Dotace v zemědělství 2017 Program rozvoje venkova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Program rozvoje venkova na období
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
1. Ochrana kulturního dědictví Obnova a rozvoj vesnic Občanské vybavení a služby Investice do lesů 2.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Chronologie vývoje nové SZP v období
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Zásady správné zemědělské praxe
Marie Trantinová ÚZEI - pracoviště Opava Ústí nad Labem
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
1 Znevýhodněné oblasti a Natura 2000 Ing. Jaroslav Humpál ÚZEI Praha.
Program rozvoje venkova environmentální opatření
Program rozvoje venkova 2014 – 2020
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
3. VÝZVA MAS LUHAČOVSKÉ ZÁLESÍ. Fiche 2: Rozvoj drobného a malého podnikání Hlavní opatření III.1.2. – Podpora a zakládání podniků a jejich rozvoje Cíl.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Podmínky pro poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech a oblastech s jinými znevýhodněními.
Nařízení vlády o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření
Kulatý stůl dne Environmentální opatření PRV 2014+
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Program rozvoje venkova environmentální opatření
Čeští zemědělci, ostrůvek uprostřed Evropy
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Návrh reformy SZP Evropská komise předložila návrh reformy SZP pro období po roce Účelem tohoto návrhu je posílit konkurenceschopnost, udržitelnost.
Nové požadavky pro zemědělské podniky v oblasti cross compliance Ing. Martina Svobodová Agroteam CZ s.r.o.
ENVIRONMENTÁLNÍ OPATŘENÍ PROGRAMU ROZVOJE VENKOVA Programové období Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
ENVIRONMENTÁLNÍ OPATŘENÍ PRV Zemědělská opatření Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí Ing.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Elektronická příprava deklarace a podání JŽ. Připravený zemědělec Chci si podat elektronickou žádost o dotaci - ANO 1) Vyřešené zakázané činnosti, případně.
AEKO Agroenvironmentálně–klimatická opatření (AEKO) A podopatření integrovaná produkce ovoce B podopatření integrovaná produkce révy vinné B1.
Státní zemědělský intervenční fond. PGRLF 2016 Pokyny pro poskytování podpory a formulář žádosti o podporu – na internetový stránkách v.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA 2014 – 2020 A MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ KRAJINNÉ ARCHITEKTURY.
Nástroje dotační politiky MZe k ochraně půdy a jejich aplikace v zemědělské praxi Seminář „Ochrana půdy, pozemkové úpravy, finanční nástroje“ 5/4/2016.
Příprava a podání Jednotné žádosti. Standardně do 15. května (v roce 2015 byl termín posunut do 29. května) + 25 dní pro pozdní podání (se sankcí) Termín.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Program rozvoje venkova ČR 2007 – 2013 Osa II Ing. Ivan Landa, CSc
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Příspěvek na hospodaření v rámci AGROENVIRONMENTÁLNÍCH OPATŘENÍ ČESKÉ REPUBLIKY LUŽE Listopad 2008 Jan Simek DAPHNE ČR - Institut aplikované ekologie.
Změny v LPIS v souvislosti s novou SZP a novelou zákona o zemědělství.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Návrhy změn požadavků podmíněnosti a greeningu Lubomír Smrček Podklady pro prezentaci pocházejí z materiálů odboru přímých.
Program rozvoje venkova , Monínec.
Státní zemědělská politika a sociální zemědělství
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
Zelená nafta Seminář k novele zákona o spotřebních daních
3. kolo Programu rozvoje venkova 2014 – 2020
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Dobré životní podmínky zvířat
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Podpora a ochrana stromů v krajině v rámci dotačních titulů MZe
Pracovní skupina CROSS COMPLIANCE
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Pěstování RRD na zemědělské půdě
DOTAČNÍ ROK 2018 – LFA; PPO; ANC LFA
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Seminář k výzvě č. 1 MAS Lanškrounsko z PRV 17. 7
DOTAČNÍ ROK 2019 – LFA; PPO; ANC LFA
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 3 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

Dotace v zemědělství 2017 Program rozvoje venkova 2014-2020 Ing. Jaroslava Šamsová

Historický vývoj SZP - reformy SZP funguje už přes 50 let Během své existence mnohé postupné změny K základním cílům jako byla potravinová soběstačnost, zvýšení příjmů zemědělců, stabilizace trhů atd. postupně přibyly záměry nové týkající se: - welfare zvířat (neboli blaho zvířat) - veterinárních opatření - potravinové bezpečnosti - ochrany životního prostředí - rozvoje venkovských oblastí

Hlavní body poslední reformy Zvyšování konkurenceschopnosti Postupné sbližování úrovně PP po roce 2013 (měřítko 90% průměru přímých plateb EU) Zastropování neboli capping Zelená složka neboli greening Platby pro znevýhodněné oblasti (LFA platby - ČR) Podpory pro aktivní zemědělce, pro drobné zemědělce a mladé farmáře Platby vázané k produkci zvláště citlivých komodit

Nové priority rozvoje venkova (kvůli lepšímu pokrytí specifik EU) podpora přenosu znalostí v zemědělství a lesnictví zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a životaschopnosti zemědělských hospodářství a lesnictví podpora pro organizaci potravinového řetězce a řízení rizik obnova, ochrana a udržení ekosystémů závislých na zemědělství a lesnictví podpora efektivního využívání zdrojů a přechod na nízkouhlíkové hospodaření v oblasti zemědělsko-potravinářského odvětví a lesnictví podpora sociálního začleňování, redukce chudoby a ekonomický rozvoj venkovských oblastí --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Dříve 4 osy - Konkurenceschopnost, ŽV+hospodaření s půdou, hospodářská diverzifikace+kvalita života a osa LEADER

I. pilíř reformované SZP Přímé platby větší důraz na šetrný přístup k životnímu prostředí pomocí režimu ozelenění generační obměna na venkově prostřednictvím podpor pro mladé zemědělce nebo podpora odvětví nebo regionů, které čelí určitým obtížím či jsou nesmírně důležité z hospodářského, sociálního nebo environmentálního hlediska SZP zároveň umožňuje členským státům větší míru rozhodování o zacílení finančních prostředků, včetně přesunu mezi pilíři pro přímé platby a Program rozvoje venkova

Reforma od 2015 - hlavní rysy u PP nový vícesložkový systém – dosavadní plošné platby (SAPS) budou pouze jednou z více složek platby budou poskytovány pouze „aktivním zemědělcům“ zachována možnost uplatnění SAPS další složky: ozelenění (greening) - 30% platby pro mladé zemědělce platby pro malé zemědělce platby pro nepříznivé oblasti platby vázané na produkci 6

Jednotná platba na plochu zemědělské půdy SAPS SAPS pokračuje do 31. 12. 2020 SAPS se bude poskytovat na zemědělskou půdu, která a) bude evidována v LPIS na žadatele nejméně ode dne doručení žádosti SZIF do 31. srpna příslušného kalendářního roku, bude žadatelem zemědělsky obhospodařována v příslušném kalendářním roce po celou dobu, po kterou je evidována v evidenci na žadatele bude mít minimální způsobilou výměru 1 ha bude udržována v souladu s pravidly podmíněnosti (tzv. cross-compliance) po celý příslušný kalendářní rok 7

Aktivní zemědělec posouzení od hranice PP min. 5000 € = cca 20 ha kontrola podle tzv. negativního seznamu činností - provozování letiště, železniční služby, vodárny, služby v oblasti nemovitostí, stálé sportovní a rekreační areály 2) osoby provozující činnosti z negativního seznamu jsou aktivním zemědělcem, pokud : a) roční částka PP > 5 % nezemědělských příjmů nebo b) zemědělské příjmy > třetina celkových příjmů.   PRV – podpora investic prostřednictvím investic lze stimulovat rozvoj podniků, a  tím jejich vyšší konkurenceschopnost (peníze jsou určeny přímo na rozvoj a nelze je použít jinak – jedná se tedy o investici do budoucna resp.  řešení problémů z dlouhodobé perspektivy) možnost přímého ovlivnění vývoje zemědělství prostřednictvím vhodného cílení podpor (živočišná výroba, chmel atd.), motivace zemědělců zamýšlet se nad rozvojem a inovací své výroby investice jsou klíčovou podporou pro sektory, které primárně nehospodaří na půdě – prasata, drůbež, do jisté míry mléčný skot investiční dotace jsou jedinou podporou pro sektor potravinářství, jehož produktivita za průměrem EU zaostává o polovinu příslušné analýzy potvrdily, že ačkoli došlo ke snížení výkonnosti všech zemědělských podniků, u podniků podpořených investiční dotací byl tento trend mírnější oproti srovnávací skupině nepodpořených realizované investice napomohly subjektům udržet si současné odběratele a zároveň zlepšit vyjednávací pozici vůči odběratelům mezi investice do zemědělství jsou zahrnuty rovněž pozemkové úpravy, pro jejichž realizaci je dotace z PRV jednou z klíčových podpor vysoké platby na plochu zdražují pronájem půdy, což je vzhledem k faktu, že velká část zemědělské půdy je pronajata, klíčovým problémem (dotace pak de facto nesměřují zemědělcům, ale vlastníkům půdy) 8 8

Snížení přímých plateb - degresivita 5 % nad 150 000 EUR SAPS snížené částky se přesunou do II. pilíře a navýší rozpočet PRV nezohlednění odpočtu zaměstnaneckých nákladů s ohledem na vysoké administrativní náklady pro platební agenturu a zejména samotné zemědělce 9

Mladý zemědělec prémie vyplácená navíc k SAPS Podmínky pro žadatele: v roce podání žádosti o SAPS nesmí být starší 40 let poprvé zřizuje zemědělský podnik jako jeho vedoucí, nebo již takový podnik zřídil v průběhu pěti let před prvním podáním žádosti o SAPS Podpora prostřednictvím 25% příplatku k základní sazbě SAPS na maximální možnou výměru ve výši 90 ha po dobu 5 let 10

Ozelenění / greening 30 % z celkového objemu PP Podmínky ozelenění: základní: diverzifikace plodin zachování trvalých travních porostů (TTP) plocha využívaná v ekolog. zájmu (EFA) další možnost způsobilosti pro platbu: splnění podmínek pro ekologické zemědělství do budoucna tzv. rovnocenné postupy – vybraná Agroenvi-opatření PRV 11

Diverzifikace plodin pokud výměra orné půdy 10 ha a více 10 až 30 ha o.p. - alespoň pro 2 plodiny s tím, že hlavní plodina nesmí být na víc jak 75 % výměry nad 30 ha musí pěstovat alespoň 3 plodiny s omezením 75 % na hlavní plodinu a 95 % na 2 hlavní plodiny výjimky pro podniky s více než 75 % o.p. pro produkci bylinné píce či trav (vč.kombinace s úhorem) či 75 %TTP, přičemž zbývající orná půda nesmí činit více než 30 ha plodina = kultura různého rodu, u brukvovitých, lilkovitých a tykvovitých kultura různého druhu, v rámci rodu rozlišeny ozimy a jařiny kontrolní období – 1.červen – 31.srpen

Trvalé travní porosty I zákaz rozorání či změny kultury ploch trvalých travních porostů území Natura 2000 a 1. zóna CHKO a NP národních přírodních památek, národních přírodních rezervací, přírodních rezervací a přírodních památek plochy s kulturou trvalý travní porost, které přiléhají k vodnímu toku (pás min. 12 m) – zabránění erozi a znečištění vod plochy SEO – zabránění erozi v LPIS vymezené podmáčené a rašelinné louky – jedná se o půdy vážící uhlík plochy v III. aplikačním pásmu nitrátově zranitelných oblastí – zamezení plošného znečištění vodních toků 13

Trvalé travní porosty II sledování poměru trvalých travních porostů vůči celkové zemědělské ploše na národní úrovni povinnost zajistit, aby poměr trvalých travních porostů nepoklesl o více než 5 % vůči referenčnímu poměru z roku 2015 při vyšší odchylce budou mít žadatelé povinnost obnovit trvalé travní porosty, a to nejpozději do data podání žádosti v následujícím roce 14

EFA - plocha využívaná v ekologickém zájmu od výměry orné půdy 15 ha a více od roku 2015 povinnost vyčlenit alespoň 5 % výměry orné půdy jako EFA EK do 31. března 2017 připraví hodnotící zprávu o výsledku aplikace EFA (případné navýšení na 7 %) stanoven seznam 10 typů EFAs, ze kterého ČS vybere stejně jako u diverzifikace plodin jsou i u EFA legislativně dány výjimky pro podniky s více jak 75 % TTP, a také pokud má podnik na o.p. více než 75 % bylinné píce, úhoru a trav (opět s limitem 30 ha na zbývající ornou půdu)

EFA - plocha využívaná v ekologickém zájmu úhor využívaný v ekologickém zájmu krajinné prvky (dále KP) využívané v ekologickém zájmu (totožné s KP v GAEC) souvrať plochy s rychle rostoucími dřevinami (dále RRD) zalesněné plochy plochy s meziplodinami plochy s plodinami, které vážou dusík minimální výměra EFA - 0,01 ha Vyjmuty jsou: - pásy půdy ležící na okraji lesa - ochranné pásy kolem vod Důvodem byla technická náročnost přesného zakreslení do LPIS. Tyto EFA nejsou vyloučeny definitivně, budeme se je snažit opět aplikovat, až se vyřeší konkrétní metodické a technické překážky k implementaci. Problémy spočívaly ve vymezení okraje lesa nebo břehové linie vodního toku dle evropské legislativy. Intenzivně se budeme snažit o vyřešení překážek a rizik tak, aby k 1.1.2016 mohly být pásy implementovány. 16

EFA- půda ležící ladem I úhor lze zakládat s porostem kulturních plodin (zelený úhor) i bez porostu max. doba trvání je tři roky, poslední rok povinnost zasít ozimou plodinu (do 31. října) zemědělsky udržován od 1. ledna do 15. července posledního kalendářního roku trvání úhoru zákaz produkce - nesmí být pěstovány plodiny určené výhradně k zemědělské produkci - zákaz sklizně i pastvy, lze mulčovat a zapravit porost na zelené hnojení 17

EFA- půda ležící ladem II zákaz použití hnojiv: týká se obou typů úhoru a zákaz použití přípravků na ochranu rostlin - týká se pouze úhoru s porostem úhor bez porostu: zákaz jeho založení na plochách, které jsou silně nebo mírně erozně ohrožené Úhor: bude veden v LPIS jako kultura úhor! Musí být provedena změna kultury v LPIS. V žádosti pak bude uvedeno: zda se jedná o úhor v ekologickém zájmu nebo úhor dle LPIS. Seznam PB Výměra plochy v rámci jednotlivých PB nebo jejich částí Druh úhoru Zákres příslušných dílů PB 18

EFA- okraje polí - souvrať šíře: min. 1 metr, max. 20 metrů, nesmí mít větší rozlohu než 20 % plochy dílu půdního bloku zákaz produkce - nesmí být pěstovány plodiny určené výhradně k zemědělské produkci, plodina na souvrati musí být odlišná od hlavní plodiny zákaz sklizně i pastvy, lze mulčovat a zapravit porost zemědělsky udržována od doby založení porostu hlavní plodiny minimálně do 15. července do doby sklizně hlavní plodiny je zakázáno použití hnojiv Ve formuláři: Seznam DPB a výměra plochy v jednotlivých PB Zákres souvrati na jednotlivých PB Výměra souvrati 19

EFA- krajinné prvky I Mez: souvislý zatravněný útvar liniového typu, sloužící zejména ke snižování nebezpečí vodní nebo větrné eroze, zpravidla vymezující hranici dílu půdního bloku, součástí meze může být dřevinná vegetace nebo kamenná zídka Terasa: souvislý svažitý útvar liniového typu tvořený terasovým stupněm, sloužící ke snižování nebezpečí vodní nebo větrné eroze, a zmenšující sklon části svahu dílu půdního bloku, zpravidla vymezující hranici dílu půdního bloku, součástí terasy může být dřevinná vegetace nebo kamenná zídka Travnatá údolnice: členitý svažitý útvar, sloužící ke snižování nebezpečí vodní nebo větrné eroze, vymezující dráhu soustředěného odtoku vody z  dílu půdního bloku, se zemědělskou kulturou orná půda, součástí travnaté údolnice může být dřevinná vegetace Definice KP bude nově uvedena v NV k LPIS, které bude platné od 1.1.2015 , původně byly uvedeny v NV č. 335/2009 Sb. o stanovení druhů KP. Změny došly pouze u výměry skupiny dřevin a zavedení nového KP příkop. Zbylé KP zůstaly stejné jako v GAEC 7. 20

EFA- krajinné prvky II Skupina dřevin: útvar neliniového typu, tvořený nejméně 2 kusy dřevinné vegetace s nejvyšší možnou výměrou 3 000 m2, za skupinu dřevin se nepovažuje dřevinná vegetace, která je součástí meze, terasy nebo travnaté údolnice, a dřevinná vegetace, která plní funkci lesa podle § 3 lesního zákona (pozn. zde došlo k úpravě oproti stávajícímu znění, výměra tohoto prvku byla navýšena z 2 000 na 3 000 m2) Stromořadí: útvar liniového typu, tvořený nejméně 5 kusy dřevinné vegetace a zpravidla s pravidelně se opakujícími prvky, za stromořadí se nepovažuje dřevinná vegetace, která je součástí meze, terasy nebo travnaté údolnice, a dřevinná vegetace, která plní funkci lesa podle § 3 lesního zákona Ve formuláři: - seznam DPB na kterých se KP nachází, - Druh KP a zákres KP na daném PB 21

EFA- krajinné prvky III Solitérní dřevina: izolovaně rostoucí dřevina s průmětem koruny od 8 m2 vyskytující se v zemědělsky obhospodařované krajině mimo les, za solitérní dřevinu se nepovažuje dřevinná vegetace, která je součástí meze, terasy nebo travnaté údolnice Příkop: útvar liniového typu nejvýše široký 6 metrů, jehož hlavní funkcí je přerušení délky svahu zachycením vody s jejím odvedením nebo zasáknutím ! EFA musí mít výměru minimálně 0,01 ha 22

EFA- plochy RRD zemědělsky obhospodařovaná půda s trvalou kulturou, která je rovnoměrně a souvisle osázená dřevinami podnože a výmladkové pařezy dřevin zůstávají po sklizni v půdě a v nové sezoně z nich vyrůstají nové výhonky, a to v minimálním počtu 1 000 životaschopných jedinců na hektar do plochy RRD se započítává související manipulační prostor (definováno v nařízení k LPIS) druhy a kříženci dřevin, které lze využít jako EFA, jsou uvedeny na seznamu zákaz použití minerálních hnojiv a POR Na formuláři: - Seznam DPB a výměra plochy v rámci jednotlivých DPB Kalendářní rok založení porostu a kalendářní rok posledního obmýtí Druhy RRD Zákres příslušných DPB s porostem

EFA- plochy s meziplodinami I na zelené hnojení nebo pro zajištění pokryvu půdy v mimovegetačním období založeny výsevem směsi plodin různých rodů nebo podsevem trávy do hlavní plodiny plodiny, které lze využít pro směsi meziplodin, a pro podsev jsou uvedeny na seznamu porost směsi je tvořen dvěma a více plodinami ze seznamu, maximální podíl jedné plodiny je 90 % lze využívat letní i ozimou variantu meziplodin 24

EFA- plochy s meziplodinami III Ozimá varianta meziplodin: výsev: do 20. září ponechány na pozemku: do 31. října v tomto období nemůže být porost meziplodiny mechanicky ani chemicky likvidován nebo omezován v růstu Letní varianta meziplodin: výsev: do 31. července ponechány na pozemku: do 20. září Formulář: Seznam DPB Výměra plochy v rámci jednotlivých DPB Názvy plodin určených do směsi nebo podsevu Zda je směs pěstována jako letní nebo zimní varianta Zákres příslušných DPB 25

EFA- plochy s plodinami, které vážou dusík založeny výsevem plodin, které jsou uvedeny na seznamu - cizrna, čočka, fazol, hrách, peluška, jetel, komonice, lupina, sója, vojtěška, úročník, vikev, bob, vičenec pěstovány buď samostatně, nebo ve směsích (zastoupení dusík vázající plodiny ve směsi větší než 50 %) min. doba trvání: od 1. června do 15. července musí být zajištěn pokryv půdy nebo prokazatelný výskyt posklizňových zbytků po sklizni jednoletých nebo zapravení porostu víceletých plodin do 31. října založit porost ozimé plodiny Formulář: Seznam DPB Názvy plodin, které budou pěstovány samostatně nebo ve směsích Zda je plodina či směs pěstována jako jednoletá či víceletá plodina Zákres příslušných DPB 26

EFA- zalesněné plochy lesní porosty založené výsadbou v souladu s čl. 32 odst. 2 písm. b) bodu ii) nařízení Rady č. 1307/2013 (zalesňování zemědělské půdy dle dotačního titulu Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP) a program rozvoje venkova (PRV) 2007 - 2013 resp. 2014 - 2020) 27

Dobrovolná podpora vázaná na produkci na období 2015 – 2020 podpora citlivých sektorů ve výši 15 % roční obálky na přímé platby (průměrná roční částka cca 3,46 mld. Kč) obálka 13 % rozpočtu PP + 2 % rozpočtu PP vyhrazená pro podporu bílkovinných plodin navazuje na zvláštní podporu dle čl. 68 (sektor brambor určených na výrobu škrobu, chmel, KBTPM, mléko, a pasené ovce a kozy) v minulých letech ve výši 3,5 %, v letošním roce 6,5 % roční obálky přímých plateb 28

Dobrovolná podpora vázaná na produkci - VCS pouze těm odvětvím a zemědělským činnostem, které jsou obzvláště důležité z hospodářských, sociálních nebo environmentálních důvodů a čelí určitým obtížím finanční prostředky budou směřovat na odvětví: brambor určených na výrobu škrobu, chmele, ovoce, zeleniny, konzumních brambor, cukrové řepy, bílkovinných plodin podmíněné chovem hospodářských zvířat, a dále na masná telata, do mléčného sektoru, a na pasené ovce a kozy upravena čl. 52 a následujícími čl. v nařízení č.1307/2013 není vázána na SAPS nemá vést ke zvýšení produkce

Sektorové obálky Brambory určené na výrobu škrobu 85 mil. Kč Chmel Citlivé sektory Průměrná roční částka Brambory určené na výrobu škrobu 85 mil. Kč Chmel Ovoce 100 mil. Kč Zelenina Konzumní brambory 50 mil. Kč Cukrová řepa 450 mil. Kč Bílkovinné plodiny 462 mil. Kč Masné tele 668 mil. Kč Dojnice 1 384 mil. Kč Ovce a kozy 78 mil. Kč 30

Přechodné vnitrostátní podpory Součást JŽ Platba na zemědělskou půdu Platba na chmel Platba na brambory pro výrobu škrobu Platba na přežvýkavce Platba na chov ovcí, popřípadě chov koz Platba na chov krav bez tržní produkce mléka

Cross compliance – DZES dobrý zemědělský a environmentální stav 1. zřízení ochranných pásů podél vodních toků 2. povolení k nakládání s vodami u zavlažovacích soustav 3. ochrana podzemních vod před znečištěním 4. minimální pokryv půdy 5. minimální úroveň obhospodařování půdy k omezování eroze 6. zachování úrovně organických složek půdy, včetně zákazu vypalování strnišť 7. zachování krajinných prvků, zákaz řezu v období hnízdění a odchovu mláďat, opatření proti invazním druhům rostlin

Cross compliance – PPH povinné požadavky na hospodaření Téma: Voda PPH 1: Ochrana vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů Téma: Biologická rozmanitost PPH 2:Ochrana volně žijících ptáků PPH 3: Ochrana přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin Téma: Bezpečnost potravin PPH 4: Zásady a požadavky potravinového práva PPH 5: Zákaz používání některých látek s hormonálním a tyreostatickým účinkem a beta-sympatomimetik v chovech zvířat

Cross compliance – PPH povinné požadavky na hospodaření Téma: Identifikace a evidence zvířat PPH 6: Identifikace a evidování prasat PPH 7: Identifikace a evidování skotu PPH 8: Identifikace a evidování ovcí a koz Téma: Nákazy zvířat PPH 9: Pravidla pro prevenci, tlumení a eradikaci některých přenosných spongiformních encefalopatií – TSE Téma: Přípravky na ochranu rostlin PPH 10: Uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh Téma: Dobré životní podmínky zvířat PPH 11: Minimální požadavky na ochranu telat PPH 12: Minimální požadavky na ochranu prasat PPH 13: Požadavky na ochranu zvířat chovaných pro hospodářské účely

2. Pilíř Rozvoj venkova - cíle Zvýšit zaměstnanost na venkově Územní vyrovnanost a územní zisky Inovace a restrukturalizace Větší součinnost politiky s ostatními politikami

Program rozvoje venkova 2014 – 2020 . Program rozvoje venkova 2014 – 2020 Jméno a titul lektora

Společná zemědělská politika Pilíř II - rozvoj venkova - podpora realizace investic do zemědělství a potravinářství. základní programový dokument – Program rozvoje venkova

Základní dokument – Program obnovy venkova (PRV) Projektová opatření PRV jsou implementována stejně jako v současném období prostřednictvím Pravidel. Environmentální opatření PRV  byla implementována jak prostřednictvím nařízení vlády, tak prostřednictvím pravidel.

Program rozvoje venkova Podpory PRV vychází ze šesti základních priorit EU definovaných v nařízení EP a Rady č. 1305/2013 o podpoře pro rozvoj venkova. K jejich naplnění byla zvolena obdobná opatření, jež byla realizována prostřednictvím PRV 2007-2013, novinkou je zařazení opatření Dobré životní podmínky zvířat.

Priority podpor PRV Priorita 1 - Podpora předávání znalostí a inovace v zemědělství, lesnictví a potravinářství cca 117 mil. EUR. Priorita 2  - Zvýšení konkurenceschopnosti zemědělských a lesnických podniků (priorita 2) je určeno cca 517 mil. EUR. Priorita 3 - která zahrnuje jednak podporu organizace potravinového řetězce a jednak podporu dobrých životních podmínek zvířat, je plánováno cca 152 mil. EUR.

Priority podpor PRV Priorita 4 - Podpora obnovy, zachování a zlepšení ekosystémů souvisejících se zemědělstvím a lesnictvím. Nejvýraznější částka z rozpočtu, tj. 1 954 mil. EUR, Priorita 5 - Podpora účinného využívání zdrojů a podpora přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku v odvětvích zemědělství, potravinářství a lesnictví je určeno cca 23 mil. EUR. 

Priority podpor PRV Priorita 6 - Podpora sociálního začleňování, snižování chudoby a hospodářského rozvoje ve venkovských oblastech a zahrnuje i realizaci strategických plánů Místních akčních skupin s využitím metody LEADER - alokace 230 mil. EUR. Komunitně vedený místní rozvoj bude v programovém období 2014-2020 podporován multifondově, tedy nejen z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova, ale i z Evropského fondu pro regionální rozvoj a Evropského sociálního fondu.

Priority podpor PRV Pro technickou pomoc PRV je vymezeno 1 % rozpočtu. Část rozpočtu (cca 0,7 %) musí rovněž zůstat vyhrazena pro víceleté závazky z předchozího programového období u opatření, které již není v PRV implementováno, tj. pro Předčasné ukončení zemědělské činnosti.

STRUKTURA PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISŮ Program rozvoje venkova na období 2014 – 2020 Pravidla, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace na projekty Programu rozvoje venkova na období 2014-2020 – Obecné podmínky – Specifické podmínky pro příslušnou operaci Příručky – Příručka pro zadávání veřejných zakázek – Příručka pro publicitu PRV – Metodika pro výpočet finančního zdraví

OBECNÁ USTANOVENÍ hlavní komunikace SZIF se žadatelem probíhá prostřednictvím Portálu Farmáře za plnění podmínek zodpovídá výhradně příjemce dotace žadatel může na způsobilé výdaje projektu čerpat i z jiných finančních nástrojů, za splnění následujících podmínek: – není překročena max. míra podpory stanovená předpisy EU – finanční nástroje EU mohou být použity pouze na financování vlastního podílu žadatele na projektu podpory PGRLF mohou být použity na všechny způsobilé výdaje financované z PRV realizace projektu max. 24 měsíců od podpisu Dohody (vyjma 16.2.2) žadatel nesmí mít dluhy vůči FÚ, nesmí být v likvidaci lhůta vázanosti projektu na účel je 5 let od data převedení dotace na účet příjemce dotace v případě projektů nad 1 mil. Kč musí žadatel splňovat finanční zdraví

Výzvy v roce 2017 Jarní kolo (zpravidla v termínu 4.4.–24.4.) 1.1.1 Vzdělávací akce 1.2.1 Informační akce 4.3.2 Lesnická infrastruktura 6.1.1 Zahájení činnosti mladých zemědělců 6.4.1 Investice do nezemědělských činností 6.4.2 Podpora agroturistiky 6.4.3 Investice na podporu energie z obnovitelných zdrojů 8.4.2 Odstraňování škod způsobených povodněmi 8.5.2 Neproduktivní investice v lesích 8.5.3 Přeměna porostů náhradních dřevin 8.6.2 Technické vybavení dřevozpracujících provozoven 16.2.1 Podpora vývoje nových produktů, postupů a technologií v zemědělské prvovýrobě 16.4.1 Horizontální a vertikální spolupráce mezi účastníky krátkých dodavatelských řetězců a místních trhů

Podzimní kolo (zpravidla v termínu 1.10.–15.10.) 4.1.1 Investice do zemědělských podniků 4.2.1 Zpracování a uvádění na trh zemědělských produktů 8.3.1 Zavádění preventivních opatření v lesích 8.4.1 Obnova lesních porostů po kalamitách 8.5.1 Investice do ochrany melioračních a zpevňujících dřevin 8.6.1 Technika a technologie pro lesní hospodářství 16.2.2 Podpora vývoje nových produktů, postupů a technologií při zpracování zemědělských produktů a jejich uvádění na trh 16.3.1 Sdílení zařízení a zdrojů 16.4.1 Horizontální a vertikální spolupráce mezi účastníky krátkých dodavatelských řetězců a místních trhů 16.6.1 Horizontální a vertikální spolupráce při udržitelném zajišťování biomasy pro výrobu energie a v průmyslových procesech

Plošná opatření PRV

Přehled environmentálních opatření PRV Implementována jak prostřednictvím nařízení vlády tak prostřednictvím Pravidel Agroenvironmentálně-klimatická opatření (AEKO) Ekologické zemědělství (EZ) Platby v rámci Natura 2000 na zemědělské půdě (N2000) Platby pro oblasti s přírodními nebo jinými zvláštními omezeními (LFA) Dobré životní podmínky zvířat (DŽPZ)

Přehled environmentálních opatření PRV Zalesňování a zakládání lesů Lesnicko-environmentální a klimatické služby a ochrana lesů (Leso-envi) Pravidly implementovaná environmentální opatření Zavádění preventivních opatření v lesích, Obnova lesních porostů po kalamitách, Investice do ochrany melioračních a zpevňujících dřevin, Neproduktivní investice v lesích, Přeměna porostů náhradních dřevin

Agroenvironmetálně-klimatická opatření (AEKO) I. Nové členění Podopatření Integrovaná produkce ovoce (IP ovoce) Podopatření Integrovaná produkce révy vinné (IP vína) Podopatření Integrovaná produkce zeleniny (IP zeleniny) Podopatření Ošetřování travních porostů (OTP) Podopatření Zatravňování orné půdy (Zatravňování) Podopatření Biopásy Podopatření Ochrana čejky chocholaté (Čejka)

Agroenvironmentálně-klimatická opatření (AEKO) II. Nové tituly Ochrana modráska (OTP) Nektarodárný biopás (Biopásy) Zatravňování druhově bohatou směsí (Zatravňování) Ochrana čejky chocholaté (podop.) Zrušené tituly Ptačí stanoviště na travních porostech - Hnízdiště bahňáků Pěstování meziplodin (přesunuty v upravené verzi do ozelenění PP)

Agroenvironmentálně-klimatická opatření (AEKO) - společné podmínky Příjemce fyzická nebo právnická osoba, která provozuje zemědělskou činnost vlastním jménem na vlastní zodpovědnost NEMUSÍ být aktivním zemědělcem ani zemědělským podnikatelem Společné podmínky Pětileté závazky Dodržování CC (DZES), zákonných požadavků na hnojiva, POR a další Žadatelé AEKO dodržují minimální podmínky pro použití hnojiv („malá nitrátovka“) a minimální podmínky pro použití POR (původně SMR 5a, 8a) Vést a 10 let uchovávat evidenci hnojení a POR Celobloková opatření (výjimka pro biopásy) Vyloučeno dvojí financování na shodné činnosti s EZ (při kombinaci EZ trav a vybraných titulů OTP bude snížena sazba - viz. tabulka kombinovatelnosti)

AEKO – Integrovaná produkce Nutné zařadit všechny DPB s kulturou sad/vinice, v případě IP zeleniny musí být veškerá zelenina pěstována v režimu IP Podopatření a sazby Integrovaná produkce révy vinné základní (323 EUR/ha) nebo nadstavbová ochrana vinic (675 EUR/ha) Integrovaná produkce ovoce (404 EUR/ha) Integrovaná produkce zeleniny (426 EUR/ha) Vstup s min 0,5 ha zemědělské půdy s kulturou S, V nebo R, v závislosti na podopatření V průběhu závazku možný přestup: ze základní do nadstavbové ochrany vinic nebo do EZ

AEKO – Ošetřování travních porostů I. Není nutné zařadit veškeré T do OTP (některé podmínky se vztahují na celkovou výměru farmy) Tituly a sazby Obecná péče o extenzivní louky a pastviny (96 EUR/ha) Mezofilní a vlhkomilné louky hnojené/nehnojené (166/185 EUR/ha) Horské a suchomilné louky hnojené/nehnojené (163/170 EUR/ha) Trvale podmáčené a rašelinné louky (692 EUR/ha) Ochrana modrásků (173 EUR/ha) Ochrana chřástala polního (198 EUR/ha) Suché stepní trávníky a vřesoviště (353 EUR/ha) Druhově bohaté pastviny (213 EUR/ha)  Nadstavbové tituly jsou cíleny do prioritních oblastí – Natura 2000, ZCHÚ, OP NP a vymezené cenné biotopy ve volné krajině Vymezení zaneseno v LPIS - probíhá

AEKO – Ošetřování travních porostů II. Vstup min. s 2 ha trvalého travního porostu v LPIS Nadstavbové tituly cíleny do prioritních oblastí – Natura 2000, ZCHÚ, OP NP a vymezené cenné biotopy ve volné krajině Ponechávání nepokosených ploch o výměře 3-10% na DPB nad 12 ha (možnost odečtu plochy vnitřního KP) v základním titulu, hnojených i nehnojených titulech MVL, HSL Max 160 kg N/ha TTP, zákaz hnojení upravenými kaly a odp. vodami – vztahuje se na veškeré TTP farmy Intenzity – každý den v kontrolním období od 1.6. do 30.09.: Min 0,30 VDJ/ ha TTP žadatele Max. 1,15 VDJ/ha TTP žadatele, podporovaných v OTP, výjimka pro nepasená zvířata (nezapočítává se plocha podmáčených a rašelinných luk) Max. 1,5 VDJ/ha z.p. žadatele

AEKO – Zatravňování orné půdy Vstup min. s 0,5 ha standardní orné půdy v LPIS 6 titulů: zatravňování běžnou směsí, druhově bohatou směsí nebo regionální směsí, kombinace v blízkosti vodního útvaru) Zacílení na SEO, MEO, ZOD, zatravňování podél vodního útvaru do vzdálenosti 25 m a do OPVZ Zatravňování regionální směsí a druhově bohatou směsí na SEO, MEO a ZOD v ZCHÚ, Natura 2000, OP NP Společné podmínky: Od 20.4.2004 bez travního porostu Hnojit pouze do data založení porostu, do max.120 kg N/ha Založit porost do 31.5., čistosevem nebo podsevem, Seče a pastva 31.7. a 31.10., pastva až od druhého roku První dva roky herbicidy jen bodově Sazba od 310 do 428 EUR/ha zatravněné orné půdy

AEKO – Biopásy, čejka Biopásy Čejka Vstup min. s 2 ha R v LPIS 6 - 24 m široké, na max. 20% výměry DPB Souvislá délka min. 30 m Ve směru orby 50 m od dálnice, silnice I. a II. třídy nebo dalšího biopásu Zákaz aplikace hnojiv Krmné biopásy Jednoleté biopásy oseté definovanou směsí (aktualizovaná) Sazba 670 EUR/ha biopásu Nektarodárné biopásy Dvou až tříleté, oseté definovanou směsí osiv Sazba 591 EUR/ha biopásu Čejka Vstup min. s 0,5 ha standardní orné půdy v LPIS Pouze na hnízdištích vymezených v LPIS Sazba 667 EUR/ha orné půdy

Ekologické zemědělství (EZ) I. Podopatření Přechod na postupy a způsoby ekologického zemědělství (jen 2 resp. 3 roky) Zachování postupů ekologického zemědělství Tituly (shodné v rámci obou podopatření) Trvalé travní porosty (84/83 EUR/ha) Pěstování zeleniny a speciálních bylin (536/466 EUR/ha) Pěstování trav na semeno (265/180 EUR/ha) Pěstování ostatních plodin (245/180 EUR/ha) Pěstování trav na orné půdě (79/69 EUR/ha) Odplevelování dočasným úhorem (34/29 EUR/ha) Sady Intenzivní (825/779 EUR/ha) Ostatní (424 EUR/ha) Krajinnotvorné (165 EUR/ha) Vinice (900/845 EUR/ha) Chmelnice (900/845 EUR/ha) ŽoZ = zařazení celkové výměry DPB v rámci opatření ŽoD = uvedení výměry podle podopatření a podle jednotlivých kultur a titulů

EZ – základní podmínky Příjemce fyzická nebo právnická osoba, která provozuje zemědělskou činnost vlastním jménem na vlastní zodpovědnost splňuje definici aktivního zemědělce (stejná pro PP) je zemědělským podnikatelem nebo je organizační složkou státu hospodaří podle zákona o EZ bez souběhu s konvenčním hospodařením (posuzuje se v rámci ŽoD) Min. výměra pro zařazení 0,5 ha zemědělské půdy v LPIS

EZ – hlavní změny Pouze žadatelé bez souběžné konvence dle LPIS, výjimka pro kulturu rybník a RRD Intenzita plněná pouze zvířaty chovanými dle zákona o EZ Zrušena podmínka max. intenzity (max. N 170 kg/ha z.p.) V intenzivních a ostatních sadech a v pěstování zeleniny zavedena podmínka kontroly produkce odečet ve výši 32 EUR/ha na trvalých travních porostech v 1. zónách ZCHÚ a ZOD Na stejném DBP nelze žádat o platbu na TTP v EZ souběžně se zatravněním v rámci AEKO a na biopásy

Zvýšení výměry v rámci AEKO a EZ Na zvýšenou výměru výměru lze poskytnout dotaci pokud: navýšení dosáhne max. 35 % zařazené výměry (neplatí pro zatravňování), Zvýšení nad 35% nebo v pátém roce závazku = nový pětiletý závazek bez vztahu k původnímu závazku. je zařazen celý nový DPB (s výjimkou biopásů) nebo pokud se zvýšila výměra konkrétního DPB, např. sloučením Žádost o změnu zařazení je podána SZIF do 15. května za zvýšení se nepokládá žadatelem ohlášená MA

Snížení výměry v rámci AEKO a EZ Pardonované snížení z důvodu restituce, vyšší moci, PÚ, zřízení stavby ve veřejném zájmu do 5 % z důvodu MA do 25 % z důvodu provedení změny v LPIS snížit nebo vyřadit je možné na základě Žádosti o změnu zařazení doručené v termínu: do 10. ledna, pokud ke snížení došlo od podání žádosti do 31. prosince nebo do 15. května V ostatních případech vrácení platby za předchozí roky závazku (za sníženou/vyřazenou výměru)

Převod obchodního závodu žadatel (převodce) oznámí SZIFu převod do 30 dní od DPB převodu v LPIS nabyvatel oznámí tuto skutečnost SZIFu veškerá práva a povinnosti v souvislosti se žádostí o platbu přecházejí na nabyvatele Při souběhu závazku a převzetí „mladšího“ závazku a současně v důsledku tohoto převodu navýšení nad 35 % zařazené výměry nabyvatele = nové zařazení Při převzetí nového závazku nabyvatel nepodává novou ŽoZ, obdrží rozhodnutí o zařazení po zbylou dobu závazku Neplnění intenzity se toleruje po dobu 15 dní před a po převedení DPB v LPIS

Přepočítávací koeficienty pro AEKO, EZ a LFA Druh a kategorie hospodářských zvířat Koeficient přepočtu na velké dobytčí jednotky (VDJ) skot ve věku nad 2 roky 1,00 skot ve věku nad 6 měsíců do 2 let včetně 0,60 skot ve věku do 6 měsíců včetně 0,40 ovce ve věku nad 1 rok 0,15 kozy ve věku nad 1 rok koně ve věku nad 6 měsíců koně ve věku do 6 měsíců včetně ! Nově elektronická deklarace chovu koní doručená SZIFu do 31.10., jinak koně nebudou započteny do intenzity

Platby pro oblasti Natura 2000 na zemědělské půdě Cílenost (způsobilé oblasti) území 1. zón NP a CHKO, které se nacházejí na území oblastí Natura 2000 (PO a EVL) nově - území 1. zón NP a CHKO, které se nenacházejí na území Natura 2000 (tzv. oblasti s jinými environmentálními omezeními) Příjemce fyzická nebo právnická osoba, která provozuje zemědělskou činnost vlastním jménem na vlastní zodpovědnost zemědělský podnikatel nebo organizační složka státu obhospodařuje min. 1 ha trvalého travního porostu ve způsobilých oblastech Platba 86 EUR/ha TTP Podmínky pro poskytnutí platby od data podání žádosti do 30.09. obhospodařovat půdu, na kterou je žádáno o platbu neaplikovat žádná hnojiva a statková hnojiva (s výjimkou pastvy)

Platby pro oblasti s přírodními či jinými zvláštními omezeními (LFA) I. Cílenost (způsobilé oblasti) Vymezení LFA-H, LFA-O a LFA-S dle kritérií PRV 2007-2013 LFA-O redefinice od 2018 Způsobilá půda LFA-H, LFA-S – trvalý travní porost + orná půda + trvalé kultury LFA-O – trvalý travní porost + částečně travní porost na orné půdě (=travní porost, který byl ke dni 30.9.2014 evidován v LPIS jako travní porost) Příjemce fyzická nebo právnická osoba, která provozuje zemědělskou činnost vlastním jménem na vlastní zodpovědnost splňuje definici aktivního zemědělce (stejná pro PP) je zemědělským podnikatelem nebo je organizační složkou státu obhospodařuje min. 1 ha způsobilé zemědělské půdy v LFA-H, LFA-O a/nebo LFA-S

Platby pro oblasti s přírodními či jinými zvláštními omezeními (LFA) III. Výše platby LFA-H – nový výpočet, průměrná výše sazby 101 EUR/ha z.p. (trvalý travní porost, orná půda, trvalé kultury) Diferenciace LFA-H v LPIS LFA–O - obce, příp. k.ú. s výnosností půdy nižší než 34 bodů (typ OA) – 82 EUR/ha TTP, částečně travní porost. - obce s výnosností půdy vyšší nebo rovnou 34 bodů (typ OB) – 57 EUR/ha trvalý travní porost + částečně travní porost na orné půdě LFA-S – 83 EUR/ha z.p. (trvalý travní porost, orná půda, trvalé kultury) Směnný kurz pro žádosti podané v roce 2015 = 27,735 CZK/EUR

