Molekulární biotechnologie č.10e

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molekulární biotechnologie č.10e Využití poznatků molekulární biotechnologie. Baktérie stimulující růst rostlin.
Advertisements

RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VÝZNAM MIKROELEMENTŮ UŽITEČNÉ A CIZORODÉ PRVKY Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Krev Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ – VY_32_Inovace_
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Bobovité Bašusová, Šebelová, Holzbachová. někdy motýlokvěté či vikvovité čeleď dvouděložných rostlin z řádu bobotvaré třetí největší čeleď (po vstavačovitých.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
VY_32_INOVACE_ Pa-PR_Celed Bobovite Mgr. Dita Papežová ZŠ Valašské Klobouky Čeleď Bobovité.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_70_Rostliny polí - učební text
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vypracoval: Tomáš Svrčina
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Cukry (sacharidy).
VY_32_INOVACE_32_ Prvouka 3.ročník Pícniny, olejniny, textilní plodiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Od semínka k pastelkám Řešení problémů, učení   .
Kontrola prostředí a sterility
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Metagenomika - Metatranskriptomika
Psychologie test.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
VY_32_INOVACE_12 12 Polní plodiny autor: Mgr. Soňa Kubíčková
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘÍRODOPIS
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Doplňkové látky ve výživě a krmení hospodářských zvířat
Transkript prezentace:

Molekulární biotechnologie č.10e Využití poznatků molekulární biotechnologie. Baktérie stimulující růst rostlin

Baktérie stimulující růst rostlin Mnoho půdních mikroorganismů stimuluje růst rostlin Molekulární mechanismy, kterými baktérie stimulují růst rostlin jsou studovány s cílem snížit používání chemických hnojiv

Půdní mikroorganismy stimulují růst rostlin mají schopnost vázat N, odbourávat Fe, usnadňovat příjem P, produkovat fytohormony - přímé působení blokovat růst fytopatogenních mikroorganismů - nepřímé působení

Již dříve využití baktérií jako hnojiva např. Bradyrhizobium japonicum při pěstování soji Azotobacter chroococum a Bacillus megaterium při pěstování pšenice v SSSR zvýšení výnosu zrna o 10 až 20%

Baktérie rodu Rhizobium a Bradyrhizobium žijí v symbióze s motýlokvětými rostlinami Mohou fixovat vzdušný N

Bakteriální druhy fixující vzdušný dusík a hostitelské rostliny (soja, jetel, vojtěška, hrách, fazole)

Molekulární mechanismy fixace vzdušného N Jsou intenzívně studovány u Klebsiella pneumoniae modelová baktérie (půda, voda, lidské střevo)

Postup izolace nif genů s využitím genetické komplementace (Glick a spol. 2003)

Studium nif genů Genů je znám větší počet asi 20

Geny nif K. pneumoniae a jejich funkceGlick a spol. 2003)

Geny nif jsou organisovány jsou organizovány v 7 operonech (tvoří nif klastr) Exprese genů je složitě regulována Genový klastr

Genový klastr nif

Detailněji byl charakterizován enzym nitrogenáza, jehož gen byl klonován Dosud se nepodařilo konstruovat ani rostliny ani jiné baktérie fixující vzdušný dusík

Další pozornost je věnována Ovlivnění tvorby hlízek na kořenech rostlin Tzv. nodulaci

Interakce symbiotických rhizobií a motýlokvětých rostlin vyžaduje tvorbu hlízek na kořenech rostlin V hlízkách dochází k fixaci vzdušného dusíku Geneticky je tvorba hlízek složitý proces a účastní se ho mnoho enzymů (produktů asi 20 genů nod)

Postup použitý při izolace nod genů (Glick a spol. 2003)

Izolace a charakterizace dalších genů ovlivňujících růst rostlin Genů účastnících se syntézy bakteriálního sideroforu (nízkomolekulární sloučenina vázající Fe) Genů kódující fytohormony Genů kódujících antibiotika a další antimikrobiální látky