Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Rozvoj a zdokonalení integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání Priorita 3 Rozvoj celoživotního.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
PRIORITNÍ PROJEKTY LIBERECKÉHO KRAJE V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ PRO OBDOBÍ 2014+
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Platformy projektu KAP LK
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Plánování ve školní tělesné výchově
Šablony pro SŠ a VOŠ 21. září 2017 Doksy Mgr. Lucie Ptáková
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Hlavní město praha a integrace cizinců
Podpora krajského akčního plánování
Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje I
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekty MŠMT na podporu pedagogů
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Inspirace pro přípravu projektů do Operačního programu
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Průběh čerpání - Šablony pro SŠ/VOŠ I..
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Gymnasium Jižní Město Praha
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Autoevaluace z pohledu
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Model intenzivní podpory
Strategické řízení a plánování
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Šablony I a jejich realizace
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Ing. Dana Pražáková, Ph.D. kancelář ústředního školního inspektora 1. 12. 2016 Mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků

Vybrané podněty k DVPP za období 2014 - 2016 Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Vybrané podněty k DVPP za období 2014 - 2016 Vize ČŠI - kompetentní a důvěryhodná instituce, která prostřednictvím sběru a vyhodnocování dat poskytuje spolehlivé informace o kvalitě počátečního vzdělávání v ČR Výroční zpráva 2015/2016 Tematické zprávy (Podpora gramotností, Podpora nadaných dětí a žáků … ) Mezinárodní šetření Zjištění, doporučení směrem k systému i školám, metodická podpora školám i jednotlivým učitelům

Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Šetření TALIS 2013 a TIMSS 2015 TALIS 2013 -mezinárodní šetření o vyučování a učení - dotazník pro učitele a ředitele úroveň ISCED 2, 34 zemí nebo regionů (v ČR 220 ředitelů a 3219 učitelů) TIMSS 2015 – matematika a přírodověda, žáci 4. ročníků (49 zemí), dotazníky pro žáky, učitele, ředitele i rodiče (v ČR 159 ZŠ, přes 5 000 žáků a rodičů, 350 učitelů a 159 ředitelů)

Pohled ČŠI na profesní rozvoj učitelů Sebedůvěra učitelů Čeští učitelé si oproti průměru zemí věří téměř nejméně ze všech ve schopnosti inspirovat, motivovat a podpořit všechny žáky ve schopnosti zapojovat rodiče a maximálně využít potenciál každého žáka – klást dostatečně vysoké cíle

Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Doporučení ČŠI programy DVPP směřovat ke vzdělávacím aktivitám realizovaným přímo ve školách, využívat více komplexnější podoby těchto aktivit využívání technologií v DVPP – podpora synchronní i asynchronní komunikace, blended learning apod.

Společné vzdělávání pedagogická diagnostika individualizace Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Společné vzdělávání pedagogická diagnostika individualizace využívání aktivizujících metod ve výuce identifikace a podpora nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků podpora dětí a žáků s OMJ spolupráce s asistenty pedagoga obecně vzdělávání v oblasti specializovaných činností (výchovní poradci, školní metodici prevence)

Prevence a osobnostní rozvoj Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Prevence a osobnostní rozvoj koncepční DVPP v oblastech identifikace projevů šikany a volby adekvátních postupů při jejím řešení rozvoj dovednosti pedagogů integrovat do vzdělávání průřezové pojetí etické výchovy a dovednosti posilovat prožitkové formy vzdělávání dětí a žáků s cílem osvojení a upevnění hodnotového systému, kompetence pro rozvoj demokratické kultury implementaci systémů prevence rizikového chování žáků v praxi komunikace s rodiči a komunikace v krizových situacích

Podpora zdraví a bezpečnostní témata Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Podpora zdraví a bezpečnostní témata začleňovat všechna bezpečnostní témata do programů DVPP a rozvíjet dovednosti pedagogických pracovníků pracovat s bezpečnostními tématy v průběhu celého vzdělávání zajištění bezpečnosti žáků zejména v kyberprostoru výuce předmětu Zdravotní tělesná výchova ve školách, zejména s ohledem na vysoký podíl žáků osvobozených od tělesné výchovy cílenému rozvoji pohybových dovedností dětí včetně vedení zdravotního cvičení

Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Podpora hodnocení školení k využívání elektronické platformy InspIS ŠVP pro tvorbu a úpravy školních vzdělávacích programů, InspIS PORTÁL pro komunikaci s veřejností a InspIS SET pro ověřování výsledků poskytování popisné zpětné vazby a podpora formativního hodnocení podpora reflektivních dovedností pedagogů podpora sebehodnocení a vzájemného hodnocení systematické hodnocení individuálních vzdělávacích výsledků a  řízení hodnoticích procesů v souladu se ŠVP

Rozvoj kompetencí pedagogů Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Rozvoj kompetencí pedagogů ke spolupráci s externími partnery (školská poradenská zařízení, zaměstnavatelé, vysoké školy, krajští koordinátoři, OSPOD k využívání efektivního, zřetelného a cíleného závěrečného hodnocení proběhlé výuky k aplikaci účinných pedagogických přístupů vedoucích k individualizaci vzdělávání v oborových didaktikách (včetně odborných předmětů) v oblasti praktického vyučování

Rozvoj kompetencí pedagogů (pokračování) Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Rozvoj kompetencí pedagogů (pokračování) v orientaci na soudobé dějiny při výuce dějepisu k zajištění kvalitního kariérového poradenství ve škole k podpoře kooperativní a individualizované výuky k podpoře žáků ohrožených školním neúspěchem (na středních školách zejména v oblasti českého jazyka a matematiky) účelné využívání moderních technologií (didaktický potenciál ICT i v oblasti společného vzdělávání)

Podpora vedoucích pracovníků škol Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Podpora vedoucích pracovníků škol využívání zjištěných výsledků k identifikaci slabých míst, přijímání navazujících opatření řízení a zejména vedení pedagogických procesů a podpora vzájemné komunikace a spolupráce mezi vedením školy a pedagogy trvalému prohlubování a využívání manažerských dovedností s cílem zefektivňovat a inovovat procesy řízení a podpora dovednosti delegovat osobnostní rozvoj ředitelů komunikace s rodiči a využívání efektivních informačních systémů

Doporučení pro DVPP v zájmovém vzdělávání Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Doporučení pro DVPP v zájmovém vzdělávání vzdělávaní zaměřit na práci s účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami a s nadáním, dále na aktivní spolupráci se školskými poradenskými zařízeními rozvíjet kompetence pedagogů k: důslednému propojování ŠVP školní družiny, školního klubu se ŠVP školy a u středisek volného času se ŠVP partnerských škol zohledňování nových trendů v pravidelné zájmové činnosti, pohybové aktivity a netradiční kroužky

Představení vzdělávacích programů – Vzdělávací lídr a Lesson study Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Představení vzdělávacích programů – Vzdělávací lídr a Lesson study

Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Hlavní cíle aktivity „vzdělávací lídr“ vycházející z výsledků šetření TALIS 2013 současné nastavení funkčního studia pro ředitele škol se málo orientuje na řízení pedagogického procesu přitom tzv. leadership je zásadní prerekvizitou z hlediska orientace na vzdělávací úspěch každého žáka orientace aktivity s názvem „vzdělávací lídr“ se proto zaměřila na: pedagogický leadership kompetence s ním spojené rozvíjení nových kompetencí, větší porozumění pro náročná témata, emoční a intelektuální podpora, změna stereotypů

Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Zařazení aktivity „lesson study“ vycházející z výsledků šetření TALIS 2013 čeští učitelé se málo zapojují do některých forem profesního vzdělávání např. jen cca 15 % českých učitelů (oproti 30 % učitelů v rámci průměru TALIS) provádí individuální nebo skupinový výzkum tato forma vzdělávání je v řadě zemí velmi oblíbena, např. v Japonsku (pod názvem „lesson study“) je velmi využívána v rámci matematiky

Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Hlavní cíle aktivity „lesson study“ vycházející z výsledků šetření TALIS 2013 orientace aktivity s názvem „lesson study“ se proto zaměřila na: přípravu vyučovací hodiny (ve spolupráci s didaktikem), její reálné odučení a natočení na video analýzu videonahrávky a úpravu vyučovací hodiny (metodický materiál) možnost učit se hlouběji porozumět výuce pomocí spolupráce s jinými učiteli, snaha porozumět tomu, jak se žáci učí a jak uvažují

Profesní rozvoj pedagogů v projektu NIQES Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Profesní rozvoj pedagogů v projektu NIQES metodické vedení (moduly InspIS a lektory) při úpravě a tvorbě ŠVP - stanovování dílčích pedagogických cílů a plánování učebních aktivit ve školách pro kontinuální zvyšování kvality a efektivity učení žáků pro využívání různých typů úloh při hodnocení (zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků potřebných pro uplatňování moderních metod hodnocení) 8hodinové semináře, max 15 účastníků v mobilních vzdělávacích centrech v regionech a školní týmy přímo ve školách na základě potřeb dané školy. téměř 15 000 proškolených účastníků

Projekt Komplexní systém hodnocení Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Kam dál? Projekt Komplexní systém hodnocení zkvalitnění inspekční činnosti sdílení a porozumění kritériím kvalitní školy napříč vzdělávacím systémem vývoj dosud chybějících metod, postupů a nástrojů, pro zajištění komplexnosti hodnocení kvality počátečního vzdělávání nová metodická podpora školám v podobě popisů dobré praxe reálných českých škol 

Dana Pražáková Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 kancelář ústředního školního inspektora Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 Tel.: +420 251 023 127 ǀ Fax: +420 251 566 789 Email: posta@csicr.cz ǀ www.csicr.cz