Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální problematika světa
Advertisements

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ON Anotace: Seznámit žáky s problematikou Ročník:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Mezinárodní finanční instituce
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Globalizace Konflikty 20. století
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Populační problém Vypracovali:Adam Páv,Marek Nedvídek.
ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Krajina a životní prostředí
Globalizace z různých úhlů dopadu
Marketingové prostředí
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rozvojová a humanitární pomoc. Faktory způsobující nerovnosti: A/ vnitřní faktory – v kompetenci chudých států ► fyzickogeografické faktory – podnebí,
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Chudoba jako sociální problém
Globální problémy.
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Globalizace Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
9.A Zdroj vyhledávání: Internet Dne Patrik Pavlica Renata Schiebertová.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_2101_GLOBÁLNÍ E. Téma: Pojem F. G._ GLOBÁLNÍ EKONOMIKA Číslo.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Mezi hlavní globální problémy dneška patří: 1) Populační exploze a hrozba hladu 2) Znečišťování životního prostředí 3) Terorismus.
OSN.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Ekonomika – základní pojmy.
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Ekonomika životního prostředí
Mgr. Rostislav Navláčil 17. Globalizace Občanská nauka 1. – 4.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní škola, Hradec Králové
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Úvod, základní principy a cíle
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Globalizace z různých úhlů dopadu
GLOBALIZACE.
Transkript prezentace:

Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová aktivita III/2) TémaGlobalizace Ročník4. Jméno autoraBc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit pojem globalizace a popsat nejzávažnější globální problémy. Datum tvorby

Globalizace Hospodářský, ale i politický proces, který narušuje zavedený model moderní politiky Proces založený na jednotě - politického prostoru (stát a státní suverenita) - kulturního prostoru (národ) - hospodářského prostoru (národní politika) V rámci globalizace dochází k užšímu propojování ekonomik jednotlivých států a k intenzivnějším kulturním kontaktům

Globální organizace Nejdůležitější globální mezivládní organizace, Charta OSN Základní cíle: mezinárodní mír a bezpečnost, přátelské vztahy mezi státy, mezinárodní kooperace, dodržovat lidská práva Organizace spojených národů (OSN) Posláním je liberalizovat mezinárodní obchod a vytvořit otevřený systém světového obchodování Světová obchodní organizace (WTO) Cíl: poskytovat půjčky, bezúročné půjčky a granty na projekty, jejichž cílem je ekonomický rozvoj v nerozvinutých zemích Světová banka Cíl: dozírat nad globálními finančními pravidly a udržovat měnovou stabilitu Mezinárodní měnový fond

Sociolog Jan Keller říká o globalizaci: „Nikdo dnes neví, jestli je globalizovaná ekonomika reformovatelná, aniž by předtím došlo k politickým krachům, pádům ekonomik a sociálním otřesům. Ví se, že OSN globalizaci ovlivňovat nedokáže, a jiná demokratická instituce na celosvětové úrovni neexistuje.“

Důsledky globalizace Celosvětové uvolnění obchodu a snazší pohyb osob i kapitálu Snížení reálné moci vlád jednotlivých států Hospodářská prosperita je stále více ovlivňována obchody na světových finančních trzích Poklesl význam národního státu – státy jsou nuceny vytvářet co nejlepší podmínky pro přilákání mezinárodního kapitálu do své ekonomiky – investiční pobídky Mění se mezinárodní dělba práce – komparativní výhoda Je usnadněna výměna informací díky globálním médiím Vlivem ekonomických faktorů se zesiluje nerovnoměrný sociální i ekonomický rozvoj, není stejná příležitost zapojit se do procesu globalizace

Významné globální problémy Globální problémy se týkají celého mezinárodního společenství Nelze je účinně řešit na národní úrovni Nejúčinnějším prostředkem při jejich řešení jsou mezinárodní organizace Ty ale nejsou schopny řešit mezinárodní problémy jako celek Řeší se jednotlivé problémy (např. konkrétní válečný konflikt, konkrétní živelná katastrofa, …) Zatím se nedaří odstraňovat příčiny globálních problémů V tomto směru mezinárodní organizace selhávají a jsou za to tvrdě kritizovány

