Inkluze v podmínkách DMl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Individuální vzdělávací plán
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Novelizovaná legislativa a určování SVP žáků PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Příprava koordinátorů (výchovných poradců) na zajištění podpory ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách PhDr. Jana Zapletalová.
Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
9. Tvorba individuálního plánu
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
PHmax ve středním vzdělávání
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Seminář PPP Brno informace ze setkání VP 5/2018 Brno – město, Brno - venkov květen 2018.
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Š A B L O N Y II.
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn
Transkript prezentace:

Inkluze v podmínkách DMl Celostátní konference pracovníků DMl Inkluze v podmínkách DMl PhDr. Petra Novotná

Změny v organizaci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s tím související další opatření ve vzdělávání od 1. září 2016 - účinnost novely 82/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony – přechodné ustanovení 2 roky, do té doby školy musí zrevidovat ŠVP, ŠPZ kontinuálně provést rediagnostiku žáků. Inkluze může být výzvou pro pedagogy a vést je přemýšlení nad myšlením svých žáků.

Školský zákon, ve znění zákona č. 82/2015 Sb. Redefinuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami Namísto zdravotního znevýhodnění, zdravotního postižení, sociálního vzdělávání se zavádí se nový termín žák s odlišnými životními podmínkami a žák z odlišného kulturního prostředí. Zavádí se odlišný systém koloběhu informací o žákovi. Zavádí se revize výstupů školských poradenských zařízení. §16 odst 9 zachovává možnost vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve školách s upraveným RVP ZV (speciální školy, třídy, oddělení, skupiny), prostředí, kde se realizuje podpora žáka. Zpřísňuje pravidla pro zařazování do těchto tříd a škol. Zavádí se stupně podpory 1-5 pro žáky se SVP a tato podpora je možná i ve školských zařízeních. Nově jsou podpůrná opatření přiznávána také žákům nadaným a mimořádně nadaným a také žákům pro pobyt ve školském zařízení.

Přehled podpůrných opatření upravuje vyhláška 27/2016 Sb Přehled podpůrných opatření upravuje vyhláška 27/2016 Sb. O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Upravuje popis organizační a finanční náročnosti poskytovaných podpůrných opatření členěných do 5 stupňů od 1. do 5. stupně. Popisuje jednotlivá podpůrná opatření, které se člení do stupňů. Popisuje speciální učebnice, pomůcky a kompenzační pomůcky. Obsahuje kódy pro normovanou finanční náročnost. Obecně upravuje výjimky z pravidel poskytovaných podpůrných opatření .

JAKÁ ROZLIŠUJEME PODPŮRNÁ OPATŘENÍ – ČEHO SE TÝKAJÍ Forma vzdělávání, stupeň vzdělání. Metody výuky- vymezení vhodných didaktických úprav učiva na podporu žáka. Možnosti úpravy obsahu vzdělání a očekávaných výstupů (+ práce s disponibilními hodinami). Organizace výuky žáka (škola a školské zařízení)+ přijímací řízení, všechny formy ukončování studia + možnost prodloužení délky vzdělávání. IVP – možnost uplatnění od 2. stupně podpory, kontrola 1x ročně. Hodnocení žáka (kritéria, formy, úpravy hodnotících kritérií, práce s postoji a motivací). Intervence- předmět speciálně pedagogické péče + pedagogická intervence . Metodická podpora práce pedagoga- koncentrovaná podpora ŠPZ (PPP a SPC) + možnost využití služeb školního psychologa nebo školního speciálního pedagoga

Personální podpora pedagoga pedagogickými pracovníky Asistent pedagoga. Další pedagog (včetně speciálního pedagoga-učitele). Personální (odborná) podpora vzdělávání žáka nepedagogy Tlumočník českého znakového jazyka. Přepisovatel pro neslyšící. Personální podpora žáka jiná Osobní asistent. Další typy podpory Náhradní prostředky komunikace alternativní a augmentativní formou. Podpora orientace v prostoru. Další formy podpory z oblasti speciální pedagogiky a psychologie. Práce s jednotlivcem i skupinou. Posilování výuky, sociálních vztahů, vyrovnávání handicapů.

IVP – podpůrné opatření může být od 2. st. Specifické podpůrné opatření na žádost žáka, zákonného zástupce a se souhlasem ředitele školy. Doporučení ŠPZ, informovaný souhlas zákonného zástupce popř. žáka. Vychází z RVP /ŠVP nebo z dalších vzdělávacích programů . Úpravy metod, forem práce, hodnocení žáka. Obsah a jeho modifikace v souladu s problémy ve vzdělávání žáka Časové rozložení učiva- včetně časové úpravy vyuč. hodiny Případné úpravy výstupů od 3. stupně PO u žáků s LMP a dalších druhů zdravotního postižení. Za vyhotovení IVP odpovídá ředitel školy- spolupráce s rodičem – vychází z návrhu ŠPZ-zpracovává škola viz. příloha vyhlášky. Je zpracován ihned po podpisu informovaného souhlasu rodičem ve škole, nejdéle do 1 měsíce- obsahuje podpis účastníků. Průběžné vyhodnocování -1x ročně kontrola v ŠPZ, případně častěji pokud je charakter problémů takový, že je to potřebné.

IVP IVP, které je ředitelem schváleno od 1.9. 2016 je nutné používat formulář daný vyhláškou. Konzultant IVP v novém doporučení není zatím uveden, proto školy budou uvádět jméno pracovníka ŠPZ, který zpracoval doporučení, pokud budou 2 jednoho si vybere. V novém formuláři jsou některé kolonky, které ve starých zprávách ŠPZ nebyly uvedeny- škola si zkusí naformulovat sama nebo tuto část vynechá. ŠPZ metodicky pomáhá se zracováním IVP, ale vypracovává jej škola. Podpis IVP pracovníkem může proběhnout až v rámci vyhodnocování IVP. Není nutný před jeho předáním zákonnému zástupci.

Toto je formulováno v nových doporučeních, jinak si škola zkusí naformulovat nebo bude kontaktovat ŠPZ

Asistent pedagoga – PO od 3.st. Pedagogický pracovník . Nově může být přiznám i školskému zařízení. Podpora pedagoga a jeho prostřednictvím podpora žáka. Adaptace na školu, komunikace s rodiči a komunitou. Podpora žáka ve výuce+příprava na výuku. Nezbytná sebeobsluha a pomoc při akcích mimo školu. Podpora asistenta v případě nemoci škola-rodina-škola. 1 + více žáků- 4 max- AP pro žáka popř. sdílený asistent . Školy podle §16/9- větší počet žáků na AP..

Organizace využití AP §5 vyhlášky §18 vyhlášky- pokud je ve třídě (oddělení, skupině) počet žáků s PO 2.-5. stupně vyšší než 5 lze využívat AP nad rámec PO Do počtu žáků podle tohoto pravidla se nezapočítávají ti, kteří již AP mají Max. počet pedagogických pracovníků ve třídě jsou 4 Od 3. stupeň podpory –AP úvazek od 0,25 až do 0,75 , 0, 25 -0, 5 do školského zařízení od 4. stupně Ap úvazek 1,0

Zařazování žáků do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle §16, odst.9 ŠZ Na základě doporučení ŠPZ a žádosti zákonného zástupce nebo zletilého žáka Doporučení ke vzdělávání žáka má platnost 2 roky, s výjimkou žáků s LMP, kde platí 1 rok Doporučení obsahuje zdůvodnění zařazení žáka Žák respektive zákonný zástupce je poučen dopředu o organizaci vzdělávání a o výstupech ze vzdělávání žáka a jeho dalších možnostech Informovaný souhlas rodiče a doporučení ŠPZ Při zařazení nebo přeřazení do vzdělávacího programu základní školy speciální je obdobný postup Nejmenší počet žáků třídy 4 a nejvíce 14 Při odborném výcviku na střední škole zřízené podle odst.9§16 se skupiny naplňují do počtu stanoveného nařízením vlády , v ost. Případech má skupina na praktickou výuku 6 žáků

NOVÉ POSTUPY Pokud ani přes snahu domluvit se na podpůrných opatřeních nedojde k domluvě, může se škola, zákonný zástupce nebo zletilý žák obrátit na revizní pracoviště, které musí vyhodnotit relevanci stížnosti na doporučení, případně zprávu z vyšetření (§10 odst.4 zákona č. 359/1999 Sb.) O vyšetření žáka a zpracování doporučení může požádat i zástupce veřejné moci – OSPOD, pak má právo na doporučení z vyšetření. Pokud mezi školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka, případně žákem samotným dojde k rozporu, který jde proti zájmu vzdělávání žáka, může se školské poradenské zařízení obrátit na OSPOD (výjimečně, pokud rodič neposkytuje součinnost při stanovování podpůrných opatření). Doba platnosti podpůrného opatření je zpravidla nejvýše 2 roky, vyhodnocení nejdéle po roce od zahájení poskytování PO.

Nadaný a mimořádně nadaný žák Projevuje se v oblasti kognitivní, pohybové, manuální, umělecké nebo sociální. U mimořádně nadaných vysoká tvořivost v celém okruhu činností, dosahuje mimořádných výsledků. Ředitel může pro jejich vzdělávání vytvářet skupiny z různých ročníků. Možnost účasti na výuce ve vyšším ročníku i na jiné škole. Se souhlasem ředitele se mohou vzdělávat také formou stáží ve škole stejného nebo jiného druhu, IVP. Možnost přeskočení ročníku, komisionální zkouška

Spotřební materiály od 20 do 1000 Kč Softwarové vybavení Tablety a počítače, CD učebnice Didaktické pomůcky Úpravy prostor v místnosti Kompenzační pomůcky- široké spektrum -kamery, lupy, vozíky, lyžiny, zápisníky pro nevidomé, Brailská tiskárna (100 000)….

Formuláře PLPP- plán pedagogické podpory Zpráva z vyšetření IVP Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole + ve školském zařízení Informovaný souhlas MŠMT- společné vzdělávání

Přiznání podpůrných opatření Pokud škola posílá dítě, žáka, studenta poprvé na vyšetření v PPP předloží Plán pedagogické podpory, který ukazuje, co vše již bylo pedagogy školy pro podporu žáka ve škole učiněno. Tato opatření škola obvykle realizuje minimálně 3 měsíce, teprve pokud nejsou úspěšní odesílají do ŠPZ. Dalším podkladem pro vyšetření je tzv. snímek školy – je nutné vyplnit vždy, zde pedagog vyplní vše co již bylo uskutečněno, nakoupeno, jaká personální podpora je pro žáka zajištěna a v jakém rozsahu. Každá škola má svého koordinátora inkluze – může být i výchovný poradce, školní psycholog apod.

V případě, že to bude nutné ještě před vyšetřením nebo před vydáním doporučení navštíví pracovník PPP školu nebo ji bude kontaktovat jiným způsobem. Ve snímku škole uvádí pedagog zatím ta opatření, která byla realizována postaru - u nich nezná číslo PO, ani finanční náročnost, proto je v žádném dokumentu neuvádí. Při kontrolním vyšetření škola předloží Aktuální informace o doposud realizovaných opatřeních školou. U nových klientů může proběhnout nejprve konzultace se zákonnými zástupci popř. klientem a následně pedagogické či spec. pedagogické vyšetření. Pokud to je nutné odesíláme např. k odbornému lékaři.

V případě, že to bude nutné ještě před vyšetřením nebo před vydáním doporučení navštíví pracovník PPP školu nebo ji bude kontaktovat jiným způsobem. Ve snímku škole uvádí pedagog zatím ta opatření, která byla realizována postaru - u nich nezná číslo PO, ani finanční náročnost, proto je v žádném dokumentu neuvádí. Při kontrolním vyšetření škola předloží Aktuální informace o doposud realizovaných opatřeních školou. U nových klientů může proběhnout nejprve konzultace se zákonnými zástupci popř. klientem a následně pedagogické či spec. pedagogické vyšetření. Pokud to je nutné odesíláme např. k odbornému lékaři.

Přiznání podpůrných opatření Pokud škola posílá dítě, žáka, studenta poprvé na vyšetření v PPP předloží Plán pedagogické podpory, který ukazuje, co vše již bylo pedagogy školy pro podporu žáka ve škole učiněno. Tato opatření škola obvykle realizuje minimálně 3 měsíce, teprve pokud nejsou úspěšní odesílají do ŠPZ. Dalším podkladem pro vyšetření je tzv. snímek školy – je nutné vyplnit vždy, zde pedagog vyplní vše co již bylo uskutečněno, nakoupeno, jaká personální podpora je pro žáka zajištěna a v jakém rozsahu.

V případě, že to bude nutné ještě před vyšetřením nebo před vydáním doporučení navštíví pracovník PPP školu nebo ji bude kontaktovat jiným způsobem. Ve snímku škole uvádí pedagog zatím ta opatření, která byla realizována postaru - u nich nezná číslo PO, ani finanční náročnost, proto je v žádném dokumentu neuvádí. Při kontrolním vyšetření škola předloží Aktuální informace o doposud realizovaných opatřeních školou. U nových klientů může proběhnout nejprve konzultace se zákonnými zástupci popř. klientem a následně pedagogické či spec. pedagogické vyšetření. Pokud to je nutné odesíláme např. k odbornému lékaři.

V případě, že to bude nutné ještě před vyšetřením nebo před vydáním doporučení navštíví pracovník PPP školu nebo ji bude kontaktovat jiným způsobem. Ve snímku škole uvádí pedagog zatím ta opatření, která byla realizována postaru - u nich nezná číslo PO, ani finanční náročnost, proto je v žádném dokumentu neuvádí. Při kontrolním vyšetření škola předloží Aktuální informace o doposud realizovaných opatřeních školou. U nových klientů může proběhnout nejprve konzultace se zákonnými zástupci popř. klientem a následně pedagogické či spec. pedagogické vyšetření. Pokud to je nutné odesíláme např. k odbornému lékaři.

z vyšetření obdrží zákonní zástupci či zletilí klienti Zprávu a také informaci jaká podpůrná opatření budou v Doporučení odeslána škole. zákonní zástupci obdrží zprávu i doporučení ( preferujeme osobní převzetí, lze také odeslat doporučeně). Škole je odesíláno doporučení a to vždy pokud se jedná o žáka se SVP – forma -doporučeným dopisem, datovou schránkou, předáním ve škole proti potvrzení. U datové schránky musí mít škola zaškrtnutý příjem dokumentů.

Pokud zákonní zástupci nebudou souhlasit s odesláním doporučením škole, nemůže být žákovi, studentovi nebo dítěti služba poskytnuta. Pokud zákonní zástupci brání vyšetření žáka v ŠPZ a je to v jeho zájmu, škola kontaktuje OSPOD, který si toto vyšetření může vyžádat, stejně jako soud. Potom doporučení odchází rovněž těmto organizacím. Škola po obdržení doporučení, pozve do 30 dnů zákonného zástupce a ve škole proběhne souhlas s doporučovanými opatřeními viz. formulář doporučení ŠPZ. Od podpisu má škola 4 měsíce na realizaci podpůrného opatření, pokud se tak nestane, škola musí opět kontraktovat ŠPZ a společně se dohodnou jak doporučení přehodnotí. Do 30 dnů po obdržení doporučení může být podána revize na toto doporučení – školou, zákonný zástupcem, soudem, OSODem.

PRO RODIČE

kód

IVP

VE ŠKOLE

stanovuje a vyhodnocuje škola I. stupeň podpory- stanovuje a vyhodnocuje škola Mírné projevy speciální vzdělávací potřeby žáka ve školní práci. Návrh podpory – škola, volí prostředky pedagogické podpory. Individualizace (odlišné postupy práce a didaktické úpravy), pokud se jedná o 1 pedagoga u kterého dítě má problémy. PLPP (formy, metody práce, pozornost, koncentrace, motivace, hodnocení, x obohacování)- pokud je třeba upravit výuku ve více předmětech. Max. 3 měsíce, hodnocení posunu, portfólio žáka. Využívání školního poradenského pracoviště (VP+ŠMP nebo i školní psycholog/školní speciální pedagog). + pozitivní změna (metodická podpora pedagoga). - stav beze změny s tendencí ke zhoršení – následuje doporučení školy pro návštěvu ŠPZ.

II. Stupeň podpůrných opatření- škola a ŠZ Určen pro speciální vzdělávací potřeby s mírnými obtížemi ve vzdělávání žáka, vliv jiných životních podmínek, odlišné kultury, aktuálního zdravotního stavu, …. kompenzace je možná s využitím pomůcek+ předmětů speciálně pedagogické péče+ pedagogické intervence+ IVP 1h/1t pedagogické intervence na práci s žákem, případně se třídou 1h/1t předmět speciálně pedagogické péče 2h/m intenzivní podpory ŠPZ škole Podpora výuky českého jazyka jako cizího MŠ- 4x 15 minut týdně/ celkem 80 h+ ZŠ- 120 h+ SŠ -120 h AP- pro práci se třídou podle §18 vyhlášky Úpravy metod výuky, organizace výuky, obsahů vzdělávání IVP může být uplatněn Hodnocení –úpravy v kontextu požadavků na vyrovnání obtíží žáka a udržení motivace pro vzdělávání (formativní, kritéria, portfólio..´) Zahájení a ukončení vzdělávání, pomůcky

III. Stupeň podpůrných opatření- škola a ŠZ Potřeba znatelných úprav ve vzdělávání z důvodů odlišných kulturních a životních podmínek žáka, závažné poruchy učení a chování, PAS, vady řeči, LMP, slabozrakost, nedoslýchavost, neznalost vyučovacího jazyka , hraniční intelekt…. Možnost úprav v RVP ZV obsahu + výstupů ze vzdělávání u žáků s LMP, IVP, metody výuky, podpora výuky v případě nepřipravenosti na školu, integrovaní žáci na třídu 4/5 Podpora AP- sdílená asistence 0,25 x3 nebo 0,5 pedagoga na vybrané předměty, kombinace Podpora AP ve ŠZ -0,25 minimálně na žáka Školní psycholog/školní speciální pedagog od 0,5 úvazku (při zvýšeném počtu žáků ve škole) IVP, RVP ZV Hodnocení žáka a jeho úpravy Podpora výuky českého jazyka jako cizího: MŠ- 120 h/ ZŠ a SŠ- 200/ h Intervence Předmět speciálně pedagogické péče -3h/t Pedagogická intervence 3h/t z toho 1 h na práci se třídou Metodická podpora ŠPZ 3h/m Úpravy MZK (2.skupina), rozložení 1 rok/2, prodloužení o 1 rok, pomůcky

PO Asistent pedagoga ŠPZ bude pečlivě zvažovat nutnost přidělení tohoto PO-§5 ŠPZ bude vyhodnocovat zda škola již ve třídě kam žáka zařazujeme nemá podporu AP, případně kolik osob již v dané třídě poskytuje podporu Od 3. stupně PO- úvazek je možné skládat od 0,25 do 0,75 + podpora ve školském zařízení- družina, klub, domov mládeže Při zvýšené pedagogické náročnosti + 0,5 až 1,0 úvazku dalšího pedagogického pracovníka Od 4. stupně 1,0 , možnost práce AP se žákem v době nemoci doma, zajištění spojení škola a rodina (+ESF školní asistent) §18-pokud je ve třídě více jak 5 žáků s PO 2.-5. stupně lze získat AP nad rámec PO – rozvojový program Do počtu žáků se nezapočítávají ti, kterým jsou poskytovány služby AP

IV. Stupeň podpůrných opatření- škola a ŠZ Významné úpravy v metodách a organizaci vzdělávání, úpravy v obsahu i výstupech Stavebně upravené prostory, náhradní formy komunikace, tlumočení do českého znakového jazyka, simultánní přepis Augmentativní a alternativní formy komunikace Úpravy délky vyučovacích hodin, respekt k potřebám žáků upravovat hygienu školní práce Ve třídě 4 žáci s podporou (3 ped. pracovníci) Personální podpora- AP varianty 0,25/1ž nebo 1,0 AP a 1 žák Další pedagog- 4h/týden Možnost služeb AP v době nemoci žáka –docházka do domácího prostředí, komunikace se školou Školní psycholog/školní speciální pedagog od 0,5 pro školu Další nepedagogický pracovník Podpora ve ŠZ – u všech 0,25 IVP, RVP ZV- upravený, hodnocení žáka Intervence Předmět speciálně pedagogické péče 3h/t Pedagogická intervence 2h/t Metodická podpora ŠPZ -6 měsíců 3h/ m Prodloužení školní docházky pro žáky nevidomé o 1 rok, prodloužení délky studia ŠŠ a VOŠ o 2 roky. Rozložení studia až na 10 let ZŠ. Pomůcky

V. Stupeň podpůrných opatření- škola a ŠZ Obtíže žáka vyžadují nejvyšší možnou míru uzpůsobení podmínek vzdělávání žáka. Úpravy prostředí, úpravy výuky-obsah i výstupy, úpravy pracovního místa žáka. Upravené RVP ZV, RVP ZŠS, IVP, předměty speciálně pedagogické péče Pedagog s příslušnou kvalifikací i speciální pedagogové Skupina 4 žáků až 3 pedagogové Personální podpora: AP, TLM, PŘ, další pedagog -1,0 každý z nich + možnost školního psychologa nebo školního speciálního pedagoga Intervence: Předmět speciálně pedagogické péče 4h/t Pedagogická intervence 2h/t Metodická podpora ŠPZ 3h/m

Děkuji za pozornost Dopřejme sobě i systému čas a hledejme společnou cestu. PhDr. Petra Novotná  novotna@pppuo.cz 777611690 www.pppuo.cz