R a y o n i s m u s (rusky lučismus)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Brněnský funkcionalismus praktická část bakalářské práce
Advertisements

Významný směr v architektuře Evropy a USA z první poloviny 20. století Charakteristické pro tento směr je použití plochých střech, absence ozdob, převaha.
Funkcionalismus I. polovina 20. století.
Umělecké směry 20. století
Období mezi dvěma válkami
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Umělecké směry 20. století
FUNKCIONALISMUS Jana Bobčíková.
SVĚTOVÁ ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ 2
SVĚTOVÁ ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ 1
Architektura tužkou a ve 3D
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_20. FORMÁT KRESBY  Než začneme kreslit, musíme si na pauzovací papír nakreslit základní formát v poměru stran.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Přehled a zvláštní typy zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Indukční cívka zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_25-13 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Ještěd.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Třebová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Gotika Název školy: Základní škola Karla Klíče Autor: Alena Pavolková
Architektonická kompozice
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ARTE POVERA Tematická oblast
Vytápění Tepelné ztráty
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Poznáváme – evropské a světové prostředí
Barva světla, šíření světla a stín
Číslo dum: VY_32_INOVACE_DVK_4_10
Malování Grafický program MS Windows Mgr. Marie Kardová.
Ing. Renata Segmüllerová
KUBISMUS Metelková Surov.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
VESMÍR.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_sada 2_94
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rešerše.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Těžiště a stabilita těles
Výroba dezertních hmot 2
Vila Tugendhat v Brně.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Informatika – Grafika.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kultura a věda mezi válkami
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Kognitivní (poznávací) procesy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_19 avantgarda
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

RAYONISMUS SUPREMATISMUS KONSTRUKTIVISMUS NEOPLASTICISMUS (De Stijl) Funkcionalismus BAUHAUS

R a y o n i s m u s (rusky lučismus)

● 1913 v Rusku → Michail Larionov a jeho družka Natalia Gončarovová, (ray nebo luch = paprsek) ● syntézou kubismus, futurismu a orfismu → od kubismu převzal lomení forem, od futurismu pohyb a od orfismu jasné barvy ● Hlavním principem rayonismu bylo doslova křížení odražených paprsků z různých objektů, podle Larionova rayonismus představoval opravdový pocit umění a osvobození se z konvencí realismu, které měly utlačovat umělce. Pokud se zabýváme ne objekty, ale shluky paprsků z nich vycházejícími, můžeme budovat obraz následovně: Shluk paprsků z objektu A se kříží s paprsky z objektu B, v prostoru mezi nimi se objevuje jistá forma, která je izolována umělcovou vůlí… Vnímání shluku paprsků, ne objektu samotného, je ze své přirozenosti o mnoho blíže symbolickému povrchu obrazu než samotnému objektu. Toto zobrazení je pak téměř totožné s fatou morganou… (pramen: artmuseum.cz)

Michail Larionov

Natalia Gončarovová Sklizeň

Kočky

Žlutý a zelený les

Suprematismus Kazimir Malevič podstatou je výrazový prostředek, úplné oproštění od předmětnosti ve prospěch čisté senzibility (abstraktních tvarů), tj.čistých pocitů, barva a forma mají mít supremaci (převahu) nad pouhým zobrazováním viditelného světa jevů. roku 1915 vydává manifest suprematismu s názvem „Od kubismu k suprematismu , fascinuje ho krása matematických forem, ale s vášní pro „vznešenost vesmíru“, pohyb směrem k nekonečnu, objevil sílu prázdných prostorů (inspirován létáním). Černý čtverec je zvukem na bílém pozadí ticha. Vrchol r. 1917 Bílý čtverec na bílém pozadí - askeze na hranici vyobrazení nicoty

Ruský konstruktivismus ● Směr zdůrazňoval technickou dokonalost a krásu hmoty, účelnost stavby. Prolínal se s raným funkcionalismem. Na rozdíl od něj dává větší důraz na dynamismus (vertikalita konstrukcí, diagonály). Vladimír Tatlin Antoine Pevsner - El Lisickij Naum Gabo Alexander Rodčenko

Vladimir Tatlin Projekt III.internacionály

El Lisickij

bratři Antoine Pevsner a Naum Gabo Realistický manifest, návaznost na Tatlinovy konstruktivistické myšlenky Sochaři Gabo průkopník kinetického umění

Naum Gabo

A.Pevsner KONSTRUKCE PROSTORU

(nové plastické umění) NEOPLASTICISMUS (nové plastické umění) - Skupina De Stijl (nizozemské hnutí, založené r.1917, trvání až do r.1931) Piet Mondrian a Theo van Doesburg zaměření na formu: kompoziční zjednodušení na horizontální a vertikální směr - Hledání harmonie a řádu v čisté abstrakci a redukci do základních barev a univerzálních tvarů - Východiska v přírodě, ale jinak vyloučení všeho, co by odkazovalo na vnímatelnou realitu

Piet Mondrian

Piet Mondrian

Piet Mondrian

Linie a barva

Piet Mondrian Strom a oceán

Piet Mondrian KOMPOZICE X

Theo van Doesburg KOMPOZICE XVI

Theo van Doesburg

Theo van Doesburg

Vliv neoplasticismu na design

Bauhaus W.Gropius 1919 – Výmar, Walter Gropius, světový význam v oblasti průmyslového designu a řemesla Od r.1925 - v Dessau pod vedením Hannese Meyera Od r.1930 - školu řídí Mies van der Rohe, až zrušení nacisty r.1933 Cíle: propojit umění s řemeslem, převážně architekti a designéři, testují jak nové technologie uvést do průmysl.výroby, exaktní studium výtvarných elementů a jejich uplatnění v uceleném díle „Architektura se má rozšiřovat vnitřní logikou, která by nebyla zatížena liniemi, fasádami a všemožnými klamy“ W.Gropius

Gropius - vila

W.Gropius SERVIS

W.Gropius – kabinet pro časopisy (1923)

W.Gropius FAGUS továrna na výrobu obuvi

Funkcionalismus Klíčová slova: purismus; Adolf Loos a Ornament a zločin; Le Corbusier a pět bodů moderní architektury; soulad funkce, materiálu a tvaru; brutalismus; organická architektura jako programový návrat k přírodě, F.L.Wright; J.Utzon a A.Aalto

Adolf Loos

Műllerova vila Praha

Műllerova vila (interiér) Praha

Le Corbusier Pět bodů moderní architektury: Roku 1927 byl Le Corbusier přízván Miesem vad der Rohe k účasti na výstavbě kolonie Weissenhof ve Stuttgartu. Postavil zde dva domy. Při této příležitosti publikuje proslulých Pět bodů moderní architektury (funkcionalismu).: 1. Sloupy: stavět domy na sloupech, čímž se uvolní přízemí pro zeleň a volný pohyb. 2. Střešní zahrady: technika plochých střech umožňuje budovat na střechách zahrady. Nahrazují zeleň, kterou dům místu odebral. 3. Volný půdorys: sloupy nesou síly všech podlaží, což umožňuje volné členění prostoru nenosnými příčkami. 4. Pásová okna: systém sloupů nám umožňuje vést dlouhá okna mezi sloupy. 5. Volné průčelí: konzolovitě vyvedené stropy uvolňují průčelí pro naprosto volné řešení oken a průčelí.

The Villa Savoye (1929)

La Chapelle de Notre-Dame-du-Haut (kaple P.Marie na výšinách) u městečka Ronchamp ve Francii

Chair LC4

Organická architektura Frank Lloyd Wright

Falling Water

Taliesin West Morning Light (1937, Wisconsin)

Chicago, Domov a studio

Guggenheimovo muzeum v New Yorku

Ennis House, Los Angeles

Jørn Utzon

Opera v Sydney

Alvar Aalto

Vitra Design Museum

Helsinki, University of Technology

Křeslo PAIMIO (1932)