv o veřejných službách 6 zohlednění investic ČD do vozidel – nastavit přípustnost užitých vozidel tak, aby nedocházelo ke ztraceným investicím řešení problematiky poskytování jízdních výhod podle zákona č. 77/2002 Sb. – nastavení nediskriminačních pravidel Stávající síťové funkce ČD: zajištění přímého tarifního odbavení, včetně souvisejících rezervačních systémů (státní projekt k tarifní integrací) existující prodejní síť (konkrétní požadavky na obchodní místa budou stanoveny ve smlouvách o veřejných službách) vlastnictví technické základny pro údržbu vozidel (pravidla pro provozování vyplývají z právních předpisů k zařízením služeb). působnost v mezinárodních organizacích (zda jde o zastoupení ČR, provozovatele infrastruktury či dopravců) doprava v krizových stavech (požadavky v Krizovém zákoně).
Ad 2) Kvalita dopravního plánování 1 MD – nový plán dopravní obslužnosti území na pětileté období do roku 2021 s výhledem na další období (materiál v současné době projednán, kraje již měly možnost se s jeho návrhem seznámit a předpokládá se, že bude v krátké době ministrem dopravy schválen. Kraje – rovněž mají připraveny dopravní plány, v řadě případů však jejich postup přípravy s MD nijak nekonzultovaly, což již bylo v roce 2015 při přípravě Bílé knihy vnímáno jako určitý problém, vztah mezi objednatele by neměly být zatížen formálními procedurami, ale měl by se snažit maximalizovat přínosy jednotlivých vrstev objednávky. Hlavní pozitivní změny u dopravních služeb v objednávce MD: nové expresní vlaky Praha – České Budějovice – Linz (Ex7/R17) od prosince 2016, nové expresní vlaky Praha – Plzeň – München/Cheb (Ex6/R16) od prosince 2017, změna provozního konceptu na linkách Ex2 Praha – Žilina a R18 Praha – Luhačovice od prosince 2016, nová kvalita na linkách R13 Brno – Břeclav – Olomouc a R19 Praha – Brno postupně od prosince 2015, nová smlouva a kvalita na lince R25 Plzeň – Most od prosince 2016 (od prosince 2017 ucelená objednávka ve spolupráci s Ústeckým a Plzeňským krajem).
Ad 2) Kvalita dopravního plánování 2 schváleno usnesením vlády ze dne 22. března 2017 č. 220 ke Zprávě o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy
Ad 4) Tarifní integrace a technická interoperabilita 1 Vláda České republiky na základě usnesení č. 220 ze dne 22.3.2017 ke Zprávě o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy v bodě II. schvaluje další postup uvedený v bodě 44 d) Zprávy tj. aby: „Ministerstvo dopravy aktivně řešilo tarifní integraci v oblasti železniční veřejné dopravy a přistoupilo k řešení problematiky tzv. „režijního jízdného“, aby uvedené problematiky byly dořešeny do konce platnosti jízdního řádu 2018/2019, kdy končí stávající dlouhodobá smlouva o veřejných službách s ČD.“ Dosud je možné zakoupit jízdní doklad na dlouhé cesty prostřednictvím více jízdních dokladů nebo na krátké úseky prostřednictvím volby konkrétního dopravce -> Bez dalšího zásahu bude v prostoru liberalizovaného trhu každý z dopravců prodávat jízdní doklady pouze na své vlaky. Vzhledem k velikosti přepravních jednotek je však železniční systém mnohem více přestupní a funguje jako jeden „propojený“ a tedy komplexní systém. Hlavním obecným cílem systému národního tarifu (dále jen „SNT“) je, aby možnost přímých jízdních dokladů byla i do budoucna zachována -> využitelnost i pro pravidelné dojíždění různými dopravními službami.
Ad 4) Tarifní integrace a technická interoperabilita 2 Přínosy projektu SNT [CESTUJÍCÍ] > Vytvoření takového integrovaného systému, ve kterém je možné mezi zvolenými tarifními body cestovat s libovolným dopravcem na základě jednoho jízdního dokladu. [STÁT] > Zajištění jednoho z důležitých bodů pro úspěšnou liberalizaci dopravního trhu. [KRAJE] > Možnost integrace regionálních integrovaných systémů v rámci národního systému; potenciální možnost krajského clearingu prostřednictvím SNT v rámci IDS. [DOPRAVCI] > Transparentní vyúčtování tržeb a přiřazení vyinkasovaných finančních prostředků za jízdné jednotlivým dopravcům, kteří se na přepravě cestujícího podíleli; zajištění řádného a včasného vyrovnání závazků a pohledávek mezi smluvními dopravci a systémem národního tarifu.
