DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finsko Autor: Karel Burda.
Advertisements

SLOVINSKO.
Norsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Finská republika je severská země v severovýchodní Evropě
FINSKO.
REGIONY EVROPY SEVERNÍ EVROPA.
SEVERNÍ EVROPA Více ZDE.
18. ledna 2009 Michaela Jelínková
Finsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Severní Evropa II Mgr. Petr Králík.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Atlantský a Severní ledový oceán
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník 1 Ukrajina.
obrázek je licencován za podmínek public domain
Finsko Suomen tasavalta.
Austrálie.
Finsko.
LITVA.
Severní Evropa Z_119_Evropa_Severní Evropa
Švédsko.
FINSKO.
Téma hodiny: Kanada - základní údaje, poloha, přírodní podmínky
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Přírodní podmínky Evropy
Finsko – země tisíců jezer
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Finsko Finská republika Zastarale: Čuchonsko Finsky: Suomen Tasavalta
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ZEM_HA_1_13.
Německo.
Autor: Mgr. Jana Kalandrová
Finsko (Severní Evropa)
Finsko.
EVROPA – ÚVOD, REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE I.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Finsko (EUPŠD10),
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Finská republika Téma: Česká republika jako součást Evropy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Vlastimil Ogrodník NÁZEV:Chorvatsko TÉMATICKÝ CELEK: Evropa ČÍSLO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev š kolyGymn á zium, Soběslav, Dr. Edvarda Bene š e 449/II K ó d materi á luVY_32_INOVACE_63_03 N á zev materi.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava Název : VY_32_INOVACE_12C_11_Finsko Téma:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Vlastimil Ogrodník NÁZEV:Švédsko TÉMATICKÝ CELEK: Evropa ČÍSLO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava Název : VY_32_INOVACE_12C_09_Norsko Téma:
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_12/16_Severní Evropa Téma: Státy severní Evropy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
FINSKO CHARAKTERISTIKA hlavní město: Helsinky rozloha: km 2 počet obyvatel: jazyk: finština, švédština náboženství: evangelíci (84.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_274_Finsko Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Svatoňová Pavlína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1B_05_KANADA.
SEVERNÍ EVROPA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Švédsko Open Presentation.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací materiál: Kanada Operační systém: Windows XP Professional
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
FINSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Melanésie
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluRegionální geografie Finska AutorPetra Stašicová Čejková Tematický okruhZeměpis – regionální geografie Evropy Ročník2. ročník vyššího gymnázia Vytvořeno AnotaceZkvalitnění výuky zeměpisu na MGO. Metodický pokynDUM je vytvořen v PowerPoint, k výuce je zapotřebí PC a dataprojektor či televize. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

1. Finská republika

 severská země v severovýchodní Evropě, kterou omývá Baltické moře na jihozápadě, Finský záliv na jihovýchodě a Botnický záliv na západě  hlavní město Helsinky  poloha: 60°-70° severní šířky; 22°-30° východní délky  rozloha: km 2  počet obyvatel:  hustota osídlení: 17,1 obyv./km 2  měna: euro (EUR)  úřední jazyk: finština, švédština

2.

 povrch tvoří plochý, mírně zvlněný terén  povrch Finska pokrýval ledovec ( zanechal zde velké množství jezer a morénového materiálu )  Finsko má přes jezer ( 10% rozlohy země)  největší je jezero Saimaa – km 2  Finsko je jednou z mála zemí na světě, která se stále zvětšuje,od konce poslední doby ledové se země izostaticky zvedá každý rok až o 8 mm a zvětšuje se tak zhruba o 7 km 2  nejvyšší bod je Haltiatunturi m. n. m.  k Finsku patří souostroví Ahvenanmaa s 3000 ostrovy (je pokračováním ponořené pobřežní nížiny)

3.

 ve Finsku je zaveden několikastupňový systém administrativního dělení území. Nejnižším celkem je kunta (obec), další úrovní je seutukunta (okres), vyšší stupněm je maakunta (provincie)  v roce 2011 bylo ve Finsku 336 obcí, 70 okresů a 19 provincií

4.

 Finsko je nejvíce zalesněnou zemí Evropy (lesy pokrývají 2/3 plochy země)  dominují borovice a jedle, na severu smrky, na jihu rostou listnaté stromy  na severu země pokrývá velkou část bažinatá tundra  v lesích žijí losi, vlci, lišky, medvědi a sobi  řeky a jezera jsou bohaté na lososy, pstruhy a vodní ptactvo

5.

 podnebí jižního Finska je severské mírné  v severním Finsku, obzvláště v Laponsku převažuje subarktické podnebí charakteristické studenými, někdy krutými zimami a relativně teplými léty  počasí významně ovlivňuje jak Golfský proud, tak vnitrozemské podnebí západní Sibiře  v zimě je většina území Finska pod sněhem, jezera v zimě zamrzají  čtvrtina finského území leží za polárním kruhem, díky tomu se zde dá zažít půlnoční slunce, na severním konci Finska v létě Slunce nezapadá po 73 dnů a v zimě nevyjde 51 dnů

6.

 oficiální název země – SUOMI – znamená „země jezer a bažin“  Finsko má více než jezer (zaujímají 10% plochy),propojených systémem řek a kanálů  největší je jezero Saimaa s plochou km 2  největší řeky jsou Oulu a Kemi

7.

 lesy jsou největším přírodním bohatstvím, těžba a zpracování dřeva je nejdůležitějším odvětvím země  zemědělství je vlivem klimatu omezeno pouze na jih, obděláváno je 8 % země (pěstují se brambory, řepka,cukrovka)  těží se ruda barevných kovů, fosfáty a pyrity  tradiční průmyslová odvětví jsou ocelářství, barevná metalurgie, stavba lodí a ledoborců  silniční síť není příliš hustá, velký význam má vnitrozemská lodní doprava po jezerech, řekách a kanálech

8.

 Finsko je parlamentní republika  oblast, která dnes náleží Finsku, byla osídlena již v osmém tisíciletí před naším letopočtem během doby kamenné, když se stáhl ledovec po poslední době ledové  dnešní Finsko je národnostně homogenní stát, počet Laponců klesl na  90 % obyvatelstva s hlásí k luteránství  Finsko má ze všech severských zemí největší podíl venkovského obyvatelstva, aglomerace Helsinki soustřeďuje 1/5 populace země  v Laponsku se průměrná hustota osídlení pohybuje kolem 2 obyv./ km 2  Finská populace byla vždy koncentrovaná v jižní části země, největší a nejdůležitější města ve Finsku jsou Helsinky, Tampere, Turku a Oulu

9.

 prvními obyvateli byli lovci a sběrači, předchůdci dnešních Laponců  od roku 1284 byla země součástí Švédska  od 18. století začalo zabírat finské území Rusko  1919 byla vyhlášena samostatná republika  po druhé světové válce se Finsko ocitlo v šedé zóně mezi Západem a Sovětským svazem  rozpad Sovětského svazu roku 1991 Finsko překvapil a způsobil ekonomickou krizi, ale Finsko mohlo nabrat nový kurz; roku 1995 tak vstoupilo do Evropské Unie

10.

 K životu každého Fina neodmyslitelně patří sauna, náleží zde ke standardnímu vybavení domácnosti  finská kuchyně vyniká střídmostí a jednoduchostí´, hodně se konzumují ryby, za místní specialitu je považováno například sobí,medvědí nebo losí maso  finským národním hudebním nástrojem je strunné kantele  finská metalová scéna bývá často označována jako nejlepší na světa  velmi oblíbeným je sport, úspěšnými sportovci byli či jsou například Paavo Nurmi (atlet), Matti Nykänen (skokan na lyžích), Teemu Selänne (hokejista), Mika Häkkinen a Kimi Räikkönen (piloti F1)

11.

 Jaké je státní zřízení a hlavní město Finska?  Jaký je nejvyšší bod Finska?  Ke kterým státům Finsko patřilo a kdy získalo nezávislost?  Co je to kantele?  Jakého původu jsou finská jezera a které je největší  Jaká jsou nejdůležitější průmyslová odvětví?

 Pobřeží jižního a jihozápadního.....lemuje tisíce malých skalnatých ostrůvků, které vznikly z klesajícího......štítu. Jihozápadně od vyrostl z moře 80km dlouhý shluk šérů, rozkládající se mezi ostrovy a......pevninou.

 BATEMAN, Graham. Lexikon zemí světa. 2. vyd. Praha: Kartografie, 2002, 168 s. ISBN  BATEMAN, Graham. Encyklopedie Zeměpis světa. 1. vyd. Praha: Columbus, 1999, 512 s. ISBN  Toulky světem: pozoruhodná místa pěti kontinentů. 3. vyd. Překlad Martina Vojtová. Čestlice: Rebo, 2008, 416 s. ISBN  Finland [online], poslední aktualizace 3. prosince :04 [cit ], Wikipedia. Dostupné z WWW:  Finland [online], poslední aktualizace 3. prosince :04 [cit ], Wikipedia. Dostupné z WWW:

 (1) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: land.svg  (2) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Finland.svg

 (3) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: e/Finland-physical-map.gif  (4) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: e/Finland-political-map.gif

 (5) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: 1_ jpg  (6) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. mernacht-in-helsinki.jpg

 (7) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: hs_1_ jpg  (8) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: jpg

 (9) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Cathedral_Helsinki.jpg  (10) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: gnus_from_zh.JPG

 (11) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: konen_2006_test.jpg