ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠIKANA základní fakta.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
„MEZIMO“ Podpora znevýhodněné mládeže k posílení pracovní integrace, dalšího vzdělávání či odborné přípravy prostřednictvím mezinárodní mobility Projekt.
P REVENCE A INTERVENCE V OBLASTI ŠKOLNÍ ŠIKANY M ÝTY A REALITA David Čáp
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Šikana.
ŠIKANA základní fakta.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komplexní systém hodnocení
Úřad práce České republiky
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpůrná opatření prvního stupně
Pracovní porada Pracovní list.
Název vzdělávacího materiálu
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Problémy a specifika pedagogiky
Techniky práce s mentálně postiženými
Pracovní porada Pracovní list.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Teorie a metodika výchovy
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Diagnostika chování Vrstevnické sítě vztahy, interakce kontrolní list
Pedagogika školního sportu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
ŠIKANA základní fakta.
Ing. Alice Hříbalová - VP
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Strategické řízení a plánování
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
První pomoc.
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Terénní krizová služba
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŠIKANA základní fakta

Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě, nebo ve skupině. Iniciátory šikanování bývají žáci vyšších ročníků, žáci starší, fyzicky vyspělejší, žáci osobnostně či sociálně narušení. Šikanování přitom není jen školním problémem, ale často se přenáší i do mimoškolních a zájmových činností dítěte. (Průcha, Walterová a Mareš, 1998, s. 247) (Průcha, Walterová a Mareš, 1998, s. 247)

Pojetí šikany  šikanování jako nemocné chování - fyzická agrese a používání zbraní - slovní agrese a zastrašování zbraní - krádeže a ničení věcí a cizího majetku - násilné a manipulativní příkazy  šikanování jako určitá závislost  šikanování jako porucha vztahu ve skupině.

Příčiny šikany  tlak kolektivu  touha po moci  motiv krutosti  zvědavost, nuda, touha po senzaci

Dělení šikany dle projevů šikany  přímé a nepřímé  fyzické a verbální  aktivní a pasivní trojdimensionální mapa dle délky trvání  krátkodobé  dlouhodobé

Agresor Typologie  hrubý, primitivní a impulsivní  slušný a kultivovaný  optimistický a dobrodružný

Oběť Typologie obecná  „silné“ a nahodilé  „slabé“ s tělesným a psychickým handicapem  „deviantní“ a nekonformní Typologie dle stupňů šikany  oběti pokročilých stupňů šikanování  oběti počátečních stupňů šikanování

Známky šikany - přímé  Posměch  Kritika dítěte  Příkazy  Neoplácení ran  Rvačky silnějších se slabšími

Známky šikany - nepřímé  O přestávkách často samo  Při jakékoliv akci zvoleno mezi posledními  Vyhledává přítomnost učitele  Při přednesu před třídou dítě nejisté  Chováním působí depresivně a nešťastně  Zhoršuje se ve škole  Věci dítěte jsou poškozeny  Má zašpiněný nebo poškozený oděv  Při TV učitel objeví odřeniny, modřiny

Další známky šikany  Za dítětem nechodí žádní spolužáci  Dítě se s nikým nekamarádí  Nebývá zváno na oslavy narozenin  Ráno nechce jít do školy  Do školy chodí oklikou  Ze školy přichází hladové  Má neklidný spánek  Ztrácí zájem o učení  Bývá smutné, apatické  Žádá o peníze bez udání důvodu  Často hlásí ztrátu osobních věcí  Bývá agresivní vůči sourozencům  Stěžuje si na bolesti hlavy, břicha  Doma zůstává více než dříve

Vývojové stupně šikany  první stadium - zrod ostrakismu  druhé stadium - fyzická agrese a přitvrzování manipulace  třetí stadium - vytvoření jádra  čtvrté stádium - většina přijímá normy  páté stadium - totalita neboli dokonalá šikana

Prevence šikany I. z hlediska aplikace  primární prevence  sekundární prevence  terciární prevence

Prevence šikany II. předpoklady řešení šikany  připuštění si možnosti vzniku šikany  připuštění si možnosti existence šikany  odvaha obětí  ochota okolí oznamovat na příslušná místa jednotlivé incidenty  vedení si pečlivých záznamů všech případů šikanování  odborná erudovanost pedagogů

Prevence šikany III.  solidarita se slabými jako základ řízení třídy  podpora autority učitele  posílení demokracie ve třídě a ve škole  ideová výchova  princip kooperace ve výchově  ochrana dětí před vlivem mediálního násilí a pornografie  dozor ve škole  práce s agresory  preventivní kampaň k potírání šikany na škole  výchova k násilí

Prevence šikany IV.  pedagogická komunita  specifický program proti šikanování  odborné služby resortu školství  spolupráce škol s odborníky  pomoc a podpora ministerstva a krajských úřadů  kontroly ČŠI, MŠMT  monitorování situace a zabezpečování ochrany práv dětí nevládními organizacemi

Řešení šikany I. nutná diagnostika - překážky diagnostiky  od oběti lze těžko získat podrobnější a objektivní informace  agresoři často úporně a vynalézavě lžou  strach ostatních vypovídat  rodiče agresorů chrání své děti za každou cenu  rodiče oběti se obávají spolupracovat při vyšetřování  pedagog chrání agresora a nevědomě brání vyšetřování

Řešení šikany II. postup vyšetřování  rozhovor s informátory a oběťmi  nalezení vhodných svědků  individuální nebo konfrontační rozhovor se svědky  zajištění ochrany obětem  rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi

Řešení šikany III. metody sloužící k nápravě  metoda vnějšího nátlaku agresor je přinucen trestem a strachem k zastavení agresivního chování a k dodržování oficiálních norem  metoda usmíření akcentováno řešení problému, odstranění agresivního postoje, domluva a usmíření mezi aktéry

Řešení šikany IV.  vyloučení agresorů ze školy  zajímavá výuka a atraktivní školní program  prostředky vedoucí k odhalení a diagnostikování šikany  dozor a jemu blízké prostředky  práce s oběťmi šikanování  práce s agresory  práce se všemi žáky  participace žáků na prevenci a řešení šikany  spolupráce školy s rodiči  spolupráce školy s institucemi (Linka důvěry, Bílým kruhem bezpečí)

Rady obětem a přihlížejícím oběť  uvolni se a zvažuj možnosti postupu  řekni „stop“ a běž pryč  zůstávej s dospělým  nuď agresora  použij humor  jednej jako by sis nevšiml šikany  vyjádři souhlas se vším co řekne agresor a běž pryč  oznam vše učiteli přihlížející  nepřidávej se  nedívej se  řekni agresorovi ať přestane  buď milý na oběť  vyzvi oběť, aby s tebou odešla  sežeň dospělého

Rady učitelům  začni okamžitě jednat jestliže objevíš nebo uslyšíš o šikaně  vem agresora stranou a soukromě si s ním promluv  začni okamžitě řešit pokud dojde k další šikaně  věnuj pozornost oběti  informuj svou třídu anonymně o šikaně  zorganizuj diskuzi dětí o šikaně  všímej si a dávej pozor na studenty, kteří jsou izolovaní od svých vrstevníků  podněcuj děti aby k sobě byly milé  zasaď se o vytvoření „protišikanové policie“

Rady rodičům  dodejte dětem odvahu říct o šikaně dospělým  nevyřazujte dítě z kolektivu spolužáků – děti se sledují navzájem (buddy system)  přihlaste dítě do kurzu posilujícího sebevědomí, sebeúctu, sebekontrolu  mluvte s dítětem zda neubližuje // neprovokuje někoho kdo reaguje šikanou  pokud je dítě šikanované věnujte mu pozornost, ujistěte ho o nesprávnosti a vůli pomoci  veďte dítě k užití některé z metod – odmítnutí boje, odejít, snaha spřátelit se s agresorem, křik, vcítění se do agresora

Zajímavé projekty boje proti šikaně I. „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“ „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“  po čtyřech měsících od zavedení programu poklesla šikana na druhém stupni školy průměrně o 42,5 %  poskytnout pedagogickým pracovníkům systematické vzdělání v dané oblasti  pedagogové sami vytvářejí a zavádějí s podporou supervizora program proti šikanování  hodnocení efektivity programu

Zajímavé projekty boje proti šikaně II. „MIŠ – Minimalizace šikany“  aplikace a realizace výzkumem ověřeného programu „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“  realizace leden 2005 – prosinec 2007  v roce 2005 vytvořen tým lektorů, do projektu vstoupilo 9 pilotních škol (105 pedagogů), dotazníkový výzkum (výsledky viz. výše)  v roce 2006 do projektu zařazeno 18 pilotních škol (200 učitelů), pozitivní zpětná vazba učitelů

Zajímavé projekty boje proti šikaně III. klíčové prostředky ke změně  třídní setkávání a práce se skupinovou dynamikou  demokratický duch vedení třídy a pravidla komunity  vytvoření třídní charty proti šikanování  spoluspráva program členěn do čtyř bloků  diagnostika  navození podpůrné atmosféry a motivování dětí ke spolupráci  pomoc a intervence  zhodnocení situace Základní intervenční program (ZIP) Základní intervenční program (ZIP)

Výsledky výzkumů I. Kolář – v rámci projektu MIŠ  dotazníkové šetření v rámci projektu MIŠ  realizace v roce 2005 u 1358 žáků  40 % žáků na školách bylo šikanováno  44 % dětí se stalo svědkem šikany

Výsledky výzkumů II. Havlínová, Kolář „Sociální klima v prostředí základních škol ( )“  u základních škol pracujících podle vzdělávacího programu Škola podporující zdraví (ŠPZ)  33 ŠPZ a stejný počtu škol bez tohoto programu (4 200 dětí)  41 % dětí bylo šikanováno ve třídě nebo škole

Výsledky výzkumů III. Kraus, Vacek a Juráčková  realizace v roce 2001 u žáků a žákyň 5. až 9.ročníků základních škol  19,1 % žáků již bylo alespoň jednou šikanováno

Literatura I.  BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV nakladatelství,  BENDL, S. Neukázněný žák – Cesta institucionální pomoci. Praha : ISV nakladatelství,  BENDL, S. Školní kázeň : metody a strategie. Praha : ISV nakladatelství,  BENDL, S. Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton,  BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve šikany ve škole. Praha : ISV nakladatelství,  ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál,  ERB, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha : Amulet,  KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál,  KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, MATĚJČEK, Z.; DYTRICH, Z. Jak a proč nás děti trápí. Praha : Grada,  PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha : Portál,  PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha : G plus G,  ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál,  VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum – nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997.

Literatura II.  BOYNTON, M.; BOYNTON, CH. The Educator´s Guide to Preventing and Solving Discipline Problems. Alexandria : ASCD,  COLOROSO, B. The Bully, the Bullied and the Bystander. New York : HarperResource,  OLWEUS, D. Bullying in School: What we know and what we can do. Blackwell : Oxford,  SHORE, K. Elementary Teacher´s Discipline Problem Solver. San Francisco : Jossey-Bass,     