Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Píst Tematická oblast:Motory – pohyblivé části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:duben 2013
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pohyblivé části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Píst.
Obrázek 1: Písty
Účel Píst utěsňuje pracovní prostor ve válci, dále zachytává a přenáší tlak plynů vzniklých spalováním, přenáší teplo spalin působících na dno pístu do stěn válce. Píst dvoudobých motorů dále řídí výměnu obsahu válce.
Píst je velmi namáhán tlakem, vysokou teplotou, třením. Píst je také střídavě přitlačován na obě strany válce, což způsobuje naklápění a hluk. Konstrukčním řešením je vyosení pístního čepu. Namáhání pístu
Materiál a výroba slitina hliníku a křemíku Písty se nejčastěji vyrábí tlakovým litím. Pro vysoce namáhané motory se používají písty kované. Pro snížení tepelné roztažnosti jsou do pístů zality ocelové kroužky, pásky nebo vložky.
Písty vznětových motorů Písty vznětových motorů jsou opatřeny nosičem prvního pístního kroužku a chlazeným dnem pístu. Obrázek 2: Píst vznětového motoru
Písty dvoudobých motorů Písty dvoudobých motorů mají v drážce pro pístní kroužek kolík, který brání pootočení kroužku. Obrázek 3: Píst dvoudobého motoru
Hlavní části pístu dno pístu koruna pístu (oblast pístních kroužků) plášť pístu nálitek pro pístní čep
Obrázek 4: Hlavní části pístu
Povrchová úprava pláště pístu Pro snížení tření a zvýšení odolnosti se používají ochranné vrstvy - tvrdý elox - fosfátování - cínování - kluzný lak na bázi molybdenu
Třídění pístů Písty se třídí společně s válci podle průměru do rozměrových skupin (výbrusy), označovaných číslicemi. Jednotlivé rozměrové skupiny jsou dále tříděny do 3 – 5 tolerančních skupin, označovaných velkými písmeny.
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN X. [3] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. almet.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] AUTOR NEUVEDEN. almet.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] AUTOR NEUVEDEN. e-darky.eu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: darky.eu/user/products/icon/4dd39ecdd6d95.width_1000_height_750_e xact_true_wm_true.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. 1.bp.blogspot.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VIRe2RfmI/AAAAAAAAA_8/FZkWAHp0TXc/s1600/ATV- EnginePistonRing1.jpg