Průmyslová revoluce V Anglii.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
Svět podle CIA Úvodem 16 vládních zpravodajstvích agentur, přizvaní civilní experti Velmi americko-centristicky zaměřená Budoucnost na základě čtyř.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Název školy: Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín Autor: Mgr. Alena Černá Název: VY_32_INOVACE_Z_07_Český průmysl Číslo.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE proces, který začal ve 2. pol. 18. st. proces, který začal ve 2. pol. 18. st. využívání vědeckých poznatků ve výrobě využívání vědeckých.
Lidská společnost digitálního věku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251_TÉMA_ Zaměstnanec ve firmě Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Skotský mechanik,fyzik Zajímal se o různé přístroje a různé mechanické pomůcky W=1J Zemřel ve svém domě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_34_ČS TEMA: Manufaktury a první.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. V čem se liší? Eva o hmotnosti 54 kg vyšplhala do výšky 4 metrů za 6.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průmyslová revoluce V Anglii.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
TEPELNÉ MOTORY.
Základní makroekonomické ukazatele
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Základní škola Čelákovice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anglie a rock 60. léta AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Globální granty Ústeckého kraje oblast podpory 1.1, 1.2, 1.3 Praha
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ivan Kraus.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
VY_32_INOVACE_03_19_Století páry
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola T. G
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Great Scientists of the 19th Century
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Společnost a její typologie
Rozdělení zemí podle vyspělosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Manufaktury a první stroje
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Oběhové hospodářství v praxi
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_04
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Globální problémy Sociální problémy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Člověk a životní prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Průmyslová revoluce.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Průmyslová revoluce V Anglii

První průmyslová revoluce Anglie - „kolébka revoluce“ 1770 – 1830 Velký technický, ekonomický a sociální převrat charakterizovaný hromadným zaváděním strojů do výroby, vznikem továren, zaváděním nových zdrojů energie změnou složení společnosti

Proč Anglie? Nejlepší podmínky: V 17.stol.proběhla revoluce moc v rukou buržoazie Chov ovcí ohrazování půdy nezaměstnané venkovské obyvatelstvo dostatek levné pracovní síly pro průmysl Nadvláda na světových mořích a koloniální rozmach po napoleonských válkách

Textiles James Hargreaves' Spinning Jenny (1764) and later Richard Arkwright's Water Frame (1769) and Samuel Crompton's Mule (1779) were spinning machines. Edmund Cartwright's Power Loom (1785) was a weaving machine. Many of these inventions were powered by James Watt's steam engines (1765). Output increased 15-fold in the century 1815‒1914. Iron and steel Abraham Darby smelted iron using coke (1709), Henry Cort's puddling process made wrought iron (1784), and Henry Bessemer's Bessemer converter (1856) and the Gilchrist-Thomas process (1879) made steel. Coal Better coal mining techniques allowed deeper mines eg 'roof and pillar' working to support the roof, upcast and downcast shafts to provide ventilation, and the Davy Lamp (1815) to help prevent gas explosions. In 1914, the coal industry employed a million men in 3,000 collieries. Production of coal increased 20-fold in the century 1815‒1914. Steam power In around 1712 Thomas Newcomen built the first commercially successful steam engine to pump water out of mines. James Watt made steam engines much more efficient in the 1760s and 1770s giving huge savings on fuel. His other improvements meant steam engines could replace water and horse power in a wide variety of industries, which in turn allowed factories to be built anywhere.

„revoluci“ předešel převrat v textilnictví, ve výrobě bavlny bavlnářství: dvě základní fáze- 1. předení příze/ nitě 2. tkaní látky 1733 vynález létacího člunku na stavu odstartoval závody mezi předením a tkaním pro jednoho tkalce muselo příst 20 přadlen potřeba nahradit nevýkonný kolovrat spřádacím strojem (během jedné generace přechod od kolovratu ke stroji s 2 000 vřeteny) tkalci nestačili zpracovávat přízi zaostává tkaní je nutno ho zmechanizovat sestrojení plně mechanizovaného stavu Kolem 1830 byly ¾ výroby látek mechanizované

1698 nejstarší parou poháněné čerpadlo Parní stroj Rozvoj průmyslu brzdil nedostatek energie Dosud pouze síla lidských svalů, tažných zvířat, větru a hlavně vodní energie Hledání nového, výkonného zdroje energie-rozvoj parního stroje pokusy sestrojit parní stroj- potřeba odčerpávat vodu z dolů pokusy již ve starověku, v renesanci, 1712 Newcomenův parní stroj 1698 nejstarší parou poháněné čerpadlo