Platby pro oblasti s přírodními či jinými zvláštními omezeními (LFA) IV. Degresivita plateb Platby se postupně snižují dle výměry zemědělského podniku v oblastech LFA-H, LFA-O a LFA-S výměra z.p. do 300 ha – plná výše platby výměra z.p. nad 300 ha do 500 ha – platba snížená o 10 % výměra z.p. nad 500 ha do 900 ha – platba snížená o 18 % výměra z.p. nad 900 ha do 1800 ha – platba snížená o 22 % výměra z.p. nad 1800 ha do 2500 ha – platba snížená o 27 % výměra z.p. nad 2500 ha – platba snížená o 30 %

Dobré životní podmínky zvířat (DŽPZ) I. Příjemce fyzická nebo právnická osoba, která provozuje zemědělskou činnost vlastním jménem na vlastní zodpovědnost splňuje definici aktivního zemědělce je zemědělským podnikatelem nebo je organizační složkou státu chová minimální počet hospodářských zvířat dané kategorie NE pro hospodářství v režimu EZ

Dobré životní podmínky zvířat (DŽPZ) II. Sektor dojeného skotu (společné podmínky) minimálně 5 VDJ dojnic povinnost evidence zvířat v ústřední evidenci technologie volného ustájení splnění podmínek na celém hospodářství osvědčení parametrů ustájení (na základě šetření SVS) Tituly Zvětšení lehacího prostoru v chovu dojnic Zlepšení stájového prostředí v chovu dojnic Zajištění přístupu do výběhu pro suchostojné krávy

Dobré životní podmínky zvířat (DŽPZ) III. Sektor prasat (společné podmínky) minimálně 3 VDJ prasat nebo dané kategorie povinnost evidence zvířat v ústřední evidenci splnění podmínek na celém hospodářství povinnost hlášení jednotlivých kategorií do IZR Tituly Zlepšení životních podmínek pro prasničky a prasnice Zvětšení plochy pro odstavená selata

Národní dotace Výhradně z národních zdrojů podporuje Česká republika prostřednictvím řady cílených programů celou řadu potřebných aktivit. Těmito dotačními programy přispívá stát k udržování výrobního potenciálu zemědělství a jeho podílu na rozvoji venkovského prostoru. V současnosti dochází, v návaznosti na předchozí roky, ke stabilizaci spektra podpůrných programů. Velký důraz se klade na prvky agroenvironmentálního charakteru (např. biologická a fyzikální ochrana jako náhrada chemické ochrany rostlin, budování kapkové závlahy v ovocných sadech, chmelnicích, vinicích a ve školkách), ale také na programy na podporu ozdravování polních a speciálních plodin (podpora prostorových a technických izolátů množitelského materiálu) nebo na programy zaměřené proti rozšiřování nebezpečných nákaz hospodářských zvířat (např. Nákazový fond).

Národní dotace - tituly 1.D. Podpora včelařství 1.I.. Podpora vybudování kapkové závlahy v ovocných sadech, chmelnicích a ve školkách 1.R. Podpora restrukturalizace ovocných sadů 2.A. Udržování a zlepšování genetického potenciálu vyjmenovaných hospodářských zvířat 2.D. Nákup plemenných zvířat 3. Podpora ozdravování polních a speciálních plodin 8. Nákazový fond 9. Poradenství a vzdělávání 9.A. Speciální poradenství 9.E. Školní závody 9.F. Podpora poradenství v zemědělství 9.H. Podpora účasti na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí 9.I. Podpora zlepšování praktické výuky v produkčním rybářství

Národní dotace - tituly 10.D. Podpora evropské integrace nevládních organizací 10.E. Podpora technologických platforem v působnosti rezortu MZe 13. Podpora zpracování zemědělských produktů a zvyšování konkurenceschopnosti potravinářského průmyslu 15. Podpora mimoprodukčních funkcí rybníků 17. Podpora mimoprodukčních funkcí rybářských revírů 18. Podpora činnosti potravinových bank a dalších subjektů s humanitárním zaměřením 19. Podpora na účast producentů a zpracovatelů zemědělských produktů v režimech jakosti Q CZ 20. Zlepšení životních podmínek v chovu hospodářských zvířat

3 Pilíře podpora komerčních úvěrů finanční podpora pojištění úvěry poskytované PGRLF

Podpora komerčních úvěrů Finanční podpora pojištění Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. – finanční servisní organizace pro zemědělství Podpora komerčních úvěrů Finanční podpora pojištění Úvěry poskytované PGRLF Zemědělec Finanční podpora pojištění hospodářských zvířat a plodin Povodňové půjčky Podpora nákupu půdy – subvence úroků z komerčních úvěrů Finanční podpora pojištění produkce školek s produkcí sadebního materiálu lesních dřevin Úvěry na nákup půdy Podpora nákupu půdy – snížení jistiny komerčního úvěru   Sociální zemědělství Finanční podpora pojištění lesních porostů Zpracovatel Lesní hospodář Investiční úvěry Zpracovatel dřeva Provozní úvěry Lesní školkař Provozní úvěry ČMSCH Zajištění úvěrů

Srovnání podpor v EU

Srovnání podpor v EU

Stavy skotu jsou nižší než v předválečném období

Propad ŽV je markantní i v mezinárodním srovnání:

b 99 95 65 88 57 80 pod 50 70-75 Soběstačnost ČR ve vepřovém mase v % Pokles pod 85% = pokles pod strategickou úroveň soběstačnosti: Soběstačnost ČR ve vepřovém mase v % Soběstačnost ČR v drůbežím mase v % Rok 1996 99 95 Rok 2009 65 88 Rok 2014 57 80 Rok 2016 odhad pod 50 70-75 b Doplnit soběstačnost v hovězím mase a mléce…

Vývoj soběstačnosti ve vepřovém mase V procentech v EU r. 1990 r. 2015 2015/1990 ČR 102 49 48 SRN 93 129 139 Rakousko 101 109 108 Španělsko 98 154 157 Nizozemí 244 231 95 Průměr EU 105 112 107

Saldo agr. zahr. obchodu EU je kladné, v ČR to je naopak

Nejhůře jsme na tom u komodity maso:

Děkuji za pozornost