Kvalitní dopravní infrastruktura Ing. Dan Ťok

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Advertisements

Tisková konference MD a SŽDC
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Strategie dopravy MD ČR
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
„Úvodních 100 dní“ Tisková konference 10. května 2007 Ministerstvo dopravy České republiky.
Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Dopravní politika ČR pro léta
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI?
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Stav realizace a přípravy dálnice D11 na území České republiky Ing. Jan Kroupa Generální ředitel ŘSD ČR.
Dopravní infrastruktura, legislativní normy a výhled dopravního stavitelství. Programovací období Ing. Dan Ťok ministr dopravy.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Financování dopravní infrastruktury 2015 – 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
DIGITAL CZECH REPUBLIC Impact of Digital Revolution
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Budoucnost české dopravní infrastruktury Ing. Dan Ťok
Jednáni skupiny „Čistá mobilita“ v rámci České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj Autonomní vozidla Ing. Martin Pichl, Ph.D. zástupce ředitele.
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Strategické úkoly MD Pardubice
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Koncepce rozvoje sítě a finanční výhledy
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
PŘÍPRAVa A REALIZACE projektů IROP
Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Financování dopravní infrastruktury v ČR
a předvídatelnost financování dopravní infrastruktury
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
Průběžné výsledky přípravy VRT
PŘÍPRAVA SOUBORU STAVEB PRAHA - KLADNO S ODBOČKOU NA LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA KONFERENCE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Legislativní iniciativa a strategie MD k zefektivnění přípravy a realizace infrastrukturních projektů Konference Moravské dopravní fórum, Ing.
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Kvalitní dopravní infrastruktura Ing. Dan Ťok Základní předpoklad ekonomického růstu Kvalitní dopravní infrastruktura Ing. Dan Ťok Ministr dopravy

EU Kvalitní dopravní infrastruktura STÁT OBČAN STAVEBNÍ FIRMY Kvalitní dopravní infrastruktura = rovnováha mezi aktéry a vlivy (Economic Equilibrium)

Priority MD pro rok 2017 Nové moderní a bezpečné dálnice a silnice Otevírány nové úseky dálnic a silnic I. tříd, pokračuje výstavba, opravy a modernizace. Rekonstrukce, modernizace a výstavba železnice Probíhá příprava staveb, probíhají opravy a modernizace, připravuje se Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR. Rekonstrukce zanedbaných výpravních budov SŽDC převzalo nádraží a je nutné zajistit jejich opravu, pokračuje se v rekonstrukcích desítek nádraží. Plné využívání evropských zdrojů na dopravu Rezort má v současné chvíli historicky nejlepší čerpání prostředků z evropských fondů na silniční a železniční stavby.

Příprava staveb Investice do příprav projektů (v mld. Kč)

Moderní a bezpečné dálnice a silnice Otevírání nových úseků dálniční sítě do provozu Vybrané úseky na D3, D11, D4, D1. Řidiči se dočkají i dokončení staveb na silnicích 1. tříd Vybrané úseky na I/3, I/9, I/11, I/14, I/34, I/35, I/37, I/44. Zahájit stavby, kde byl dojednán zrychlený režim EIA Nové úseky D35, D11, D49, D3 a modernizace D1. Obchvaty (D55 Otrokovice, D48 Frýdek-Místek, D6 Řevničov, Lubenec). Dokončení výkupů, majetkoprávní příprava a vyřizování stavebních povolení

Přehled zahájených dálničních úseků v ČR

Prostředky na dostatečný objem oprav

Modernizace D1 v roce 2017 Nové úseky jsou kvalitní. Firmy plní časové termíny, dohlížíme na ně. Smazali jsme zdržení, která modernizace D1 v minulosti nabrala. V druhé polovině roku 2017 chceme modernizovat až devět úseků. Jedná se o kompletní modernizaci dálnice (povrch, lepší příčné sklony, rozhledové poměry, rozšíření, příprava na moderní telematiku a další parametry) Za intenzivního provozu prakticky stavíme novou dálnici mezi Prahou a Brnem. 04/2017: ŘSD nasazuje měření rychlosti na úsek modernizace Psáře –Soutice Výhledově: další čtyři úseky.

Modernizace, oprava a výstavba železnice Významné stavby v realizaci Modernizace trati Rokycany – Plzeň; Optimalizace trati Český Těšín - Dětmarovice; uzel Plzeň, v nedávné době byly dokončeny uzly Olomouc a Břeclav. Významné stavby v přípravě Modernizace trati Praha – Kladno, vč. spojení na letiště (do 2024; 19,5 mld. Kč); modernizace tratí Brno – Přerov a Plzeň – Domažlice; železniční uzly Brno, Ostrava, Pardubice, Česká Třebová. Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR Vypořádáváme připomínky. Předpokládáme, že do konce dubna předložíme vládě. Na jednotlivá ramena zadávány dílčí studie proveditelnosti (Praha – Drážďany, Praha – Brno-Břeclav).

Rekonstrukce zanedbaných nádraží 2016 Převod nádraží z majetku Českých drah do vlastnictví státu, SŽDC zahájila opravy na 161 nádražních budovách za celkem 102 milionů korun. 2017 Zhruba 470 mil. Kč na opravy a 123 mil. Kč na rekonstrukce nádraží. Potřeba dalších cca 120 mil. Kč na projektovou přípravu staveb na další roky. Zahájení oprav Nádraží Náchod, Turnov, Přerov, Lipník nad Bečvou, Břeclav, Kuřim, Sokolov, Hradec Králové.

Využívání evropských zdrojů Čerpání prostředků SFDI + OPD II OPD II vyhlásil ze všech operačních programů největší objem výzev: 25 za celkem 130,6 mld. Kč. 2016 - historicky nejlepší čerpání celého rozpočtu SFDI 2017 - v současné době vyčerpáno 15,5 mld. Kč z Operačního programu doprava II. Předpokládáme, že do konce letošního roku bude vyčerpána asi třetina celého OPD 2014 – 2020. Kromě silničních a železničních staveb se připravují výzvy v oblasti elektromobility (dobíjecí stanice) nebo obnovy vozidlového parku osobní železniční dopravy.

Vize resortu dopravy: zkrátit lhůty příprav V dlouhodobé přípravě je 630 projektů všech dopravních módů. Pro realizace jsou důležité dosažené mezníky: stanovisko EIA, územní rozhodnutí, stavební povolení. Ministerstvo dopravy podporuje zkrácení délky těchto procesů. Podporuje změny související legislativy, tedy především Stavebního zákona a Zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

Vývoj aktuální legislativy Novela stavebního zákona, jednotné řízení Hlavní cíl: celkové zjednodušení povolovacích procesů. Neschválené požadavky rezortu dopravy: nemožnost přiznat odkladný účinek žaloby proti vyvlastnění; předběžná držba; změna příslušnosti pro vedení územního řízení a vyvlastnění u staveb obsažených v Politice územního rozvoje ČR z ORP na kraje. Zákon 416/2009 Sb. (MD + MPO) o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury Hlavní myšlenka: respektovat specifičnost infrastrukturních staveb a umožnit jejich jednodušší, efektivnější a odbornější posouzení Prostor pro dokončení hlavních myšlenek staveb. zák. s cílem urychlit výstavbu.

Efektivní výstavba Smluvní obchodní podmínky FIDIC Snaha o sjednocení podoby obchodních podmínek u všech investorských organizací podřízených MD – větší právní jistota pro zhotovitele, snaha maximálně zatraktivnit stavební trh i pro zahraniční uchazeče. ŘSD má centrální komisí MD schválené vybrané Yellow a Red podmínky, SŽDC připravuje Red FIDIC, do budoucna připraví podmínky i ŘVC. Metoda přípravy staveb BIM BIM = informační model stavby Na platformě SFDI funguje pracovní skupina pro využití BIM. Letos vybrány pilotní projekty ŘSD a SŽDC. Model financování PPP PPP = partnerství soukromého a veřejného sektoru 2015: vybrány jako pilotní stavby mimo síť TEN-T (D4 a D7). V současné době opětovně vypsána zakázka na poskytování poradenství při zadání PPP pro dostavbu tahu D4.

Inteligentní dopravní systémy Inteligentní dopravní systémy rozšiřují význam pojmu kvality dopravní infrastruktury. Základní strategii určuje vládou schválený Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020. Dopravní telematika/ITS se musí stát součástí dopravní infrastruktury už při projektování. Náklady na budování a provozování systémů ITS jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun. Náklady na akční plán do roku 2020 jsou odhadovány jen na třetinu až polovinu jednoroční ztráty.

Děkuji za pozornost Ministerstvo dopravy