Newcomenův parní stroj

James Watt (1736 – 1818) skotský vynálezce zdokonalil Newcomenův parní stroj- přidal kondenzátor svůj stroj neustále zdokonaloval 1784 patentoval dvojčinný parní stroj (tlak páry střídavě působil na obě strany pístu) Jeho vynález způsobil totální převrat v průmyslové výrobě a dopravě

Wattův parní stroj odstranil závislost na vodní energii, umožnil stavět továrny na místech, kde byly příhodnější podmínky (suroviny, pracovní síla) a tím umožnil rozmach tovární velkovýroby

Nároky na dokonalost parního stroje a rozvoj textilní výroby vyvolaly rozmach strojírenství Završení průmyslové revoluce = stroje začaly vyrábět stroje Rozvoj v hutnictví, metalurgii, hornictví, atd.

Převrat v dopravě Postupující průmyslová revoluce zvyšovala nároky na dopravu (zjm. doprava uhlí) Použití parního stroje v dopravě (pokusy od 1769) První železnice byly koňky První funkční lokomotiva 1814 – George Stephenson (1781-1848) (pro potřeby dolů)

První železnice: 1825- mezi anglickými městy Stockton a Darligton 1829- závody lokomotiv-zvítězila Stephensonova zdokonalená lokomotiva „Rocket“ /rychlost 31mil/hod Obdiv diváků, ale i odpor současníků (strach z rychlosti a požárů) První železnice: 1825- mezi anglickými městy Stockton a Darligton

„Locomotion“ 1825

1830 - železnice mezi Liverpoolem a Manchesterem

Parostroj využit i ve vodní dopravě- 1807 paroloď „Clermont“ vynálezce Američana Roberta Fultona (řeka Hudson z New Yorku do Albany) 1819- paroloď Savannah (ještě kombinace páry a plachet) překonala za 29 dní Atlantik

Sociální důsledky průmyslové revoluce Změna starého uspořádání společnosti- vznikají nové sociální třídy: armáda továrních dělníků a průmyslových podnikatelů Obrovská migrace lidí z venkova do měst- vznikají průmyslová centra (Manchester, Birmingham, Leeds, Liverpool, Glasgow,...) a výrazný zásah do přírody /životního prostředí V průběhu průmyslové revoluce 1750-1844 se obyvatelstvo Anglie zdvojnásobilo

Přebytek pracovních sil- nelidské pracovní podmínky využívání práce žen a dětí (5-8leté)- nižší mzda, děti fáraly i do dolů Dlouhá pracovní doba, až 16 hod. denně, 6 dní v týdnu Časté úrazy, tělesné tresty, nízké mzdy,srážky ze mzdy za provinění, nucené nákupy v tovární prodejně, katastrofální hygienické podmínky v dělnických čtvrtích Prohloubila se nerovnost v rozdělování příjmů ve společnosti ! Pouze ¼ zaměstnaných mužů byla starších 18 let! Nový tovární zákon 1833 omezil práci mladistvých mezi 14-18 lety na 12 hodin denně, dětí mezi 9-13 lety na 9 hodin denně. Leeds: průměrný věk dělníka: 19 let, řemeslníka 27 let, gentlemana 44 let Odpor proletariátu- zpočátku rozbíjení strojů jako původců tísnivé situace (luddismus)

Nárůst hrubého domácího produktu na osobu po průmyslové revoluci Průmyslová revoluce je, přes všechny negativní jevy, důležitý mezník v dějinách vznik moderní průmyslové společnosti Evropa získala převahu nad ostatními kontinenty prudce se zvýšil nárůst obyvatel i délka života Nárůst hrubého domácího produktu na osobu po průmyslové revoluci

The 1800s was a time of 'Industrial Revolution'. The main changes were: By 1914 England had become a great trading nation with a worldwide empire, which covered a fifth of the globe. A 260 per cent growth in population. A change from agriculture to industry. A move from domestic industry to factory work. A move from water and wind power to steam engines. A revolution in transport and communications, from canals and pack horses, to railways and the telegraph. The growth of towns: In 1750, only about 15 per cent of the population lived in towns. By 1900 it was 85 per cent. By 1900, London had 4.5 million inhabitants, and the biggest other towns were Glasgow: 760,000 and Liverpool: 685,000. Manchester and Birmingham had more than half a million people each. Much of the population had moved from the south-east to the industrialised coalfield areas in the north and the Midlands.