Vápno a Stanovení pH Stavební hmoty I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Advertisements

Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Odměrná analýza – volumetrie určení množství analytu na základě spotřeby titračního činidla je nutné znát stechiometrické poměry v reakci v bodě ekvivalence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceTechnické.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
Sádra, vápno, cement Autor: Mgr. Alena Víchová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H3O+) iontů –
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ELEKTROTERMICKÉ PROCESY
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Halogeny Obr. 1 fluor Obr. 2 chlor brom jod
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
„Svět se skládá z atomů“
ZKOUŠKY KAMENIVA jemné částice
KPG Katedra pedologie a geologie Půdní reakce
Sacharóza – výroba cukru
Název vzdělávacího materiálu Kyseliny
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obecná a anorganická chemie
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Hustota 8. ročník.
Teplo.
Látky kyselé Proč jsou kyselé? Jaké mají pH?.
Digitální učební materiál
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D.,
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Ověřování vlastností sádry
Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH
Změny skupenství Tání a tuhnutí
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Roztoky Acidobazické děje
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
ZKOUŠKY CEMENTU pevnost
Dolomitické vápno a stabilizace popílků
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Pedologie = půdoznalství
Významné oxidy CO2 CO SO2 SiO2 CaO Al2O3.
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Transkript prezentace:

Vápno a Stanovení pH Stavební hmoty I

Není vápno jako vápno!!! Vzdušné x Hydraulické

Vzdušné vápno Užíváno již od starověku, na našem území od období Velké Moravy (technologický import) Pálené vápno - výroba rozkladem vápence (dolomitu) při teplotě 900-1100°C, samotný rozklad již od 600°C: CaCO3→CaO+CO2-176,68kJ S rostoucí teplotou výpalu klesá reaktivita vápna. Hašení vápna: CaO+H2O→Ca(OH)2+64,9kJ Silně exotermická reakce Hašení mokrou cestou - za nadbytku vody 240 až 320 l na 100 kg, hašení by mělo probíhat pod bodem teploty varu vodu – vzniká vápenná kaše (30-55% pevné fáze) Suché hašení – dávka voda = 2x stechiometrického množství – tzn. 65 až 70 l na 100 kg, přebytečná voda se odpaří – vzniká práškový vápenný hydrát. Nasycený roztok Ca(OH)2 je silně zásaditý pH 12,45 (při 20°C)

Tuhnutí a tvrdnutí vzdušného vápna Tuhnutí je vyvolané odpařováním vody Tvrdnutí malty – rekrystalizační, srůstové procesy a karbonatace: Ca(OH)2+CO2+nH2O→CaCO3+(n+1)H2O Karbonatace vyžaduje alespoň malé množství vody a probíhá velmi pomalu, jelikož v ovzduší je pouze 0,3%CO2 Vzniká vápencový slepenec Již po jednom měsíci ztrácí malta na povrchu svůj zásaditý charakter Vytvrzená malta není trvale odolná ve vodě – vznik hydrogenuhličitanů: CaCO3+CO2+nH2O→Ca(HCO3)2+(n-1)H2O

Zkoušení vzdušného vápna Pevnost vzdušného vápna se nekontroluje. Dle ČSN EN 459-2 se kontroluje: Objemová stálost po hašení (jen u bílého vápna) Vydatnost vápna (množství kaše, které vznikne 1 kg páleného vápna) Aktivita vápna (čas potřebný k dosažení konkrétní teploty při hašení) Značení vápna dle ČSN EN 459-1 : Bílé vápno (značení CL) – obsah MgO do 7% Dolomitické vápno (značení DL) - obsah MgO >7% (šedý, méně reaktivní) Dále se ve značení uvádí obsah CaO+MgO - 90%, 80% atd. Příklady: CL 90 – bílé vápno 90, DL 85 – dolomitické vápno 85

Použití vzdušného vápna Vápenný hydrát a vápenná kaše na zdící a omítkové malty – čistě vápenné nebo vápno tvoří jednu ze složek pojiva Pálené vápno - surovina při výrobě vápenopískových cihel a autoklávovaného pórobetonu Vápenná voda a vápenné mléko k vnitřním i venkovním nátěrům (desinfekční účinek)

Hydraulické vápno Vyráběno z jílovitých vápenců, které obsahují kromě CaO hydraulické oxidy (SiO2, Al2O3, Fe2O3) Surovina se vypálí při 1250°C a následně hasí na prach Hašení není třeba provádět u silně hydraulických vápen Značení hydraulického vápna dle ČSN EN 459-1: NHL – přirozeně hydraulické vápno (vzniká výpalem) nebo HL – prostě hydraulické vápno (semletí kusového páleného vzdušného vápna s materiálem obsahujícím hydraulické oxidy – pucolány, struska…) třída tlakové pevnosti 2; 3,5;, 5 Z – uvádí se na konci, pokud přirozeně hydraulické vápno obsahuje max. 20% pucolánových hydraulických příměsí Např. NHL 3,5 Z

Použití hydraulického vápna Malty pro zdění Vnější i vnitřní omítky Pojivo pro betony nižších tříd

pH (vodíkový exponent) pH – číselné vyjádření kyselosti, či zásaditosti roztoku Hodnocení probíhá pomocí logaritmické stupnice (pH=-log[H3O+]) v rozsahu 0 – 14: pH<7 – kyseliny (čím nižší, tím kyselejší) pH=7 – neutrální (např. voda) pH>7 – zásady (čím vyšší, tím zásaditější) Cement pH=15 Sádra pH=7,2 (čerstvá), pH=8,3 (zatvrdlá) Vápno pH=12-12,2

Určování pH Orientační stanovení pH – lakmusový papírek (proužek papíru napuštěný lakmusem) a univerzální indikátorový papírek (změna barvy s pH roztoku od červené až po tmavě modrou) Acidobazické indikátory - slabé organické látky, které v závislosti na pH prostředí mění uspořádání vazeb v molekule což se projeví změnou zbarvení. Kyselost stanovíme přidáním indikátoru do roztoku a porovnáním barvy s kalibrovanou barevnou škálou. Lakmus - z kyselé červené formy na zásaditou modrou. Fenolftalein - z kyselé bezbarvé formy na zásaditou fialovou v oblasti pH 8,0-9,8 Červené zelí v kyselém roztoku červený, v zásaditém modrý Potenciometrické měření pH (pH-metr) - velmi přesné měření elektrického potenciálu mezi měrnou (skleněnou) a referenční elektrodou pomocí citlivého voltmetru.

Lakmusový vs. univerzální pH papírek

Stanovení hodnoty pH vodné suspenze – vápno, cement, sádra (protokol 10a) – část 1 Materiál: Vápno, cement, sádra, demineralizována voda Laboratorní zařízení a pomůcky: vzorkovnice o objemu 100 ml, odměrný válec, laboratorní třepačka, pH-metr, univerzální indikátorový pH-papírek, lakmusový papírek, fenolftalein, červené zelí Normy: ČSN EN 12 457-4 (83 8005): Vyluhování ČSN EN ISO 787-9 (67 0520): Stanovení hodnoty pH vodné suspenze Laboratorní teplota (20±5)°C Postup práce: Do vzorkovnice se naváží vzorek s celkovou hmotností mV odpovídající 5 g pevné fáze a přidá se 50 ml destilované vody, aby poměr kapalné a pevné fáze při vyluhování byl 1:10. Kapalina a vzorek se dobře promíchají (ručně protřepat). Vzorkovnice se umístí na třepačku a třepe se po dobu 5 min ± 0,5 min. Je nutné zabránit usazovaní pevné fáze.

Stanovení hodnoty pH vodné suspenze – vápno, cement, sádra (protokol 10a) – část 2 Ve vzniklé suspenzi se orientačně určí hodnota pH pomocí: lakmusového papírku (barva), univerzálního indikátorového pH papírku (pH 0-12 a barva), přírodní indikátor – červené zelí (barva) a fenolftalein (barva a odhadnutí pH) Přesná hodnota pH suspenze se určí potenciometricky pomocí pH-metru a to následovně: pH-metr se nakalibruje na oblast (kyselá nebo zásaditá) určenou pomocí orientačních zkoušek (KALIBRACI PROVÁDÍ VEDOUCÍ CVIČENÍ), cca po 1 minutě se proměří pH suspenze (pH a teplota se zaznamená do tabulky), totéž zopakujeme po 5 minutách, kdy lze hodnotu pH považovat za ustálenou. Měření doby pH pomocí pH-metru lze zkrátit v případě, že dojde k ustálení hodnoty pH do 5 minut.

Stanovení hodnoty pH vodné suspenze – vápno, cement, sádra (protokol 10a) – část 3 Výsledky vyneseme do tabulky: SUSPENZE Lakmus pH-papírek Červené zelí FFT pH-metr barva pH teplota Cement Vápno Sádra

Změna pH při tvrdnutí malty (protokol 10b) – část 1 Pomůcky a činidla: oxid uhličitý (CO2), hydroxid, vápenná malta, uhličitan vápenatý, voda, kádinka, dutá trubice Postup: připravíme si vápennou kaši (viz. příprava vodné suspenze pro měření pH), pevný podíl oddělíme od roztoku filtrací, do kádinky s vápenným roztokem vnoříme dutou trubici a začneme roztok probublávat, viz. Obrázek.

Změna pH při tvrdnutí malty (protokol 10b) – část 1 Po chvílí působení oxidu uhličitého se původní čirý roztok hydroxidu vápenatého zakalí: Ca(OH)2+CO2→CaCO3+H2O Vzniká bílý pevný uhličitan vápenatý CaCO3 a voda. Stanovíme pH vzniklého roztoku: lakmusovým papírkem (barva), univerzálním indikátorovým pH papírkem (pH 0-12 a barva), přírodním indikátorem - červené zelí (barva), fenolftalein (barva a odhadnutí pH), pH-metrem (pH a teplota). Údaje se zaznamenají do tabulky.