projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/ Datum : Téma : Savci Název : Šimpanz učenlivý Ročník : Autor : Mgr. Dagmar Rolencová
ANOTACE Materiál je určen jako doplněk učiva doplněk učiva Přírodovědy 5. ročníku – podnebné pásy, případně ČaJS 3. ročník – obratlovci.
ŠIMPANZ UČENLIVÝ Pan troglodytes
ZAŘAZENÍ V ŽIVOČIŠNÉ ŘÍŠI Říše: živočichové Kmen: strunatci Podkmen: obratlovci Třída: savci Řád: primáti Čeleď: hominidi Rod: šimpanz Druh: šimpanz učenlivý
VÝSKYT Tropické deštné pralesy. Lesnaté savany. Křovinatá krajina. Horské lesy do 3000 m. n. m. Západní a Střední Afrika.
POPIS Nejbližší příbuzný člověka. Člověku nejpodobnější. Délka 65 – 100 cm, váha 45 – 75 kg, Výška 120 – 170 cm. V zajetí se dožije i 50 let. Horní končetiny jsou delší. Pohybuje se i 45km/h. silné nadočnicové oblouky úzké a pohyblivé pysky téměř holé a odstálé uši protistojný palec obličej: mláďata růžový dospělý černý srst černá, hnědočerná
ŽIVOT V PŘÍRODĚ Aktivní ve dne. Žije v tlupách – 60 i více jedinců. Tlupy se rozčleňují na menší skupiny. Samci spolu ve skupině bojují o postavení. Členové skupiny si vzájemně vyjadřují sympatie, nadřazenost, přátelství, úctu apod. Vzájemně pečují o svoji srst – zklidňuje a upevňuje hierarchii. Vysoko ve větvích si staví hnízda – spletena z větví a vystlána měkkým materiálem..
POTRAVA Při vyhledávání potravy využívají svoji inteligenci. Hledají energeticky výhodnou stravu i za cenu větší námahy při jejím získávání. Pamatují si kdy a kde vhodnou potravu najdou. Využívají jednoduché prostředky k získání potravy – např. kámen k rozbití ořechů. Potravu tvoří: byliny, plody, semena, pupeny termiti, mravenci, uloví i mladého paviána či antilopu.
ROZMNOŽOVÁNÍ Samec a samice se liší velikostí a hmotností. Březost trvá asi 240 dní. Rodí se většinou 1 mládě o hmotnosti 2 kg. Matka mládě kojí 2 – 4 roky. Mládě se drží srsti na břiše. V 5 měsících umí sedět. V 1 roce se učí běhat. Mládě a avokádo Hra mláďat
KOMUNIKACE Nervový systém podobný člověku. Nedokáže ovládat hlasivky, proto není schopen řeči. Dorozumívá se posunky, dokáže se naučit i znaky znakové řeči. Při setkání si vyjadřují náklonost – poplácání, pusa, podání ruky. Čištění zubů
PRACOVNÍ LIST 1. Šimpanz obývá: a) Evropu 4. Ořech si rozbijí: a) o hlavu b) Afriku b) kamenem c) Austrálii c) nožem 2. Hnízda si staví: a) v trávě 5. Dokáže se naučit: a) mluvit b) v korunách stromů b) psát c) v křoví c) znakovat 3. Žije: a) samotářsky 6. Živí se: a) masem b) v párech b) rostlinami c) v tlupách c) masem i rostlinami
CITACE Slide 2: BRUYERE, Delphine. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 3: MONTO, Tiia. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 4: PODZEMNIK. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 5: BARDROCK. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: G G Slide 6: POST, Klaus. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 7: IKIWANER. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
CITACE Slide 8: IKIWANER. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 9: SCHRAUF, Cornelia a kol. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: the_lab.png SCHRAUF, Cornelia a kol. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: