RAYONISMUS SUPREMATISMUS KONSTRUKTIVISMUS NEOPLASTICISMUS (De Stijl) Funkcionalismus BAUHAUS
R a y o n i s m u s (rusky lučismus)
● 1913 v Rusku → Michail Larionov a jeho družka Natalia Gončarovová, (ray nebo luch = paprsek) ● syntézou kubismus, futurismu a orfismu → od kubismu převzal lomení forem, od futurismu pohyb a od orfismu jasné barvy ● Hlavním principem rayonismu bylo doslova křížení odražených paprsků z různých objektů, podle Larionova rayonismus představoval opravdový pocit umění a osvobození se z konvencí realismu, které měly utlačovat umělce. Pokud se zabýváme ne objekty, ale shluky paprsků z nich vycházejícími, můžeme budovat obraz následovně: Shluk paprsků z objektu A se kříží s paprsky z objektu B, v prostoru mezi nimi se objevuje jistá forma, která je izolována umělcovou vůlí… Vnímání shluku paprsků, ne objektu samotného, je ze své přirozenosti o mnoho blíže symbolickému povrchu obrazu než samotnému objektu. Toto zobrazení je pak téměř totožné s fatou morganou… (pramen: artmuseum.cz)
Michail Larionov
Natalia Gončarovová Sklizeň
Kočky
Žlutý a zelený les
Suprematismus Kazimir Malevič podstatou je výrazový prostředek, úplné oproštění od předmětnosti ve prospěch čisté senzibility (abstraktních tvarů), tj.čistých pocitů, barva a forma mají mít supremaci (převahu) nad pouhým zobrazováním viditelného světa jevů. roku 1915 vydává manifest suprematismu s názvem „Od kubismu k suprematismu , fascinuje ho krása matematických forem, ale s vášní pro „vznešenost vesmíru“, pohyb směrem k nekonečnu, objevil sílu prázdných prostorů (inspirován létáním). Černý čtverec je zvukem na bílém pozadí ticha. Vrchol r. 1917 Bílý čtverec na bílém pozadí - askeze na hranici vyobrazení nicoty
Ruský konstruktivismus ● Směr zdůrazňoval technickou dokonalost a krásu hmoty, účelnost stavby. Prolínal se s raným funkcionalismem. Na rozdíl od něj dává větší důraz na dynamismus (vertikalita konstrukcí, diagonály). Vladimír Tatlin Antoine Pevsner - El Lisickij Naum Gabo Alexander Rodčenko
Vladimir Tatlin Projekt III.internacionály
El Lisickij
bratři Antoine Pevsner a Naum Gabo Realistický manifest, návaznost na Tatlinovy konstruktivistické myšlenky Sochaři Gabo průkopník kinetického umění
Naum Gabo
A.Pevsner KONSTRUKCE PROSTORU
(nové plastické umění) NEOPLASTICISMUS (nové plastické umění) - Skupina De Stijl (nizozemské hnutí, založené r.1917, trvání až do r.1931) Piet Mondrian a Theo van Doesburg zaměření na formu: kompoziční zjednodušení na horizontální a vertikální směr - Hledání harmonie a řádu v čisté abstrakci a redukci do základních barev a univerzálních tvarů - Východiska v přírodě, ale jinak vyloučení všeho, co by odkazovalo na vnímatelnou realitu
Piet Mondrian
Piet Mondrian
Piet Mondrian
Linie a barva
Piet Mondrian Strom a oceán
Piet Mondrian KOMPOZICE X
Theo van Doesburg KOMPOZICE XVI
Theo van Doesburg
Theo van Doesburg
Vliv neoplasticismu na design
Bauhaus W.Gropius 1919 – Výmar, Walter Gropius, světový význam v oblasti průmyslového designu a řemesla Od r.1925 - v Dessau pod vedením Hannese Meyera Od r.1930 - školu řídí Mies van der Rohe, až zrušení nacisty r.1933 Cíle: propojit umění s řemeslem, převážně architekti a designéři, testují jak nové technologie uvést do průmysl.výroby, exaktní studium výtvarných elementů a jejich uplatnění v uceleném díle „Architektura se má rozšiřovat vnitřní logikou, která by nebyla zatížena liniemi, fasádami a všemožnými klamy“ W.Gropius
Gropius - vila
W.Gropius SERVIS
W.Gropius – kabinet pro časopisy (1923)
W.Gropius FAGUS továrna na výrobu obuvi
Funkcionalismus Klíčová slova: purismus; Adolf Loos a Ornament a zločin; Le Corbusier a pět bodů moderní architektury; soulad funkce, materiálu a tvaru; brutalismus; organická architektura jako programový návrat k přírodě, F.L.Wright; J.Utzon a A.Aalto
Adolf Loos
Műllerova vila Praha
Műllerova vila (interiér) Praha
Le Corbusier Pět bodů moderní architektury: Roku 1927 byl Le Corbusier přízván Miesem vad der Rohe k účasti na výstavbě kolonie Weissenhof ve Stuttgartu. Postavil zde dva domy. Při této příležitosti publikuje proslulých Pět bodů moderní architektury (funkcionalismu).: 1. Sloupy: stavět domy na sloupech, čímž se uvolní přízemí pro zeleň a volný pohyb. 2. Střešní zahrady: technika plochých střech umožňuje budovat na střechách zahrady. Nahrazují zeleň, kterou dům místu odebral. 3. Volný půdorys: sloupy nesou síly všech podlaží, což umožňuje volné členění prostoru nenosnými příčkami. 4. Pásová okna: systém sloupů nám umožňuje vést dlouhá okna mezi sloupy. 5. Volné průčelí: konzolovitě vyvedené stropy uvolňují průčelí pro naprosto volné řešení oken a průčelí.
The Villa Savoye (1929)
La Chapelle de Notre-Dame-du-Haut (kaple P.Marie na výšinách) u městečka Ronchamp ve Francii
Chair LC4
Organická architektura Frank Lloyd Wright
Falling Water
Taliesin West Morning Light (1937, Wisconsin)
Chicago, Domov a studio
Guggenheimovo muzeum v New Yorku
Ennis House, Los Angeles
Jørn Utzon
Opera v Sydney
Alvar Aalto
Vitra Design Museum
Helsinki, University of Technology
Křeslo PAIMIO (1932)