Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Noetická filozofie 17. a 18. století
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Noetická filozofie 17. a 18. století
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gottfried Wilhelm von Leibniz
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz Autor: Mgr. Šárka.
RENÉ DESCARTES OB21-VVP-HUM-JOH-L
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
SPINOZA A LEIBNIZ RACIONALISMUS.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: George Berkeley, David Hume Autor: Mgr. Šárka Rambousková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
VET – středověk a novověk (po 18. století)
Filozofie empirismu, racionalismu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Dějiny logiky II. přednáška č. 3 a 4
Od epistemologického obratu k filosofii mysli
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 3 Empirismus, solipsismus a skepticismus.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Historie vědy Dana Kopencová Eva Štěpánková Lenka Strachotová Milan Novotný.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ Bičíková, Cihelková, Kubová, Wünschová.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Immanuel Kant Kritik čistého rozumu.
Německá filosofie 19. století – Kantovi žáci
Letní knižní veletrh Ostrava
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K novověké filosofii 16.–17. století
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filozofie osvícenství ve Francii
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Novověká filozofie - Racionalismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní filozofické otázky
Co je to věda ? Charakter vědeckého přístupu..
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A

Obsah prezentace Použitá literatura Úvod Racionalismus René Descartes Baruch (Benedikt) Spinoza Gottfried Wilhelm Leibniz Empirismus John Locke George Berkeley David Hume

Použitá literatura Filozofie pro střední školy (učebnice)

Úvod Co je to renesance? Antropocentrický = nejvýše postavený je člověk Datace: 17. stol. a první polovina 18. stol. Novověká filozofie Ideálem se stává matematika Nezájem o metafyziku (výklad světa) Komenský a Descartes

Racionalismus Zdůraznění rozumové stránky poznání Opak empirismu Poznání je věc lidská „Myslím, tedy jsem“ - Descartes

René Descartes Filozof a matematik Část svého života prožil v Holandsku Díla: Rozprava o metodě, Úvahy o první filozofii, Principy filozofie Metodická skepse Substance

Baruch (Benedikt) Spinoza 1632 – 1677 Holanďan studoval věrouku a filozofii Monistické chápání substance Dílo: Etika vyložená metodou geometrickou

Gottfried Wilhelm Leibniz 1646 – 1716 Filozof Matematik Díla: Nové eseje o lidském rozumu, Theodicea, Monadologie Nekonečné množství substancí

Empirismus Anglie Návaznost na Baconovy názory Zdůrazňuje zkušenost

John Lock 1632 – 1704 Díla: Esej o lidském rozumu, Listy o snášenlivosti, Dvě pojednání o vládě Vrozené ideje neexistují Vše pochází ze zkušeností Principy státu a práva

George Berkeley 1684 – 1753 Dílo: Pojednání o základech lidského poznání Teolog a filozof Navazuje na Locka

David Hume 1711 – 1776 Filozof (dříve působil jako knihovník) Díla: Pojednání o lidské přirozenosti, Zkoumání lidského rozumu Agnosticismus

Malé opakování Datace? Čím se filozofie v tomto období zabývala? Směry filozofie v tomto období? Hlavní představitelé? Děkuji za (ne)pozornost