Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Cestovní ruch Mgr. Jaroslav Krčmář
Cestovní ruch Je to ekonomické odvětví, které patří do TERCIÉRU a v posledních desetiletích nabývá stále většího rozmachu. Z hlediska finančních zisků je na 3. místě za průmyslem ropným a automobilovým. Uskutečňuje se prakticky na všech místech zeměkoule.
Důvody - proč se lidé účastní cestovního ruchu. Poznání (nové země, kultury, lidi a zážitky) Potřeba relaxace ( aktivní odpočinek ……) Náboženství ( putování do posvátných míst) Sportovní vyžití
Definice cestovního ruchu Důvody návštěv ČR v roce 2008 Cestovní ruch nebo také turismus je souhrn přechodných pobytů osob (turistů) v cílových oblastech (destinacích) a souhrn služeb, které jejich cestování a pobyty organizují a podporují.
Turista x návštěvník Návštěvník : Turista je z pohledu cestovního ruchu člověk, který koná cestu do dané oblasti a danou oblast navštíví během dne (či noci). Znamená to, že v dané oblasti ani jednou nepřespí. Turista V organizovaném cestovním ruchu je turista klient, který využívá jeho služeb. Podle definice Světové organizace cestovního ruchu OSN (World Tourism Organization, UNWTO) je to člověk, který vycestuje z místa trvalého pobytu do cílové oblasti (destinace) nejméně na 24 hodin a nejvýše na jeden rok, přičemž nemá z této destinace příjem.
Formy cestovního ruchu podle motivace návštěvníků se dělí na : Tématický Rekreační Kulturní Kongresový Etnický Sportovní Poznávací Turistika Krajanský Léčebný
Druhy cestovního ruchu 1. Délky trvání 1.1 krátkodobý 1.2 dlouhodobý 2. Rozložení během roku 2.1 celoroční 2.2 sezóní 3.Teritoriální rozmístění 3.1 domácí 3.2 zahraniční 3.3 příhraniční 4 Vliv na životní prostředí – 5. Využívání zdrojů 5.1 masově konzumní 5.2 dlouhodobý 6. Organizovanost návštěvníků 6.1 neorganizovaný a 6.2 organizovaný 7. Hromadnosti 7.1 individuální 7.2 hromadná
Cíle =(DESTINACE) Mezi nejoblíbenější cíle rekreačních turistů patří v létě moře a v zimě vysoké hory. Poznávací turismus nejvíce přitahují oblasti bohaté na historické, umělecké a kulturní památky (Francie, Itálie, Řecko), přírodní rezervace, bohatý kulturní život a ovšem i mimořádné světové výstavy, festivaly, lidový folklor a podobně. Významnou složku tvoří sportovní turismus: olympiády, mistrovství, turnaje
Nejoblíbenější destinace mezinárodního turismu v r. 2008 pořadí země region Příjezdy r.2008 1. Francie Evropa 79,2 2. USA Sev. Amerika 57,9 3. Španělsko 57,2 4. Čína asie 53,0 5. Itálie 42,7 6. Velká Británie 30,1 7. Turecko 25,0 8. Nemecko 24,9 9. Malajsie Asie 22,1 10. Mexiko Sev.Amerika 22,6 36. Česká republika 6,6
LOKALIZAČNÍ PŘEDPOKLADY: dostupnost místa, památky přírodní podmínky (podnebí, moře, hory, jeskyně…) , v ČR nadprůměrně rybníky, přehrady – Lipno atd. Infrastruktura (dopravní sítě, ubytování) kulturně historická (hrady, zámky, památky) politicko-bezpečnostní situace (vyspělé státy bezpečné) ostatní (drogová turistika, sexuální, agroturistika
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Cestovn%C3%AD_ruch http://www.mmr.cz/getmedia/e57a5304-6a2c-4ea2-9137- 9cb8e2af4100/GetFile43 http://cs.wikipedia.org/wiki/Turista učebnice Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus. 2008