HISTORIE NÁZORŮ NA VESMÍR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj poznání vesmíru 1. Geocentrický (zeměstředný) názor
Advertisements

Keplerovy zákony.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Pohyby v centrálním gravitačním poli Slunce, Keplerovy zákony
Překonávání důsledků Aristotelovy fyziky geocentrismus geocentrismus geocentrismus kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy pád předmětů.
Optický dalekohled či teleskop = přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček nebo zrcadel Hlavní parametry optických přístrojů - světelnost.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Anotace Žáci se během prezentace seznamují s novými pojmy astrologie, astronomie, alchymie. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření duben 2012 Ročník.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
ZEMĚPIS. - Slunce (1 hvězda) - 8 planet: - Merkur - Venuše - Země - Mars - Jupiter - Saturn - Uran - Neptun SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co všechno najdeme ve vesmíru? HVĚZDY GALAXIE SLUNCE PLANETY MLHOVINU.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_20_ Dalekohledy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Fyzika - astronomie Planety. Je věda o vesmíru. Slovo pochází z řečtiny - astron = hvězda, nomos = zákon. Česky - hvězdářství. Vznikla už ve starověku.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Fyzika Tematická.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
VY_32_INOVACE_Vac_I_01 Úvod do zeměpisu
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Obecná teorie relativity
VY_32_INOVACE_
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
VESMÍR.
Sluneční soustava 4. ročník/oktáva.
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Důsledky základních postulátů STR
Saturn Sluneční soustava Název školy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Úvod do astronomie.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
MĚSÍC.
Čas Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země, počítáním času a časovými pásmy.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Souhrnné opakování-VESMÍR
Z DEJÍN ASTRONÓMIE Fyzika 9.ročník Mgr. Zuzana Račková
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Fyzika 6. ročník
Vláda prvních Habsburků
Světelné jevy -shrnutí
Elektroskop. Jednotka elektrického náboje
Keplerovy zákony.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Období: září – prosinec 2011
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slunce.
VI. ročník ZŠ (praktická)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
2. Centrální gravitační pole
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

HISTORIE NÁZORŮ NA VESMÍR

NEJMLADŠÍ ODPOVĚĎ NA NEJSTARŠÍ OTÁZKU Egyptská bohyně Nút každý den rodí a opět polyká Slunce

1.den Bůh stvořil nebe, zemi a světlo 2.den oddělil Bůh klenbou vody na nebi a na zemi 3.den vytvořil souš a na ní rostliny 4.den Bůh stvořil světla na obloze – Slunce a Měsíc 5.den Bůh stvořil zvířata 6.den Bůh stvořil člověka – Adama a z jeho žebra Evu 7.den Bůh odpočíval

PRVOTNÍ PŘEDSTAVY země - plochá deska, která se vznáší ve vzduchu nebo plave ve vodě - je středem vesmíru 1. Anaximandros (asi nebo 549 před n. l.) antický filozof tvrdil → Země má tvar válce, jehož výška činí třetinu průměru jeho základny a volně se vznáší uprostřed vesmíru byl prvním: 1. kdo představu geocentrického systému jasně formuloval 2. kdo se domníval, že ve vesmíru je nekonečné množství obydlených světů

2. Aristoteles ( př.n.l.) antický filozof považoval Zemi za střed vesmíru, kolem níž věčně krouží nebeská tělesa snažil se obsáhnout a uspořádat všechno předmětné vědění své doby a výsledky vlastních pozorování Země 3. Ptolemaios (asi 85 - asi 165) Řecký matematik, astrolog, astronom, geograf rozvinul Aristotelův systém a od něj ho převzala křesťanská a katolická církev pokládal Zemi za střed vesmíru, okolo něhož obíhají Slunce, Měsíc, planety a hvězdy = geocentrický systém

4. Mikuláš Koperník4. Mikuláš Koperník ( ) polský kněz a astronom vytvořil heliocentrický model Sluneční soustavy De Revolutionibus orbium coelesticum libri VI (Šest knih o obězích sfér nebeských) na rozdíl od ptolemaiovského systému odmítal přiznat Zemi nejvýznamnější místo v centru vesmíru Johannes KeplerJohannes Kepler ( ) podporuje myšlenku Koperníka o kruhových drahách planet definuje zákony o pohybu planet (3), navrhl nový typ dalekohledu

KEPLEROVY ZÁKONY 1. planety obíhají kolem Slunce po eliptických drahách, v jejichž jednom společném ohnisku je Slunce  popisuje tvar trajektorie planet 2. obsahy ploch opsaných průvodičem planety (spojnice planety a Slunce) za stejný čas jsou stejně velké  popisuje vlastní pohyb planet 3. poměr druhých mocnin oběžných dob dvou planet je stejný jako poměr třetích mocnin jejich velkých poloos (středních vzdáleností těchto planet od Slunce)  uvádí vztah mezi oběžnými dobami 2 planet a hlavními poloosami jejich eliptických trajektorií

6. Giordano Bruno6. Giordano Bruno ( ) italský mnich, astronom, filozof, spisovatel, volnomyšlenkář Země ani Slunce není středem vesmíru → upálen církví za rouhačství a zpochybňování církve, Campo de‘ Fiore - Řím mnemonika, Ars Memoriae – Umění paměti, Galileo Galilei7. Galileo Galilei ( ) italský astronom, fyzik sestrojil vlastní přístroj a pozoroval s ním vesmír 1609, 1610 krátery a hory na Měsíci, 4 největší Jupiterovy měsíce, pozoroval fáze Venuše, pás Mléčné dráhy učení o zemské rotaci

MAX PLANCK

ISAAC NEWTON

ALBERT EINSTEIN

WILLIAM HERSCHEL

JURIJ ALEXEJEVIČ GAGARIN

VALENTINA TĚREŠKOVOVÁ

NEIL ARMSTRONG

STEPHEN HAWKING

ZDROJE s&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjPodyI24PSAhWJchQKHc9UAy4Q_AUIBigB#imgrc=BM 9XFgOsPstvvM s&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjPodyI24PSAhWJchQKHc9UAy4Q_AUIBigB#imgrc=BM 9XFgOsPstvvM Stephen Hawking (dokument)