Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna třetihor a čtvrtohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: září 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
SAVCI.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_06-04 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
OBRATLOVCI – opakování
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZŠ BYSTŘICE Mgr. Pavla Štěpánková VY 52 INOVACE 127.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Člověk v živočišném systému
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
SAVCI ZÁKLADNÍ ZNAKY A ROZDĚLENÍ.
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Obecná charakteristika Vývoj savců
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_01-08_Savci - vývoj, stavba těla Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s nejvyvinutějšími obratlovci – savci. Sledují jejich vývoj, přizpůsobení se prostředí, ve kterém žijí, a jejich stavbu těla. Klíčová slova:savci, vývoj savců, přizpůsobení prostředí, stavba těla savců Druh učebního materiálu:prezentace

Savci – nejvyvinutější obratlovci neexistuje žádný typický savec; tvar těla, velikost, prostředí, ve kterém savci žijí, jsou u různých druhů savců velmi odlišné; savci jsou velmi rozmanitá skupina živočichů, přizpůsobili se různému prostředí a žijí ve všech zeměpisných pásmech; setkáme se s nimi v polárních oblastech i na rovníku; mláďata savců sají po narození mateřské mléko. 1

Vývoj savců první savci se vyvinuli v druhohorách asi před 200 miliony let, za předchůdce savců jsou považováni někteří drobní plazi; ve třetihorách, asi před 65 miliony let, nastal největší rozvoj savců, přizpůsobili se velikostí, stavbou těla, potravou a způsobem života všem prostředím na Zemi; osídlili nejen souš, ale pronikli i do vodního prostředí, říkáme, že savci osídlili všechny ekosystémy. 2

asi před 135 miliony let se objevili savci vejcorodí (kladou vejce, mláďata sají mateřské mléko, mají srst); asi před 100 miliony let se vyvinuli savci živorodí (zárodek se vyvíjí v těle matky, patří sem i člověk); v současné době žijeme v období čtvrtohor, toto období nastalo asi před 2 miliony let a trvá dosud; ve čtvrtohorách se střídaly doby ledové a meziledové, podnebí se střídavě ochlazovalo a oteplovalo, po skončení poslední doby ledové vyhynuli velcí savci, jako byli mamut nebo medvěd jeskynní, jiní savci se přizpůsobili teplejšímu podnebí a vyvíjeli se dále. 3

Savci se přizpůsobují prostředí kůže a srst jsou velmi dobře přizpůsobeny prostředí, v němž živočich žije; medvěd lední a liška polární jsou savci obývající polární oblasti – mají dlouhou a hustou srst, která je chrání před chladem; vydra, bobr, nutrie a tuleň se přizpůsobili životu ve vodě, jejich hustá srst se tak snadno nepromáčí a tělo proto dobře odolává chladu; v naší přírodě se můžeme setkat s ježkem a v ZOO například s dikobrazem, chlupy těchto savců se přeměnily v ostny. 4

savci mají různě barevnou srst, podle prostředí, v němž žijí, se u nich vytváří krycí zbarvení; u některých savců, jako jsou například zebra, žirafa, daněk, jezevec a rys, je zbarvení doplněno o pruhy nebo skvrny; skvrny na srsti slouží ke zrakovému dorozumívání, příkladem jsou bílé skvrny na zadku antilop, viditelné pouze při útěku, které upozorní ostatní jedince ve stádě na nebezpečí; mnozí savci se přizpůsobili prostředí přeměnou drápů, za příklad mohou posloužit kopyta u kopytníků nebo nehty primátů. 5

přizpůsobení se prostředí můžeme pozorovat také u mláďat, která se rodí různě vyvinutá; savci žijící v úkrytech rodí holá a bezmocná mláďata, která se postupně vyvíjejí a rostou (myš domácí, křeček polní), kopytníci rodí dobře vyvinutá mláďata; savci se tvarem těla a pohybovým ústrojím přizpůsobili odlišnému prostředí (netopýři se přizpůsobili pohybu ve vzduchu, opice se přizpůsobily životu na stromech, delfíni životu v mořích apod.). 6

Vnitřní stavba těla savců tělo psa domácího a všech ostatních savců pokrývá kůže tvořená svrchní pokožkou a spodní škárou, ve škáře jsou četné cévy, které kůži prokrvují a vyživují, pod škárou se nachází podkožní vazivo, v němž se ukládá tuk; tělo savců obvykle pokrývá srst, kterou tvoří delší chlupy, pesíky, a kratší izolační chlupy, podsada; mnozí savci vyměňují srst během roku, dochází k línání; zvláštními chlupy jsou hmatové vousy v okolí čenichu, které jsou spojeny s hmatovými buňkami. 7

1.čelo 2.stop (žlabinka) 3.hřbet nosu 4.nosní houba 5.převislé ucho 6.týl 7.pysky 8.morda 9.spodní čelist 10.hrdlo 11.šíje 12.kohoutek 13.hřbet 14.bedra 15.záď 16.ocas 17.stehno 18.hlezna 19.nárt 20.tlapky 21.bérec 22.koleno 23.slabina 24.břicho 25.loket 26.zápěstní klouby 27.nadprstí 28.předloktí 29.předhrudí 30.hrudník 31.rameno 32.lopatka 8

potravu savci rozmělňují zuby, které se dělí na řezáky, špičáky, třenové zuby a stoličky; savci dýchají plícemi, vzduch je nasáván do nosní dutiny, dále proudí přes nosohltan, hrtan a průdušnici do průdušek, ty se v plících větví na průdušinky zakončené plicními váčky, jejichž stěny jsou vyklenuty v plicní sklípky. 9

srdce savců má dvě předsíně a dvě komory, krev koluje ve velkém a malém krevním oběhu; mají dokonale vyvinutou nervovou soustavu a smyslová ústrojí; řídícím ústrojím těla savců je mozek, který se skládá z prodloužené míchy, středního mozku, mozečku, mezimozku a koncového mozku; mají velmi dobře vyvinutý čich a zrak; jsou odděleného pohlaví a vždy dochází k vnitřnímu oplození, z oplozeného vajíčka se v děloze samice vyvine zárodek, savci zpravidla rodí živá mláďata, která sají mateřské mléko. 9

Opakování ČÍM SE ŽIVÍ SAVCI PO NAROZENÍ? Sají mateřské mléko. KDO JE POVAŽOVÁN ZA PŘEDCHŮDCE SAVCŮ? Drobní plazi. CO TO ZNAMENÁ, ŽE SAVCI VE TŘETIHORÁCH OSÍDLILI VŠECHNY EKOSYSTÉMY? Znamená to, že osídlili nejen souš, ale pronikli i do vodního prostředí. ČÍM DÝCHAJÍ SAVCI? Dýchají plícemi.

Použité zdroje: 1.Male lion olomouc. IN: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 2.Young seal at beach in the faroe islands (behind rocks). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit ]. Dostupné z: 3.Lovci mamutu mammoth. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 4.Hystrix.leucura. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. ]. Dostupné z: 5.Zebras. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit ]. Dostupné z: 6.Common dolphin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit ]. Dostupné z: 7.Goldensondika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 8.Dog anatomy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit ]. Dostupné z: 9.Laitche-P013. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: