Koncepce pedagogického a vědeckého rozvoje oboru: 15. 5. 2017 VR AF MENDELU v Brně Koncepce pedagogického a vědeckého rozvoje oboru: Výživa a krmení hospodářských zvířat Leoš Pavlata Ústav výživy zvířat a pícninářství
ZootechnikaZoohygiena Východiska koncepce Výroba krmiv ZootechnikaZoohygiena Výživa zvířat Zdraví zvířat Rostlinná produkce kontinuita potřeby praxe Vzdělání v oblasti vlivu výživy na zdraví zvířat a komplexní poradenství
Význam oboru Výživa zvířat Zdraví lidí Bezpečnost potravin Kvalita potravin Bezpečnost potravin Výživa zvířat Dostatek potravin http://stable2table.blogspot.cz/; http://www.iadsa.org/images/userfiles/image/ https://www.prirodovedci.cz/geograf/clanky/hrozi-zemi-prelidneni?page=2
Význam oboru Výživa limituje využití produkčních schopností zvířat 12 litrů vs 100 litrů mléka
studenti Výživa zvířat ve vzdělávacích programech Bakalářský učitelé technici odborníci z praxe VV pracovníci Bakalářský Magisterský Doktorský Celoživotní vzdělávání „Úkolem vysokých škol není naučiti určité disciplině, nýbrž v určité disciplině naučit samostatně a správně myslit a usuzovat.“ Profesor Taufer
Bakalářský a magisterský studijní program Výživa zvířat a nauka o krmivech Technika krmení hospodářských zvířat Krmivářství Konzervace a skladování krmiv Výživa a krmení nepřežvýkavých zvířat Výživa a krmení přežvýkavců Krmné směsi Mikroskopie krmiv Výživa a krmení domácích zvířat Krmivářský a experimentální software Krmivářské poradenství Kontinuita Aktualizace/inovace
Herd Health Management Garantované studijní předměty – inovace Bc, NMgr Základy veterinární medicíny Nemoci a management zdraví v chovech skotu Nemoci a management zdraví v chovech malých přežvýkavců Choroby zájmových zvířat Nemoci koní a zoohygiena DSP Management zdraví v chovu zvířat Management zdraví a produkce v chovech skotu Management zdraví a produkce v chovech malých přežvýkavců Herd Health Management
Systém kontrolních dnů Herd Health Management Systémová činnost integrovaná do živočišné produkce spojující uskutečňování dohodnutého programu péče o zdraví stád a poradenství v oblasti výživy, ustájení, ale i řízení a ekonomiky chovu. Systém kontrolních dnů
Doktorský studijní program – koncepce publikující, pro obor nadšení školitelé předmět „metodologie vědecké práce“ oponentura metodiky práce semináře doktorandů specializační vzdělávání práce v laboratoři … disertační práce jako soubor publikací ve fungujícím týmu
Celoživotní vzdělávání - příležitosti Přednášky a školení pro praxi – ČTPZ, Program rozvoje venkova Publikace v odborných časopisech U3V http://www.smacr.cz/
Formy a cíle výuky – koncepce přednášky praktická cvičení, semináře stáže, výjezdy, exkurze praxe konzultace samostudium seminární a závěrečné práce „strukturované“ vzdělávání a informace problémově orientovaná výuka teoretické znalosti i praktické dovednosti Proč?
Nástroje dalšího rozvoje přednášky → základní obsah předmětu + aktuální problematika cvičení a semináře → praktické dovednosti; diskuse studentů moderovaná učitelem
Nástroje dalšího rozvoje „mobilní univerzita“ – výjezdy praxe s definovanou náplní→ na farmách; u poradenských a krmivářských firem
Nástroje dalšího rozvoje ŠZP – výuková a experimentální základna – demonstrační farma; intenzivnější využívání – oboustranná spolupráce témata BP, DP, DisP dle potřeb ŠZP https://www.google.cz/maps
Metabolic Profile Test Monitoring přežvykování Výsledky rozšíření znalostí v oblasti dopadů výživy na metabolismus, užitkovost a zdraví zvířat kontrola výživy Milk Profile Test Metabolic Profile Test Monitoring přežvykování http://mosegarden.dk
Vědecko-výzkumná činnost – zkušenosti Dotace a metabolismus stopových prvků a vitaminů Vztah matka – mládě …
Vědecko-výzkumná činnost – přístup – spolupráce Komplexní řešení problému; mezioborová spolupráce př.: studium dotace Se u přežvýkavců vliv na hladiny Se v krvi na aktivitu GSH-Px na bachorovou fermentaci na složení a kvalitu kolostra a mléka na koncentraci Se u mláďat na imunitu (postvakcinační odpověď) na experimentální parazitární infekci na obsah Se ve tkáních → potravinách, mléce, výrobcích …
Vědecko-výzkumná činnost – přístup – spolupráce Organika vs. anorganika u koz – aktivita GSH-Px
Vědecko-výzkumná činnost – přístup – spolupráce Se v krvi při dotaci I u kůzlat
Vědecko-výzkumná činnost – aktuálně řešená témata „Barevné pšenice“ Využití čiroku ve výživě přežvýkavců
Další témata Hodnocení kvality a zdravotní nezávadnosti syrového mléka krav, ovcí a koz Inovace ve zpracování kozího mléka - Program rozvoje venkova - Polabské mlékárny, VŠCHT Praha, MENDELU v Brně
Perspektivní oblasti výzkumu – výživa telat
Perspektivní oblasti výzkumu – výživa telat Zdroj: Křivová š. 2017: Diplomová práce
Perspektivní oblasti výzkumu – výživa kamelidů
Perspektivní oblasti výzkumu – výživa kamelidů
Perspektivní oblasti výzkumu basic ref. range TP (g/l) 53.0-76.0 Albumin (g/l) 31.0-44.0 Globulin (g/l) 17.0-37.5 Crea (μmol/l) 60-192.0 Urea (mmol/l) 2.5-11.3 TG (mmol/l) 0.03-0.49 Chol (mmol/l) 0.3-1.6 BHB (mmol/l) 0-0.25 NEFA (mmol/l) 0.1-0.6 Bil (μmol/l) 0-3.9 ALP (μkat/l) 0.5-4.5 ALT (μkat/l) AST (μkat/l) 2.0-5.1 GGT (μkat/l) 0.2-0.8 CK (μkat/l) 0.6-10.0 LDH (μkat/l) 7.2-17.0
Cesty dalšího rozvoje Budování experimentálního a laboratorního zázemí (analýzy krmiv, bachorové tekutiny, krve, moče, výkalů…) Mezioborová spolupráce Výživa zvířat a funkční potraviny – prevence civilizačních chorob půda, voda → rostliny (krmivo) → → zvíře → produkce → potravina → → člověk
Vědecko-výzkumná činnost – budoucí témata Výživa a metabolismus za jasně definovaných podmínek Izogenní linie pšenic ve výživě zvířat Nové markery výživy, metabolismu a zdraví Nutrigenomika
Koncepce – spolupráce – nové možnosti a přístupy LF UP Olomouc - cytochromy P450 doc. RNDr. Eva Anzenbacherová, CSc.
rozvoj oboru Závěry – výsledky koncepce Fungující tým: - spokojení, vzdělaní a nadšení studenti, absolventi a tým akademických a VV pracovníků Špičková experimentální základna Spolehlivý a žádaný partner spolupráce Výstupy VV činnosti Akreditace zajištěné financování rozvoj oboru http://www.komik.cz/dir_obrazky/g/genialni_farmar.jpg
Poděkování Rodina všichni další kolegové/kolegyně z ústavů… spoluautoři publikací, spoluřešitelé projektů… studenti Rodina http://uvzp.af.mendelu.cz/cz/zamestnanci