MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Advertisements

VÝCHOVA – PROSTŘEDÍ – SOCIALIZACE VÝCHOVNÁ PROSTŘEDÍ
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Výstupy z Úvodního semináře
Rozdíly mezi osobnostmi
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Pedagogické disciplíny
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Zdeněk Helus OSOBNOSTNÍ DESATERO
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
teorie oboru ošetřovatelství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Úvod, základní principy a cíle
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Temperament, charakter, motivace
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí

Je výchova vůbec možná nebo jsme jen hříčkou prostředí Pedagogika uvažuje o vlivech prostředí na vývoj a utváření člověka výchova biologické prostředí sociální prostředí

Biologické prostředí Role genetiky – podíl na utváření osobnostních rysů (temperament), vlastností osobnosti (inteligence), přepokládané vlivy na vznik deviací Role somatiky - tělesná konstituce, zdraví Role přírodního prostředí – vliv krajiny, prostoru na člověka (K. Lorenz – přelidnění a jeho dopady na vztahy – etologie)

Sociální prostředí Člověk jako sociální bytost je ovlivňován (socializován) na úrovni: - Mikroprostředí (vlivy sociálních skupin bezprostředně obklopujících jedince – rodina, parta…) - Makroprostředí (soc. vrstva, ekonomika, politická a právní kultura…) - Exoprostředí (prostředí lidí blízkých) - Mezoprostředí (představující schopnost adaptovat se na změny prostředí…)

Sociální prostředí a VÝCHOVA Prostředí a výchova existuje ve vzájemném vztahu prostředí výchova výchova prostředí

VÝCHOVA a její rozpory Otázka výchovného působení – úzce souvisí s pojetím výchovy: Tradiční Alternativní Rozdíly hledejme v pohledu na subjekt výchovy a na vztah aktérů výchovy, ale také v názorech na cíl výchovy…

Tradiční / Tradicionalistické pojetí výchovy Subjekt x cíle/záměry ? (rodič, učitel, ředitel, starosta…) x nátlak Objekt x výsledek ? (dítě, podřízený…) ………. ……… …….. …….

Alternativní / pedocentristické pojetí výchovy Subjekt x cíle/záměry ? (rodič, učitel, ředitel, starosta…) x autorita ? Subjekt x schopnosti ? (dítě, podřízený…) ………. ……… …….. …….

Děti jsou jako loutky Děti jsou jako Děti jsou jako květiny Děti jsou jako stromky v divadle, je třeba je cestovatelé objevující na zahrádce, je třeba v lese, je třeba nechat vést, aby někam došly. svůj svět, je třeba je o ně pečovat, aby jim volnost, aby doprovázet, aby rozkvetly. mohly samy vyrůst. nezabloudily. (výzkum, T. Janík)

VÝCHOVA a její rozpory III. Výchova jako cílevědomé a záměrné formování osobnosti člověka XXXX Výchova jako cílevědomé a záměrné formování podmínek a prostoru (situací, prostředí), ve kterém se utváří osobnost člověka

Vymezení výchovy – doc. J. Pelikán Pedagogická encyklopedie (Průcha a kol, 2010, s., 19 an.): „proces záměrného a cílevědomého působení na vychovávaného, a to zejména cestou vytváření a ovlivňování podmínek pro rozvoj dětí a mladých lidí, pro jejich vlastní bytí se sebou samými, s druhými lidmi, se společenstvím, s přírodou“.

Vymezení výchovy prof. B. Kraus „pomoci při utváření optimálního životního způsobu." (Kraus, 2004, s.17). Předmětem zájmu sociální pedagogiky je promýšlení i koncipování konkrétních postupů jak „optimalizovat a usměrňovat životní situace a procesy, a to s akcentem na vnitřní potenciál jedince a jeho aktivitu." (Kraus, 2004, s.17)

Vymezení výchovy prof. R. Palouš Výchova není jen „přípravou ke větší zdatnosti při jednání během všedního dne“ (Palouš, 1991, s. 67), ale měla by rušit zanořenost do každodenních „obstarávek“ a vést nás za horizont očekávaného. Výchova je díky tomu schopna přinášet perspektivní cíle a pomáhat nám pochopit sociální realitu a předcházet problémům.

Vymezení výchovy prof. Z. Matějček Charakteristickým znakem výchovy její zaměřenost k cíli, pak by měla výchovná práce podporovat především otevřenost k těmto cílům. Podle Z. Matějčka je taková výchova především „vytvářením podmínek“ a „přípravou na otevření k přijímání“ (Matějček, 1992, s. 15).

VÝCHOVA a její rozpory IV. Současné pojetí výchovy počítá s rozpory, které jsou uvnitř tohoto procesu skryty (E. Fink, 1992) - rozpor mezi výchovou jako pomocí a výchovou jako manipulací… - rozpor mezi mocí a bezmocí vychovatele (vychovatel vychází většinou ze svých vlastních zkušeností, ale jsou tyto zkušenosti přenositelné?) - rozpor mezi tím, že výchova nemá konce a tedy i vychovatel je zároveň vychováván (je „nehotový“…)

VÝCHOVA a její rozpory IV. - rozpor mezi obecnými nároky kultury, společnosti a jedinečnou individualitou vychovávaného - rozpor mezi výchovou k profesi a výchovou k lidství - problém faktických možností a mezí výchovy