Ad 4) Tarifní integrace a technická interoperabilita 3 Jakou dopravu bude zahrnovat tento systém? ETAPA č. 1 (do 12/2019) Integrace vlakové nadregionální dopravy v objednávce státu + Integrace regionální dopravy + Integrace komerčních dopravců na dobrovolné bázi ETAPA č. 2 Integrace ostatních integrovaných systémů IDS ETAPA č. 3 Integrace ostatní autobusové dopravy Jakým způsobem se účastníci připojí k systému? Na základě smlouvy o veřejných službách (vlaky zajišťované MD). Na základě dohody mezi objednateli a návazné smlouvy o veřejných službách (krajská, popř. obecní doprava a IDS). Dobrovolně – dopravce má sám zájem se zaintegrovat (komerční produkty) a uzavře smlouvu o připojení k systému.
Ad 4) Tarifní integrace a technická interoperabilita 4 Předpokládá se, že „národní integrovaná jízdenka“ bude jízdním dokladem, daňovým dokladem a potvrzením o zaplacení – nastoupením do vozidla prvního dopravce dochází k uzavření smluvního vztahu s tímto dopravcem na jehož základě má cestující garantovanou přepravu po předem stanovené cestě (alokace na síť) blíže určenou skupinou přepravců na definovanou jízdu (typ jízdného, počet osob, vozová třída). Přitom se předpokládá, že: zachová cestujícím práva ve smyslu nařízení č. 1371/2007, plný soulad řešení s unijním právem a se zákony ČR, kompatibilní řešení i pro případ provozování tzv. volitelného národního e-shopu, kdy provozovatel není dopravcem, lze implementovat bez výrazného prodlení (nutná „harmonizace“ CZ vyhlášky s EU právem bez vlivu na fungování SNT a tedy i počátek provozu systému), ovlivněno problematikou tzv. „režijního jízdného“, která není doposud vyřešena (zákon č. 77/2002 Sb.).
Ad 5) Vztah veřejných služeb a komerčních služeb Liberalizace přístupu k veřejným službám - pravidla sjednávání smluv o veřejných službách stanoví Nařízení (ES) č. 1370/2007 a vnitrostátní úprava, obsahující obecnou výjimku pro přímé zadání v železniční dopravě (viz konkrétněji bod 3) Liberalizace přístupu na infrastrukturu - v ČR je přístup plně otevřen, dopravci mohou poskytovat své služby volně, bez sjednání smluv o veřejných službách. Přístup na trh je nárokový a je garantován zákonem. Jedinou omezující podmínkou bude od jízdního řádu 2018/2019 posouzení dopadu na závazkovou dopravu. Přetížení infrastruktury na hlavních relacích kde je provozována komerční doprava (příklad Praha – Kolín, Přerov – Ostrava). Řešením této situace je posílení prvků koncesního modelu. Od 1. dubna 2017 – účinná novelizace zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách, test ekonomické vyváženosti veřejných služeb (uplatnitelný od jízdního řádu 2018/2019).
Ad 6) Vazba systému VD na infrastrukturu Další postup v oblasti reformy železničního sektoru: Nový předpis upravující podrobně oblast tzv. zařízení služeb (osobní železniční stanice a rozsah služeb v nich poskytovaný), vyhláška č. 76/2017 Sb. o obsahu a rozsahu služeb poskytovaných dopravci provozovatelem dráhy a provozovatelem zařízení služeb Převod výpravních budov železničních stanic do vlastnictví státu Zřízení regulačního orgánu (řešení sporů při přidělování kapacity železniční dopravní cesty, testy ekonomické vyváženosti uvedené v předchozím bodě), zákon č. 320/2016 Sb. o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře V projekční přípravě akcí rozvoje infrastruktury je důležitý názor objednatele veřejné dopravy pro dimenzování železničních stanic, v této oblasti je třeba konstatovat zlepšení komunikace. Zásadní výzva pro další zkvalitnění dopravního plánování. Ucelené studie proveditelnosti pro soubory modernizačních prací se síťovým efektem.
Děkujeme za pozornost Ondřej Michalčík František Vichta Ministerstvo dopravy České republiky 18