Dvouleté děti v MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV hana.splavcova@nuv.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Alternativní formy péče o děti
Evaluace v mateřské škole
Služby péče o dítě – diferenciace péče
Strukturované učení PROJEKT EU
ACPD Mazánek a ADSN Lvíček
Role asistenta v Montessori pedagogice
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Potřeby jeslí Mgr. Martina Mandáková. Historické shrnutí Výchova, vzdělávání a péče o děti do tří let v institucionálních zařízeních má v našich podmínkách.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
DĚTSKÉ SKUPINY A KUDY DÁL?! Jak mohou profesní organizace pomoci v rozvoji předškolní péče Jan Schneider.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Firemní školky – praktický návod JAK NA TO
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
DĚTSKÝ REHABILITAČNÍ STACIONÁŘ nabízí komplexní zdravotní a sociální služby péči zajišťují erudovaní zdravotničtí a pedagogičtí pracovníci výchovný program.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Empirismus považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_13.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Podnikáme SPOLU – ženy dvou generací aktivně na trhu práce na Ústecku OBHAJOBA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU DĚTSKÁ SKUPINA jako nástroj harmonizace profesního.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
S LUŽBY PRO SENIORY. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu.
D VOULETÉ DĚTI V MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Péče o děti v mikrojeslích
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Organizace předškolního vzdělávání
Pedagogická diagnostika
Pedagogika jako vědecká disciplína
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Evaluace v mateřských školách
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Dvouleté děti v MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV hana.splavcova@nuv.cz

Program dne Pohled na dítě v průběhu času Historie institucionálního vzdělávání Dvouleté dítě z pohledu psychologů Jaké vlastně je dvouleté dítě Dvouleté dítě v mateřské škole Specifické požadavky pro vzdělávání dětí raného věku Spolupráce s rodinou Praktické ukázky Diskuse

Něco z historie Starověk a středověk Empirismus – Bacon, Look Nativismus – Rousseau, Tolstoj, Erikson Jan Ámos Komenský Vzdělávací cíle: poznat sebe, ovládat sebe, povznést se k bohu Zásady: názornost, aktivnost, soustavnost a systematičnost, trvalost, přiměřenost

Něco z historie 1832 První opatrovna Na Hrádku – J.V.Svoboda 1869,1872 Nový školský zákon a novela,vymezující mateřskou školu jako výchovně vzdělávací instituci pro děti od tří let. Jesle a opatrovny (do r. 1934) pečující instituce. 1900 Ellen Kelyová, Století dítěte Hnutí za novou výchovu, alternativní směry 1963 Osnovy výchovné práce pro jesle a mateřské školy 1967 (1984) Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy

Z historie do současnosti 2004 RVP PV, školský zákon, vyhláška č. 14/2004 Sb. 2014 Změna zákona o zdravotnických zařízeních 2015 – 2016 Novela školského zákona č. 82/2015 Sb. a č.172/2016 Sb., vyhláška č. 27/2016 Sb., novela vyhlášky č. 280/2016 Sb. Další možnosti Volná živnost Vázaná živnost Chůvy Dětské skupiny

Jaké vlastně je dvouleté dítě? S. Freud Anální období E. Erikson Autonomie X stud J. Piaget Symbolické a předpojmové myšlení Z. Matějček Teorie psychické deprivace – základní psychické potřeby Nová teorie 2002 na základě Listiny lidských práv a svobod

Jaké vlastně je dvouleté dítě? Vymezuje se vůči okolí Osamostatňuje se Aktivně a rádo komunikuje s lidmi Vyhledává společnost Silný rozvoj jemné a hrubé motoriky Velký pokrok ve hře Paměť Potřeby dítěte

Proč dvouleté děti patří do mateřské školy? Dítě má právo na zabezpečení kvalitního vzdělávání Co je do dítěte vloženo v raném věku, má velký význam pro celý život Mnohé děti se poprvé setkávají s pravidly, pravidelností a řádem Socializace

Co podle Vás potřebuje mateřská škola pro kvalitní a úspěšné vzdělávání dětí od dvou let?

Podmínky Finance Personál Počet dětí ve skupině Vybavení, hygienické požadavky Náplň činnosti Jídelníček, pitný režim Režim dne Možnosti – integrace, samostatné třídy

Metody a formy vzdělávání Co je metoda? … Čím? Co je forma? … Jak? Proč? Jak? Základní odlišnosti

Specifické požadavky pro vzdělávání dětí raného věku Pohybové, hudební, výtvarné činnosti přizpůsobené psychomotorickému vývoji dítěte Možnost využití tvořivé dramatiky Skupinové, individuální i frontální činnosti Nácvik sebeobsluhy, hygieny Denní režim Stravování Oblékání, hygiena Vybavení Pomůcky, hračky

Spolupráce s rodiči Potřeby rodičů Potřeby společnosti Evropská unie Vzájemná komunikace Partnerství Profesionalita Požadavky na ředitelku (učitelku) mateřské školy

Nezapomeňte Děti potřebují nejvíce jistotu, bezpečí, pravidla, pravidelnost, řád. Nikdy nemluvíme o dítěti před dítětem (pozitivně ani negativně). Netrestáme děti se zpožděním a nechceme to po rodičích. Dáváme dětem dostatek prostoru pro vlastní tvorbu a hru. Nikdy nepřesvědčujeme všechny děti naráz.

Není důležitý výsledek, ale proces.

Děkuji za pozornost

Použitá literatura a informační zdroje BĚLINOVÁ, L. a kol.: Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1986, publikace č. 14-577-86 BĚLINOVÁ, L., a kol.: Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy.Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1986 ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele. Portál, s.r.o., Praha 2001, ISBN 80-7178-463-X DOBERSKÝ, P.: Dietní systém pro nemocnice. Státní zdravotnické nakladatelství, Praha 1968 HAŠKOVÁ, H., SAXONBERG, S., MUDRÁK, J.: Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80- 7330-228-3. HELUS, Z.: Vyznat se v dětech, Státní pedagogické nakladatelství. Praha 1987, publikace č. 4-31-23/2 JONÁŠOVÁ, K., FRÝDLOVÁ, P., SVOBODOVÁ, L.: Mateřská dovolená, nebo rodičovský čas?. Gender Studies, o.p.s., Praha 2012, ISBN 978-80-86520-47-6

Použitá literatura a informační zdroje Kolektiv autorů: Klíč k jeslím. Praha:GenderStudies, o.  p.  s., 2007. ISBN 978-80-86520-22-3. KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola.GradaPublishing, a.s., Praha 2008, ISBN 978-80-247-1568-1 KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H.: Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. RAABE, Praha 2016 KROPÁČKOVÁ, J.: Dvouleté děti v mateřské škole – problém, či nutnost?. zdroj in Poradce ředitelky mateřské školy č. 4, ročník II, s. 18 – 19, ISSN 1804-9745 KROPÁČKOVÁ, J.: Specifika práce s dvouletými dětmi v mateřské škole. Dostupné na: www.rvp.cz MATĚJČEK, Z.: Co děti nejvíc potřebují. Portál, s.r.o., Praha 2008, ISBN 978-80-7367-504-2 MATĚJČEK, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Portál, s.r.o., Praha 2007, ISBN 978-80-7367-325-3

Použitá literatura a informační zdroje OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Léto v mateřské škole. Portál, s.r.o., Praha 1998, ISBN 80-7178-245-9 OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Zima v mateřské škole. Portál, s.r.o., Praha 1998, ISBN 80-7178-268-8 SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J.: Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Portál. Praha 2016 SPLAVCOVÁ, H.: Podmínky vzdělávání dvouletých dětí v mateřských školách. Diplomová práce. Praha, 2015 SPLAVCOVÁ, H.: Specifika práce s dětmi v jeslích Řásnovka. Bakalářská práce. Praha, 2013 SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.: Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: WoltersKluwer ČR, a. s., 2014. ISBN 978-80-7478-354-8