Aktuální otázky daňového práva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2013.
Advertisements

VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Daně v judikatuře Ústavního soudu Rozbor některých rozhodnutí Ústavního soudu v daňové oblasti 5. listopadu 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 10. prosince 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Daňové doklady Správnost DPH se prokazuje pomocí daňových dokladů vystavovaných podle § 26 – 35a ZDPH a následně též podle § 45 – 46 ZDPH (opravy), Daňové.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
D AŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY Změny od dle právního stavu k Ing. Jan Molín, Ph.D. daňový poradce katedra finančního účetnictví a auditingu.
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46 ZDPH (opravy), Daňové doklady nejčastěji.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Účtování DPH účet 343.
Kontrolní hlášení IFA 10. března 2015
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží nebo.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Základní prvky daňové techniky
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
2. Správní trestání a správní delikty
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
TaxForum2015 Jiří Fojtík Datum: Podnadpis: zpracoval Ing. Jiří Fojtík.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
Elektronická evidence tržeb Martin Šabo Valná hromada Asociace provozovatelů kin Bystřice nad Pernštejnem,
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Elektronická evidence tržeb kdo má povinnost od kdy v jakém režimu co k tomu potřebuje kde může systém otestovat.
Daň silniční a daň z hazardních her
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Základy odpovědnosti za přestupky
Obecná část rozpočtového práva II
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Daňové právo 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daň z přidané hodnoty 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Obecná část daňového práva procesního I
Paragrafované znění II
Úvod do finanční vědy a financí
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 9. října 2017
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Daň z nabytí nemovitých věcí, daň silniční a daň z hazardních her
Daň z nemovitých věcí 29. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daň z přidané hodnoty 20. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Nález Pl. ÚS 9/2015, ze dne
Paragrafované znění II
Rozpočtové a daňové právo teoretické a aktuální otázky
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové a daňové právo teoretické a aktuální otázky
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
Účtování DPH účet 343.
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daň z přidané hodnoty 12. prosince 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Spotřební a energetické daně
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Rozbor vybrané judikatury
Transkript prezentace:

Aktuální otázky daňového práva 27. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Obecně k daňovému právu Elektronická evidence tržeb Kontrolní hlášení Ne bis in idem Reverse charge Korunové dluhopisy

1. Obecně k daňovému právu Daňové právo Ústavní základ daňového práva Daňové zákony Daňová soustava Konstrukční prvky daně

A. Daň teoretická definice daně daň v užším a širším slova smyslu nenávratné, nedobrovolné, neekvivalentní a nesankční peněžité plnění ukládané na základě zákona spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu, které je veřejným příjmem veřejných rozpočtů, a to příjmem zpravidla neúčelovým, řádným, pravidelným a plánovaným daň v užším a širším slova smyslu

Daně v širokém slova smyslu Poplatky Jiná obdobná peněžitá plnění clo, pojistné, odvod, příspěvek, úhrada, atd.

B. Daňové právo daňové právo / poplatkové právo / celní právo / berní právo / právo povinných peněžitých plnění / právo daňových příjmů veřejných rozpočtů vymezení v užším smyslu soubor právních pravidel upravujících příjmy veřejných rozpočtů označené jako daně vymezení v širším smyslu soubor právních pravidel upravujících daňové příjmy veřejných rozpočtů, tj. daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění

C. Ústavní základ daňového práva daň jako omezení vlastnického práva čl. 11 odst. 5 Listiny „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.“ daň jako příspěvek na chod věcí veřejných

D. Daňové zákony daňové právo hmotné daňové právo procesní zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční zákon č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních část 45.-47. zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích další zákony upravující poplatky, odvody, úhrady, pojistná atd. daňové právo procesní zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád

E. Daňová soustava Daně Poplatky clo veřejná pojistná odvody úhrady příspěvky atd. Jiná obdobná peněžitá plnění

F. Konstrukční prvky daně základní subjekt předmět základ sazba výpočet období rozpočtové určení ostatní osvobození další

2. Elektronická evidence tržeb Základní informace Důvody zavedení Subjekty a předmět Fungování systému Evidenční povinnost Rozsah zasílaných údajů Účtenková loterie Dočasně vyloučené tržby

A. Základní informace zákon o evidenci tržeb a změnový zákon č. 112/2016 Sb. a č. 113/2016 Sb. ZET napaden u Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 26/16

B. Důvody zavedení nastavení férového prostředí pro všechny podnikatele účinný nástroj k potlačení šedé ekonomiky efektivnější výběr daní, změna přístupu podnikatelů k přiznávání a placení daní snížení schodku státního rozpočtu bez nutnosti zvyšovat daňové sazby unikátní komunikační kanál s finanční správou využití získaných dat pro práci finanční správy

