Genetická metoda čtení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘÍPRAVNÁ TŘÍDA „ŠKOLIČKA, DO KTERÉ SE VŠICHNI TĚŠÍME“
Advertisements

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
Předmět: ČESKÝ JAZYK Ročník: 3. Tematický okruh: JAZYKOVÁ VÝCHOVA Název učiva: VĚTA, SLOVO, SLABIKA, HLÁSKA Tato prezentace je spolufinancována Evropským.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Metodický list: Vyjmenovaná slova po „B, L, M“ - shrnutí Jazykové vzdělávání Jazyk: český Věk: 3. ročník ZŠ Anotace: Tato prezentace slouží k procvičování.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Práce s pohádkou Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 Jak pejsek s kočičkou.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Cirkusová zvířátka - hláska na začátku slova
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
SLABIKUJEME S TICHÁČKEM.
Specifické poruchy učení
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Příspěvek na konferenci
PRÁCE SE SLOVY, SLABIKAMI A PÍSMENKY
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
Autor: Mgr. Lenka Königová Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_15_VĚTA, SLOVO, SLABIKA, HLÁSKA, PÍSMENO
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_19_ Divadlo Alfa
Logopedie P - L JAZYK A ŘEČ.
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Gymnasium Jižní Město Praha
ORIENTACE V ČASE VY_32_INOVACE_1C_08 Číslo projektu: CZ /1. 5
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Má země Česká republika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Specifické poruchy učení a NKS
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Sklizeň cukrové řepy Podzimní práce na poli.
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Polytechnika v dětské literatuře
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Věta se skládá ze slov Název školy
Rovnice HRA.
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Výroba velikonočního košíčku
Diagnostika dítěte předškolního věku
AUTOR: Mgr. Eva Nedomová
ZVUKY A TÓNY.
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

Genetická metoda čtení Mgr. Jana Šístková 15.3. 2013

GENETICKÁ METODA ČTENÍ Program: Představení Barevné lístečky – očekávání Historie a metodika genetické metody Učebnice Aktivity a knihy a pro rozvoj počátečního čtení Spolupráce s rodiči při rozvoji čtení

Historie Metody čtení rozšířené ve 20.st: Globální metoda – V. Příhoda - Analyticko-syntetická metoda- rozpracovala J.Hřebejková Genetická metoda – J. Kožíšek navázala J.Wagnerová v r.1995/96

Podstata genetické metody Kožíšek požadoval, aby dítě prošlo stejnou genezí jako lidstvo. Vycházel z myšlenky, že dříve než čteme, musel někdo psát, a dříve než psal měl myšlenku, kterou vyjádřil graficky. Vychází z nejmenší jednotky mluvené řeči - hlásky Také metoda ZAPISOVACÍ

Metodika nácviku:1. etapa Podle Wagnerové, 2012: Prostřednictvím hry seznámit s velkou tiskací abecedou vzbudit radost z toho, co dělají Září – prosinec – cvičení na rozvoj sluchové analýzy a syntézy, rozvoj jemné motoriky Od září do listopadu/prosince – děti čtou a zapisují jen velká tiskací písmena

Hry s písmeny – skládání slov Opis slov Rozklad slov L -E-S, P-E-S…N-O-H-A, M-Í-S-A Individuální tempo dle dispozic dětí Délka etapy – 3 týdny – 1 měsíc

2.etapa cvičení na rozvoj sluchové analýzy a syntézy, rozvoj jemné motoriky Nácvik čtení slov a vět Zápis slov hůlkovým písmem Žáci se učí vlastní činností, tedy čtením a psaním Pokračuje seznamování s velkými písmeny tiskací abecedy Čtou smysluplné texty, ne dril slabik

3.etapa Přechod na čtení malých tiskacích písmen Malá písmena se nezapisují Hláskový sklad a rozklad obtížnějších slov Čtení vlastních knížek Technika čtení je prostředkem ke čtení – důraz na porozumění Délka etapy: od Vánoc do června

Výhody genetické metody: Vysoká motivace dětí ke čtení Dítě rychle čte první slova a věty Zapisuje svoje myšlenky Dává dítěti i učiteli větší volnost Je cestou individuálního učení Tiskací písmena zná dítě už v předškolním věku Je to přirozený způsob nácviku čtení

Porovnání A/S a genetické GM pamatují si písmena, nezaměňují je Při rychlém čtení vynechání hlásky/slova V porozumění textu zvýhodněni žáci s GM A/S Záměna slabik Děti čtou až v červnu plynule

Závěr: Z hlediska rozvoje porozumění – výhoda GM Na konci roku je porozumění při A/S srovnatelné Technika čtení je jen prostředkem ke čtení Akcent na porozumění čteného

Aktivity vyvození písmen podle jmen spolužáků poznávání a vybarvování písmen Hra na „mimozemšťany“ a-h-o-j důraz na krátké a dlouhé samohlásky -zrcátko předměty rozmístěné ve třídě opatřeny „jmenovkami“ zápis jmen, pohádkových postav, krátkých slov pis jmen, pohádkových postav, krátkých slov

modelování velkých písmen „psaní“ mokrou hubkou na tabuli „psaní“ do nasypané krupice „kouzelný provázek“ sestavování slov u písmen záměny písmen, tvorba nových slov (nalepování) KRESEBNÉ A UVOLŇOVACÍ CVIKY

Časové rozvržení učiva, očekávaných výstupů a realizace průřezových témat v MŠ a ZŠ Tyršova, Plzeň Předmět: ČESKÝ JAZYK Třída: 1. Měsíc Tematický okruh Učivo Ročníkový výstup Průřezová témata září Jazyková výchova Věta   žák: - pozná konec věty - Hláska A, E, I, Y, O, U Dlouhé samohlásky P, T, J, B, K - pozná uvedená písmena Rozvíjí smyslové vnímání OSV Rozvoj schopnosti poznávání říjen Č, R, L, V, N, C, Z, M, D listopad H, S, CH, Š, Ř, Ž, DI, TI, NI, DĚ, TĚ, NĚ prosinec F, G, Ď, Ť, Ň Malá písmena leden únor - pozná všechna písmena - pozná první a poslední hlásku - zvládá analýzu a syntézu slov

Ukázky čtení Žák, který se učí číst genetickou metodou Žák, který se učí číst analyticko-syntetickou metodou

Metody čtení Nácvik techniky: Chorálové čtení Čtení bez hlesu Párové čtení

Metody čtení Pro rozvoj porozumění: Řízené čtení – čtení s otázkami Aktivity před čtením – obtížná slova, evokace, Aktivity po čtení

Učebnice Nakladatelství: Fraus – Začínáme číst a psát SPN – Učíme se číst

Nakladatelství : Klett – Lili a Vili Video Genetická metoda E-Lili – učebnice I Klett Lilli a Villy

Děkuji za pozornost Mgr. Jana Šístková jana.sistkova@seznam.cz