Nejzávážnější globální problémy Spotřeba surovin a energie, bohatství a chudoba Populační a sociální problémy Zhoršování kvality životního prostředí Lidská práva, mezilidské vztahy Terorismus

Spotřeba surovin a energie, bohatství a chudoba Od konce 2. sv. války – několikanásobný růst světové spotřeby surovin a energie Zvýšila se životní úroveň milionu lidí, u mnohem většího počtu lidí však došlo k hlubokému ekonomickému propadu Většina světové populace žije v materiální nouzi, nemá přístup ke kvalitnímu vzdělání a zdravotní péči Rozvojové země trvale zaostávají za vyspělým světem a jejich státní dluh se stále zvyšuje

Populační a sociální problémy Světová populace by měla v roce 2050 dosáhnout 9,5 miliardy lidí S rostoucím počtem obyvatel sílí tlak na přírodní zdroje a na místa, která jsou vhodná pro život Ve většině zemí roste průměrná délka života obyvatel V rozvojových zemích naopak miliony lidí trpí podvýživou a nemají přístup k pitné vodě a kvalitní zdravotné péči (až 50 % lidí), což přispívá k rozšíření nemocí Významným problémem zůstává negramotnost

Zhoršování kvality životního prostředí Vyspělé země, které jsou největší zátěží pro životní prostředí, postupně stabilizovaly Naopak v chudých zemích dochází k radikálnímu zhoršování – vlády nemají dostatek peněz na ekologické aktivity Nejzávažnější problém – nedostatek pitné vody Stejně tak ubývá zemědělské půdy, kvůli jejímu dalšímu získávání dochází k odlesňování Dochází k vyhynutí některých živočišných a rostlinných druhů

Lidská práva, mezilidské vztahy Ve světe hrozí mnoho lokálních konfliktů, které by mohly přerůst až v tzv. globální války Do těchto problémů často zasahuje OSN, v některých případech ale zasáhnout nedokázala, což vyvolává kritiku a snahy o reformu Velké nebezpečí je spojeno také s rozšířením zbraní, zvyšuje se počet jaderných mocností Stále se nepodařilo zastavit šíření terorismu, islámského fundamentalismu a rasismu

Terorismus Používání násilí a teroru (bombové útoky, atentáty, únosy letadel, …) Výrazně rozšířeno až ve 20. století V současnosti se objevují vysoce organizovaná uskupení s celosvětovou působností (Al-Káida aj.) Nejčastěji spojováno s radikálními stoupenci islámu

Alterglobalizační hnutí Hnutí, které se v posledních letech vymezilo proti neregulované globalizaci, a které upozornilo na její negativní efekty Jeho umírněná část se v současné době snaží o splnění tzv. Rozvojových cílů tisíciletí K jejichž naplnění se v rámci Summitu tisíciletí OSN v září 2000 zavázaly všechny členské země

Rozvojové cíle tisíciletí Odstranit extrémní chudobu a hlad Zpřístupnit základní vzdělání pro všechny Prosazovat rovnost pohlaví a posílit postavení žen Omezit dětskou úmrtnost Zlepšit zdraví matek Bojovat proti HIV/AIDS, malárii a jiným nemocem Zajistit udržitelný stav životního prostředí Vytvořit globální partnerství pro rozvoj

Otázky 1. Co je globalizace? 2. Jak se nazývá nejvýznamnější globální organizace a k čemu slouží? 3. Definujte i další globální organizace. 4. Jaké jsou důsledky globalizace? 5. Jaké jsou nejzávažnější globální problémy? 6. Kolik % lidí v rozvojových zemích nemá přístup k pitné vodě a kvalitní zdravotní péči? 7. Ve kterém století se výrazně rozšířil terorismus? 8. O co jde tzv. alterglobalizačnímu hnutí? 9. Vysvětlete alespoň 5 rozvojových cílů tisíciletí.

Zdroje DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN CÍSAŘ, Ondřej. Základy politologie. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, ISBN MANKIW, Gregory N. Zásady ekonomie. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 763 s. ISBN AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: