VY_32_INOVACE_01_CHEMIE_8.ROČNÍK_11_VZDUCH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Voda a její okolí.
Znečišťování vodních zdrojů.
Vytvořil: Martin Borek
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Znečištění ovzduší Znečištění ovzduší může být chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jenž mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Atmosféra.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Marek Chromec Lukáš Matoušek
Kyselý déšť.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Ohrožování základních složek biosféry
Znečištění půdy a potravin
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Tepelná elektrárna.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
VZDUŠNÝ OCHRANNÝ OBAL ZEMĚ
Atmosféra Filip Bordovský.
Vzduch Vzduch je směs plynů tvořící plynný obal Země - atmosféru - sahající až do výše asi 1000 km.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Uhlí.
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vzduch Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
CHLADÍCÍ STROJ.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Vzduch.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_01_CHEMIE_8.ROČNÍK_11_VZDUCH Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: září 2011 Vzduch

Složení vzduchu Vzduch je směs plynů tvořící plynný obal Země - atmosféru - sahající až do výše asi 10 000 km. Má vliv na všechny chemické proměny jak v nerostné přírodě respektive v neživé přírodě, tak i v živých organismech. Prakticky všechny živé organismy (živá příroda) by bez kyslíku z ovzduší nemohly vůbec existovat. Má i své významné fyzikálně chemické vlastnosti, jedná se zejména o transport vody neboli koloběh vody v ovzduší. Kromě toho tepelná kapacita vzduchu udržuje na Zemi teplotu přijatelnou pro život, jinak by na noční straně naší planety byl mráz několika desítek stupňů, kdežto na denní straně by bylo více než stostupňové horko. Je také důležitou průmyslovou surovinou. Mimo jiné vzduch (resp. kyslík v něm obsažený) také slouží k oxidaci paliva ve všech běžných spalovacích motorech, k oxidaci paliva při výrobě elektrické energie v tepelných elektrárnách, dále při vytápění či ohřevu vody atd. Vzduch tedy slouží coby druhá (prakticky neviditelná) složka každého běžného fosilního paliva.

Druhy vzduchu Kapalný vzduch Kapalný vzduch se získává tím, že se atmosférický vzduch zbaví prachu, CO2 a vlhkosti a stlačí až na 200 násobek normálního tlaku. Následně se ochladí studenou vodou a pak se nechá rozepnout do prostoru na tlak 20 až 30 násobek normálního tlaku. Tím jeho teplota silně klesne a takto ochlazeného vzduchu se použije k předchlazování dalšího vzduchu v protiproudném chladiči. Postupně se dosáhne tak nízké teploty, že vzduch zkapalní za 20 až 30 násobku běžného tlaku. Kapalný vzduch tvoří namodralou kapalinu o bodu varu -190 °C. Průmyslově se z kapalného vzduchu destilací získává kyslík a dusík.

Stlačený vzduch V průmyslu se stlačený vzduch používá zejména pro přenos energie pro pneumatické nástroje a zařízení. Příkladem budiž pneumatické kladivo či různé balicí stroje. Vzduch pro přenos energie je obvykle stlačen kompresorem, vysušen a doplněn olejovou mlhou. Stlačeným vzduchem se nafukují pneumatiky, zvedací vaky, nafukovací čluny, míče, hračky. Stlačený vzduch je dále používán při potápění a práce pod vodou, obvykle do maximání hloubky 40 m. Vzduch také slouží k dopravě - buď přímo, např. zemědělský fukar, nebo pro přepravu schránek např. v systému potrubní pošty. Rovněž se používá k instalaci optických kabelů, které by mechanické zasunování do potrubí poškodilo. Stlačeným vzduchem lze pomocí Venturiho efektu vyrobit i podtlak, který se pak používá např. v přísavkách.

Vyšší procento vodních kapiček ve vzduchu dává vzniknout mlze

Doplň Vzduch je směs………………. Vzduch tvoří…………………… Co vzduch udržuje na zemi……………….. Jak se získává kapalný vzduch……………. Stlačený vzduch se používá…………….. Základní složení vzduchu……………………………… Významné vlastnosti vzduchu…………………. Co nejvíce znečišťuje vzduch……………..

Vzduch je směs-směs plynů Vzduch tvoří- Atmosféru Co vzduch udržuje na zemi-Život Jak se získává kapalný vzduch-atmosférický vzduch zbaví prachu Stlačený vzduch se používá-přenos energie pro pneumatické nástroje a zařízení Základní složení vzduchu- kyslík, dusík, oxid uhličitý Významné vlastnosti vzduchu-transport vody, koloběh Co nejvíce znečišťuje vzduch- chemické plyny, z aut,

Kolik se čeho vyskytuje ve vzduchu? Napiš hmotnost % Kyslík-……………… Dusík-……………….. Oxid uhličitý………………. Argon - ……………….

Kyslík- 23,16% Dusík- 75,51% Oxid uhličitý- 0,05% Argon – 1,28%

Znečištění ovzduší Znečištění znamená uvolnění environmentálních kontaminantů do přírodního prostředí. Mezi hlavní typy znečištění patří: Znečištění vzduchu, vypouštění částic chemikálií do atmosféry. Mezi typické příklady patří oxid uhelnatý, oxid uhličitý, oxid siřičitý, freony, polyaromatické uhlovodíky nebo oxidy dusíku. Mezi zdroje znečištění patří průmysl (bodové zdroje), lidská sídla (plošné zdroje) a dopravní prostředky (liniové zdroje). Znečištění vody povrchovým odtokem a prosakováním do podzemní vody, Mezi typické polutanty patří pesticidy, rozpouštědla, průmyslová hnojiva atd. Kontaminace půdy vzniká buď znečištěním povrchu půdy, nebo porušením podzemních nádrží. Mezi nejvýznamnější látky, znečišťující půdu patří polyaromatické uhlovodíky, těžké kovy jako rtuť, chróm, olovo nebo kadmium, MTBE, herbicidy, pesticidy a chlorované uhlovodíky.

Kontaminace potravin, znehodnocení potravin látkami jakou jsou např Kontaminace potravin, znehodnocení potravin látkami jakou jsou např. pesticidy, dioxiny, polychlorované bifenyly Radioaktivní znečištění, bylo zjištěno díky pokrokům atomové fyziky ve 20. století. Hlukové znečištění, které zahrnuje hluk z pozemních komunikací, hluk letadel a hluk průmyslu. Světelné znečištění, zahrnující nadužívání světelných zdrojů a přesvětlování interiérů. Snížení estetické hodnoty, za něž je obvykle považován výskyt objektů, jako jsou: vedení vysokého napětí, billboardy podél silnic, narušený reliéf (pozůstatky povrchové těžby), povrchové skládky odpadu, atp. Tepelné znečištění, jež zahrnuje veškeré změny teploty vodních těles, způsobené lidským vlivem, např. výpusti chladící vody jaderných elektráren

Čím se znečišťuje vzduch. _____________ Co je kontaminace půdy Čím se znečišťuje vzduch?_____________ Co je kontaminace půdy?______________ Čím se znečišťuje voda?________________ Kdy bylo zjištěno radioaktivní znečištění?______ Z čeho je hlukové znečištění?________

Čím se znečišťuje vzduch? vypouštění částic chemikálií do atmosféry Co je kontaminace půdy? znečištěním povrchu půdy, nebo porušením podzemních nádrž Čím se znečišťuje voda? Mezi typické polutanty patří pesticidy, rozpouštědla, průmyslová hnojiva atd. Kdy bylo zjištěno radioaktivní znečištění?20 století Z čeho je hlukové znečištění? hluk letadel a hluk průmyslu.

Metodický list: Učební materiál je vhodný pro výuku chemie v 8. ročníku základní školy, je zaměřen na téma vzduch, jeho složení i zdroje znečištění. Úvod prezentuje naučené poznatky, je teoretický, další snímky jsou cvičení, možné použít jako vytištěné pracovní listy pro žáky a práci s interaktivní tabulí, kde následně žáci chodí a plní úkoly. Snímek 7, 9 a 13 jsou úkoly, správné doplnění je schované pod barevnými políčky.