Dětská literatura 1 Pedagogická fakulta podzim 2015

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Advertisements

Informace o bakalářské SZZ – anglický jazyk  Státní závěrečná bakalářská zkouška má tři části:  jazyková zkouška – písemná a ústní (AJ6)  obhajoba bakalářské.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Sociální zabezpečení a důchodová politika SZDP Přednášející: Mgr. Hana Grzegorzová Typ předmětu: povinně volitelný, kontrola docházky…..nastaveny na první.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Teorie a kritika literatury pro děti a mládež
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Dramatika pro děti Workshop ARAS Strana 1.
Josef Jungmann Simona Coubalová C2B
Management a rozvoj obcí
František Ladislav Čelakovský
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Fyziologické aspekty sportovních her Cíl: 1)Možnosti využití sledování ANS při řízení tréniku 2) Aplikace poznatků nabytých ve FYZZ do jednotlivých sportovních.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici balad a jejich hlavní znaky. Žáci se seznámí s nejznámějším autorem českých.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Didaktika pracovní výchovy
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Maturity – jaro 2014.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Karel Havlíček Borovský
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Podnikání a kulturní odlišnosti Úvodní seminář podzim 2008 Boris Janča
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Katedra managementu ŘÍZENÍ OBCHODU – SEMINÁRNÍ PRÁCE Nesplněná docházka Ing. Patricia Jakešová
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LITERATURA PRO DĚTI_ VĚDECKOFANTASTICKÁ LITERATURA.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Marketing I.  Monika Horehleďová  kabinet 307 Pod lesem  konzultační hodiny: čtvrtek 12:40 kabinet 307 Pod lesem 
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Rozsah: 0/0/ kr. Ukončení: z. Vyučující: Mgr. et Mgr. Markéta Kropáčková (přednášející) Rozvrh: Pá 13:55–15:35 učebna 62 (2. 10., )učebna.
 Anotace: Žák se dozví informace o spisovateli a jeho dílech. Převypráví pohádku Kráska a zvíře.  Ročník: 5.  Vzdělávací oblast: Český jazyk – čtení.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Uměleckonaučná literatura
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
Obecná didaktika ÚVOD.
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Alexandr Sergejevič Puškin
Přehled zahraničních dětských spisovatelů a jejich díla
Maturity – jaro 2017.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Ekonomika – 4.A Úvodní hodina.
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
HARMONOGRAM SENIMÁŘŮ 2015/16
Název Česká literatura Název projektu: OP VK
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Kritický realismus - úvod
Číst Havla v praxi.
Transkript prezentace:

Dětská literatura 1 Pedagogická fakulta podzim 2015 Rozsah: 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z. Vyučující: Mgr. et Mgr. Markéta Kropáčková (přednášející) Rozvrh: Pá 7:30-9:10, učebna 7 (9.10., 23.10.,6.11., 20.11.,4.12.,18.12.)

Metody hodnocení 1. Zpracování prezentace a handoutu (5000 znaků). Výstupy se uskuteční v průběhu semestru dle zvoleného autora a díla – podrobnosti budou dořešeny na následující hodině (23.10.2015). Prezentace by měly být v rozsahu cca 10 minut; termín odevzdání do ISu je 18.12.2015. Cílem prezentace je zaujmout kolegy a dát jim nový, zajímavý pohled na tvorbu daného spisovatele. Při zpracování vždy zvažujte český kontext a svou zkušenost a praxi – nakolik je dílo pro děti daného spisovatele známo/vydáváno v ČR, nakolik je autor znám jako spisovatel pro děti apod. 2. Písemný zápočet (součástí kontrola povinné četby).

Témata prezentací: Agnija Barto, poetika tvorby pro děti S. Michalkov, poetika tvorby pro děti N. Nosov, humor v ruské dětské literatuře E. Uspenskij (Čeburaška), poetika tvorby pro děti V. Bianki, naučná dětská lit. a literatura o přírodě V. Berestov, poetika tvorby pro děti Jelena Blaginina – „ženská“ poezie pro děti B. Zachoder – autor a překladatel dětské literatury I. Tokmakova, poetika tvorby pro děti V. Dragunskij – humor v ruské dětské literatuře G. Oster (Vrednyje sovety), poetika tvorby pro děti Tim Sobakin, poetika tvorby pro děti V. Krotov – série hmyzích pohádek (Червячок Игнатий) Harry Potter v ruské dětské literatuře – napodobeniny a satira (D. Jemec) A. Pogorelskij: «Чернаякурица, или Подземные жители» P. P. Jeršov – veršovaná pohádka Koník hrbáček Pohádky A. S. Puškina (pro děti nebo pro dospělé?) L. N. Tolstoj – pedagogické myšlenky a tvorba pro děti K. Čukovskij jako teoretik a autor dětské literatury (Kniha Od dvou do pěti + pohádky) M. Gorkij – přínos pro ruskou dětskou literaturu S. Maršak, poetika tvorby pro děti (dramatik, básník, překladatel) D. Charms, poetika tvorby pro děti V. Majakovskij, poetika tvorby pro děti A. Gajdar, poetika tvorby pro děti (např. Timur a jeho parta, Čuk a Gek apod.) V. Katajev, poetika tvorby pro děti A. S. Makarenko – teorie kolektivní výchovy K. Paustovskij, poetika tvorby pro děti M. Prišvin, poetika tvorby pro děti

Seznam povinné samostatné četby: 1. Nestorův letopis 2. Slovo o pluku Igorově 3. Bylina o Iljovi Muromcovi 4. A. S. Puškin: Ruslan a Ludmila 5. L. N. Tolstoj: Новая Азбука (Азбука) 6. K. Čukovskij: Муха-цокотуха; Доктор Айболит 7. D. Charms: Иван Иваныч Самовар; Jelizaveta Bam (Елизавета Бам) 8. J. Švarc: Дракон 9. S. Maršak: Сказка о глупом мышонке 10. A. Gajdar: Голубая чашка 11. N. Nosov: Neználkovy příhody (Приключения Незнайки и его друзей)

Okruhy k závěrečnému testu 1. Periodizace ruské dětské literatury. Definice, funkce. Intencionální, neintencionální literatura. Význam a role folkloru v dětské literatuře 2. Historie utváření dětské literatury v Rusku. Dějiny dětské literatury 1. pol. 19. stol. (A. Puškin, M. Lermontov, V. Odojevskij, P. Jeršov, V. Gogol) 3. Pohádka. Lidová a autorská. Žánry. Vývoj. Hlavní představitelé. 4. Dějiny dětské literatury 2. pol. 19. stol. (I. Turgeněv, N. Někrasov, V. Garshin, V. Korolenko, A. P. Čechov). Vznik teorie a kritiky ruské dětské literatury. L. N. Tolstoj. 5. Dětská literatura na počátku 20. století. Stříbrný věk. Rok 1917 v ruské dětské literatuře. Diskuse o dětské literatuře. M. Gorkij. 6. Poezie pro děti v 1. polovině 20. století (Čukovskij, Maršak, Majakovskij, oberiuté, Charms). 7. Dětská literatura 20.-30. let 20. století. Tvorba v SSSR a v zahraničí. Literární adaptace. A. Gajdar 8. Dětská literatura o přírodě (Bianki, Prišvin, Paustovskij, Žitkov) 9. Ruská poezie pro děti ve 2. polovině 20. století (Michalkov, Zachoder, Berestov). 10. Dětská dobrodružná beletrie v Rusku (Katajev, Rybakov, Kavěrin) 11. Povídky N. Nosova; humor a nonsens v dětské literatuře (Uspenskij, Dragunskij) 12. Vývoj a specifika postsovětské dětské literatury.