C. Subjekty a předmět subjekty předmět poplatníci daní z příjmů evidované tržby poplatníka splňuje formální náležitosti (v hotovosti, platba kartou, šekem, směnkou, obdobně) zakládá rozhodný příjem (příjmy ze samostatné činnosti u FO, příjmy z podnikání u PO) vynětí z předmětu – tržby vyloučené z evidence taxativní výčet v § 12 možnost rozšířit vynětí nařízením vlády

D. Fungování systému Podnikatel zašle datovou zprávu o transakci ve formátu XML finanční správě Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky Podnikatel vytiskne účtenku (včetně potvrzovacího kódu) Zákazník může (měl by) převzít účtenku Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy (zvažována i sms brána)

E. Evidenční povinnost evidence tržeb běžným způsobem povinnost zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne při překročení mezní doby odezvy povinnost zaslat údaje bezodkladně po pominutí příčiny překročení, nejpozději však do 48 hodin účtenka bez fiskálního identifikačního kódu evidence tržeb ve zjednodušeném režimu tržby ve zjednodušeném režimu – výčet v zákoně + možnost stanovit je nařízením vlády (§ 10) povinnost zaslat údaje do 5 dnů

F. Rozsah zasílaných údajů obecné daňové identifikační číslo poplatníka označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována pořadové číslo účtenky datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve celková částka tržby bezpečnostní kód poplatníka podpisový kód poplatníka údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu specifické celková částka plateb určených k následnému čerpání, celková částka plateb, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním platby, daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje, základ daně z přidané hodnoty a daň podle sazeb daně z přidané hodnoty, celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro cestovní službu, celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro prodej použitého zboží

G. Účtenková loterie Česká republika může pořádat účtenkovou loterii o věcné nebo peněžní ceny, které se lze zúčastnit pouze na základě zaslání účtenky nebo údaje povinně uváděného na účtence nepoužije se zákon upravující provozování hazardních her

H. Dočasně vyloučené tržby do konce 3. měsíce po účinnosti všechny tržby s výjimkou ubytovacích a stravovacích služeb od 4. měsíce do 15. měsíce po účinnosti všechny tržby s výjimkou ubytovacích a stravovacích služeb a velkoobchodu a maloobchodu od 16. měsíce do 18. měsíce po účinnosti taxativně vyjmenované obory vyjmutí nařízením vlády vláda může stanovit, že ode dne účinnosti nejsou některé tržby dočasně evidovány

3. Kontrolní hlášení Právní úprava Důvody napadení u Ústavního soudu Rozhodnutí Ústavního soudu

A. Právní úprava § 101c až 101i zákona o DPH povinnost plátce měsíčně podat kontrolní hlášení uskutečnění či přijetí zdanitelného plnění pouze elektronicky na elektronickou adresu podatelny správce daně pokuta za nepodání diferenciace (1 000 až 500 000 Kč)

B. Důvody napadení u ÚS právní úprava napadena u Ústavního soudu skupina senátorů argumenty porušení ochrany soukromí nedůvodné zatížení malých stejně jako velkých plátců obsah kontrolního hlášení je určován formulářem správce daně protiústavnost sankcí vznikajících ze zákona

C. Rozhodnutí Ústavního soudu nález sp. zn. Pl. ÚS 32/15 dne 6. prosince 2016 (40/2017 Sb.) návrh zamítnut s výjimkou § 101d odst. 1 zákona o DPH zrušení dnem 31. prosince 2017 povinnost uvádět v kontrolním hlášení předepsané údaje § 101g odst. 5 zákona o DPH zrušení dnem vyhlášení (15. února 2017) Výzva, která se doručuje prostřednictvím veřejné datové sítě na elektronickou adresu, se považuje za doručenou okamžikem odeslání správcem daně.

4. Ne bis in idem Penále podle daňového řádu Rozsudek NSS Rozsudek ESLP Rozsudek NS

A. Penále podle daňového řádu sankce za nesprávné podání daňového tvrzení, v důsledku něhož je doměřena daň penále vzniká ex lege při naplnění zákonem stanovených předpokladů správce daně rozhodne o povinnosti uhradit penále v rámci dodatečného platebního výměru novela ST 873

B. Rozsudek NSS č. j. 4 Afs 210/2014-57 Penále podle § 37b zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění účinném od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2010, a § 251 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, má povahu trestu; je na ně třeba aplikovat čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 a 7 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.

C. Rozsudek ESLP Rozsudek velkého senátu ze dne 15. listopadu 2016 ve věcech č. 24130/11 a 29758/11 – A a B proti Norsku Nedošlo však k opakování řízení zakázanému článkem 4 Protokolu č. 7, protože každé z řízení sledovalo odlišný účel (cílem daňového penále je především přimět poplatníky k řádnému splnění povinnosti předložit úplné a správné informace k vyměření daně, zatímco trestní stíhání sleduje též represivní cíl), stěžovatelé mohli předvídat vedení kombinovaného správního a trestního řízení, tato řízení byla vedena víceméně souběžně (přičemž časovou spojitost u druhého stěžovatele nenarušil ani odstup devíti měsíců od právní moci daňového rozhodnutí a trestního rozsudku), byla vzájemně provázána využitím získaných důkazů a sankce uložená v trestním řízení zohlednila předchozí daňové penále.

D. Rozsudek NS č. j. 15 Tdo 832/2016-126 Skutkové i právní okolnosti dovolují proto vyslovit závěr, že obviněný rozhodně neutrpěl nepřiměřenou újmu nebo nespravedlivost jako výsledek celistvé právní odezvy na jeho nepřiznání skutečného příjmu a zkrácení daně. Jinými slovy, třebaže byly uloženy různé sankce dvěma různými orgány v různých řízeních, přesto mezi nimi existovala dostatečně úzká věcná a časová souvislost (přes shora zmíněné výhrady), aby na ně bylo nahlíženo jako na součást celistvého systému sankcí, který komplexně vystihuje povahu jednání obviněného L. P. a nepředstavuje pro něj nepředvídané a neúnosné břemeno. Byla-li by uložena jen jedna z těchto sankcí v daňovém řízení, nešlo by o adekvátní reakci za porušení daňového předpisu, které současně představuje čin společensky škodlivý do takové míry, že je třeba uplatnit trestní odpovědnost pachatele a trestněprávní důsledky s ní spojené, byť právě s ohledem na konkrétní okolnosti tohoto posuzovaného případu (zejména zaplacení doměřené daně i penále, délku řízení a průtahy v něm) upuštěním od uložení souhrnného trestu.

D. Rozsudek NS V daných souvislostech je proto třeba z těchto podrobně uvedených důvodů uzavřít, že k porušení zásady ne bis in idem a čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě nedošlo, v důsledku čehož nebyly ani dány podmínky pro zastavení trestního stíhání obviněného z důvodu uvedeného v § 11 odst. 1 písm. j) tr. ř. Z toho také vyplývá, že trestní stíhání obviněného pro popsaný skutek nebylo podle zákona nepřípustné a není dán důvod dovolání uvedený v § 265b odst. 1 písm. e) tr. ř.

5. Reverse charge = režim přenesení daňové povinnosti (§ 92a a násl. zákona o DPH) trvalé použití režimu dodání zlata, dodání zboží v příloze č. 5, poskytnutí stavebních nebo montážních prací od 1. ledna 2016 dodání nemovité věci (§ 56 odst. 5) dočasné použití režimu dodání zboží nebo poskytnutí služby uvedených v příloze č. 6 (§ 92f) stanoví-li vláda nařízením mechanismus rychlé reakce (§ 92g) potvrzení Evropské komise a nařízení vlády maximálně 9 měsíců

5. Reverse charge nařízení vlády č. 361/2014 Sb. vydáno na základě § 92f zákona o DPH povolenky na emise skleníkových plynů dodání certifikátů elektřiny a dodání elektřiny nebo plynu soustavami nebo sítěmi obchodníkovi (tomu, kdo je dále prodává) – od 1. února 2016 poskytnutí služby elektronických komunikací podle zákona upravujícího elektronické komunikace prostřednictvím přístupu k sítím elektronických komunikací, propojení sítí elektronických komunikací nebo na základě nákupu a prodeje těchto služeb – od 1. října 2016 dodání vybraného zboží, pokud základ daně veškerého dodávaného vybraného zboží přesáhne 100 000 Kč mobilní telefony, integrované obvody a zařízení s těmito obvody, herní konzole, tablety a laptopy, obiloviny a technické plodiny – od 1. července 2015, surové či polozpracované kovy (výjimky)

6. Korunové dluhopisy zákon č. 192/2012 Sb. čl. III bod 6 čl. IV bod 2 V § 36 odst. 3 se za větu šestou vkládá věta „U příjmů uvedených v odstavci 2 písm. a) nebo m) s výjimkou dividendového příjmu se základ daně a sražená daň nezaokrouhluje a celková částka daně sražená plátcem z jednotlivého druhu příjmu se zaokrouhluje na celé koruny dolů.“ čl. IV bod 2 Pro úrokový příjem z dluhopisu emitovaného přede dnem nabytí účinnosti čl. III bodu 6 tohoto zákona se použije ustanovení § 36 odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti čl. III bodu 6 tohoto zákona.

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 11. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy