Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_CJ_55
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ Ročník: 5. Datum vytvoření: Anotace: Hans Christian Andersen, pohádkář, typické znaky jeho pohádek Klíčová slova: Holčička se sirkami, Čítanka 5 Alter, vydání 2010 Autor: Mgr. Marta Papežová
1. Tiché čtení – Holčička se sirkami, H. Ch. Andersen 2. Urči, která tvrzení jsou pravdivá a která jsou nepravdivá: toto lze použít jako vytištěný pracovní list pro každého žáka a výsledky pak porovnat. Děj příběhu se odehrává na jaře. Ano Ne Holčička neměla čepici. Ano Ne Holčička se bála jít domů. Ano Ne Sirky dostala jako dárek od jednoho chlapce. Ano Ne Zapalovala sirky, aby se ohřála. Ano Ne Holčička měla halucinace, protože umrzala. Ano Ne Příběh je smutný. Ano Ne Holčička věřila, že ji babička zachrání. Ano Ne
Narozen: , Odense, Dánsko Zemřel: ve věku 70 let, Kodaň, Dánsko Z á k l a d n í i n f o r m a c e : Hans Christian Andersen byl dánský spisovatel, nejslavnější světový pohádkář Napsal 156 pohádek, některé vycházejí z lidových pohádek (není znám autor), ale většina jich je původních, například: Sněhová královna, Císařovy nové šaty,… V některých pohádkách mají významové poslání i hračky, předměty denní potřeby, představitelé živočišného i rostlinného světa, např. Křesadlo, Divoké labutě, Malenka Některé pohádky byly zfilmovány, např. Malá mořská víla
4. Beseda k příběhu: - ústně - Jak na tebe příběh zapůsobil? - Mohlo se to opravdu stát? - Jak jinak mohl příběh skončit? - Jak se k holčičce chovali její rodiče? - Proč jí nikdo z lidí nepomohl? - Jsou smutný děj nebo smutné zakončení typické pro příběhy H. Ch. Andersena? - Víš, kde leží Dánsko? Co víš o této zemi? - Víš, kde leží v Dánsku Kodaň? – najdi ji na mapě - Mohl se příběh odehrávat i jinde? 5. Hra: Jeden hráč představuje některou osobu nebo věc z pohádky Holčička se sirkami, ostatní děti mu kladou otázky, na které může odpovídat pouze ano/ne. Cílem je zjistit, čím nebo kým daný hráč je – lze omezit časově nebo počtem otázek.
Zdroje: Čítanka 5 Alter, ISBN , vydání z roku 2010